هيچ جناحي با انتقاد از دولت محبوب نمي‌شود

گروه سياسي
حسن روحاني، رييس‌جمهوري صبح شنبه در مراسم اختتاميه چهاردهمين جشنواره شهيد رجايي كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، سخنراني كرد. روحاني كه مدت‌ها است در سخنراني‌ها از چپ و راست عبور كرده و حرف از وحدت ملي مي‌زند اين‌بار هم بخش اعظمي از سخنراني خود را به بيان اين موضوع اختصاص داد كه نبايد در شرايط جنگي پشت دولت را خالي كرد و به دعواي چپ و راست پرداخت.
اصلاح‌طلبان و اصولگرايان هر كدام به دليلي از رييس دولت دلخور هستند و هر كدام به طريقي اين دلخوري را بروز مي‌دهند. خاستگاه روحاني اصولگرايي است اما در 5 سال گذشته او با طرح گفتمان اعتدال و البته ائتلاف با اصلاح‌طلبان خط و مرز محسوسي ميان خود و اصولگرايان ترسيم كرده؛ از همين‌رو تداوم حملات و انتقادات جريان راست درست از روز پس از انتخابات تا امروز امري طبيعي است؛ گرچه روحاني معتقد است در شرايط جنگي نبايد اين رقابت انتخاباتي را تداوم بخشيد.
حاميان اصلاح‌طلب روحاني هم كه بحق انتقاداتي به شيوه مديريتي كشور دارند و البته فاصله گرفتن روحاني از شعارهاي پيش از انتخاب را ادله محكمي براي به قول خودشان «نقد مشفقانه» مي‌دانند اما واكنش روحاني به هر دو جناح امروز و پس از گذشت بيش از يك سال از آغاز دولت دوازدهم يكسان است؛ همان حرفي كه بارها در سخنراني‌هاي اخير به آن اشاره كرده و ديروز هم در خلال سخنراني يادآور شد «امروز جنگ، جنگ اقتصادي، رواني و تبليغاتي است و دولت نيز در صف مقدم اين جنگ ايستاده است؛ در اين شرايط از همه احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها، قوا و اركان نظام مي‌خواهم توجه داشته باشند كه امروز نه روز گله و رقابت و نه خدايي نكرده روز انتقام است بلكه امروز ما در ميدان مبارزه هستيم؛ حال ممكن است همانطور كه در دوران دفاع مقدس شاهد بوديم در جايي ميان ارتش و سپاه اختلاف نظر وجود داشته باشد اما در آن زمان وقتي در ستاد تصويب مي‌كرديم ولو اينكه سپاه مامور انجام كاري مي‌شد، ارتش كناره‌گيري نمي‌كرد، بلكه تمام امكانات خود را پشتيباني مي‌كرد. وقتي كه جنگ آغاز شد، همه در كنار هم هستيم.»


او همچنين تاكيد كرد «همه جناح‌ها بايد به ميدان مبارزه در برابر دشمن بيايند. امروز ما دشمني جز امريكا و رژيم صهيونيستي و اذناب‌شان نداريم؛ نه راست دشمن ماست و نه چپ و ما نبايد با هيچ‌كدام مقابله كنيم بلكه همه بايد باهم باشيم.»
روحاني در سخنراني ديروز از حملات به دولت گفت و نشان داد كه او اين حملات را به پاي انتخابات سال آينده و رقابت‌هاي جناحي و جرياني نوشته است. رييس‌جمهوري به انتخابات مجلس يازدهم كه در سال آينده برگزار مي‌شود اشاره كرد اما آنچه در خلال سخنراني ديروز روحاني جلب‌توجه مي‌كرد واژه محبوبيت بود. او گفت «من مي‌فهمم كه سال ديگر انتخابات است و من به نوعي اين كاره هستم و سال‌ها در انتخابات شركت كردم و مي‌دانم شرايط انتخابات به چه معناست اما امروز همه‌چيز را بايد كنار بگذاريم چراكه امروز روز آزمايش بزرگ ملي ماست. جناحي فكر نكند كه اگر امروز عليه دولت حرفي گفت محبوب مي‌شود بلكه بداند او در حال خطا و اشتباه است. بداند كه با وارد كردن فشار به دولت نه‌تنها محبوب مردم نمي‌شود بلكه مغضوب آنها نيز خواهد شد. مردم به آنها پشت خواهند كرد. آنها به آدم غيور احترام مي‌گذارند همانطور كه در زمان جنگ اين‌گونه عمل كردند.»
گرچه اين گزاره كه «با وارد كردن فشار به دولت محبوب مردم نمي‌شويد» اولين‌بار نيست از سوي روحاني مطرح مي‌شد اما آنچه اين روزها رييس‌جمهوري بر آن تاكيد بسيار دارد اين است كه شكست دولت به‌مثابه شكست براي همه است؛ شكستي كه گريبان‌ اصلاح‌طلب و اصولگرا را خواهد گرفت. در واقع او شايد به صورتي تلويحي اشاره مي‌كند كه پس از حضور هر دو جريان فكري بر مسند عالي‌ترين منصب اجرايي كشور و حتي حضور دولتي نه معناي آكادميك ائتلافي اما در اذهان عمومي متشكل از معتدلان هر دو جريان، جايي براي شكست و آزمون و خطا وجود ندارد؛ آزمون و خطايي كه سال 1400 تشكلي، جرياني يا حتي فردي از اين خطاها سود جويد و براي رسيدن به قدرت از آن استفاده كند.
 
