سرگیجه در کاخ سفید

جنجال بر سر مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک‌تایمز در انتقاد از دونالد ترامپ چاپ شد، به شدت بالا گرفته است. یک مقام ارشد دولت آمریکا در مقاله‌ای که چهارشنبه گذشته در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا چاپ شد، ضمن انتقاد شدید از ترامپ او را فردی فاقد اصول اخلاقی و دمدمی‌مزاج خواند. این مقام رسمی آمریکا که نام او فاش نشده و مقاله او نیز بدون امضا منتشر شده، خود را بخشی از یک گروه در درون دولت ترامپ معرفی کرده که سعی دارند در برابر بدترین تمایلات رییس‌جمهور از کشور خود محافظت کنند.
ترامپ در واکنشی صریح به این اظهارات، نویسنده را فردی بی‌جربزه و مقاله نیویورک‌تایمز را بی‌مایه خوانده است. وی همچنین ضمن تاکید کنایی بر بی‌نام بودن نویسنده این مقاله را مایه ننگ نامید. رییس‌جمهور آمریکا ضمن حمله به رسانه‌های منتقد گفت که همه این رسانه‌های ساختگی بعد از پایان کار او در مقام ریاست‌جمهوری تعطیل خواهند شد چون دیگر چیزی برای نوشتن ندارند.
وی در صفحه توئیتر خود نوشت: خیانت!. این پست یک کلمه‌ای در واقع واکنش تندی به اظهارات انتقادی منتشر شده در روزنامه نیویورک‌تایمز علیه اوست. دونالد ترامپ در آخرین پست واکنشی خود در توئیتر خطاب به مسوولان روزنامه نیویورک‌تایمز از آنها خواست نویسنده مقاله را به دست کاخ سفید بدهند.
او شامگاه چهارشنبه گذشته در توئیتر خود نوشت: این به اصطلاح مقام عالی‌رتبه دولت واقعا وجود دارد یا اینکه فقط یک منبع جعلی دیگر ساخته نیویورک تایمز است؟ اگر این شخص واقعا وجود خارجی دارد، نیویورک تایمز باید به خاطر امنیت ملی فورا او را به دولت معرفی کند. پیش از او، سخنگوی کاخ سفید نیز به انتشار این مطلب واکنشی بی‌پرده نشان داده بود. سارا‌هاکبی ساندرز در یک واکنش تند نویسنده مقاله نیویورک تایمز را بزدل خوانده و خواستار استعفای او شد.


محتوای مقاله
مقام رسمی گمنام ضمن یادآوری اینکه عامل دست لیبرال‌ها نیست و با بسیاری از تصمیم‌های دولت هم‌داستان است، تاکید می‌کند که این تصمیم‌های مثبت نیز برخلاف نظر ترامپ گرفته می‌شود. او می‌نویسد: اعتقاد داریم که نخستین وظیفه ما خدمت به این کشور است، اما رییس‌جمهور به رفتار زیانبار برای سلامت جمهوری ما ادامه می‌دهد.
آن گونه که این مقام ارشد بعدتر در واکنش به واکنش ترامپ اعلام کرده، منظور او از ما، همان نیروی مقاومتی است که در درون کاخ سفید علیه دونالد ترامپ شکل گرفته است. نویسنده در شماره چهارشنبه گذشته نیویورک‌تایمز همچنین نوشته است: برای همین است که بسیاری از منصوبان ترامپ قول داده‌اند آنچه در توان دارند برای صیانت از نهادهای دموکراتیک و در عین حال خنثی کردن هوس‌های ناگهانی و غلط ترامپ انجام دهند.
او ضمن انتقاد از عدم دلبستگی رییس‌جمهور آمریکا به آرمان‌های دیرینه حزب جمهوری‌خواه مثل آزادی اندیشه، بازار آزاد و آزادی اجتماعی و در عین حال با یادآوری دلبستگی او به دیکتاتورها می‌نویسد: سیاست خارجی را در نظر بگیرید، رییس‌جمهور ترامپ چه در انظار عمومی و چه به طور خصوصی به مستبدان و دیکتاتورها تمایل نشان می‌دهد. مثل ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی.
این مقام ارشد دولتی می‌گوید بسیاری از تحریم‌ها و اقدامات علیه روسیه نیز حاصل تصمیم‌هایی است که برخلاف خواسته دونالد ترامپ انجام شده است. وی همچنین تصریح کرده است: نگرانی بزرگ‌ترین کاری نیست که ترامپ با مقام ریاست‌جمهوری کرده، بلکه کاری است که ما به عنوان یک ملت اجازه داده‌ایم او با ما کند. ما هم با او سقوط کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم گفت‌و‌گوی ما از ادب و نزاکت خارج شود.
چرا این مقاله مهم است
کاخ سفید همین حالا هم با انتشار کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» به قلم باب وودوارد روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی هدف انتقادهای زیادی قرار دارد.
در این کتاب به قلم باب وودوارد از زبان برخی نزدیکان دونالد ترامپ، شخصیت او به عنوان فردی عصبی، دمدمی‌مزاج و ابله تصویر شده است. باب وودوارد یکی از رسواکنندگان ماجرای واترگیت است که به استعفای نیکسون، رییس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۷۴ انجامید. بیشترین حملات و انتقادات تازه از دونالد ترامپ، رفتارها و تصمیم‌های او در زمینه سیاست خارجی و امنیت را هدف قرار داده است.
