«ابتکار» از چالش‌های افزایش حقوق کارکنان دولت برای دومین بار در سال جاری گزارش می‌دهد

تبعیض جایز نیست!
معصومه معظمی
با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش روزانه قیمت کالاها یکی از راه‌هایی که می‌تواند تحمل فشار اقتصادی را برای مردم تا حدی قابل تحمل کند، افزایش حقوق کارکنان اعم از دولتی، غیردولتی، کارگران و همه اقشار جامعه است. هر چند که نسبت به این روش انتقادات زیادی وجود دارد و تنها 6 ماه از افزایش حقوق سالانه کارمندان دولت گذشته است، ولی اگر قرار باشد دولت باز هم برای دومین بار حقوق‌ها را افزایش دهد، آثار تورمی زیادی در جامعه برجای می‌گذارد. البته صحبت‌های اخیر صرفا درباره افزایش چند درصدی حقوق کارکنان دولتی است، در حالی که بخش قابل توجهی از جامعه کارمند یا کارگر بخش خصوصی یا دانشجوی بیکار و بازنشسته و اقشار بی بذاعت هستند که دراین صورت زیر بار فشار اقتصادی بیش از پیش کمر خم می‌کنند.
البته افزایش حقوق کارکنان دولت فعلا در حد یک حرف است و میزان و درصد آن هم هنوز مشخص نشده است؛ ولی طبق برخی خبرهای رسیده احتمال افزایش آن تا ۵ درصد حقوق‌ کارکنان دولتی است که می‌تواند منجر به افزایش کسری بودجه دولت و افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی ‌شود. نتیجه قطعی آن هم افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم است. ضمن اینکه کاهش سهم بودجه عمرانی، افزایش بیکاری را به دنبال دارد و تولید را کاهش می‌دهد. همچنین به خودی خود منجر به تبعیضی آشکاری بین کارکنان دولت با سایر اقشار جامعه می‌شود که در همان شرایط و تنگنای اقتصادی تنفس می‌کنند.


گفتنی است به منظور کنترل فضای اقتصادی و جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت‌ها دولت در حال نهایی کردن 5 بسته حمایتی و معیشتی برای اقشار مختلف جامعه است. همان اقدامی که باعث شد با توضیحات محمدباقر نوبخت در صحن مجلس جلوی رای دادن نمایندگان به کلیات طرح حمایتی ارائه کالاهای اساسی به مردم را بگیرد. در صورتی که همان هفته آنها به دوفوریت آن طرح رای داده بودند.
5 بسته حمایتی دولت برای جبران آثار افزایش نرخ ارز
در این راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری همین هفته در جشنواره شهید رجایی اعلام کرد: «می‌دانیم مردم و کارمندان دولت تحت فشار هستند و تا شب پنجشنبه به دنبال تهیه بسته حمایتی برای مردم بودیم.» بنابراین به نظر می‌رسد افزایش مجدد حقوق کارمندان دولت که شنیده می‌شود از مهرماه اعمال می‌شود، یکی از این راهکارهای حمایتی باشد که روحانی به آن اشاره کرده است. در میان شنیده‌ها و شایعاتی که اخیرا در این باره مطرح می‌شود؛ محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزایش حقوق کارمندان را یکی از 5 بسته حمایتی دانست و اعلام کرد: «هر زمانی که بسته افزایش حقوق کارمندان به فرجام برسد و نهایی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» او در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی در جمع خبرنگاران خبر داد: «برای حمایت از مردم و جبران آثاری که نوسانات بازار ارز در زندگی روزمره مردم داشته، دولت 5 بسته حمایتی از یک برنامه مقابله با تحریم را در این خصوص تعریف کرده است و نخستین بسته مرتبط است با تامین کالاهای اساسی و داروی مردم که به طور کلی می‌توانیم تمام کالاهای روزمره مردم را در این بخش دسته‌بندی کنیم.» معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نخستین بسته مرتبط است با تامین کالاهای اساسی و داروی مردم که به طور کلی می‌توانیم تمام کالاهای روزمره مردم را در این بخش دسته‌بندی کنیم، یادآور شد: « در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که با مسئولیت رئیس‌جمهوری تشکیل شد به‌صورت نهایی این بسته تایید و 13 میلیارد دلار برای 25 قلم از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان امسال اختصاص داده شود که دارو و نهاده های کشاورزی هم در این مجموعه قرار می‌گیرد.» او همچنین خبر داد:‌«همه افراد جامعه در سراسر ایران می‌توانند از این 25 قلم کالایی که نرخ ارز آنها بر اساس 4 هزار و 200 تومان که از سوی مسئولان کنترل می‌شود، مصرف کنند و البته که باید همه کالاهای اساسی به وفور در اختیار همه قرار بگیرد.»
