محمدصادق جنان صفت بسته‌های خوشبختی نوبختی و چند ابهام و پرسش

در این روزهای داغ شهریورماه که کسب و کار ایرانیان در غبارها افتاده و چشم چشم را نمی‌بیند و در این روزهایی که ایرانیان ناراحت و خشمگین هستند که چرا سازمان برنامه و بودجه به مثابه یکی از مراکز فرماندهی اقتصاد ایران پیش بینی دقیقی از این روزها نداشته است، محمد‌باقر نوبخت با بسته‌های خوشبختی خود خبرساز شده است. وی از اختصاص‌۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت خبر داده و گفته است : ۱۳ میلیارد دلار از این مبالغ برای ۲۵ قلم کالای اساسی، ‌دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص خواهد یافت که معادل ریالی آن ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۷۵۰۰ میلیارد تومان این مبلغ به ۵ قلم کالا اختصاص خواهد یافت. دولت در حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تهیه شده اختصاص داده است. وی البته جز این مورد یک فهرست از 5 بسته را ارائه کرده است که شامل حمایت از تولید و حمایت از پیمانکاران و حمایت از گروه‌های کم درآمد است که جز همان بسته بالایی بقیه در دست اقدام است. درباره این بسته‌های خوشبختی نوبختی چند نکته و ابهام را در زیر به طور خلاصه یادآور می‌شوم:
یکم: منابع تامین این رقام‌ کجاست‌؟ آیا در بودجه 1397 این رقم دیده شده است یا ناگهان و براساس شرایط‌، سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفته است این رقم را برای بسته‌های حمایتی تامین کند؟
آیا قرار است منابع لازم از محل پس‌انداز‌های شهروندان در بانک‌ها برداشته شود‌؟ آیا دولت درآمد تازه‌ای از محل فروش نفت یا دلار گران به دست آورده است‌؟ در هرصورت باید محل تامین منابع به صورت شفاف توضیح داده شود تا عدم تعادل تازه پدیدار نشود.
دوم: نوبخت می‌گوید از این‌30 هزار میلیارد تومان، 13 میلیارد دلار برای 25 قلم کالا اختصاص می‌یابد که رقم ریالی آن 17 هزار و 500 میلیارد تومان است‌. یک تقسیم ساده نشان می‌دهد هردلار در این جدول نوبخت ساخته معادل 1346 تومان است‌. آیا ارقام اعلام شده توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه نیاز به تصحیح دارد؟ درصورتی که نرخ هردلا‌ر معادل 4200 تومان باشد و آن را در 13 میلیارد دلار ضرب کنیم به عدد 54 هزار و‌600 میلیارد تومان می‌رسیم که از کل‌30 هزار میلیارد تومان بیشتر است‌.


سوم: سازمان برنامه و بودجه باید توضیح دهد آیا این 25 قلم کالا از محل تولید داخلی خریداری خواهد شد و متولی این خرید کدام نها‌د‌، سازمان و یا موسسه و شرکت دولتی است؟ فروشندگان چگونه انتخاب خواهندشد‌؟ آیا ‌با توجه به اعلام رقم دلاری، احتمال دارد این میزان کالا از محل واردات تامین شود؟ در این صورت باز هم می‌توان پرسید سازمان متولی خرید این 13 میلیارد دلار ادعایی کیست و قرار است این 25 قلم کالا از مسیر کدام شبکه توزیع و چگونه به دست مردم برسد.
چهارم‌: رئیس سازمان برنامه و بودجه آیا می‌تواند بگوید از‌12500 میلیارد تومان باقیمانده برای حمایت از تولید‌، حمایت از پیمانکاران‌، حمایت از فقرا‌، سهم مثلا بخش تولید چقدر است و سازوکار اختصاص هر رقم به این بخش و اولویت پرداخت چیست و آیا این محل بازکردن راه رانت تازه و تبعیض بین بنگاه‌های تولیدی نخواهد بود؟
پنجم: به نظر می‌‌‌رسد شان و شخصیت سازمان برنامه و بودجه بالاتر از این است که در مقام یک سازمان تهیه و توزیع کالا عمل کند و ریاست این سازمان باید وقت و انرژی خود را معطوف به برنامه‌های کلان اقتصادی کرده و به‌مثابه عقل بودجه‌ای دولت اقتصاد کشور را از بلایای بودجه‌های نامتوازن دور سازد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه‌های ارتش در دانشگاه علوم دریایی نوشهر: محمدصادق جنان صفت بسته‌های خوشبختی نوبختی و چند ابهام و پرسش پرداخت ارز مسافران از طریق بانک‌ها، آژانس‌های گردشگری را از ورشکستگی نجات می‌دهد؟ «ابتکار» از چالش‌های افزایش حقوق کارکنان دولت برای دومین بار در سال جاری گزارش می‌دهد همزمان با روند پرشتاب سقوط اقتصادی در ونزوئلا، خبر دیدار مقامات آمریکایی برای حمایت از یک کودتا بر علیه مادورو تائید شد دست نگه‌دار! وقتی هنرهای شش گانه، حیاط خلوت سینماگران می شوند گرانفروشی سلبریتی ها با «کاپی»‌های بی‌کیفیت محمدرضا عارف: رقیب جریان اصلاحات نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد رزیتا غفاری در گفت‌وگو با «ابتکار»: جای تفکر در سینما و تلویزیون ایران خالی است رئیس هیات کنسولی وزارت امور خارجه در حج: پرونده شهدای منا در مسیر حل و فصل نهایی است مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گزارش داد با آمریکا چه کنیم؟