گلایه‌های حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از پتروشیمی‌ها در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹۸ - ۹۷

چرا به تولید ملی زیان می‌رسانید
محمود حجتی دیروز در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 98 - 97 که با حضور تمام معاونان این وزارتخانه و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان برگزار شد، گفت: تا همین دیروز به ازای یک متر مکعب آب 300 تا 400 گرم گندم تولید می‌شد که اکنون متوسط آن به 3 کیلوگرم یا اگر به ازای هر مترمکعب آب 200 گرم شکر تولید می‌شد اما اکنون این رقم به 700 تا 900 گرم افزایش پیدا کرده است.
او همچنین با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین نهاده کشاورزی وجود دارد و یک سر مشکلات نیز مربوط به پتروشیمی‌ها است اینطور توضیح می‌دهد:
« متاسفانه شرکت‌های پتروشیمی ذخایر ارزی کشور را می‌گیرند، تبدیل به کود می‌کنند و می‌خواهند که با ارز چندهزارتومانی آن را صادر کنند و بعد به کشاورز ما کود ندادند و اگر این موضوع را به محصولاتی که در حوزه کشاورزی تولید می‌شود، تعمیم بدهیم ببینید، در بازار جهانی با ارز آن چنانی چقدر می‌توان آن را فروخت. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: « پتروشیمی‌ها 4 میلیون تن کود اوره تولید می‌کنند که 2 میلیون تن آن باید به بخش کشاورزی فروخته شود، اما اذیت می‌کنند و باید پرسید، چرا به تولید ملی خیانت می‌کنید و زیان می‌رسانید.»


حل مهمترین مشکل بخش کشاورزی تولید نشا و پرهیز از کاشت مستقیم، علاوه بر کشت گلخانه‌ای توانسته در کاهش مصرف آب موثر باشد. مدیران باید با حمایت، شناسایی و دقت بهره‌برداران را برای استفاده ار دانش روز حمایت کنند. باید کسانی را که دانش این کار را دارند به کشاورزان پیوند دهند ومعرفی کنند. آب مهمترین مساله کشاورزی است که بخشی از این مشکل و مساله با ایجاد خزانه نشا حل شده است.
وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی روز گذشته همچنین با اشاره به اینکه طرح تغییر الگوی کشت برای صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری آب انجام شده است، گفت: طرح تغییر الگوی کشت برای صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی انجام شده است. این اتفاق در محصولات مهم مانند چغندر قند با توجه به میزان مصرف آب و اهمیت کشت چغندر قند بسیار سریع اتفاق افتاد و بسیار مثبت بود. محمود حجتی توضیح داد: کاهش مصرف آب نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تولید دارد. برای این منظور باید همه مدیران بتوانند هم دانش و هم سرعت را به بخش کشت و بهره‌برداران کشاورزی منتقل کنند.
او در مورد مراحل بعدی برای صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: تولید نشا و پرهیز از کاشت مستقیم، علاوه بر کشت گلخانه‌ای توانسته در کاهش مصرف آب موثر باشد. مدیران باید با حمایت، شناسایی و دقت بهره‌برداران را برای استفاده ار دانش روز حمایت کنند. باید کسانی را که دانش این کار را دارند به کشاورزان پیوند دهند ومعرفی کنند.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از مباحث دیگر در مورد صرفه‌جویی آب، مکانیزاسیون کشاورزی بود که این موضوع هم با توجه به شرایط، در حال آموزش و حل شدن است. تا پیش از این مکانیزاسیون یک قله دست نیافتنی به نظر می‌رسید اما حالا که این کار انجام شده باید سرعت بیشتری به آن داد.
او اضافه کرد: سرعت ما با پیشرفت فناوری در بخش کشاورزی هماهنگ نیست و باید سرعت بیشتری به استفاده از فناوری و نوآوری‌های موجود انجام شود. باید توسعه را به معنا و مفهوم واقعی کلمه اجرا کرد و هماهنگ بود. در ضمن باید از فناوری‌هایی که برای جلوگیری از تبخیر بیشتر آب در مزارع کشاورزی بهره برد که بخشی از گلخانه است.
