دولت به هشدار فروردین ماه وزارت اطلاعات درباره بازار سکه و ارز توجه نکرد


به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»، هشیاری و تلاش و داشتن روحیه جهادی در شرایط امروز کشور را امری ضروری دانست و با بیان اینکه انسان در برخی از مدیران غفلت می‌بیند، به مصداقی در این زمینه‌اشاره کرد و افزود: همین اقدامی که در مورد مسئله ارز و سکه و واردات صورت گرفت، یکی از مصادیق غفلت است. در طول سال 96 مضاعف شدن فشارهای دشمن مشخص بود. در اینجا با وجود اینکه می‌دانستیم ممکن است با مشکلات بیشتری در صادرات اعم از نفت و غیرنفت مواجه شویم و دسترسی به ارز دشوارتر شود، وظیفه داشتیم که بطور جدی از ذخایر ارزی صیانت کنیم و در مورد مصرف آن نهایت دقت را داشته باشیم اما احساسم این است که این اقدام صورت نگرفته است، یا در مورد عرضه برخی از ذخیره‌های استراتژیک، به دلیل اینکه بخواهیم نقدینگی را کم یا جمع کنیم، بعضی اقداماتی که شد، مصداق غفلت بود.
ماجرای سلطان سکه
مجری برنامه در رابطه با پرونده متهم معروف به سلطان سکه گفت که برخی اعتقاد دارند این فرد سکه‌هایی که بانک مرکزی به بازار روانه می‌کرده را خریداری کرده و خریدن سکه جرم نیست و لذا نباید این فرد محاکمه شود که اژه‌ای در پاسخ به این شبهه اظهار داشت: اولاً این فرد به عنوان اینکه سکه خریده است، محاکمه نمی‌شود؛ بلکه اتهام او خارج کردن سکه و منابع از کشور است.
سیاست بانک مرکزی


درخصوص فروش سکه محل بحث است
وی ادامه داد: درخصوص این روشِ بانک مرکزی و درخصوص این پرونده نکاتی را باید توضیح دهم. اول اینکه آیا این سیاست بانک مرکزی در این شرایط صحیح بوده است یا خیر؟ بحث این است که آیا این سیاست بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون اینکه شرط یا سقفی برای عرضه سکه قرار دهند، درست بوده است؟ حتی اگر انگیزه بانک مرکزی جمع کردن نقدینگی یا مداخله در بازار یا ایجاد تعادل در بازار باشد، باز هم اینکه به هرکسی هر مقدار می‌خواهد سکه بفروشد، محل بحث است. چه بسا ممکن است کسانی باشند که بخواهند این سکه‌ها را از کشور خارج کنند و قصد قاچاق داشته باشند و ممکن است با دشمن همسو و همفکر باشند. لذا این سیاست جای بحث دارد.
معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: بحث دیگر این است که بانک مرکزی گفته بیایید سکه بخرید؛ اما مقدار آن را مشخص نکرده است که افراد چه مبلغ و چه تعداد بخرند و گفته است هر چقدر دلتان می‌خواهد بخرید. در این نوع خرید اگر فردی خرید کند و منشا پولش مشکل نداشته باشد، ما متعرض او نخواهیم شد؛ اما مثلاً به فردی که حدود ۷ میلیارد از بانک تسهیلات گرفته و یک قرارداد مدنی امضا کرده و اعلام کرده که این تسهیلات را برای فلان کار می‌خواهم و در مدت معینی پس خواهم داد؛ اما بلافاصله پس از گرفتن تسهیلات رفته و سکه خریداری کرده؛ یعنی خلاف قرارداد عمل کرده است، نگاه دیگری داریم. لذا ممکن است از این جهت به چنین افرادی‌اشکال گرفته شود. این فردی که گفته می‌شود سلطان سکه است و البته من چنین تعبیر‌هایی را قبول ندارم، این فرد چند سال قبل در زمینه خرید و فروش ارز غیرمجاز آن هم به صورت شبکه‌ای و خرید و فروش سکه به صورت عمده فعالیت داشته است و اکنون متهم به خارج کردن این سکه‌ها از کشور می‌باشد.
