وزیر صنعت احتکار را به انبارداری تعبیر کرد

گروه صنعت – طبیعی خواندن گران شدن چندباره و انبار کردن محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم در حالی است که به گفته محمد شریعتمداری وزیر صنعت‌، معدن و تجارت وجود تعداد معدودی خودرو در انبار خودروسازها به منزله احتکار نیست و نباید صنایع که زمینه‌ساز تولید، اشتغال و کارآفرینی هستند را مورد بی‌مهری قرار داد‌.
این روزها در هر جلسه سخن از گرانی است؛ گرانی‌ای که تا جایی پیش‌رفته که قیمت برخی اجناس سه برابر شده و در این شرایط بیچاره کسانی که کارگر و کارمند هستند‌.
در شرایطی که وضعیت بازار با چالش‌ و معضلاتی از گرانی تا گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار، آشفتگی، شایعه و امثال آن مواجه است، مسوولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از صدر تا ذیل به عنوان متولی اصلی نظارت بر بازار، روزه سکوت گرفته‌اند‌.
حال و هوای فعلی بازار که پر از تخلفات و معضلات در فروش، قیمت، تامین و نظایر آن است، از نوسانات اقتصادی اخیر نشات می‌گیرد و مسلما در چنین شرایطی ناظران و دستگاه‌های حمایتی و نظارتی باید نظارت‌شان را بیشتر کنند و جلوی سودجویی‌ها را بگیرند‌.


بارها رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود تاکید کردند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظیفه پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها را دارد و مسوولان باید پاسخگو باشند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است‌. قیمت خانه به هزار و یک دلیل آن قدر گران است که خریدن آن برای عده کثیری به رویا تبدیل شده است. خودروسازان داخلی هم در غیاب رقیب و در سایه انحصار، هرازگاهی بی‌اجازه و بااجازه به بهانه‌هایی و بدون ارتقای لازم کیفیت، قیمت تولیدات خود را افزایش می‌دهند‌. سایر محصولات و کالاها نیز به دلیل فقدان مواد اولیه در همان ایستگاه اول تولید باقی مانده‌اند‌. اینها گرچه از ضروریات زندگی محسوب می‌شود اما قطعا به هیچ عنوان اهمیتی در حد سفره و معیشت عامه مردم ندارند؛ سفره و معیشتی که متاسفانه برای عده قابل ملاحظه‌ای از افراد جامعه به دشواری تامین می‌شود‌. به دنبال این هرج و مرج‌ها این روزها بیش از دیگر امور موجبات دلخوری اکثر مردم را فراهم آورده، گرانی بی‌حساب و کتاب بسیاری از ارزاق و مایحتاج عمومی است‌؛ گرانی‌هایی که هر از چندی بی‌رحمانه چنگ به جیب‌ها و کیسه‌های نه‌چندان پر مردم می‌زند و آه از نهاد کم‌درآمدها که تعدادشان هم کم نیست برمی‌آورد. گرانی‌هایی که آن قدر تکرار شده که علاوه بر به ستوه آوردن مردم، ایشان را از شنیدن و تکرار وعده‌های مسوولان برای کنترل و مهار قیمت‌ها به مرز بیزاری رسانده است‌.
در اینکه عوامل متعدد اقتصادی و حتی سیاسی در گرانی و رشد فزاینده و بی‌حساب قیمت‌ها موثر است شکی نیست اما چند نکته که بیش از بقیه مسائل برای مردم محسوس و آزاردهنده است بی‌تفاوتی مسوولان در ایجاد چنین معضلی است!
تولید رها شده
بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای درگیر هستند و در شرایطی نامطلوب، تامین سرمایه مورد نیاز می‌کنند. به تبع وقتی سرمایه تامینی برای بنگاه اقتصادی، گران تمام شود، محصول تولیدی نیز خود گران‌تر از قبل خواهد شد و این خود موجب رشد قیمت‌ها و بازگشت تورم به کشور خواهد شد. با این وضعیت دولت هر چند کوتاه‌مدت تورم را کنترل کرده است، ولی این کاهش تورم با کاهش فعالیت‌های مثبت اقتصادی و کاهش تولید و سیاست کاهنده سرمایه در بازار به وجود آمده است.
حال این روزها بیش از گذشته تولید کشور نیازمند حمایت دولت است ولی به گفته فعالان این عرصه، مسوولان ذی‌ربط چشمان‌شان را در برابر وجود این مشکلات بسته‌اند.
انبار کردن یا احتکار کردن
وضعیت روزهای اخیر و شاید روزهای پیش رو به قدری نگران‌کننده شده است که بحث اصلی تمام مردم به همین گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید ختم می‌شود‌. در روزهای گذشته متاسفانه خبرهایی از بازارهای مختلف بیرون می‌آمد که حکایت از گرانی‌های نجومی اجناس و کالاها در بخش‌های مختلف اقتصاد داشت‌. به طور مثال این روزها خبر گرانی چند ده میلیونی یک خودرو آن هم در کمتر از چند ساعت به قدری برای مردم شوکه‌کننده بود که نمی‌توان به راحتی از کنارش عبور کرد‌. این در حالی است که بازار خودرو مدت‌هاست شاهد تنش‌های قیمتی است اما در روزهایی که گذشت وضعیت در این بخش شاید به مرز هشدار و بحران برای مسوولان و مردم رسید‌. قیمت برخی از خودروهای معمولی در این بازار فقط در یک روز بین 20 تا 30 میلیون تومان گران شد‌. حتی این جهش قیمت روی خودروهای تولید داخل و پرتیراژ نیز اتفاق افتاد و تا جایی پیش رفت که شاهد کمبود عرضه خودرو در بازار بودیم و در کنار این پدیده، شاهد احتکار خودرو در انبارها هستیم‌.
