حسن روحانی: امروز روز جنگ با دشمن است

الهام برخوردار
حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته (شنبه 17 شهریور) در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید رجایی اظهار کرد: هیچ ملتی نمی‌تواند از گردنه‌های صعب، سخت و دشوار بگذرد و به اهداف بلند خود دست یابد مگر آنکه بهای آن را پرداخت کند؛ این را تاریخ و زندگی انبیاء به ما می‌گوید و پیروزی ملت‌های بزرگ در تاریخ نیز همواره این چنین بوده است.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ایشان در این دیدار تصریح کردند در روز سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند لذا امروز مردانگی، مروت، اخلاق و اصول انقلاب و منافع ملی، اقتضاء می‌کند که در کنار یکدیگر و یاور یکدیگر باشیم.
اگر دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید به زندگی‌شان فشار وارد سازید


روحانی در ادامه گفت: گروه جدیدی که در کاخ سفید مستقر شدند نه تنها با نظام جمهوری اسلامی ایران بلکه با دوستان قدیمی و سنتی‌شان و با کشورهایی که با آنها روابط اقتصادی بالا دارند، نیز دچار درگیری هستند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: آنها از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر از طرق مختلف پیغام مذاکره می‌فرستند در این شرایط قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟ پیغام و نرمش در پیام‌تان را ببینیم یا عمل ددمنشانه‌تان را ملاک قرار دهیم؟
روحانی خطاب به سردمداران کاخ سفید، گفت: اگر راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید چرا می‌خواهید به زندگی مردم ایران فشار وارد سازید. اگر تصور می‌کنید با فشار و اقدامات شما مردم به خیابان‌ها آمده و دستان خود را به نشانه تسلیم در مقابل آمریکا و کاخ سفید بالا می‌برند در خطا و اشتباه هستید.
دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار کرد: در این شرایط همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف بدانند که امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چرا که همه در میدان مبارزه قرار داریم.
او با اشاره به حضور اخیر خود در مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان گفت: بعد از حضورم در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان، یکی از دوستان خوبم نامه‌ای برای من نوشت و در آن به من گفت که ای کاش فلان مطلب را در پاسخ به سوالات می‌گفتی اما من در پاسخ به او تنها در چند پاراگراف نوشتم که همه حرف‌هایت درست است اما این حرف‌ها برای شرایط صلح است؛ اگر دشمن به میدان نیامده بود و آمریکا نیز شمشیرش را از غلاف خارج نکرده بود، من جور دیگری سخن می‌گفتم اما امروز روز جنگ با دشمن است.
روحانی ادامه داد: گرچه ممکن است با عده‌ای اختلاف سلیقه داشته باشیم و روزی هم در انتخابات با هم رقابت کرده باشیم اما آن روزها دیگر تمام شد و امروز همه با هم هستیم؛ امروز مجلس و دولت با هم هستند و قوه قضاییه نیز در کنار این دو قوه حضور دارند. همچنین ارکان دیگر نظام نیز در کنار دولت هستند. وی افزود: مردانگی، مروت، اخلاق، اصول انقلاب و منافع ملی همه اقتضا می‌کند که امروز در کنار یکدیگر باشیم و همدیگر را یاری کنیم چراکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا مبارزه کند و از طرفی دیگر حواسش به راست و چپ باشد؛ دولت که نمی‌تواند در سه جبهه بجنگد. امروز روبروی دولت، آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده است و راست و چپ به عنوان دو جناح باید حامی دولت در این میدان جنگ باشند وگرنه اگر من بخواهم به راست یا چپ جواب دهم، ما به جایی نمی‌رسیم.
جناحی فکر نکند که اگر امروز علیه دولت حرفی گفت محبوب می‌شود
روحانی با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم که در سال آینده برگزار می‌شود، گفت: من می‌فهمم که سال دیگر انتخابات است و من به نوعی این کاره هستم و سال‌ها در انتخابات شرکت کردم و می‌دانم شرایط انتخابات به چه معناست اما امروز همه چیز را باید کنار بگذاریم چراکه امروز روز آزمایش بزرگ ملی ماست. جناحی فکر نکند که اگر امروز علیه دولت حرفی گفت محبوب می‌شود بلکه بداند او در حال خطا و اشتباه است. بداند که با وارد کردن فشار به دولت نه تنها محبوب مردم نمی‌شود بلکه مغضوب آنها نیز خواهد شد. مردم به آنها پشت خواهند کرد. آنها به آدم غیور احترام می‌گذارند همانطور که در زمان جنگ اینگونه عمل کردند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه جناح‌ها باید به میدان مبارزه در برابر دشمن بیایند. امروز ما دشمنی جز آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذنابشان نداریم؛ نه راست دشمن ماست و نه چپ و ما نباید با هیچ کدام مقابله کنیم بلکه همه باید باهم باشیم.
تاخیر صادرکنندگان دولتی و خصولتی در پرداخت ارزی خیانت است
روحانی همچنین با تاکید بر لزوم اجرای کامل دولت الکترونیک تا پایان دوران دولت دوازدهم، به التهابات اخیر بازار ارز اشاره و خاطر نشان کرد: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند. امروز در بازار ارز التهابات مشاهده می‌شود؛ بله گرچه قبول است که بخشی از آن به دلیل فشار آمریکا و خارجی است اما به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهابات داخلی است یعنی صادرکنندگان ما حتی صادر کنندگان دولتی و خصولتی ارزی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهند، 48 ساعت بعد در اختیار این سامانه می‌گذارند؛ این کار خیانت به کشور است و من نیز در این زمینه به یکی از مسئولان مربوطه روز گذشته دستور دادم اگر فردی این کار را کرد اقدام نخست او را عزل و در گام بعدی او را به دادگاه معرفی کند. وی با بیان اینکه سالانه حدود 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، افزود: امروز که حدود 6 ماه از سال می‌گذرد، باید 20 میلیارد دلار به بانک مرکزی و سامانه نیما می‌آمده اما امروز نمی‌گویم که چقدر از این میزان آمده است؛ آیا این را هم می‌خواهیم بر گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بیندازیم؟ درست است که آنها خیلی جنایتکار هستند و ضربات بسیاری بر ما وارد کردند اما ما چه کار کرده‌ایم؟ رئیس‌جمهوری در ادامه از سازمان امور اداری و استخدامی درخواست کرد که از امروز یک معیار برای تمام وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها برای زمان تحویل دادن ارز صادراتی تعیین کند و براساس آن مجموعه‌ای که یک دقیقه زودتر ارز صادراتی خود را به سامانه نیما تحویل داده تشویق شود و از سوی دیگر مجموعه‌ای که ارز خود را با تاخیر به سامانه نیما داده است مورد تنبیه قرار بگیرد.
باید فیتیله مردم سالاری را در اذهان
خود پایین بکشیم
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود با بیان اینکه زنان و جوانان باید در پشت میزهای مدیریتی قرار بگیرند، اظهار کرد: باید فیتیله مردم سالاری را در اذهان خود پایین بکشیم و بدانیم که زنان همانند مردان در همه امور فهم دارند و حتی در برخی از امور نیز بهتر از مردها می‌فهمند. همچنین در کنار زنان، جوانان را نیز باید به میدان بیاوریم و باید تا پایان دولت کاری کنیم که سن مدیریت در کشور به طور متوسط هشت سال کاهش یابد. اینکه 30 درصد از مدیریت کشور در اختیار زنان قرار بگیرد اقدامی صحیح است و ما باید عدالت را مراعات کنیم چراکه در پیشگاه خدا میان زن و مرد و روستایی و شهری تفاوتی وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه