محمدباقر نوبخت تشریح کرد جزئیات بسته‌های حمایتی دولت برای مقابله با تحریم‌ها

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین بسته مرتبط می‌شود با تامین کالاهای اساسی و داروی مردم که به طور کلی می‌توان همه کالاهای روزمره و نیاز مردم را در این بخش دسته‌بندی کنیم. در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که با مسئولیت رئیس‌جمهوری تشکیل شد، به صورت نهایی این بسته تایید شد که ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان سال جاری اختصاص داده شود.
وی افزود: در این راستا دارو و نهادهای کشاورزی در این مجموعه قرار می‌گیرند درنتیجه در سراسر کشور تمامی هم‌وطنان ما می‌توانند از این ۲۵ قلم کالایی که اعلام خواهد شد، بهره‌مند شوند. از سویی دیگر نرخ این کالاها نیز براساس ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود و از سوی مسئولان دولتی متناسب با ماموریت دستگاه‌های مربوط کنترل و نظارت صورت خواهد گرفت و در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.
بسته دیگر دولت برای اقشار کم‌درآمد است که بحث و بررسی آن ناتمام ماند و امید است در روزهای آینده قطعی شده و اطلاع‌رسانی شود. بسته دیگری نیز برای حقوق‌بگیران درنظر گرفته‌ایم. درواقع دولت وظیفه دارد از این قشر از جامعه در برابر نوسانات نرخ ارز حمایت کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: بسته دیگر مربوط به تولیدکنندگان کشور می‌شود که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. همچنین بسته‌ای دیگر در راستای پشتیبانی از پیمان‌کارانی است که قیمت مصالح ساختمانی در قراردادهای‌شان افزایش پیدا کرده است و دولت باید اقداماتی جبرانی برای این دسته از افراد را نیز درنظر بگیرد. این پنج بسته در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: همگی این بسته‌های حمایتی به عنوان بخشی از برنامه جامع مقابل با تحریم در حال بحث و بررسی است. بخشی از این برنامه‌های سیاستی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه مطرح شد و برای اینکه بتوانیم به شکل مناسبی آثار ناشی از تحریم‌ها به حداقل برسانیم مصوباتی وجود داشت که رهبر محترم نیز برای مصوبات این شورای عالی ضمانت اجرا قائل شدند و لازم‌الاجرا برای همه دستگاه‌ها اعلام کردند.
به گزارش ایسنا، نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دو برنامه در راس طرح وجود دارد که یکی تامین کالاهای اساسی مردم است و دیگری برنامه کاهش فقرا در پنج بسته در نظر گرفته شده است. در این راستا بسته نخست برنامه قطعی شده و ۱۳ میلیارد دلار با قیمت ثابت ۳۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی و روزمره مردم درنظر گرفته شده است. درواقع امروز اقشار آسیب‌پذیر کشور با درآمدهای پایین به شدت تحت تاثیر مشکلات قرار گرفته‌اند. سازمان برنامه و بودجه متناسب با درصد دهک‌ها مطالعات گسترده‌ای را انجام داده و به سران سه قوه منعکس کرده است.