در بیانیه مشترک سران در پایان اجلاس سه جانبه تهران تاکید شد؛ ادامه همکاری سه کشور تا نابودی نهایی گروه‌های تروریستی در سوریه

بخش خبری: ایران، روسیه وترکیه در اجلاس سه جانبه "روند آستانه" که دیروز در تهران با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه برگزار شد، در بیانیه مشترکی بر عزم خود برای ادامه همکاری تا نابودی نهایی گروه‌های تروریستی در سوریه تاکید کردند.
سران ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه با تاکید بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد، احترام به این اصول را ازسوی همگان ضروری دانستند.
دکتر روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این بیانیه که در 12 بند تدوین شده است بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبههالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که ازسوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.
متن بیانیه مشترک به این شرح است:


بیانیه مشترک روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه
رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس‌جمهور جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان به منظور برگزاری نشست سه‌جانبه‌‌ سران در تاریخ 7 سپتامبر 2018 در تهران گرد هم آمدند.
روسای جمهور:
1. رضایت خود را از دستاوردهای فرمت آستانه از ژانویه 2017 به ویژه پیشرفت بدست‌آمده در کاهش خشونت در سرتاسر جمهوری عربی سوریه و کمک به صلح، امنیت و ثبات در آن کشور ابراز داشتند؛
2. بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید ورزیده و تصریح نمودند که این اصول ازسوی همگان باید محترم شمرده شود. روسای جمهور تصدیق نمودند که هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، این اصول را نباید تضعیف نماید. آنها تمامی تلاش‌ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.
3. وضعیت میدانی کنونی را مورد بحث قرار داده، به ارزیابی از تحولات جمهوری عربی سوریه پس از آخرین نشست خود در تاریخ 4 آوریل 2018 در آنکارا پرداخته و موافقت نمودند همکاری‌های سه جانبه را در تطابق با توافق‌های خود استمرار بخشند. در این ارتباط، آنها وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصمیم گرفتند تا همسو با اصول فوق الذکر و روح همکاری که در فرمت آستانه شکل گرفته است، به این موضوع بپردازند.
4. بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبههالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که ازسوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند. روسای جمهور تاکید نمودند در جنگ علیه تروریسم، جداسازی بین گروه‌های تروریستی مذکور و گروه‌های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته‌اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
5. بر این باور خود تصریح نمودند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد. روسای جمهور بر اراده خود جهت ادامه همکاری فعالانه به منظور پیشبرد فرایند سیاسی همسو با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزیدند.
6. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرایند با راهبری سوری و مدیریت سوری به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی تصریح کردند و بر تعهد خود در کمک به ایجاد و آغاز کار کمیته قانون اساسی تاکید نمودند. روسای جمهور نسبت به رایزنی‌های مفید بین مقامات ارشد خود و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ابراز رضایت کردند.
7. بر ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن‌ها تاکید کردند. در این ارتباط، روسای جمهور از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک‌های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انساندوستانه بیشتر، تسهیل مین‌زدایی انسان‌دوستانه، احیای امکانات زیربنایی اصلی از جمله تاسیسات اجتماعی و اقتصادی و حفظ میراث تاریخی افزایش دهند.
8. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌های مشترک با هدف حمایت از شهروندان و بهبود وضعیت انسانی از طریق تسهیل دسترسی‌های سریع، ایمن و بدون مانع به تمامی سوری‌های نیازمند تاکید نمودند.
9. بر ضرورت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان شده داخلی به اقامتگاه‌های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. بدین منظور، روسای جمهور بر ضرورت هماهنگی میان تمامی طرف‌های ذیربط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دیگر آژانس‌های تخصصی بین‌المللی تاکید ورزیدند. روسای جمهور موافقت کردند تا ایده برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در خصوص مهاجران و اشخاص بی‌خانمان شده داخلی سوری را بررسی نمایند.
10. از پیشرفت امور انجام شده در کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال نمودند.
11. بنا به دعوت جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، تصمیم گرفتند نشست بعدی خود را در فدراسیون روسیه برگزار نمایند.
12. روسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در تهران ابراز نمودند.
روحانی در اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه:
در هر گونه راه حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران گفت: حضور و مداخله غیر قانونی آمریکا در سوریه که منجر به تداوم ناامنی در آن کشور شده است، باید فورا پایان یابد.