اژه‌ای در رابطه با دستگیری این فرد در سال ۹۱ و تبرئه شدن وی در دادگاه گفت: این فرد در سال ۹۱ دستگیر می‌شود و وزارت اطلاعات برایش پرونده تشکیل می‌دهد و کیفرخواست آن صادر می‌شود و با یک پرونده سنگین به دادگاه می‌رود. در آن زمان حراست و معاونت وقت بانک مرکزی رسماً اعلام می‌کنند و حتی در دادگاه حاضر می‌شوند و می‌گویند که اقدامات این فرد با نظر و با دستور ما بوده است. آن موقع که این مطلب را بانک مرکزی اعلام کرد، دادگاه این فرد را مجرم ندانست و اینطور استدلال کرد که وقتی اقدامات این فرد با نظر بانک مرکزی و مورد تایید بانک بوده است، اقداماتش مجرمانه نیست؛ اما بعداً مشخص شد که تخلفاتی در این زمینه انجام شده؛ مثلاً مشخص شد که حراست رشوه گرفته است؛ لذا بعد از آن افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند.
وی افزود: در ماه آذر سال گذشته بانک مرکزی به ناجا اعلام کرد و نوشت که اکنون افرادی هستند که دارند به صورت مسلم ارز را از کشور خارج و بازار را متلاطم می‌کنند.در اینجا ناجا انصافا وقت گذاشت و البته این اقداماتش جای تقدیر دارد که عوامل اصلی نابسامانی و تلاطم‌ها را شناسایی کرد.نهایتاً کشف شد که همین فرد که در سال ۹۱ دستگیر شده بود، اکنون هم اتهاماتی متوجه او است و معلوم شد که همان موقع هم‌اشتباهاتی بوده است؛ چون الان هم اتهاماتی متوجه اوست. لذا ناجا با بررسی و تحقیقات خود دوباره به این فرد رسید و توانست به دو متهم دیگر یعنی محمد سالم و سالار آقاخان برسد. ناجا در تحقیقات خود دید که یک تیم از عوامل اصلی به صورت غیرمجاز و عمده ارز را خرید و فروش می‌کنند و نهایتاً به اسم سالار آقاخان رسید که این فرد را دستگیر کردند. البته اینجا هم بانک مرکزی به میدان آمد و گفت اقدامات این افراد با دستورات و هماهنگی ما بوده است؛ اما این بار دیگر قوه قضائیه به این حرف‌ها توجه نکرد و پرسید که بر چه اساس این مطالب را می‌گویید. یعنی چه با دستور شما بوده؟ شما چه دستوری داده‌اید؟ بانک مرکزی باید درباره بعضی از افرادی که مستقیما با این آقا کار می‌کردند، توضیح بدهد که اگر کامل شود توضیحات بیشتری به مردم می‌دهم.
معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: حراست فعلی بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفت، بازداشت شد و مورد تحقیق قرار گرفت. همچنین معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس‌سابق بانک مرکزی تا الان مورد تحقیق و سؤال قرار گرفته، اما بازداشت نشده است و تحقیقات ادامه دارد.
اژه‌ای با‌اشاره به تخلف مسئولان سابق گفت: برخی مسئولان قبل‌تر از این پرونده با روشن شدن فساد آنها دستگیر شدند؛ مثل مسئول سابق حراست بانک مرکزی که بازداشت و محکوم و حکم قطعی در مورد وی صادر شد. همچنین مسئول حراست آن زمان بانک مرکزی محکوم شد و حکمش نیز قطعی شد و اعلام شده است.
تأیید وجود مافیا در مفاسد اقتصادی
وی در پاسخ به اینکه آیا مافیایی پشت مفاسد اقتصادی است، اظهارداشت: اگر منظور این است که برخی جرایم، سازمان یافته است، بله حتما برخی جرایم، سازمان یافته است یا اگر معنای آن این است که برخی جرایم شبکه‌ای است، باید گفت که بله همین جور است.یا اگرمافیا به این معناست که دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در برخی مفاسد اقتصادی با هم تبانی دارند، بله همین الان از وزارت صمت افرادی دستگیر کردیم و بازداشت هستند و از بانک مرکزی هم افرادی دستگیر و بازداشت هستند و از برخی ادارات دیگر نیز دستگیر کرده‌ایم و بازداشت هستند.
