وزیر کشاورزی:

در حالی که پس از اجرای قانون انتزاع تمام مسوولیت تولید تا توزیع محصولات کشاورزی از جمله میوه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است اما مدیریت تنظیم بازار این موضوع مهم طی دو سال اخیر بین دو وزارتخانه صنعت و جهاد کشاورزی پاس‌کاری می‌شود‌. بر این اساس در حالی که قیمت میوه طی ماه‌های اخیر با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده اما وزیر کشاورزی معتقد است که سر و سامان دادن به این حوزه ارتباطی به وزارت کشاورزی ندارد‌. تا جایی که محمود حجتی در ششمین گردهمایی سال زراعی 98-97 در جمع خبرنگاران گفت: اینکه میوه‌های سردرختی افزایش قیمت داشته دست دولت نیست و در مورد قیمت میوه ورود نداریم چرا که دولت هیچ وقت این موضوع را کنترل نمی‌کرده و وظیفه جدیدی است که شما «رسانه‌ها» برای ما تعریف کرده‌اید‌.
آخرین وضعیت تعیین تکلیف نرخ تضمینی گندم نیز یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که توسط وزیر در این همایش به آن اشاره شد‌. حجتی اعلام کرد: وظیفه قانونی ما این بود که در مرداد ماه قیمت کارشناسی شده گندم را به شورای اقتصاد پیشنهاد کنیم که هفته گذشته یک جلسه در این زمینه داشته‌ایم و دیروز نیز پیگیر کار بوده‌ایم، اما نتیجه را باید از نوبخت بپرسید‌. تاخیر شرکت‌های پتروشیمی در تامین کود شیمیایی نیز دیگر موضوعی بود که در مراسم کشت پاییزه به آن اشاره شد‌. در این خصوص وزیر کشاورزی از این موضوع گلایه کرد و در ادامه گفت: در عین حال در تامین کالاهای اساسی مشکلی نداریم‌.
افزایش قیمت میوه دست دولت نیست
وزیر کشاورزی در این مراسم افزود: برنامه‌ای که برای الگوی کشت داریم، تدوین شده که به زودی ابلاغ خواهد شد‌. اما همین که توصیه می‌شود که برنج به جز دو استان مازندران و گیلان در جای دیگری کشت نشود یا ذرت دانه‌ای را به عنوان آب مجازی وارد می‌کنیم، چرا که محصولی با کشت تابستانه و تبخیر بالاست، همه خود الگوی کشت محسوب می‌شود یا کشت چغندرقند را به کشت پاییزه انتقال داده‌ایم یا توسعه به جابه‌جایی کشت محصولات از فضای باز به گلخانه‌ها با توجه به اقلیم‌های مختلف همه و همه از موارد الگوی کشت است، اما گزارش نهایی یک سری محصولات اساسی در حال تهیه است که به زودی اعلام خواهد شد‌.


وی در مورد آخرین وضعیت تعین تکلیف نرخ تضمینی گندم گفت: وظیفه قانونی ما این بود که در مرداد ماه قیمت کارشناسی شده گندم را به شورای اقتصاد پیشنهاد کنیم که هفته گذشته یک جلسه در این زمینه داشته‌ایم و دیروز نیز پیگیر کار بوده‌ایم، اما نتیجه را از آقای نوبخت باید بپرسید‌.
حجتی در مورد پرداخت مطالبات گندم‌‌کاران نیز اظهار داشت: گندم‌کارانی که اردیبهشت و خرداد گندم خود را تحویل داده‌اند، صددرصد مطالبات را دریافت کرده‌اند، اما به طور متوسط 70 درصد پول گندم‌کاران پرداخت شده است و در این هفته نیز نزدیک به دو هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد و تا یک ماه آینده امیدواریم مطالبات تسویه شود‌.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه فکری برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت میوه کرده‌اید، نیز گفت: در مورد قیمت میوه ورود نکرده‌ایم، چرا که در حوزه محصولات جالیزی خیلی مشکل نداریم و اینکه قیمت میوه‌های سردرختی افزایش داشته است،‌ دست دولت نیست و هیچ وقت هم دولت در این زمینه کنترلی نمی‌کرده است و اینکه می‌گویید قیمت گیلاس را مدیریت کنید، وظیفه جدیدی است که شما برای ما تعریف کرده‌اید‌.
حجتی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: با توجه به مشکلی که در بهار امسال پیش آمد محصولات سردرختی از جمله گردو، گیلاس و هلو که گل‌های بهاره داشتند 11 هزار میلیارد تومان خسارت دیده‌اند، اما وضعیت در مورد میوه‌های پاییزه بسیار خوب است‌.
حجتی در ادامه با بیان اینکه به همت کشاورزان و مسوولان در اغلب محصولات افزایش تولید داشته‌‌ایم، اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه گندم بیش از 500 هزار تن نسبت به سال گذشته بیشتر خرید داشته‌ایم، با آنکه برخی استان‌ها مانند فارس و خراسان دچار مشکلات خشکسالی بودند‌. همچنین در حوزه دانه‌های روغنی چغندر قند و نیز اعداد و ارقام گویای همین امر است‌.