رئیس جمهور کشورمان با تبیین شش نکته کلیدی در مسیر پایان دادن نهایی به بحران سوریه، همکاری ایران، روسیه و ترکیه را نقطه اتکای مطمئنی برای اعاده صلح در سوریه و همکاری‌های بلند مدت در سطح منطقه و جهان برشمرد و تاکید کرد: در هر گونه راه حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است.
متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای پوتین، رئیس جمهور محترم روسیه؛ جناب آقای اردوغان، رئیس جمهور محترم ترکیه،
میهمانان گرامی،
حضور شما را در جمهوری اسلامی ایران خوشآمد می‌گویم.
اجلاس امروز در ادامه تلاش‌های موفق سه کشور در چارچوب "روند آستانه" برای رویارویی موثر با تروریسم و پایان بحران سوریه براساس خواسته اکثریت مردم سوریه برگزار می‌شود. این اجلاس همچنین فرصتی برای بررسی اقدامات مشترک ما در مرحله فعلی و آینده است.
با توجه به پیچیدگی‌های بحران سوریه، بسیار مهم بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای فرونشاندن شعله‌های جنگ در سوریه به چارچوبی مشترک براساس اصول بنیادین حفظ تمامیت ارضی ویکپارچگی سوریه و احترام به حاکمیت ملی و حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت آینده کشورشان دست یابند.
ما از ابتدا بر ناکارآمدی راه حل نظامی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه تاکید کرده‌ایم و اکنون خوشنودیم که پس از گذشت هفت سال از بحران سوریه و بر مبنای تجربیات حاصله از آن، حل و فصل بحران سوریه و سایر بحران‌های مشابه در منطقه از طریق مسالمت آمیز به یک باور عمومی ازسوی غالب بازیگران موثر تبدیل شده است. تلاش ما در طول سال‌های گذشته و به ویژه پس از متمرکز شدن فعالیت‌ها در چارچوب روند آستانه، همواره بر مبنای تسهیل روند گفتگوی "سوری-سوری" و تشویق دولت و معارضه برای پیوستن به این روند بوده است.
در اینجا لازم می‌دانم با ادای احترام به روح بلند تمامی شهدایی که مسیر مبارزه با تروریسم را با فداکردن جان خود گشودند و احترام به تلاش‌هایی که در سطح منطقه و جهان، از جمله ازسوی سازمان ملل متحد، در طول سال‌های گذشته برای خاموش کردن بحران سوریه به عمل آمده است به نمایندگی از شرکای روند آستانه با افتخار اعلام کنم که تلاش‌های مشترک ما باعث شد تا آتش جنگ و خونریزی در سوریه به پایان خود نزدیک شود؛ ادامه فعالیت‌های تروریستی در سوریه متوقف و خطرات دراز مدت آن برای منطقه و جهان مهار شود؛ و زمینه برای گفتگوی ملی سازنده بین مردم سوریه فراهم گردد.
روسای محترم جمهور،
جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست دولت قانونی سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور یافت و تداوم این حضور بر همین مبنا خواهد بود. در عین حال، این حضور نه در گذشته و نه در آینده در جهت تحمیل رای و نظر خود نبوده و نخواهد بود و از اراده ملت سوریه به عنوان ملت دوست حمایت خواهد کرد.
مبارزه با تروریسم یک خواسته مشترک بین‌المللی است؛ اما هنگامی که اجرای این خواسته در چارچوب مرزهای شناخته شده دولت و ملت دیگری قرار می‌گیرد، انجام آن جز با درخواست صریح و موافقت شفاف آن کشور، امکان پذیر نخواهد بود. ما نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه از خطر تروریسم و جدایی طلبی را درک می‌کنیم؛ اما موثرترین و پایدارترین راه برای رفع این نگرانی‌ها را همکاری با دولت قانونی سوریه می‌دانیم و معتقدیم راه حل‌های دیگر از جمله از طریق مداخله مستقیم و بدون هماهنگی با دولت سوریه به تعمیق بحران منجر خواهد شد.
