دستاوردهاي سفر

سفر پوتين و اردوغان به ايران از اين وجه كه كشورهاي منطقه در پي حل مسائل و مشكلات خاورميانه هستند، بايد مورد استقبال قرار گيرد. اينكه سه كشور موثر در موازنه قدرت منطقه در مورد مسائل مختلف به بحث و بررسي نشسته‌اند از سه منظر بسيار حائز اهميت است و تعاملات بين سه كشور را افزايش خواهد داد.
اول اينكه بحث سوريه و بازگشت تماميت ارضي سوريه در آينده نزديك خواه ‌نا‌خواه به امنيت منطقه مربوط است. امنيت منطقه براي همه كشورهاي خاورميانه مساله‌اي حياتي است. اينكه هر سه كشور تصميم گرفته‌اند كه در مورد سوريه سياست واحدي را اتخاذ كنند و يك حركت منطقي و قوي داشته باشند، بسيار مهم است. حضور امريكا در سوريه حضور مطلوب و مفيدي نيست. امريكا اخيرا در مورد اتحاد كشورهاي ايران، روسيه و تركيه موضع‌گيري منفي داشته است و اين امر نشان مي‌دهد كه اين اقدامات منافع امريكا را به خطر انداخته است.
از منظر دوم اين سه كشور نه‌تنها مي‌توانند در مورد مسائل سوريه به تفاهم برسند بلكه در مورد تبادلات تجاري و مسائل اقتصادي مي‌توان به نتايج خوبي رسيد. به هر حال تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، مشكلات اقتصادي زيادي را به وجود آورده است. ايران براي عبور از اين بحران‌ها بايد بتواند روابط تجاري‌اش را با دو كشور تركيه و روسيه افزايش دهد. روسيه به عنوان يكي از قدرت‌هاي جهاني و تركيه به عنوان همسايه ايران اهميت استراتژيك براي ايران دارند. همين كه در اين نشست استفاده از پول رايج دو كشور در مبادلات مالي و تجاري بين ايران و تركيه مطرح شد، مي‌تواند گام موثري در مباحث ارزي ما باشد.
از منظر سوم روسيه به عنوان كشوري كه منابع زيادي دارد و مي‌تواند مبادلات ارزي ما را تسهيل كند، بايد مورد توجه قرار بگيرد. ما نيازمند همكاري و همراهي موثر روسيه و تركيه هستيم كه مي‌توانند در خصوص ميزان اثرگذاري تحريم‌ها بر كشور كارساز باشند. مرز تركيه مي‌تواند مبادلات بازرگاني را براي ايران تسهيل كند و هم در مباحث ارزي و مسائل مالي و تجاري روسيه كمك مهمي مي‌تواند به ايران بكند. به هر حال طي اين ديدارها دستاوردهاي مهمي به دست آمده و اميدواريم كه روابط سه كشور هر‌چه بيشتر تقويت شود تا بتوان هرچه بيشتر منافع ملي كشور را تامين و تضمين كرد.


عضو كميسيون حقوقي و قضايي