سیگنال آشتی به جهان

کره‌شمالی دیروز برای برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور جدیدترین تانک‌های خود را به همراه یگان‌های نظامی آموزش دیده خود در پیونگ‌یانگ به نمایش گذاشت، اما برای نشان دادن حسن‌نیت خود در مذاکرات صلح، از به نمایش درآوردن موشک‌های بسیار پیشرفته امتناع کرد و به جای آن حضور غیرنظامیان را برجسته کرد‌.
خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی، به نقل از کارشناسان گفته بود همسایه شمالی در حالی‌که توانایی‌های نظامی خود را به نمایش خواهد گذاشت، احتمالا تلاش خواهد کرد از ایجاد بحران در مذاکرات با آمریکا در مورد غیراتمی شدن، خودداری کند؛ مذاکراتی که در حال حاضر با تنش‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو شده‌است‌. ظهر دیروز به‌وقت شبه‌جزیره کره، گزارش شد که پیونگ‌یانگ در نهایت از نمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و دیگر موشک‌های فوق‌پیشرفته خودداری کرده ‌است‌. موشک‌هایی که گفته می‌شود به خاک آمریکا دسترسی دارند و از دلایل عمده نگرانی‌ها در مورد ظرفیت‌های نظامی کره‌شمالی به شمار می‌روند‌.
به گزارش آسوشیتدپرس، ده‌ها هزار نفر از مردم کره‌شمالی با در دست داشتن و تکان دادن دسته‌های گل پلاستیکی رنگارنگ در میدان اصلی پیونگ‌یانگ آغاز این مراسم را شاهد بودند‌. ساکنان پایتخت کره‌شمالی برای ماه‌ها پیش از این مراسم تحت آموزش بودند و دسته‌های گل را به نحوی به در دست گرفتند تا از روی جایگاه اصلی و VIP قابل مشاهده باشند‌.
رهبری کره‌شمالی در رژه صبحگاهی حضور داشت اما سخنرانی نکرد؛ در این مراسم رییس پارلمان چین و هیات‌هایی بلندپایه از چند کشور که با کره‌شمالی ارتباطاتی دوستانه دارند، حضور داشتند‌.


در پایان این مراسم دو ساعته، کیم جونگ اون با همراهی لی ژانشو، فرستاده ویژه چین در کنار لبه بالکن مشرف به محوطه رژه قدم زدند و سپس به رسم همیشگی این دو کشور که از قدیم روابط دوستانه و نزدیکی دارند، دست همدیگر را گرفتند‌.
در سخنرانی آغازین این مراسم، کیم یونگ نام، رییس پارلمان کره‌شمالی لحنی نرم‌تر داشته و به جای اشاره به قدرت اتمی کشورش به اهداف اقتصادی کره‌شمالی اشاره کرد‌. وی همچنین از ارتش خواست تا برای احیای اوضاع اقتصادی کشور آماده باشد‌.
پس از رژه‌ای کوتاه با نمایش تانک‌ها و برخی از بزرگترین ادوات توپخانه‌ای کره‌شمالی که بسیار کمتر از انتظار معمول بود، تمرکز اصلی بر گروه‌های غیرنظامی شامل پرستاران، دانشجویان و کارگران قرار گرفت‌. البته حضور غیرنظامیان و نظامیان در رژه‌های کره‌شمالی امری آشناست‌.
در دو رژه بزرگ قبلی در مراسم سالگرد تاسیس کره‌شمالی در سال‌های 2008 و 2013 ارتش حضور نداشت و تنها یگان‌های دفاع مدنی که «گاردهای سرخ کارگران» نام دارند، در آنها حضور داشتند‌. اگرچه کره‌شمالی هر ساله رژه‌های نظامی برگزار می‌کند و حتی پیش از بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی که فوریه برگزار شد، یکی از آنها را برگزار کرد، اما رژه امروز در برهه‌ای حساس از زمان صورت گرفته است‌.
تلاش‌های رهبری کره‌شمالی برای کاهش تنش با آمریکا از نشست سنگاپور با رییس‌جمهور ایالات متحده تاکنون در جریان بوده است و رژه امروز را هم می‌توان یکی از این تلاش‌ها به حساب آورد‌. کیم جونگ اون قرار است در 18 تا 20 سپتامبر بار دیگر با مون جائه این، رییس‌جمهور کره‌جنوبی در پیونگ‌یانگ دیدار کند و به بررسی راه‌های از میان برداشتن بن‌بست‌ها بر سر مساله تسلیحات اتمی می‌پردازد‌. در همین حال، برگزاری مسابقات ورزشی سراسری که پنج سالی است کره‌شمالی سراغ آن نرفته بود، کارزار تبلیغاتی بزرگی برای دولت این کشور خواهد بود که تلاش دارد تصویری جدید از خود در عرصه جهانی تعریف کند‌. این تلاش‌ها از المپیک زمستانی سال گذشته در کره‌جنوبی شروع شد که دو کره توافق کردند در برخی رشته‌ها تیمی مشترک در مسابقات شرکت دهند و در رژه افتتاحیه هم تنها یک کاروان از ورزشکاران دو کشور حضور یافت‌.