رد پای سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه
در برخی پرونده‌های اخیر
سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه آیا رد پای سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در برخی پرونده‌های اخیر وجود دارد یا نه، گفت: تردید نکنید که هست. واقعا برخی از سرویس‌های بیگانه به دنبال ایجاد تشویش در مردم از طریق بعضی مسائل و گرانی‌ها و به خصوص گران شدن قیمت دلار هستند.
تصمیم‌سازی‌های مشکوک
برای برخی مسئولان
محسنی اژه‌ای عنوان کرد: وقتی کسی تصمیمی را می‌گیرد که همه می‌فهمند تصمیم غلطی است، این سؤال پیش می‌آید که پس چطور این آقا با این تشکیلات این تصمیم را گرفته است؟ در اینجا باید گفت ممکن است افرادی باشند که تحت عنوان نظر کارشناسی در برخی تصمیم‌سازی‌ها دخیل باشند.
وی تصریح کرد: ما یقین داریم افرادی برای بعضی مدیران تصمیم‌سازی می‌کنند که خدای ناکرده ممکن است ارتباط با بیگانه داشته باشند و تا الان در مورد پرونده‌هایی که داشتیم، درخصوص تصمیم سازی‌ها، قرائن و شواهد زیادی داریم که برای افراد تصمیم‌سازی کرده‌اند. لیکن اینکه آیا این مدیر متوجه بوده، سوءنیت داشته یا می‌فهمیده که این کارشناسی غلط است، باید بررسی شود.
بی توجهی دولت به هشدار وزارت اطلاعات
معاون اول قوه قضائیه گفت: وزارت اطلاعات در 30 فروردین 97 نامه‌ای خطاب به آقای واعظی مسئول دفتر ریاست محترم جمهور و آقای جهانگیری، معاون اول ریاست جمهور نوشت و رونوشت آن را هم به آقای سیف رئیس‌وقت بانک مرکزی و همچنین به وزیر وقت اقتصاد داد که این نحوه توزیع سکه این مضرات را دارد و نه تنها بازار را تعدیل نمی‌کند و جلوی افزایش قیمت را نمی‌گیرد، بلکه قیمت را افزایش هم می‌دهد و ذخایر شما هم از دست می‌رود.
اژه‌ای افزود: وزارت اطلاعات آن روز این نامه را نوشته و گفته تا الان این مقدار سکه فروختید؛ شرط و قیدی هم نگذاشتید و هر که خواسته آمده، گرفته و احتمال اینکه از کشورهم خارج شود، هم وجود دارد، آن موقع هشدار داده و گفته که این کار اثر منفی دارد؛ کما اینکه مداخله ارزی شما در گذشته این‌اشکال را داشته است.
وی در ادامه بخشی از این نامه را قرائت کرد و گفت: در تاریخ 97/01/30 وزارت اطلاعات طی نامه شماره ۳۶-۷۳۰۱ خطاب به آقای جهانگیری و آقای واعظی و رونوشت به آقای سیف رئیس‌کل سابق بانک مرکزی و وزیر سابق اقتصاد نوشته: «با مرور و بررسی داده‌ها و اطلاعات موجود متاسفانه ملاحظه می‌شود که روند عرضه سکه نه تنها کمکی به تثبیت بازار نکرده، بلکه مانند رویه مداخله ارزی بانک مرکزی در گذشته نتایج متناقض و منفی‌تری حاصل شده است. بگونه‌ای که با تحریک تقاضا ظرف مدت کوتاهی ۴ میلیون و ۸۰۰ قطعه سکه معادل ۳۶ تن طلا فروخته شد و ادامه می‌دهد این اقدام چه مضراتی داشته و دارد و بعد تقاضا می‌کند هر چه زودتر نسبت به توقف این سیاست اقدام کنند.
معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: وزارت اطلاعات این توصیه را می‌کند و افراد مختلف هم می‌گویند این کار مناسب نیست. البته شاید مسئولان اول فکر می‌کردند این کار خوب است، اما بعد از یکی دو ماه که ملاحظه کردند قیمت سکه تغییری نکرد، باز هم ادامه دادند. پس شواهدی وجود دارد که افرادی در این زمینه تصمیم‌سازی غلط می‌کنند،حال در این موضوع و موضوعات مشابه باید منتظر تحقیقات و تکمیل آن باشیم.