بعضي‌ حرف‌ها براي شرايط صلح است
روحاني در خلال صحبت‌ از وحدت به روز «سوال از رييس‌جمهوري» هم اشاره كرد. او گفت كه بعد از حضورش در مجلس و پاسخگويي به سوالات نمايندگان، يكي از دوستان نامه‌اي براي او نوشته و در آن به روحاني گفته كه‌ اي كاش فلان مطلب را در پاسخ به سوالات مي‌گفتي اما روحاني گويا در پاسخ به او تنها در چند پاراگراف نوشته است كه همه حرف‌هايت درست است اما اين حرف‌ها براي شرايط صلح است؛ اگر دشمن به ميدان نيامده بود و امريكا نيز شمشيرش را از غلاف خارج نكرده بود، جور ديگري سخن مي‌گفته اما امروز روز جنگ با دشمن است.
او با تعريف اين اتفاق در واقع به منتقدان اين روزها عليه خود پاسخ داد؛ منتقداني كه بر اين باورند روحاني بايد تمام «واقعيت» را به مردم مي‌گفت اما همه آنچه بود را در صحن مجلس مطرح نكرد.
روحاني همچنين در خلال اين سخنراني تاكيد كرد: «گرچه ممكن است با عده‌اي اختلاف سليقه داشته باشيم و روزي هم در انتخابات با هم رقابت كرده باشيم اما آن روزها ديگر تمام شد و امروز همه با هم هستيم؛ امروز مجلس و دولت با هم هستند و قوه قضاييه نيز در كنار اين دو قوه حضور دارد. همچنين اركان ديگر نظام نيز در كنار دولت هستند.» رييس‌جمهوري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري گفت: «همگان بايد بيانات روز پنجشنبه مقام معظم رهبري را يك بار ديگر مرور كنند. ايشان جمله خيلي مهمي گفتند و فرمودند كه در روز سخت، كسي حق ندارد پشت دولت را خالي كند.»
 
قسم حضرت عباس را باور كنيم يا دم خروس را؟!
حسن روحاني در بخش ديگري از سخنراني روز گذشته خود به سياست‌هاي دوگانه امريكا اشاره كرد. او با انتقاد از اين سياست‌هاي چندگانه ايالات متحده عليه جمهوري اسلامي ايران گفت «حكام امريكا از يك طرف ملت ايران را تحت فشار قرار مي‌دهند و از طرف ديگر هر روز از طرق مختلف پيغام مي‌دهند بياييد مذاكره كنيد؛ دو هفته نمي‌گذرد كه يك پيغام جديد مي‌آيد.»
«آيا قسم حضرت عباس را قبول كنيم يا دم خروسي كه بيرون زده، ما پيغام و نرمش آنها را در پيام ببينيم يا عمل ددمنشانه‌شان را؟ به آنها مي‌گويم كه اگر راست مي‌گوييد و دوستدار ملت ايران هستيد، چرا مي‌خواهيد در زندگي مردم ما فشار آوريد؟ شما فكر مي‌كنيد كه اگر چند ماه به مردم ما فشار آوريد، آنها به خيابان مي‌آيند و دست‌هاي‌شان را بالا مي‌گيرند و مي‌گويند: «ما تسليم امريكا و كاخ سفيد شديم»؟ اين خطا و اشتباه شماست».
بخش ديگري از سخنان روحاني اين بود كه براي چندمين بار از درخواست امريكا براي مذاكره با ايران سخن مي‌گفت.
پس از نامه برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب و پيشنهادي مبني بر مذاكره با امريكا، محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري اولين كسي بود كه از 8 بار درخواست مذاكره ترامپ سخن گفت. حتي رهبري نيز در سخنراني گفتند امريكايي‌ها دو مساله جنگ و مذاكره را مطرح مي‌كنند و شبح جنگ را مطرح مي‌كنند تا ترسو‌ها را بترسانند. روحاني هم در سخنراني اخير به اين موضوع اشاره كرده و خبر داده كه امريكايي‌ها مشتاق مذاكره‌اند.
حكام امريكا از يك طرف ملت ايران را تحت فشار قرار مي‌دهند و از طرف ديگر هر روز از طرق مختلف پيغام مي‌دهند بياييد مذاكره كنيد؛ دو هفته نمي‌گذرد كه يك پيغام جديد مي‌آيد.
همگان بايد بيانات روز پنجشنبه مقام معظم رهبري را يك بار ديگر مرور كنند. ايشان جمله خيلي مهمي گفتند و فرمودند كه در روز سخت، كسي حق ندارد پشت دولت را خالي كند.
همه جناح‌ها بايد به ميدان مبارزه در برابر دشمن بيايند. امروز ما دشمني جز امريكا و رژيم صهيونيستي و اذناب‌شان نداريم؛ نه راست دشمن ماست و نه چپ.
گرچه ممكن است با عده‌اي اختلاف سليقه داشته باشيم و روزي هم در انتخابات با هم رقابت كرده باشيم اما آن روزها ديگر تمام شد و امروز همه با هم هستيم؛ امروز مجلس و دولت با هم هستند و قوه قضاييه نيز در كنار اين دو قوه حضور دارد.