رشد ۷ برابری تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح دانه‌های روغنی معاونت امور زراعت هم در ششمین گردهمایی سراسری کشت پاییزه محصولات زراعی ۹۸-۹۷ گفت: امسال حدود ۸۰ درصد دانه کلزا در هشت استان برتر کشور تولید شده است. علیرضا مهاجر، استان‌های مازندارن، گلستان، خوزستان، فارس، کرمانشاه، اردبیل، قزوین و ایلام را هشت استان برتر تولید دانه کلزا در سال جاری عنوان کرد. او اظهار داشت: سال زراعی جاری بیش از ۲۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به کشت دانه کلزا اختصاص یافت. مهاجر، روغن مورد نیاز کشور را ۱.۳ میلیون تن در سال اعلام کرد. او اظهار داشت: استان‌هایی مانند همدان، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان رضوی و شمالی نیز پتانسیل تولید بیش از ۱۰ هزار تن تولید دانه کلزا را در سال زراعی جدید دارند.
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این گردهمایی درباره خرید دانه‌های روغنی نیز گفت: تاکنون ۳۴۰ هزارتن دانه روغنی ار کشاورزان خریداری شده است. او با بیان این که برای سال زراعی جدید کشت ۳۵۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا تدارک دیده شده است، تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند بذر مورد نیاز خود را از مراکز خدمات کشاورزی دریافت کنند. مهاجر افزود: ۷۵ درصد قیمت بذر دانه‌های روغنی به صورت یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود.
او اذعان داشت: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن از ۶ درصد به ۱۴ درصد رسیده است.
در این همایش همچنین، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز از افزایش تولید گندم، جو، شکر و دانه‌های روغنی خبر داد. عباس کشاورز در حاشیه همایش کشت در سال 97-98 با تاکید بر حفظ خودکفایی گندم در سال زراعی پیش رو، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در تولید گندم، جو، دانه‌های روغنی و شکر افزایش تولید داشته ایم و دلیل کم بودن کالا، بازار است نه تدارکات و تولید.
او با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی هر ساله برنامه کشت منطقه‌ای تنظیم و ابلاغ می‌کند، گفت: کشت شکر به علت محدودیت آب در پاییز انجام می‌شود. همچنین برنامه بعدی وزارت جهاد کشاورزی افزایش هر چه بیشتر از ظرفیت‌های دیم برای غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی است.
کشاورز با اشاره به اینکه در مناطق جنوبی، استانداری‌ها ورود کرده‌اند و تلاش می‌کنند تولید محصولاتی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی، هندوانه، بادمجان و سبزیجات در حد نیاز بازار تولید شود، توضیح داد: تلاش می‌شود نه مازاد تولید و ارزان شدن محصولات برای کشاورزان اتفاق بیفتد و نه کمبودی در بازار ایجاد شود، به همین دلیل قرار است، تولید به اندازه نیاز بازار صورت بگیرد.
معاون امور زراعت در وزارت کشاورزی تاکید کرد که بر همین اساس، در حال حاضر کود، بذر و آفت‌کش‌ها به اندازه کافی تدارک دیده شده است.
او درباره خودکفایی در تولید گندم هم گفت: پیش‌بینی می‌کردیم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تولید کنیم و به همین میزان هم انجام شده است. نیازی به واردات گندم نداریم و درصورت مازاد، صادرات هم خواهیم داشت. پیش بینی این است که دو میلیون و ۷۰ هزار هکتار گندم آبی، سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیمی، ۷۰۰ هزار هکتار جو آبی، ۹۰۰ هزار هکتار جو دیم و ۱۷ هزار هکتار چغندر پاییزه کشت شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از آغاز جلسات شورای اقتصاد از هفته گذشته خبر داد و گفت: احتمالا تا ابتدای پاییز قیمت تضمینی گندم اعلام می‌شود.