ازسوی دیگر، مبارزه با تروریسم مستلزم رویکردی جامع با در نظر گرفتن کلیه ابعاد این پدیده زشت است. با همین نگاه، مبارزه با تروریسم در ادلب بخشی اجتناب ناپذیر از ماموریت اعاده صلح و ثبات به سوریه است؛ اما نباید این مبارزه به غیرنظامیان آسیب رسانده و منجر به اعمال سیاست سرزمین سوخته شود. ما برای صلح می‌جنگیم و جنگ برای جنگ از نظر ما راه غلطی است که گروه‌ها و رژیم‌های تروریستی در پیش گرفته‌اند. هدف نهایی چه در سوریه و چه در کل منطقه صلح است اما برای دستیابی به صلحی پایدار چاره‌ای جز مبارزه با تروریسم نداریم.
هیچ طرحی برای مبارزه با تروریسم نمی‌تواند بدون توجه به ریشه‌های پیدایش آن، طرح کاملی باشد. بانیان و مسببان اشغال، تروریسم، تجاوز، مداخله خارجی و تبعیض همچون ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از حامیان تروریسم، نمی‌توانند با اتهام پراکنی و غوغا سالاری جایگاه خود را از متهم به مدعی تغییر دهند. رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی اشغال گر و مبتنی بر تبعیض قومی و دینی که موجودیتش با اشغال، تجاوز و بی‌ثباتی شکل گرفته است نمی‌تواند مدعی مبارزه با تروریسم باشد و خروج فوری این رژیم اشغالگر از سرزمین‌های اشغالی سوریه، خواسته مشترک همه آحاد مردم سوریه و منطبق بر مصوبات بین‌المللی است.
روشن است که از دولت آمریکا با حضور غیر قانونی در سوریه و اقدامات تجاوزگرانه، اشغال و حمایت از رژیم آپارتاید صهیونیستی، نباید انتظار داشت که در این زمینه نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کند. دخالت‌های غیر قانونی آمریکا در سوریه با هیچ یک از قواعد بین‌المللی سازگار نیست و بر مشکلات موجود در آن کشور می‌افزاید و روند دستیابی به صلح پایدار در سوریه را با چالش جدی مواجه می‌کند.
ادامه حضور صدها هزار آواره سوری در کشورهای همجوار، آثار و تبعات منفی بر آنها خواهد داشت؛ لذا باید زمینه را برای بازگشت فوری آوارگان فراهم کنیم. همچنین جامعه بین‌المللی باید برای بازسازی سوریه به دولت سوریه کمک کند. بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه بی‌تردید به روند آتش بس و گفتگوی ملی و تسریع در فرایند آشتی و مصالحه کمک خواهد کرد.
در هر گونه راه حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است و تلاش سازمان ملل متحد و نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح در تعامل مستمر با سوری‌ها صرفا برای کمک به مردم سوریه و فراهم کردن مقدمات تشکیل کمیته قانون اساسی، ادامه مبارزه با تروریسم، کمک‌های بشر دوستانه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه و همچنین خروج نیروهای نظامی خارجی، از سوریه است.
در ترسیم آینده سوریه، تنوع موجود قومی و مذهبی جامعه سوریه باید بدور از فشار، تهدید، و یا مداخله بیگانگان مورد ملاحظه و احترام قرار گیرد. تجربه تلخ مداخله خارجی در لیبی و فروپاشی دولت و واحد سیاسی لیبی و تجربه ارسال سلاح و تروریسم برای نابودی کشور سوریه کافی است تا ملت سوریه و ملت‌های منطقه و جهان با هر گونه مداخله و فشار خارجی مقابله کنند. ما به عنوان یک دموکراسی در منطقه معتقدیم راه مردمسالاری از لوله تفنگ نمی‌گذرد. آزادی یک خواست اجتماعی و مردمی و ملی است و هرگونه نظامی گری دور باطلی از خشونت را ایجاد می‌کند، چه در صورت تروریسم و چه در شکل دخالت خارجی.
جهان و بویژه منطقه ما هزینه بسیار فراوان انسانی و مادی به خاطر دخالت خارجی و سیاست‌های یک جانبه گرایانه و ماجراجویانه برخی دولت‌ها پرداخته است و تجربه شکست مداخله نظامی خارجی در سوریه در گذشته، ترسیم‌کننده وضعیت آینده بحران یمن و سایر بحران‌های مشابه در منطقه و جهان خواهد بود. در عین حال، نابودی تروریسم و چیرگی نظامی به تنهایی نمی‌تواند، ضامن استمرار ثبات و صلح در آینده سوریه و دیگر کشورهای درگیر بحران در منطقه و جهان باشد؛ بلکه گفتگوی مردم هر کشور با پذیرش مفهوم مشارکت ملی و به رسمیت شناختن تنوع گرایش‌های سیاسی و اجتماعی مختلف می‌تواند نقطه قابل اتکا برای آینده باشد.