مذاکرات معلق
دونالد ترامپ، پیشتر اعلام کرده بود از مایک پمپئو، وزیر خارجه دولتش خواسته فعلا به کره‌شمالی سفر نکند‌. قرار بود پمپئو در همین ماه به پیونگ‌یانگ برود‌.
ترامپ گفته پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با کره‌شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره، دیده نشده‌ است‌. دو هفته بعد از آن خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از رهبر آن کشور گفت پیونگ‌یانگ به روند غیراتمی شدن در شبه‌جزیره متعهد است‌. کیم جونگ‌اون علاوه بر ابراز تعهد، نارضایتی خود را از بدبینی‌های خارجی ابراز کرده و خواستار اقدامات برآمده از حسن نیت شده بود‌.
آخرین باری که کره‌شمالی اقدام به نمایش توانایی‌های موشکی خود کرد زمستان گذشته بود‌. این هفتمین رژه نظامی در کره‌شمالی از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون در سال ۲۰۱۱ میلادی ا‌ست‌. رهبران دو کره نیز قرار است به‌زودی برای سومین بار، دیدار و گفت‌وگو کنند که خود این موضوع نیز احتمالا بر وضعیت فعلی و آینده پیش‌رو پیامدهایی خواهد داشت‌.
رهبر کره‌شمالی در راه روسیه
به گفته رییس سنای روسیه رهبر کره‌شمالی قصد دارد تا برای گفت‌وگو در زمینه همکاری‌های پیش‌بینی شده و استراتژیک به روسیه سفر کند‌. والنتینا ماتوینکو، رییس سنای روسیه، گفت‌: کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی نامه‌ ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دریافت کرد و آمادگی خود را برای سفر رسمی به روسیه ابراز داشته است‌.
وی ادامه‌ داد: من ماموریت پوتین را تکمیل کرده و پیام او را به رهبری کره‌شمالی رساندم و در پاسخ نیز رهبر کره‌شمالی تایید کرد که آماده است تا سفر رسمی به روسیه داشته باشد‌. در حال‌ حاضر دیپلمات‌های دو کشور تمهیداتی را برای تعیین زمان و مکان این دیدار انجام می‌دهند‌.
رییس سنای روسیه در ادامه‌ گفت‌: رهبر کره‌شمالی قصد دارد تا در زمینه استراتژی و همکاری میان دو کشور با پوتین گفت‌وگو کند و یکسری مسائل جدی مرتبط در دستور کار نشست آنها قرار خواهد داشت‌. وی ادامه‌ داد: رهبر کره‌شمالی متقاعد شده است که روسیه نقش بسیار مهمی در سازش سیاسی و دیپلماتیک شبه‌جزیره کره ایفا می‌کند‌.
تایید دریافت نامه اون به ترامپ
این در حالی است که براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو نامه‌ای از جانب رهبر کره‌شمالی دریافت کرده که قرار است به رییس‌جمهور ایالات متحده ارائه شود‌.
یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا آنچه را که دونالد ترامپ اوایل جمعه گذشته گفته بود، تایید کرد و گفت که نامه کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در منطقه غیرنظامی شده دو کره پنجشنبه گذشته ارسال شده و حالا در مسیر ارائه به رییس‌جمهور آمریکاست‌.
وی در جریان یک نشست خبری در هواپیمای ریاست‌جمهوری با اشاره به این مساله که بر این باور است این یک نامه مثبت خواهد بود، گفت: این نامه به زودی به دست من می‌رسد و این نامه‌ای شخصی از سوی کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی است‌.
این نامه در مرز تحویل مقام‌های مسوول داده شده است‌. ترامپ گفته بود: این نامه به زودی به دست من می‌رسد‌. این نخستین بار نیست که نامه‌ای بین رهبران کره‌شمالی و آمریکا رد و بدل می‌شود‌. پیشتر نیز کیم یونگ چول، از مقام‌های ارشد کره‌شمالی نامه‌ای را از کیم جونگ اون در کاخ سفید به ترامپ تحویل داده بود که پیش از نشست سنگاپور بین رهبران دو کشور انجام گرفت‌.