وزیر جهاد کشاورزی به شرایط سخت بین‌المللی و جنگ سخت اقتصادی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، اشاره کرد و گفت: اما لطف خداوند همچنان شامل حال ماست و با ‌آنکه کشور ما از قدیم‌الایام با بی‌آبی و کم‌آبی روبه‌رو بوده است، اما همچنان محصولات خوبی در کشور تولید می‌شود‌. حجتی به افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تا همین دیروز به ازای یک مترمکعب آب 300 تا 400 گرم گندم تولید می‌شد که اکنون متوسط آن به 3 کیلوگرم یا اگر به ازای هر مترمکعب آب 200 گرم شکر تولید می‌شود اکنون این رقم به 700 تا 900 گرم افزایش پیدا کرده است‌.
وی همچنین با اشاره به اینکه به همت مسوولان ده‌ها هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است تصریح کرد: روان‌آب‌ها، چشمه‌ها و آب‌های سطحی کاهش پیدا کرده و آنهایی که مجوز برداشت رسمی از آب‌های زیرزمینی داشته‌اند، نیز حق‌آبه‌هایشان کاهش یافته و با همه این مشکلات میزان تولید محصولات بهبود یافته و این بدان مفهوم است که اگر انسان باور کند و عزم خود را جزم کند می‌تواند به پیش برود تا جایی که امروز کشاورزان ما نزدیک به 80 میلیارد دلار کالا به قیمت جهانی در همه حوزه‌ها از جمله زراعت، باغبانی، آبزی‌پروری و غیره تولید می‌کنند که دست‌مریزاد دارد‌.
وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌ها در حوزه منابع طبیعی و امور اراضی گفت: مشکلات مردم در این حوزه تا 80 درصد در وزارت جهاد کشاورزی قابل حل است و خواهش می‌کنم مسوولان در این حوزه موضوعات را پیگیری و حل کنند‌.
حجتی همچنین تامین نهاده‌های کشاورزی را یکی دیگر از موضوعات ضروری در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: متاسفانه شرکت‌های پتروشیمی ذخایر ارزی کشور را می‌گیرند، تبدیل به کود می‌کنند و می‌خواهند که با ارز چند تومانی آن را صادر کنند و بعد به کشاورز ما کود ندادند و اگر این موضوع را به محصولاتی که در حوزه کشاورزی تولید می‌شود، تعمیم بدهیم ببینید، در بازار جهانی با ارز آن چنانی چقدر می‌توان آن را فروخت‌.
وزیر جهاد کشاورزی به صراحت گفت: پتروشیمی‌ها چهار میلیون تن کود اوره تولید می‌کنند که دو میلیون تن آن باید به بخش کشاورزی فروخته شود، اما اذیت می‌کنند و باید پرسید، چرا به تولید ملی خیانت می‌کنید و زیان می‌رسانید‌. وی به جد از روسای جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا پیگیر تامین نهاده‌های کشاورزان باشند‌.
نرخ خرید تضمینی به شورای اقتصاد رفت
معاون وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیش رو بر اساس نرخ تورم رسمی و نگرانی از ایجاد اخلال در تولید تعیین شده است‌. عباس کشاورز اظهار کرد: در سال زراعی پیش رو میزان تولید گندم در کشور حفظ می‌شود و تولید محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، جو و شکر افزایش می‌یابد‌.
وی افزود: به خاطر محدودیت‌های آبی که در کشور داریم افزایش کشت شکر به صورت پاییزه خواهد بود و به طور ویژه از ظرفیت‌های کشت محصولات دیم به‌ویژه در بخش علوفه استفاده خواهیم کرد‌. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال زراعی پیش رو کشاورزان را ملزم به رعایت الگوی کشت خواهیم کرد و شرایط تولید سبزی و صیفی به گونه‌ای خواهد بود که به نفع تولیدکنندگان تسهیل صورت گیرد‌.
وی با تاکید بر اینکه در تولید گندم به طور صددرصدی خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم گفت: برنامه‌ای برای صادرات گندم نداریم اما تولید مازاد در این بخش را صادر خواهیم کرد؛ در سال زراعی جاری 12 میلیون و 700 هزار تن گندم تولید شد که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بود‌. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: سند ملی کشت در استان‌ها در حال تهیه است و شاخص‌های آن بر اساس امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، توجه به صرفه‌جویی منابع آبی و افزایش درآمد کشاورزان تهیه شده است‌.
کشاورز درباره احتمال کمبود در محصولات کشاورزی نیز گفت: اگر کالایی در بازار کم شود به معنای آن نیست که از لحاظ تولید تدارکات کم بوده است زیرا ما در تامین نهاده‌ها علاوه بر آنکه کمبودی نداشته‌ایم حتی بیشتر از سال قبل عرضه کرده‌ایم‌.