دیدار محرمانه دولتمردان آمریکا با افسران شورشی ونزوئلا


دولت آمریکا طی یک سال گذشته از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به اقتصاد و دولت ونزوئلا کوتاهی نکرده است. از کمک مالی و نظامی به مخالفین گرفته تا تحریم‌های گسترده علیه دولت مادورو. سال گذشته ترامپ حتی ونزوئلا را تهدید به حمله نظامی کرد و گفت: «ما گزینه‌های زیادی برای ونزوئلا داریم؛ اما به هر صورت، من گزینه نظامی را منتفی نمی‌دانم. این کشور همسایه ما است. می‌دانید که ما در تمام دنیا حضور داریم و در همه جای جهان، در نقاطی که بسیار بسیار دور هستند، نیروی نظامی داریم. ونزوئلا خیلی دور نیست و مردم در آنجا در عذابند و دارند می‌میرند. ما گزینه‌های زیادی برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه نظامی.»
حالا خبر رسیده دولت «دونالد ترامپ»، همزمان با این تهدیدات جلسات مخفیانه‌ای هم با افسران شورشی ارتش ونزوئلا برگزار کرده و با آنها درباره براندازی دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور این کشور گفت‌وگو کرده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز این خبر را روز شنبه به نقل از «مقام‌های آمریکایی» و یک «فرمانده نظامی سابق ونزوئلا» که در گفت‌وگوها حضور داشته گزارش کرده است.
این روزنامه نوشته: «با توجه به سابقه طولانی مداخله‌های پنهانی آمریکا در آمریکای لاتین، ایجاد کانال پنهانی با طراحان کودتا در ونزوئلا قمار بزرگی برای واشنگتن به حساب می‌آید. بسیاری در منطقه هنوز به دلیل حمایت آمریکا از کودتاها، توطئه‌ها و شورش‌های قدیمی در کشورهایی مانند کوبا، نیکاراگوئه، برزیل و شیلی از این کشور متنفر هستند.» کاخ سفید از پاسخ دقیق به پرسش‌های نیویورک‌تایمز درخصوص این گزارش خودداری کرده‌اما گفته: «گفت‌وگو با تمامی طرف‌ها در ونزوئلا که به دموکراسی‌اشتیاق نشان می‌دهند، مهم است.» نیویورک‌تایمز این را هم نوشته که یکی از فرماندهان نظامی ونزوئلا که آمریکا وارد گفت‌وگوهای مخفیانه با او شده به هیچ وجه فرد ایده‌آلی برای استقرار دموکراسی به شمار نمی‌رود: «خود این نظامی به دلیل فساد در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا قرار دارد.»


به نوشته این روزنامه مقام‌های دولت ترامپ سرانجام تصمیم گرفتند که به طراحان کودتا کمک نکنند و این برنامه متوقف شد، اما صرف تمایل دولت ترامپ برای دیدار با گروه‌های در حال تلاش برای براندازی دولت ونزوئلا ممکن است به نتایج معکوس منجر شود.