جزئیات عملیات موشکی به مقر یک گروهک تروریستی در عراق

حمله موشکی سپاه به محل استقرار یک گروهک تروریستی در خاک عراق و حمله مشکوک به کنسولگری ایران در بصره دو رویدادی بود که روابط دو کشور را در بوته آزمون قرار داد. آزمونی که بر اساس نوع واکنش مقامات دو کشور به این هر دو اتفاق نشان داد این رابطه راهبردی همچنان در شرایطی قرار دارد که از وقوع  چنین مسائلی دچار تزلزل جدی نخواهد شد.
روز گذشته پس از آن که سپاه پاسداران ایران با انتشار یک بیانیه اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر هدف قرار گرفتن محل استقرار گروهی تروریستی موسوم به «حزب مسلح کردستان ایران»، در اقلیم کردستان عراق را تأیید کرد و به اعلام جزئیات آن پرداخت؛ رئیس جمهوری عراق و وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌های جداگانه‌ای، به آن واکنش نشان دادند. وزارت خارجه عراق در بیانیه خود گرچه حملات موشکی ایران علیه محل استقرار و جلسه تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق  که گفته می‌شود منجر به کشته و زخمی شدن چند تن از اتباع این کشور شده است را محکوم کرد اما تأکید کرد که عراق خواهان امنیت همسایگان خود است و استفاده از خاکش برای تهدید امنیت کشورهای همسایه را نمی‌پذیرد. بر اساس این بیانیه وزارت خارجه عراق با هدف قرار دادن هر پایگاهی در داخل این کشور بدون هماهنگی قبلی با مسئولان عراقی به منظور جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان مخالفت کرد.
در اقلیم کردستان عراق نیز اگرچه پارلمان اقلیم حمله موشکی انجام شده را محکوم و خواستار توقف نقض حاکمیت عراق در این اقلیم شد اما دولت اقلیم در واکنش به عملیات موشکی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن تأکید شد: «ما مخالف این هستیم که خاک اقلیم کردستان عراق به میدان انجام عملیات علیه کشورهای همسایه تبدیل شود.» در این بیانیه آمده است که دولت اقلیم به وظایف انسانی خود در رابطه با آسیب دیدگان و ساکنان این منطقه عمل خواهد کرد. این در حالی است که براساس تصاویر پهپادهای سپاه از حملات موشکی به مقر حزب دموکرات کردستان موشک‌های پرتاب شده که از نوع موشک های مایل پرتاب فاتح و از دقیق ترین موشک های ایرانی هستند بدون خطا دقیقاً به ساختمان این مقر اصابت کرده‌اند.
فؤاد معصوم ، رئیس جمهور عراق نیز در بیانیه خود حمله موشکی ایران به پایگاه‌های تروریست‌ها در شهر «کویسنجق» در استان اربیل را «تنشی خطرناک و نقض امنیت ملی عراق» توصیف کرد و با بیان اینکه استفاده از گزینه قدرت  را جایگزین مناسبی برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز نمی‌داند، از درک و فهم مقامات ایرانی از فواید گفت‌وگو و تفاهم با نیروهای ملی که به نفع ملت و دولت ایران است، تقدیر کرد.


