پارلمان اصلاحات ترميم و اصلاح مي شود

آرمان- مطهره شفیعی: در حالی که برنامه‌ریزی برای عبور از مشکلات اقتصادی در برنامه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط قرار دارد، اما سیاسیون هم بیکار نیستند و سعی می‌کنند اگر پیشنهاد و راهکاری دارند به گوش دولت برسانند. از سوی دیگر مردان عرصه سیاست به‌خوبی می‌دانند تمام مشکلات امروز را نمی‌توان به آمریکا و تحریم و موضوعاتی از این قبیل نسبت داد بلکه آنها هم سهمی در این وضعیت دارند که دلیلش ارزیابی‌های نادرست در برهه‌های انتخاباتی است. بدین معنا که در تهیه لیست‌های انتخاباتی بیش از توانایی کاندیداها سهمیه بندی سیاسی پرداخته شد و بعضا افرادی وارد نهادهای تصمیم‌گیر شدند که از تبحر و تجربه کافی برای مواجهه با مشکلات برخوردار نبودند. همین موضوع عامل نارضایتی جامعه و گلایه آنها از احزاب سیاسی شد که به وعده احزاب دل بسته بودند. یکی از نتایج این ناکارآمدی و مشکلات در کشور بی‌اعتمادی جامعه به احزاب سیاسی است که در این برهه احزاب اصلاح‌طلب به سبب حمایت قاطع از حسن روحانی، لیست امید مجلس و شورای شهر بیش از احزاب اصولگرا در تیررس انتقادهای جامعه هستند. بزرگان جریان اصلاحات برای بازگرداندن این اعتماد برنامه‌ریزی کردند و به این نتیجه رسیدند تا سازوکارهای سیاسی و جمعی این اردوگاه را دچار تغییر و تحول کنند. بنابراین کلید راه‌اندازی پارلمان اصلاحات زده شد.
«نه» به سهم‌خواهی
8 شهریور بود که محمدعلی نمازی عضو حزب کارگزاران خبرداد: ‌«بحث پارلمان اصلاحات مدت زمان زیادی است که مطرح شده و توسط آقایان کواکبیان، کمالی و چند تن از دبیران کل احزاب، پیگیری می‌شود. راجع به پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مفصل صحبت و در نهایت راجع به آن رأی‌گیری شد و رأی هم آورد که پارلمان اصلاحات تشکیل شود و جای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را بگیرد»، اما برخی از اصلاح‌طلبان که می‌دانستند با آغاز فعالیت پارلمان اصلاحات شاهد کاهش قدرت نفوذشان در تصمیم‌گیری‌ها خواهند بود، با سازوکار جدید اصلاحات به مخالفت پرداختند. آنها ترجیح می‌دادند که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رکن اصلی برای این جریان باشد، اما خواست آنها با استقبال سایر اصلاح‌طلبان مواجه نشد، چرا که برخی تصمیمات فردی در شورای عالی سیاستگذاری سبب گلایه‌های زیادی شده و نیاز به سازوکار جدید بیش از همیشه احساس شد. یکی از گلایه‌ها از شورای عالی سیاستگذاری به نحوه انتخاب افرادی باز می‌گردد که به عنوان عضو این نهاد انتخاب می‌شدند و سازوکاری برای تعیین عضو نبود چنان‌که در برخی اوقات سهمیه بندی حزبی برای حضور در این شورا به واقعیت تبدیل می‌شد، اما ظاهرا تعداد اعضای پارلمان اصلاحات 600نفر است و سازوکار مشخصی برای حضور آنها وجود دارد که البته هنوز اعلام نشده است.
نهایی شدن اساسنامه


یک عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی به «آرمان» خبر داد:‌ «اساسنامه پارلمان اصلاحات در روز یکشنبه نهایی می‌شود و امیدواریم فعالیت این نهاد حداکثر طی یک تا دو ماه آینده آغاز شود. یدا... طاهرنژاد درباره سرنوشت دیگر نهادهای تصمیم‌گیر در جبهه اصلاحات هم توضیح داد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات، شورای هماهنگی و دیگر بخش‌های تصمیم‌گیر در جریان اصلاحات زیر سایه پارلمان اصلاحات قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: پارلمان اصلاحات به اندازه کافی فراگیر و گسترده است که بتواند همه اصلاح‌طلبان را در درون خود جمع کند و کدورت‌ها رفع ‌شود. طاهر‌نژاد خاطر نشان کرد: پارلمان اصلاحات محلی برای فعالیت احزاب سیاسی است. هر فردی که تمایل به حضور در پارلمان اصلاحات دارد باید حزب داشته باشد یا اینکه تشکل‌های اصلاح‌طلبی سازوکاری را تعریف کنند که اعلام می‌شود. حضور در پارلمان اصلاحات برای افرادی که هیچ تشکل سیاسی ندارند سخت می‌شود.
دلواپسان حاضر هستند
هنوز پارلمان اصلاحات فعالیت خودش را آغاز نکرده، اما دلواپسان تخریب و هجمه خود را آغاز کرده‌اند که این فعالیت‌ها در این مقطع در رسانه‌هایشان مشهود است از جمله از تیترهای مایوس کننده استفاده می‌کنند به عنوان نمونه هر از چندگاهی تیتر می‌زنند: «آیا تشکیل پارلمان اصلاحات منتفی شده است؟» یا «پارلمان اصلاحات؛ تعطیل تا اطلاع ثانوی» و... مشخص است که دلواپسان به‌خوبی درک کردند در سازوکار جدید جریان اصلاحات بندهایی گنجانده شده است که سبب انسجام و قدرت تصمیم‌گیری بهتر در این جریان می‌شود و اختلافات به‌کلی از بین خواهد رفت که این موضوعات به منزله هشدار بزرگی برای رقیب جریان اصلاحات است.