ما راه طولانی و دشواری را طی کرده ایم. اینک با مد نظر قرار دادن تجارب تلخ و شیرین گذشته، معتقدیم همچنان مسیری نه چندان کوتاه در پایان دادن نهایی به این بحران در پیش داریم. تسهیل کار کمیته‌های قانون اساسی و تبادل بازداشت شدگان، بازگشت آوارگان و طراحی چارچوبی برای مرهم نهادن بر زخم‌های آسیب دیدگان سال‌های سیاه بحران و سرانجام بازسازی سوریه از جمله اقدامات محوری پیش رو می‌باشد.
همکاری ما در بحران سوریه می‌تواند الگویی برای همکاری جهت حل و فصل سایر بحران‌های منطقه باشد. منطقه ما می‌تواند عاری از تهدید، اشغال، نظامی گری، تبعیض نژادی و مذهبی شود. همکاری سه کشور می‌تواند نقطه اتکای مطمئنی برای اعاده صلح در سوریه و همکاری‌های بلند مدت در سطح منطقه و جهان باشد.
در پایان، یک بار دیگر بر نکات ذیل تاکید می‌کنم:
1- در هر مذاکره سیاسی برای پایان بحران سوریه، باید تمامیت ارضی و استقلال سوریه محترم شمرده شود.
2- ضروری است تا ریشه کن شدن تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه بویژه در ادلب، مبارزه با تروریسم ادامه یابد.
3- در شرایط کنونی، کمک به بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه باید در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده است نقش سازنده خود را در این زمینه ایفا کند.
4- حضور و مداخله غیر قانونی آمریکا در سوریه که منجر به تداوم ناامنی در آن کشور شده است باید فورا پایان یابد.
5- جامعه بین‌المللی موظف است با اقدامات رژیم صهیونیستی به ویژه تداوم اشغالگری آن رژیم علیه سرزمین و موجودیت ملت و دولت سوریه که دامنه آن هر روز گسترش می‌یابد مقابله کند.
6- ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های ارزشمند سه کشور در حل و فصل بحران سوریه، ضروری است همکاری و هماهنگی سه کشور تا استقرار کامل صلح و ثبات در سوریه ادامه یابد.
نشست خبری سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه
روسای جمهور سه کشور حاضر در اجلاس تهران پس از پایان این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.
دکتر روحانی در این کنفرانس خبری مشترک، اجلاس تهران را بسیار مفید خواند و تاکید کرد که در این اجلاس سه کشور نسبت به مسائل امروز و آینده سوریه همفکری و هماهنگی خوبی داشتند.
دکتر روحانی در پایان اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت: این اجلاس در زمانی تشکیل شده که آمریکا به فکر اتهام جدید به دولت سوریه است و با این اتهام به دنبال دخالت غیرقانونی جدید در این کشور است.
رئیس جمهور افزود: عدم مداخله قدرت‌هایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تاکید ایران است و همه دوستان ما در این زمینه موافق هستند که مداخله نظامی خارجی در سوریه می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌ها را بیشتر و مردم سوریه را در رنج و زحمت بیشتری قرار دهد.
دکتر روحانی همچنین موضوع ادلب را یکی از مسائل مهم در سطح افکار عمومی جهان برشمرد و گفت: در ادلب از یک طرف تعداد زیادی تروریست جبهه النصره و حتی داعش و گروه‌های تروریستی با دست زدن به اقدامات تروریستی، غیرقانونی و ضدانسانی، علیه امنیت مردم سوریه وارد عمل شده‌اند و از طرف دیگر برای از بین بردن این تروریست‌ها به دلیل جمعیت زیادی که در این منطقه حضور دارند، این نگرانی وجود دارد که باید ترتیباتی اتخاذ شود که مردم غیرنظامی، صدمه‌ای نبینند.
رئیس جمهور تاکید کرد: روسای جمهوری سه کشور در نطق‌های خود اتفاق نظر داشتند که حتی‌الامکان باید تروریست‌ها را تشویق کنیم که فوراً با بر زمین گذاشتن سلاح‌های خود، به اقدامات مسلحانه پایان دهند چرا که اقدامات آنها می‌تواند برای مردم سوریه و بویژه منطقه ادلب خطرناک باشد. همچنین در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت که روند تدوین و نهایی شدن قانون اساسی باید تسریع شود.
