تحقیق قضایی از سیف

معاون اول قوه قضاییه از تحت‌تعقیب قرارگرفتن عده‌ای از مدیران و کارمندان بانک مرکزی و وزارت صنعت و همچنین تحقیق از ولی ا... سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی درباره التهابات اخیر بازار ارز و فساد ارزی خبر داد.به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک از تحت تعقیب قرار گرفتن برخی مسئولان دولتی در پرونده‌های اخیر خبر داد و گفت: در همین مسائل ارزی، معاون ارزی بانک مرکزی و رئیس کل سابق بانک مرکزی   مورد تحقیق قرار گرفتند اما رئیس بانک مرکزی بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و مشخص شده فساد وجود دارد. وی افزود: همچنین عده‌ای از مدیران و کارمندان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را که در وقوع فساد نقش داشتند، دستگیر کردیم و تحقیقات از این افراد برای به نتیجه رسیدن پرونده‌ها ادامه دارد.
حراست بانک مرکزی سال 91، رشوه گرفت و از «مظلومین» دفاع کرد
اژه ای در پاسخ به سؤالی درباره پرونده مظلومین و این که آیا خرید سکه جرم است یا خیر گفت: سلطان سکه یا همان مظلومین به‌دلیل خرید سکه محاکمه نمی‌شود، ضمن این که سیاست بانک مرکزی که در این شرایط بدون سقف سکه فروخت درست نبود زیرا ممکن است خیلی از افراد بخواهند سکه را قاچاق کنند و ذخیره کشور را به خارج از کشور ببرند که این یک بحث است و بحث دیگر این است که اگر فرد منشأ پولش مشکل نداشت و سکه خرید، مشکلی ندارد ولی فردی را سراغ داریم که از بانک با قرارداد مدنی، هفت میلیارد وام می‌گیرد اما بر‌خلاف قرارداد سکه می‌خرد که اشکال دارد.معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: مظلومین به‌دلیل خرید و فروش عمده و غیرمجاز ارز و خارج کردن آن ها از کشور محاکمه می‌شود.وی درباره پرونده مظلومین افزود: مظلومین سال 91 دستگیر و پرونده‌ای برای وی تشکیل و کیفرخواست برای او صادر شد اما حراست بانک مرکزی و اداره حقوقی بانک مرکزی به دادگاه شفاهاً و کتباً گفتند که این فرد با نظر بانک مرکزی خرید و فروش کرده و به همین دلیل دادگاه، مظلومین را محکوم نکرد. اما بعداً مشخص شد حراست بانک مرکزی رشوه گرفته بود و افراد تحت تعقیب قرار گرفتند و برخی دستگیر شدند.محسنی اژه‌ای ادامه داد: آذر سال گذشته هم بانک مرکزی به نیروی انتظامی نوشت که افرادی به‌صورت شبکه‌ای ارز خارج می‌کنند. نیروی انتظامی هم وارد شد و افرادی را شناسایی کرد که یکی از افراد متهم همین مظلومین و پسرش بودند.این مقام عالی قضایی اضافه کرد: نیروی انتظامی در بررسی کف بازار هم به سالار آقاخان و محمداسماعیل قاسمی رسید که معاملات «فردایی» داشتند. دوباره بانک مرکزی و وزارت اطلاعات گفتند "اقدامات افراد مزبور با دستور ما بوده" که البته وزارت اطلاعات توضیحاتی داد اما از بانک مرکزی سربسته قبول نکردیم.
هشداری که 18 روز دیرتر مورد توجه قرار گرفت


محسنی اژه‌ای به نامه هشداری وزارت اطلاعات در خصوص نحوه پیش‌فروش سکه اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات در 30 فروردین‌ امسال نامه‌ای خطاب به آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نوشت و در آن درخصوص نحوه توزیع سکه و نکات منفی مداخله ارزی  هشدار داده و خواسته بود درباره این سیاست تجدیدنظر شود و رونوشتی هم به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی فرستاد. در خور ذکر است، پیش فروش سکه تا 17 شهریور ادامه داشت و پس از آن با اعلام بانک مرکزی متوقف شد.