دولت موظف است نیاز همه اقشار جامعه را تامین کند
احمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به خبر افزایش حقوق کارمندان دولت به «ابتکار» گفت: «در این شرایط سخت اقتصادی که معیشت مردم به خطر افتاده لازم است دولت کالاهای اساسی را با قیمت مناسب به دست مردم برساند یا حقوق کارمندان دولت و سایر اقشار جامعه را در حد لازم تامین کند.» او بر این نکته تاکید کرد که «در صورت تصمیم دولت برای افزایش دوباره حقوق کارکنان باید این موضوع علاوه بر کارکنان دولت برای سایر کارکنان بخش خصوصی و کارگران و همه اقشار جامعه درنظر گرفته شود. ضمن اینکه نباید حمایت از کارفرماها را از قلم بیندازد چرا که با حمایت از کارفرما و تولید کننده است که می‌تواند مانع تعطیلی واحدهای تولیدی و فشار به کارفرما شود تا او هم بتواند حقوق کارمندان و کارگران خود را افزایش دهد.»
دولت به مجلس بگوید افزایش حقوق ها
از چه منبعی تامین می شود
انارکی همچنین خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه امروز خط فقر بالای 4 میلیون تومان است، یعنی بخش اعظمی از جامعه زیر خط فقر قرار دارند و این حمایت دولت از افراد باید همگانی باشد. ولی از طرفی باید به مجلس بگوید که قرار است این افزایش حقوق ها را از چه منبع و بودجه‌ای تامین کند تا ما هم در جریان قرار بگیریم.» شایان ذکر است با توجه به بار مالی زیادی که این موضوع می‌تواند برای دولت داشته باشد، ممکن است افزایش مجدد حقوق کارکنان در سال جاری برای برخی از اقشار که درآمد پایین‌تری دارند، اعمال شود. حتی احتمال دارد صرفا به یارانه‌بگیر پرداخت شود؛ ولی آنچه مسلم است هنوز تصمیمی از سوی دولت برای این موضوع گرفته نشده و برنامه‌ای هم به مجلس ارسال نشده است. نماینده مردم رفسنجان در خانه‌ملت همچنین به «ابتکار» گفت: «در شرایطی که در جنگ اقتصادی قرار داریم باید علاوه بر شورای هماهنگی اقتصادی که متشکل از روسای سه قوه است، یک «ستاد جنگ اقتصادی» متشکل از همه نهادها به صورت شبانه روزی تشکیل شود تا همه وظایف خود را بدانند و در یک راستا برای حل مشکلات مردم قدم بردارند.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه‌های ارتش در دانشگاه علوم دریایی نوشهر: محمدصادق جنان صفت بسته‌های خوشبختی نوبختی و چند ابهام و پرسش پرداخت ارز مسافران از طریق بانک‌ها، آژانس‌های گردشگری را از ورشکستگی نجات می‌دهد؟ «ابتکار» از چالش‌های افزایش حقوق کارکنان دولت برای دومین بار در سال جاری گزارش می‌دهد همزمان با روند پرشتاب سقوط اقتصادی در ونزوئلا، خبر دیدار مقامات آمریکایی برای حمایت از یک کودتا بر علیه مادورو تائید شد دست نگه‌دار! وقتی هنرهای شش گانه، حیاط خلوت سینماگران می شوند گرانفروشی سلبریتی ها با «کاپی»‌های بی‌کیفیت محمدرضا عارف: رقیب جریان اصلاحات نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد رزیتا غفاری در گفت‌وگو با «ابتکار»: جای تفکر در سینما و تلویزیون ایران خالی است رئیس هیات کنسولی وزارت امور خارجه در حج: پرونده شهدای منا در مسیر حل و فصل نهایی است مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گزارش داد با آمریکا چه کنیم؟