دکتر روحانی، تدوین و نهایی شدن قانون اساسی با حضور دولت سوریه و معارضین را گام بسیار مهمی برای صلح و ثبات آینده سوریه دانست.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع آوارگان سوریه در کشورهای مختلف و بازگشت آنها، تبادل زندانی‌ها و همچنین بازسازی سوریه، مورد تاکید هر سه کشور بود و اینها قدم‌هایی است که باید برای آینده سوریه برداشته شود.
دکتر روحانی با ابراز خرسندی از اینکه مردم سوریه بعد از 7 سال رنج فراوانی که با آن مواجه بودند، امروز به پیروزی‌های نهایی بسیار نزدیک شده‌اند، گفت: امروز در بخش‌های مختلف سوریه، تروریست‌ها از مناطقی که مورد اشغال آنها بود، بیرون رانده شدند و دولت قانونی سوریه بر سرزمین خودش استقرار پیدا کرده و همچنین در کل این منطقه این امید ایجاد شده که در آینده نه چندان دور صلح و امنیت در سوریه مستقر می‌شود که برای کل منطقه ما و برای سه کشوری که امروز در تهران اجتماع کردیم، بسیار حائز اهمیت است.
دکتر روحانی با بیان اینکه در اجلاس سه جانبه همچنین، هر سه کشور بر تداوم همکاری‌ها تاکید کردند، اظهارداشت: باید این روند تا پایان راه یعنی استقرار دموکراسی در سوریه، بازگشت آوارگان و امنیت و صلح کامل در سوریه به تلاش‌های خودمان ادامه دهیم و ان‌شاء‌الله اجلاس بعدی سران سه کشور در فدراسیون روسیه خواهد بود و بیانیه‌ای که مورد اتفاق سه کشور بود و مورد تصویب قرار گرفت و این بیانیه به صراحت و به خوبی همکاری‌ها و راه آینده ما را مشخص کرده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: سه کشور به تلاش‌های خود برای صلح و امنیت در سوریه و منطقه که هدف نهایی ماست، ادامه خواهند داد.
دکتر روحانی در این نشست مشترک خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازگشت آرامش در سوریه منوط به چه عواملی است، اظهارداشت: اقداماتی که در سوریه امروز انجام می‌گیرد عمدتاً با هدف مبارزه با تروریسم، بازگشت آرامش و اقتدار دولت مرکزی در سراسر خاک سوریه است در این رابطه یکی از قدم‌های مهم، پاکسازی منطقه ادلب از تروریست‌ها است و باید کل سوریه از تروریست‌ها پاکسازی بشود.
رئیس جمهور اضافه کرد: این به عنوان هدف مهم و مورد اتفاق نظر هم مجامع بین‌المللی و هم سه کشور و هم همه آنهایی است که مدعی هستند که می‌خواهند در منطقه نقشی را ایفا کنند.
رئیس جمهور با اشاره به حساسیت منطقه ادلب گفت: ادلب از حساسیتی برخوردار است و آن حساسیت به این دلیل است که تروریست‌ها برای ادامه دادن به حیات ننگین خود، لابلای مردم مخفی شده و از مردم عادی به عنوان سپر انسانی خودشان استفاده می‌کنند.
دکتر روحانی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تروریست‌ها را از مردم جدا کرده و با تروریست‌ها بجنگیم و از مردم غیرنظامی حاضر در این منطقه حفاظت و حراست شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از ادلب مساله شرق فرات به عنوان گام نهایی برای حل مساله سوریه مطرح است، گفت: در شرق فرات عمدتاً مداخلات غیرقانونی آمریکا، باعث مشکلات در این منطقه شده است و یکی از خواسته‌های ما خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه است. البته در گام‌های بعدی مساله قانون اساسی، بازگشت آوارگان و همچنین بازسازی سوریه مطرح می‌باشد.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه مذاکرات ما در فضایی کاری و البته کاملا دوستانه برگزار شد،‌ گفت: سه کشور ایران،‌ روسیه و ترکیه فعالانه توافقات این نشست را در راستای بهبود اوضاع در سوریه و پایان نهایی حضورو فعالیت تروریستها در سوریه دنبال خواهند کرد.
