آیت‌الله سیستانی خواستار توقف فوری خشونت‌ها در بصره شد

آیت‌الله سیستانی مرجعیت شیعه عراق اقدامات خشونت بار در جریان اعتراضات اخیر بصره را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.
به گزارش ایرنا، شیخ "عبدالمهدی الکربلایی" نماینده مرجعیت در خطبه نماز جمعه کربلا در صحن مطهر امام حسین(ع)، در بیانیه‌ای دیدگاه آیت‌الله سیستانی درخصوص بحران اخیر را تشریح کرد.
وی در خطبه‌ای که به خطبه مرجعیت معروف است، حمله و تیراندازی به تظاهرکنندگان مسالمت جو، حمله برخی تظاهرکنندگان به نیروهای امنیتی و نیز حمله به مراکز عمومی و خصوصی و آتش زدن و غارت آن را به شدت محکوم کرد.
وی تاکید کرد که مرجعیت عراق بارها درباره احتمال رسیدن اوضاع به این سطح از بحران هشدار داده است اما گوش شنوایی در میان مسئولان پیدا نشده است.


نماینده مرجعیت عراق گفت که بارها هشدار داده است که این گونه اقدامات مخالف شرع و قانون باعث ایجاد بحران‌های جدید و پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود.
آیت‌الله سیستانی از همگان بویژه در دو بخش معترضان و نیروهای امنیتی خواسته است از دست زدن به هر گونه عمل خشونت بار خودداری کنند و بشکل فوری خشونت‌ها را متوقف کنند.
وی هشدار داد که ادامه این بحران سبب ورود عراق به عرصه دخالت‌های خارجی و درگیری‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای خواهد شد و باید هر چه زودتر برای آن چاره جویی شود.
نماینده مرجعیت ع عراق همچنین یاد تظاهرکنندگانی که در اثر شلیک گلوله در جریان اعتراضات اخیر کشته شدند را گرامی داشت و از نیروهای امنیتی خواست بطور مطلق از برخورد خشونت بار با معترضان مسالمت جو خودداری کنند.
شیخ الکربلائی با اشاره به این که ادامه بحران‌ها از جمله آب آشامیدنی در بصره عدم شایستگی برخی مسئولان در دوره‌های مختلف را نشان داد خواستار آن شد تا همه مدیران و مسئولان با حضور جدی در پست‌های خود و پیگیری‌های شخصی برای رفع این بحران بکوشند.
نماینده مرجعیت همچنین خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید شد و گفت که دولتی باید روی کار بیاید که کاملا با دولت‌های قبلی متفاوت باشد و از شایستگی، پاکدستی، شجاعت و عزم و اراده لازم برای اداره کشور و حل بحران برخوردار باشد.
وی گفت که نمایندگان مرجعیت که اخیرا برای بررسی بحران اخیر به بصره اعزام شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که کوتاهی، ناتوانی و ناشایستگی برخی مسئولان از علل بروز و ادامه این بحران بوده است.
گسترش ناآرامی‌ها در بصره
اعتراضات مردم بصره به ضعف دولت در تامین خدمات عمومی بویژه آب آشامیدنی سالم طی روزهای اخیر بسیار خشن شده است و تاکنون در درگیری‌های مربوط به آن دست کم 11 تن کشته و بیش از 100 نفر از جمله تعدادی از نیروهای امنیتی زخی شدند.
در ادامه اعتراضات خشن در بصره، عصر پنجشنبه، گروههایی از معترضان ظرف چند ساعت به دهها مرکز دولتی و مقر حزبی حمله و آن را به آتش کشیدند.
اقامتگاه استاندار، مقرهای سازمان بدر، مقر رادیو نخیل، مقر مجلس اعلای اسلامی، حزب الدعوه، شبکه العراقیه، شبکه الغدیر، شبکه الفرات، حزب اسلامی، حزب فضیلت، عصائب اهل حق، کتائب حزب الله، سرایا خراسانی، مقر جریان حکمت، کتائب سید الشهداء، جنبش اراده، حزب الله، انصارالله الاوفیا از جمله این مراکز است که تنها در اعتراضات پنجشنبه شب به آتش کشیده شد.
هشدار درباره تبعات حوادث بصره
دبیرکل گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق در پی خشونت‌هایی که در طول 24 ساعت گذشته دربصره اتفاق افتاده است، اعلام کرد: تبعات این خشم‌ها ممکن است کل نظام سیاسی عراق را به خطر اندازد.
"شیخ قیس الخزعلی" با انتشار بیانیه‌ای گفت: "تبعات این خشم‌ها ممکن است کل نظام سیاسی را در عراق تهدید کرده و باعث ورود دست‌های خارجی در این قضیه شود به طوریکه آنها در راستای منافع سیاسی و امنیتی خاص خود این موضوع را مورد بهره‌برداری قرار دهند."
وی اضافه کرد: ضروری است که جوانان در بصره، خشم خود را کنترل کنند زیرا ممکن است تبعات غیر قابل پیش‌بینی به دنبال داشته باشد.
الخزعلی گفت که استان بصره درحال حاضر شاهد یک حادثه اجتماعی است که می‌تواند تبعات سیاسی بزرگی را به دنبال داشته و ضروری است که نسبت به آن موضع گیری شود.
وی اضافه کرد که دولت باید به مطالبات تظاهرکنندگان رسیدگی و از آن حمایت کند و این مطالبات را محترم بشمارد و اذعان کند که دولت مرکزی و مقامات استان بصره نسبت به وظایف خود در قبال مطالبات مردم کوتاهی کرده‌اند.
دبیرکل عصائب اهل الحق با اشاره به توصیه‌های مرجعیت عالی دینی در خصوص کنترل خشونت‌ها گفت که جوانان باید به این هشدارهای مرجعیت اهتمام دهند و نگذارند که اوضاع از کنترل خارج شده و تبعات غیرپیش بینی شده به دنبال داشته باشد.
هادی العامری رئیس فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق) نیز از وزیران و مسئولان عالی رتبه عراق خواست که برای حل مشکلات بصره اقدام جدی کنند و گفته است که اگر قادر به انجام مسئولیت‌های خود نیستند، استعفا کنند.
رهبران سیاسی عمده عراق نسبت به تحولات بصره واکنش نشان داده و خواستار برآورده کردن مطالبات به حق مردم شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
ریشه‌ها و پیامدهای افزایش نرخ نقدینگی در اقتصاد ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان: راه حل مشکلات کشور خالی کردن پشت دولت نیست آیت‌الله سیستانی خواستار توقف فوری خشونت‌ها در بصره شد لاریجانی در دیدار رئیس دومای روسیه: تغییراتی در رفتار آمریکایی‌‌ها درحال رخ دادن است نامه نهادهای بین‌المللی حقوق بشر به ماکرون برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات رکورد بی‌سابقه خرید نفت چین از ایران در بیانیه مشترک سران در پایان اجلاس سه جانبه تهران تاکید شد؛ ادامه همکاری سه کشور تا نابودی نهایی گروه‌های تروریستی در سوریه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس ‌جمهوری ترکیه و هیئت همراه: مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام اتحاد کشورهای اسلامی است توسل به نردبان تخریب – 4 تخریب با ابزارهای دینی دکتر روحانی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه: اعتماد دو دولت برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در تاریخ روابط ایران و روسیه بی‌سابقه است براساس اعلام دفتر توسعه سازمان ملل متحد رشد شاخص انسانی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست جهانی قرار گرفت