چرا دستگیری‌ها قیمت ارز و سکه را کاهش نداد؟
اژه‌ای در پاسخ به اینکه اگر مفسدان تاثیرگذار اقتصادی دستگیر شده باشند، نباید شرایط قبل و نوسان قیمت سکه و ارز همچنان ادامه داشته باشد و باید این موضوع تمام شود، گفت: مگر همین‌ها تنها بودند؟ مگر سودجو یک نفر بود که با دستگیری او ماجرا تمام بشود؟ مگر آن سرویس که غیرمستقیم این مسائل را به بار آورده، دستش کوتاه شده؟ سرویس را که دستگیر نکردیم؛ آمریکا که دستگیر نشده است. افراد سودجو که فقط همین‌ها نبودند؛ البته اگر این چند شبکه گرفته نمی‌شدند، وضع بدتر بود و چه بسا امروز ارز بیشتر و طلای بیشتری از کشور خارج می‌شد.این مقدار حتما موثر بوده و شما تردید نکنید؛ اما به این معنا نیست که کار تمام شد.
از دلال سبزه میدان تا سیف
وی ادامه داد: خیلی از مسئولین و مردم می‌گویند چرا با دانه درشت‌ها برخورد نمی‌کنید؟ در مواردی از همین رده پایین‌ها به دانه درشت‌ها می‌رسیم. در مواردی ممکن است یک کار اطلاعاتی سنگین صورت بگیرد و افرادی را شناسایی کنند و سپس به آن نقطه مرکزی برسند؛ اما در بسیاری از مواقع کار اطلاعاتی به این ترتیب صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال نیروی انتظامی در کف خیابان افراد را شناسایی می‌کند. در پاساژ علاءالدین و سبزه میدان یک دلال را دستگیر می‌کنند و بعد از بررسی مشخص می‌شود فلان دلال برای آقای وحید مظلومین و یا سالار آقاخان کار می‌کند و بعد از دستگیری سالار آقاخان از وی تحقیقات می‌شود و سپس به آقای عراقچی(معاون سابق ارزی بانک مرکزی) می‌رسند و این فرد مطالبی را می‌گوید که در نتیجه آن از آقای سیف تحقیق می‌کنند. بنابراین خیلی از اوقات از رده پایین‌ها و مباشرها شروع می‌کنیم و به دانه درشت‌ها می‌رسیم و راهی جز این نداریم. هیچ مرزی نیز در اینجا وجود ندارد.
محکومیت بسیاری از دانه درشت‌ها
 در سال‌های اخیر
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به این سؤال که آیا از دانه درشت‌ها محکوم نیز شده‌اند؟ گفت: هفته گذشته از دفتر سخنگو گزارشی در مورد کسانی که در همین چند سال‌ اخیر در رابطه با مفاسد اقتصادی حکم علیه آنها صادر و احکام قطعی شده است خواستم که گزارشی در مورد ۵۵۵ نفر به من دادند که در میان آنها عضو شورای شهر از استان‌های مختلف، شهردار شهرهای مختلف، استاندار، آقازاده‌های بزرگ، معاون رئیس‌جمهور و کسی که قبلاً وزیر بوده و... موجود است.
ماجرای مشایی
اژه‌ای در رابطه با محاکمه یکی از مقامات دولت دهم و حاشیه سازی‌های وی در داخل دادگاه گفت: طرف خودش آمده و اصل و فرع نوشته‌اش موجود است که وکیل خودش را عزل کرده است و دادگاه و رئیس‌کل دادگستری اعلام کردند که ایشان وکیل خودش را عزل کرده است. بنده این را گفتم و آقایی که حامی ایشان است، حرف‌هایی زد که در شان خودش بود و بعد هم ثابت شد که حرف بنده درست بوده است.
چرا از روش مرحوم خلخالی استفاده نمی‌شود؟
وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برخی در سطح جامعه می‌گویند که به شیوه مرحوم خلخالی عمل شود تا زودتر و قاطع‌تر اقدام صورت گیرد و چقدراین امکان وجود دارد که محاکمات سریع‌تر باشد، یادآور شد: حتما باید به هر میزانی که ممکن است سرعت داشته باشیم؛ ولی به هیچ وجه دقت و عدالت را نباید فدای سرعت کنیم و نباید به خاطر این سرعت از بخشی از شناسایی مجرمان و جرایم آنها صرفنظر کنیم و ناگزیریم طبق قانون عمل کنیم.