این بیانیه در حالی صادر شد که رئیس جمهوری عراق روز گذشته ضمن محکوم کردن آتش زدن کنسولگری ایران در بصره، از دولت عراق خواست تا تحقیقات فوری را برای شناسایی عاملان این رخداد آغاز کند. وی در بیانیه خود تصریح کرد که برخی افراد از تظاهرات اعتراض آمیز شهروندان بصره که خواهان بهبود شرایط زندگانی خود بودند، برای اهدافی غیر از اهداف اصلی برگزاری آن سوء استفاده کردند و تظاهرکنندگان تندرویی دفاتر و دارایی‌های نهادهای عراقی و خارجی را تخریب کردند که خطرناک‌ترین اقدام آنها این بود که مهاجمان ناشناس مقر کنسولگری ایران در بصره را آتش زدند. فؤاد معصوم در عین حال تأکید کرد: «ما بر تمایل بسیار کشور خود برای حفاظت و توسعه روابط دوستی میان دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و عراق در تمامی زمینه‌ها تأکید می‌کنیم.»
در سوی دیگر آتش‌افروزی در ساختمان کنسولگری ایران در بصره حادثه‌ای بود که به قیاس ماجراهای بسیار نازل‌تر پیش آمده درباره مکان‌های دیپلماتیک عربستان در ایران می‌توانست به تنش جدی در روابط دو کشور منتهی شود. اما ایران با جدا کردن مسأله از ساحت دولت و ملت عراق رویکردی متفاوت را در قبال آن نشان داد.
چنان که وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از حادثه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله صورت گرفته به سرکنسولگری ایران در بصره، خواهان اشد مجازات مسببان آن شد و در عین حال نسبت به‌ دست‌های آشکار و پنهانی که درصدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، هشدار داد.  روز گذشته نیز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهار نظری، حمله به کنسولگری ایران در بصره را اقدام سیاسی جهت‌دار دانست که  در رأس آن جریان بعثی‌ها قابلیت شناسایی دارد. او در عین حال با یادآوری  اینکه «حمله به کنسولگری ایران خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است» تأکید کرد: «به طور طبیعی دولت عراق مسئولیت حفاظت از کنسولگری و سفارت ایران در این کشور را دارد. لذا باید خسارات معنوی و مادی وارد شده به کنسولگری ایران در بصره را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخت کند.»
فلاحت‌پیشه یادآور شد: «ما در آستانه اربعین یعنی برگزاری بزرگ‌ترین همایش مردمی بین ایران و عراق هستیم. لذا انجام این گونه اقدامات و حتی برخی شایعات و اخبار در کشورمان باید مورد بررسی قرار گیرد. نمونه آن مطرح شدن شایعاتی همچون اینکه عراقی‌ها در اربعین ایرانی‌ها را به خانه‌هایشان راه نمی‌دهند و یا اینکه مسائل جنسی را درباره ایرانی‌ها مطرح می‌کنند و در طرف مقابل مطالبی درباره زائران بیان می‌کنند، همه اینها نشان می‌دهد که افرادی می‌خواهند روابط بین ایران و عراق را در سطح دولت و ملت خراب کنند.»
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز در توئیتی پیرامون این موضوع نوشت: «در حادثه به آتش کشیدن سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره، رد پای عوامل خارجی و جنگ‌افروزان در منطقه پررنگ است. نباید اجازه داد که شیعه انگلیسی و وهابیت سعودی عراق را به آشوب کشند. روابط تهران و بغداد راهبردی است.»

از سوی سپاه اعلام شد
 تشریح حمله موشکی به مقر گروهک تروریستی

در پی حمله موشکی روز شنبه سپاه به محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک‌های تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است: در پی شرارت‌های ماه‌های اخیر گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران، که با اعزام تیم‌های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را دنبال می‌کردند و با هوشمندی و آمادگی رزمندگان نیروی زمینی سپاه از جمله در عملیات‌های هفته‌های گذشته در مناطق مرزی مریوان و کامیاران ضربات مهلکی را دریافت کرده بودند، تنبیه و برخورد با متجاوزان در دستور کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. این بیانیه افزوده است: متعاقباً بی‌اعتنایی سران این گروهک‌ها به هشدارهای جدی مسئولان اقلیم کردستان عراق، مبنی بر عزم جمهوری اسلامی برای برچیدن پایگاه‌های آنان و ضرورت پایان بخشیدن به شرارت‌ها و اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی ضد ایران اسلامی، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، روز شنبه(۱۷ شهریور ماه) در یک عملیات موفق، محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک‌های پلید و جنایتکار و مرکز آموزش تروریست‌های وابسته را با ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه برد، مورد هدف قرار داد. بر اساس گزارشات موثق و مستند دریافتی در این عملیات، این مرکز توطئه علیه امنیت ملی ایران منهدم و دهها تن از سران و عناصر مهم عملیاتی گروهک به هلاکت رسیده و زخمی شدند. در ادامه بیانیه سپاه آمده است: این عملیات قاطع و ویرانگر نشان داد، فرزندان ملت ایران در «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و سایر نیروهای مسلح و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور، مصمم به صیانت از مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی بوده و اجازه نخواهند داد تروریست‌های اجیر شده سازمان‌های جاسوسی دشمنان بیگانه، امنیت مثال‌زدنی کشور را به مخاطره اندازند. در پایان با قدردانی از سربازان گمنام امام زمان(عج) و انتظار از اقلیم کردستان برای مراقبت و کنترل جدی‌تر مرزهای مشترک، به گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب و حامیان آنان هشدار می‌دهیم: پاسداران انقلاب و بسیجیان دلاور و بومی مستقر در مرزهای میهن اسلامی با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های همه‌جانبه، به فضل الهی و با همکاری مردم عزیز منطقه، تکرار شرارت و شیطنت از سوی آنها را با پاسخ‌های سخت‌تر و کوبنده‌تر مواجه خواهند ساخت.