ذخایر شکر برای سال آینده کافی است
مجری طرح چغندرقند و نیشکر نیز که در این همایش حضور داشت گفت: ذخایر شکر کشور برای سال 1398 تامین شده است و به واردات نیازی نداریم.
«علیرضا یزدانی» افزود: قرار است سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند از 17 هزار هکتار کنونی به 23 هزار هکتار برسد و مساخت اختصاص یافته به کشت بهاره ثابت بماند. یزدانی ادامه داد: با توجه به افزایش عملکرد در هکتار به نظر می رسد در سال زراعی جاری تولید چغندرقند به هشت میلیون تن برسد و رکورد تولید شکر شکسته شود.
پیشنهاد افزایش هفت تا هشت درصدی نرخ خرید تضمینی چغندر
این مسئول درباره نرخ خرید تضمینی چغندرقند در سال زراعی جدید گفت: در سال زراعی جاری نرخ خرید تضمینی چغندر بهاره 309 تومان و چغندر پاییزه 303 تومان تعیین شده بود.
«امسال پیشنهاد افزایش هفت تا هشت درصدی این محصول را به دولت ارایه کرده ایم که اعلام بموقع این نرخ در تصمیم کشاورزان برای کشت این محصول تاثیر بسزایی دارد».
او اعلام کرد عملیات برداشت کشت بهاره چغندرقند از 2 روز پیش آغاز شده است و پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و 20 هزار تن چغندر تولید شود. به گزارش ایرنا، گمرک جمهوری اسلامی بنابر درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات شکر را ممنوع کرده است.
وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش اعلام کرد با توسعه کشت پاییزه و نشایی چغندرقند و همچنین بکارگیری بذور مقاوم و پربازده، ضمن کاهش سطح زیرکشت، افزایش تولید و کاهش سه برابری مصرف آب صورت گرفت؛ به گونه ای که تولید شکر از یک میلیون و 200 هزار تن در سال 1392 به 2 میلیون تن در امسال رسیده و این تولید تا مرز خودکفایی رفته است.
سرانه مصرف شکر هر ایرانی بین 26 تا 30 کیلوگرم است و سالانه حداکثر 2 میلیون و 200 هزار تن شکر در کشور مصرف می شود.
در سال های گذشته 300 هزار تن شکر برای تامین ذخایر استراتژیک، وارد کشور می شد که برای حمایت از تولید داخلی به دستور وزیر جهادکشاورزی در دولت یازدهم این میزان شکر وارداتی به 150 هزار تن کاهش یافت. شورای اقتصادی هفتم خردادماه امسال درخواست‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی، برگ سبز چای، پیله تر ابریشم برای سال 1397 و محصولات باغی برای سال 1396 را بررسی و تصویب کرد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در اختتامیه جشنواره شهید رجایی به یادآوری روزهایی در دهه 60 به قیاس آن دوران با امروز پرداخت گزارش «همدلی» از روی آوردن بازنشستگان به حرفه رانندگی و روایت آنها از راننده‌ای که پس از سوختن تاکسی‌اش، دست به خودکشی زد ثبت نام مشقت بار در سایت خودرویی‌ها، احتکار، یورش برای خرید پوشک و مسائلی از این دست، نمایی از یک بی‌اخلاقی اجتماعی را به تصویر می‌کشد؟ نگاهی به زندگی کلنل وزیری؛ معمار موسیقی مدرن ایران به بهانه سالمرگش وطن پرستی که غرب زده نامیده شد «همدلی» واکنش‌های داخلی و جهانی حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق را بررسی می‌کند اروپا با نگرانی انتخابات امروز سوئد را دنبال می‌کند تَرَک راست افراطی بر دیوار قلعه سوسیال‌دمکراسی کناره‌گیری رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی از سمتش فرشته مهربان ممیزی رفت! گلایه‌های حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از پتروشیمی‌ها در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹۸ - ۹۷ علی دهقان ما هم مقصریم آلرژی به قانون اساسی آشنایی مختصر با دانشنامه ایرانیکا