پوتین با اشاره به اینکه نتایج و توافقات نشستهای برگزار شده در آستانه مبنای نشستهای سه جانبه برگزار شده در سوچی، آنکارا و تهران بوده است، افزود:‌ جلسات و نشستهای کارشناسی برای پایان دادن به تروریسم در سوریه و اقدامات لازم پس از آن با مشارکت همه طرفهای سوری در آستانه و با مشارکت نمایندگان سازمان ملل ادامه دارد.
وی با بیان اینکه اولویت اول درحال حاضر انهدام نهایی تروریسم در سوریه است،‌ اظهار داشت: در نشست امروز اتخاذ و انجام اقدامات مشخصی را درباره ادلب مورد مذاکره قرار دادیم و از جمله از همه طرفهای مخاصمه در ادلب خواستیم که سلاح خود را زمین بگذارند.
رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: متاسفانه اطلاعات دقیقی داریم که تروریستها در ادلب درحال صحنه سازی حملات شیمیایی دروغی برای تحریک افکار عمومی هستند و اقداماتی انجام می‌دهند که به غیرنظامیان آسیب وارد می‌کند.
پوتین خاطرنشان کرد که سه کشور همچنین تلاش زیادی برای تداوم و افزایش کمکهای انسانی به مردم سوریه داشته‌اند و در نشست امروز نیز راهکارهای بهبود وضعیت انسانی و کمک به بازگشت آوارگان سوریه مورد بحث قرار گرفت.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه دلیل حضور ما در این نشست پیدا کردن راه‌حل برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به فاجعه انسانی در سوریه است، گفت: در نشست تهران آخرین وضعیت سوریه را مورد بررسی قرار داده و درباره گام‌های بعدی که باید برای استقرار صلح و آرامش در این کشور برداشته شود،‌ بحث و گفتگو کردیم.
اردوغان با اشاره به اینکه مشکلات و درگیری‌هایی که از 8 سال پیش در سوریه آغاز شده طبیعتا یک روزه به پایان نخواهد رسید، افزود:‌ کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به جای اینکه مثل برخی کشورهای دیگر بیایستند و آتش در سوریه را تماشا کنند، دست به کار شدند تا راه‌های مهار این آتش را پیدا کنند. سه کشور بر اشتراکات بین خود تمرکز کرده و تلاش‌های موثری برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه داشته‌اند.
وی با اشاره به وضعیت ادلب اظهار داشت: هر اقدامی که در ادلب انجام خواهد شد از اهمیت زیادی برخوردار است و هر اقدامی که باعث به خطر افتادن امنیت و جان غیرنظامیان در ادلب شود، بازتاب بین‌المللی زیادی داشته و به نوعی ریختن آب در آسیاب تروریست‌هاست.
رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم حفظ اصول و نتایج مذاکرات آستانه تصریح کرد: باید از هر اقدام عجولانه‌ای از طرف هر کسی در سوریه به طور جدی اجتناب شود. حل و فصل مشکل سوریه تنها بر عهده سه کشور ایران‌، روسیه و ترکیه نیست و همه کشورها باید در این زمینه مسئولانه برخورد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
ریشه‌ها و پیامدهای افزایش نرخ نقدینگی در اقتصاد ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان: راه حل مشکلات کشور خالی کردن پشت دولت نیست آیت‌الله سیستانی خواستار توقف فوری خشونت‌ها در بصره شد لاریجانی در دیدار رئیس دومای روسیه: تغییراتی در رفتار آمریکایی‌‌ها درحال رخ دادن است نامه نهادهای بین‌المللی حقوق بشر به ماکرون برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات رکورد بی‌سابقه خرید نفت چین از ایران در بیانیه مشترک سران در پایان اجلاس سه جانبه تهران تاکید شد؛ ادامه همکاری سه کشور تا نابودی نهایی گروه‌های تروریستی در سوریه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس ‌جمهوری ترکیه و هیئت همراه: مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام اتحاد کشورهای اسلامی است توسل به نردبان تخریب – 4 تخریب با ابزارهای دینی دکتر روحانی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه: اعتماد دو دولت برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در تاریخ روابط ایران و روسیه بی‌سابقه است براساس اعلام دفتر توسعه سازمان ملل متحد رشد شاخص انسانی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست جهانی قرار گرفت