344 ازدواج دختر زیر 14 سال در البرز در 96

ایسنا- سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در البرز ثبت شده است‌. دهقان کارشناس خانواده به آمار ازدواج کودکان در استان اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در استان ثبت شده است‌. در سال 95 هم 212 پسر زیر 15 سال و 453 دختر زیر 14 سال در استان ازدواج کرده‌اند‌. این رقم در مقایسه با جمعیت البرز و ازدواج‌هایی که هر سال در استان به ثبت می‌رسند نگران‌کننده است‌.
او اظهار می‌کند: بدون شک مهاجرپذیری البرز و اینکه این استان پذیرای قومیت‌ها و گروه‌های جمعیتی مختلف است در ثبت این آمار بی تاثیر نبوده است‌.
دهقان در ادامه با اشاره به ضرورت تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج بهنگام در جامعه توضیح می‌دهد: برای کاهش آمار کودک‌همسری در جامعه فرهنگ‌سازی و اصلاح قوانین ضرورت ویژه‌ای دارد‌. چون حتی اگر با فشار و مطالبات فعالان اجتماعی قانون مربوط به سن ازدواج اصلاح شود‌. اگر فرهنگ‌سازی مناسبی در این خصوص صورت نگرفته باشد این تغییر قانونی نتیجه‌ای که ندارد هیچ بلکه آسیب‌های دیگری را نیز به همراه می‌آورد‌. اگر فرهنگ‌سازی مناسبی برای ترویج ازدواج بهنگام در جامعه صورت نگیرد شاهد افزایش آمار ازدواج‌های پنهان (ازدواج‌هایی که تا رسیدن پسر و دختر به سن قانونی ثبت نمی‌شود) در شهرهای کوچک خواهیم بود‌. او اضافه می‌کند: اگر آگاهی خانواده‌ها از طریق آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم بالا رود خود به خود شاهد حرکت جامعه به سمت تبعیت از فرهنگ ازدواج بهنگام خواهیم بود‌.