در این کتاب نیز آمده است که کارکنان کاخ سفید عامدانه سعی در کارشکنی در دستورات رییس‌جمهور دارند و گاهی برخی از اسناد حساس را از او پنهان می‌کنند تا جلوی امضای او را بگیرند. برخی دیگر از مشاوران رییس‌جمهور او را احمق و دروغگو خوانده‌اند. رییس‌جمهور آمریکا این کتاب را نیز کلاهبرداری خوانده است. باب وودوارد یکی از معتبرترین روزنامه‌نگاران آمریکایی است.
این موضوع که مقام‌های ارشد در کاخ سفید در تلاش برای کارشکنی در سیاست‌های یک رییس‌جمهور منتخب در آمریکا هستند نگرانی‌های زیادی را حتی خارج از کاخ سفید ایجاد کرده است. دیوید فروم، یک صاحبنظر جمهوری‌خواه که از منتقدان جدی رییس‌جمهور است این موضوع را بحران قانون اساسی خوانده است.
او در نشریه آتلانتیک نوشته است نویسنده با این کار دولت آمریکا را به بحران خطرناک‌تری دچار کرده است‌ و با شعله‌ورتر کردن آتش پارانویا در رییس‌جمهور او را بی‌پرواتر کرده است. جان برنان، رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که او هم از منتقدان صریح رییس‌جمهور است این مقاله را سرپیچی فعالانه خوانده اما گفته عامل آن وفاداری به کشور بوده است. برخی دیگر این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا ممکن است این مقاله تلاشی برای فاصله گرفتن جمهوری‌خواهان دولت از رییس‌جمهور در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای باشد؟
تکذیب مقامات دولتی
مقامات ارشد دولت آمریکا پنجشنبه گذشته یکی پس از دیگری مسوولیت خود در مقاله انتقاد‌آمیز علیه دونالد ترامپ را که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است، تکذیب کردند. نویسنده این مقاله بدون امضا‌ که خود را یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ معرفی کرده رییس‌جمهور آمریکا را دمدمی، کوته‌فکر و غیر موثر خوانده است. او خود را عضو‌ از دایره مقاومت در دولت کنونی آمریکا معرفی می‌کند که به دنبال ایستادگی برابر رییس‌جمهور در راستای حفظ منافع کشور است.
برخی رسانه‌های آمریکا به دلیل تشابه ادبیات به کار رفته در مقاله منتشرشده به ادبیات مایک پنس، از او به عنوان یکی از نویسندگان احتمالی آن یاد کرده بودند. مایک پمپئو و جیمز ماتیس، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده از جمله مقاماتی هستند که دخالت در نگارش یادداشت منتشرشده در نیویورک‌تایمز را تکذیب کرده‌اند. ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا نیز در پاسخ به شبکه سی‌ان‌ان نویسنده ناشناس مقاله علیه همسرش را محکوم کرده است. از جمله مقاماتی که تاکنون نگارش مقاله نیویورک‌تایمز را تکذیب کرده‌اند می‌توان به این افراد اشاره کرد:
فهرست منکران
جیمز ماتیس، وزیر دفاع
مایک پمپئو، وزیر خارجه
دن کوتز، مدیر آژانس اطلاعات ملی
استیو منوچین، وزیر دارایی
کریستن نیلسن، وزیر امنیت داخلی
بن کارسون وزیر مسکن
جف سشنز، وزیر دادگستری و دادستان کل کشور
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
مایک مولوانی، مدیر دفتر بودجه و مدیریت
رابرت ویلکی وزیر امور سربازان از جنگ بازگشته
آلکس کوستا، وزیر کار
جینا هسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی
ریک پری، وزیر انرژی
کلیان کانوی، مشاور رییس‌جمهور
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست
سانی پردو، وزیر کشاورزی
لیندا مک‌موهان رییس اداره تجارت‌های کوچک
آلکس آزار، وزیر بهداشت
الین چائو، وزیر حمل‌و‌نقل
ویلبر راس، وزیر بازرگانی
جان کری: دولت آمریکا در بحران قانون اساسی
در پی افشاگری روزنامه‌نگار تحقیقی پیشکسوت آمریکایی و گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از یک مشاور کاخ سفید، وزیر خارجه سابق واشنگتن پنج‌شنبه گذشته گفت دولت آمریکا در میان یک بحران قانون اساسی واقعی است.
گزارش‌ جنجالی چهارشنبه گذشته نیویورک‌تایمز تاکید داشت که چندین نفر از اعضای دولت ترامپ علیه او کار می‌کنند. نویسنده آن که یکی از اعضای ارشد کاخ سفید بود، نوشت که زمزمه‌هایی از استیضاح وجود دارد اما هیچ‌کس نمی‌خواهد وقوع یک بحران قانون اساسی را تسریع کند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: ما یک ریاست‌جمهوری داریم که از مسیر منحرف شده است.... ما رییس‌جمهوری داریم که قادر به انجام کارش نیست، کسی که اوقات‌تلخی دمدمی‌مزاجانه دارد، اطلاعات کافی در مورد خیلی از این تصمیم‌هایی که می‌گیرد، ندارد. همچنین می‌بینیم که افرادی اقدام به سرقت اسناد ریاست‌جمهوری از روی میز او می‌کنند... این یک بحران قانون اساسی واقعی است.