هرچند محمد شریعتمداری وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در بازدید از شرکت ایران‌خودرو تبریز چنین معتقد است که وجود تعداد معدودی خودرو در انبار خودروسازها به منزله احتکار نیست و نباید صنایع که زمینه‌ساز تولید، اشتغال و کارآفرینی هستند را مورد بی‌مهری قرار داد‌. وزیر صمت ضمن رد موضوع ظن به احتکار خودرو چنین اعلام کرد که این موضوع کاملا غیرکارشناسی است و هیچ‌گونه مشکلی در بحث خودروهای پرتیراژ وجود نداشته و وقفه در تحویل خودروها بیشتر به دلیل عدم تامین قطعات ریز مربوط به موارد ایمنی و الکترونیکی خودرو‌ها بوده که عمدتا وارداتی هستند‌.
با توجه به اینکه گرانی روزانه کالاهای اساسی موضوع مهم دیگری است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت، در تمام واحدهای صنفی بهانه اصلی گرانی‌ها، گرانی دلار و کمبود ارز اعلام می‌شود‌.
قبل‌تر نیز شریعتمداری پس از ماه‌ها به گرانی خودرو در توئیتی واکنش نشان داد و چنین نوشت: «ایران‌خودرو و سایپا روزانه بیش از ۳۰۰۰ خودرو می‌سازند و طی هفت روز تحویل خریداران می‌دهند‌. با وجود نهادهای نظارتی متعدد (۱۲۴،۱۱۰،۱۳۵)، تامین پارکینگ برای احتکار این تعداد (روزی۱۸۰۰۰م)، جریمه تاخیر در تحویل و احتکار خودرو منطقی نیست‌.»
به راستی چرا سکان‌دار این صنعت اینقدر در مقابل گرانی و کمبود خودرو در بازار بی‌تفاوت برخورد می‌کند؟! این سکوت تنها متوجه وزیر صمت نیست‌. موضوع گرانی و کمبود کالا و مواد اولیه در مقابل سکوت و بی‌تفاوتی دولتمردان جای سوال‌های متعددی دارد‌. معاون اول رییس جمهور در همایش استانداران سراسر کشور که در خرداد سال‌جاری برگزار شد در سخنانی به وضعیت قیمت کالاها و در عین حال با بیان اینکه دولت کاملا به اوضاع بازار و میزان کالاهای ذخیره شده در انبارها آگاه است، بیان کرد: دولت قصد ندارد طوری در بازار مداخله کند که مطلوب بخش خصوصی نیست اما به مردم اطمینان می‌دهیم که ستاد تنظیم بازار با دقت کافی وظایف خود را انجام خواهد داد و اگر مواردی وجود داشته باشد که دغدغه جدی ایجاد کند حتما تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد‌. این در حالی است که مدت‌هاست قیمت کالاها و خدمات به بهانه گرانی دلار افزایش افسارگسیخته‌ای را تجربه می‌کند آن هم درحالی که قبلا دولتمردان هشدار داده بودند نباید هیچ کالایی گران شود‌. با این جهش سرسام‌آور قیمت‌ها و همچنین کمبود کالا‌، مسوولان کجا هستند؟ چرا توضیح نمی‌دهند چه طرحی برای اجرا دارند؟ روند افسارگسیخته قیمت‌ها کمر مردم را شکسته است‌.
از وعده تا عمل
شریعتمداری در بازدید از ایران‌خودرو تبریز گفت: موضوع احتکار خودرو از سوی خودروسازان از جمله احتکار ۸۸۴۵ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تبریز غیرکارشناسی و نادرست است زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها به دلیل کسری قطعات در کارخانه‌ها باقی مانده‌اند‌. وی با بیان اینکه با توجه به تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در هر یک از خودروسازان بزرگ، وجود چند هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان طبیعی است، خاطرنشان کرد: بخشی از مشکل تامین قطعات به تحریم بازمی‌گردد که خودروسازان نسبت به تامین قطعات از منابع جایگزین اقدام کرده‌اند‌.
تاخیر به وجود آمده در تحویل خودروها عمدتا به دلیل عدم تامین برخی قطعات خاص مانند ایربگ بود که باید از طریق واردات تامین شود‌.
مواد اولیه تولید برخی قطعات خودرو همچون ایربگ وارداتی است که مشکلاتی در تامین آنها ایجاد شده بود که در حال برطرف شدن است‌. شریعتمداری با بیان اینکه مقدمات تامین قطعات مورد نیاز خودروهایی که در پارکینگ ایران‌خودرو تبریز هستند، فراهم شده است، تصریح کرد: این خودروها در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شده و تحویل مشتریان می‌شود‌. وی خاطرنشان کرد: تقریبا تمام خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان فروخته شده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به زودی این قطعات تامین و تحویل و عرضه خودرو‌ها آغاز خواهد شد‌. صنایع بزرگی که زمینه تولید، اشتغال و کارآفرینی را فراهم کرده و باعث رونق اقتصادی می‌شوند، باید مورد حمایت مسوولان قرار گیرند‌. وی با اشاره اینکه کلیه خودروهای موجود در پارکینگ این شرکت به فروش رسیده است، افزود: خودروهای پیش‌فروش شده باید در اسرع وقت رفع نقص شده و با نرخ مصوب به مالکان تحویل داده شود‌. به گفته شریعتمداری‌، با تسریع در روند قضایی و تامین قطعات مورد نیاز به زودی روزانه ۵۰۰ خودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود‌. با توجه به روند کاهش قیمت خودرو در بازار‌، با عرضه این خودروها شاهد تثبیت قیمت‌ها در بازار خواهیم بود‌.