برخورد قضایی با متخلفان بازار‌پایه

هادی مومنی- با هر گونه تخلف معاملاتی در بازارهای فرابورس با استفاده از ابزارهای کنترلی به شدت برخورد می‌شود. بهنام محسنی معاون فرابورس در نشست خبری با خبرنگاران در سی‌ونهمین نشست خبری یک دیدار یک عرضه که به تشریح ظرفیت‌های شرکت ‏«عطرین نخ قم»‏ ‏اختصاص داشت در پاسخ به سوال «جهان صنعت» در خصوص این موضوع که فرابورس از چه ابزارهایی برای جلوگیری از بازار‌سازی‌های مصنوعی در بازار پایه استفاده می‌کند اعلام کرد‌: فرابورس در کنار سازمان بورس اوراق و بهادار از همه ابزار‌های کنترلی و نظارتی برای مقابله با تخلف‌ها استفاده می‌کند و حتی در چند نمونه متخلفان به قوه قضاییه معرفی شده‌اند تا برخوردهایی متناسب با تخلف آنها صورت گیرد. وی در ادامه با انتقاد از بازار‌سازی‌های مصنوعی در بازار پایه فرابورس اعلام کرد: روند معاملات برخی شرکت‌ها در ساعات ابتدایی و پایانی نشان می‌دهد عده‌ای با سوءاستفاده از موقعیت بازار پایه نسبت به بازار‌سازی اقدام می‌کنند که علاوه بر رصد، نظارت‌های همیشگی و برخوردهای قانونی از سوی فرابورس، سرمایه‌گذاران نیز باید این‌گونه مسائل را دقیق ارزیابی و نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. معاون فرابورس در این نشست خبری با بیان اینکه معاملات شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس با اکوسیستم معاملاتی متفاوتی نسبت به سایر بازارها در جریان است به سرمایه‌گذاران در این بازار هشدار داد که با تحلیل قوی و جامع در این بازار فعالیت کنند. همچنین کارگزاران نیز برای ارائه خدمات معاملات آنلاین در بازار پایه موظف هستند نسبت به آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران اقدامات لازم را انجام دهند.
هشدار درباره دفاتر غیر‌قانونی کارگزاری
محسنی درخصوص وضعیت فعلی فرابورس و تحولات آن افزود‌: فعالیت‌های غیرمجاز در پوشش کارگزاری‌ها خارج از بازار سرمایه به تازگی با سوءاستفاده از اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند که این کار غیرقانونی است و پیگیری‌های قضایی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و فرابورس آغاز شده است و چند مورد تخلف که صورت گرفته در مسیر برخوردهای قانونی قرار دارد. معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس با بیان اینکه این دفاتر غیرمجاز بعضا از اسامی مشابه با برخی کارگزاری‌ها نیز برای توجیه‌پذیر بودن اقدامات خود در بازار سرمایه استفاده می‌کنند، گفت: در خصوص اقداماتی که این دفاتر انجام می‌دهند فرابورس بنا بر بازرسی‌های صورت‌گرفته و شکایت‌های رسیده، ظن وقوع جرم را اعلام کرده و پیگیری‌های قضایی برای این تخلفات در دست انجام است. وی به برخی فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه بازار سرمایه از سوی دفاتر غیرمجازی که عمدتا توسط بنگاه‌های معاملات ملکی اداره یا معرفی می‌شوند، اشاره کرد و گفت: طی بازدید صورت گرفته از این دفاتر که در پوشش کارگزاران دارای مجوز اغلب در حاشیه شهر تهران و برخی از کلانشهرها مشغول هستند، مشاهده شده که تحت عنوان خرید و فروش تسهیلات مسکن و سهام اقدام می‌کنند و از هر مشتری مبالغی را به عنوان کارمزد مازاد بر وجوه معامله و کارمزدهای مصوب دریافت می‌کنند. معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس با اشاره به اینکه بازار پایه با هدف تسهیل ورود شرکت‌های سهامی عام به بازار سرمایه و سهولت در انجام معاملات آنها در راستای اجرای تبصره بند «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان یک تکلیف قانونی شکل گرفته است، افزود: پس از طبقه‌بندی بازار پایه به سه تابلوی معاملاتی مجزا، از آنجا که غیر از تابلوی الف که شرکت‌ها فرآیند پذیرش را طی می‌کنند در دو تابلوی ب و ج، نماد شرکت‌ها صرفا درج می‌شوند و اطلاعات کاملی از این شرکت‌ها در دست نیست، بحث عدم تقارن اطلاعاتی و ریسک سرمایه‌گذاری در این دو تابلو زیاد است.
جزییات عرضه اولیه ۱۵ درصدی
همچنین معاون فرابورس در این نشست اعلام کرد: هفته جاری فرابورس میزبان عرضه اولیه ۱۵ درصدی شرکت عطرین نخ قم است. وی در ادامه گفت‌: بعد از درج و پذیرش شرکت عطرین نخ قم در بازار دوم فرابورس، ۱۵ میلیون سهم این شرکت که شامل ۱۵ درصد می‌شود روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور‌ماه ۹۷ هفته جاری عرضه می‌شود. معاون فرابورس درباره سایر جزییات این عرضه سهام گفت‌: سرمایه این شرکت ۱۰ میلیارد و ۴۳ میلیون تومان در آخرین صورت‌های مالی درج شده و سهام این شرکت به صورت Book Bolding (ثبت سفارش دفتری) عرضه می‌شود. محسنی درباره سهمیه هر سهامدار برای خرید سهام شرکت عطرین نخ قم اعلام کرد‌: در عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام این شرکت، هر سهامدار حقیقی و حقوقی حداکثر ۳۰۰ سهم مجاز به خرید هستند. معاون فرابورس در این نشست خبری با اعلام اینکه کارگزاری رضوی، کارگزار عرضه‌کننده ۱۵ سهام شرکت عطرین نخ قم است درباره دامنه قیمت این عرضه گفت‌: برای این عرضه اولیه دامنه قیمتی ۴۶۸۰ تا ۴۹۱۴ ریال تعیین شده و انتظار می‌رود با توجه به وضعیت مثبت بازار سهام، سهامداران استقبال مناسبی از این عرضه داشته باشند. در ادامه این نشست خبری مدیر‌عامل شرکت فرابورسی عطرین نخ قم درباره میزان تسهیلات دریافتی شرکت اعلام کرد‌: شرکت تا روز گذشته به میزان هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات از سیستم‌ بانکی با نرخ ۱۸ درصد دریافت کرده است. حامد مقدم درباره اینکه آیا شرکت عطرین نخ قم تحت تاثیر واردات مواد خام برای تولید محصولات خود است گفت‌: تقریبا ۱۰۰ درصد ظرفیت مواد خام برای تولیدات از داخل کشور تامین می‌شود و این مساله ریسک سودآوری شرکت در بازار سهام را پوشش می‌دهد.