پخش سخنرانی رئیس دولت اصلاحات از رسانه ملی پایان ممنوع التصویری ؟

همدلی | تصوری که بین بخشی از مردم وجود دارد این است که موقع نزدیک شدن به انتخابات بعضی تابوهای سیاسی کمرنگ‌تر می‌شود تا مردم بیشتر پای صندوق‌های رای حاضر شوند. فارغ از اینکه چنین حرف‌هایی از اساس درست باشد یا نه، بعضی رسانه‌ها با همین دست فرمان حرکت می‌کنند و تابوهای رایج برایشان کمرنگ‌تر می‌شود. نمونه‌ای از این رفتار را می‌توان در صدا و سیما مشاهده کرد. در حالی که رسانه‌ها و فعالان سیاسی اعتدالی و اصلاح‌طلب درخواست رفع محدودیت ممنوع‌التصویری از سیدمحمد خاتمی، از روسای جمهور هشت ساله ایران را دارند و این رسانه‌ها مجاز به انتشار تصویر یا خبری از خاتمی نیستند، صدا و سیما این تابو را می‌شکند.
روایت خاتمی و رای 70درصدی‌اش در دوم خرداد
انگار مدیران جام جم به این نتیجه رسیده‌اند که با سانسور خاتمی نمی‌توانند تاریخ هشت سالی را که او رئیس قوه مجریه بود، تغییر دهند. شبکه خبر دیروز در برنامه جمهور – برنامه‌ای که برای بررسی دوره‌های فعالیت روسای جمهور ساخته شده است – نه تنها تصویر خاتمی بلکه بخشی از تبلیغات ریاست جمهوری او برای انتخابات دوم خرداد 76را پخش کرد. تصویر خاتمی در این برنامه نه آنگونه که در بعضی دفعات به صورت شطرنجی یا با پوشاندن صورت روی آنتن می‌رفت، بسیار واضح پخش شد. این برنامه نه تنها تصویر خاتمی را که دستگاه قضایی انعکاس آن را جرم می‌داند، پخش کرد، بلکه تصویر میرحسین موسوی هم پخش شد.
از بخش‌های این برنامه پخش شدن بخشی از سخنان رهبر انقلاب است که به راه افتادن کاروان شادی در روز عاشورای قبل از انتخابات را کار دشمن خواندند. در حالی که عده‌ای آن زمان راه افتادن کاروان شادی روز عاشورا را به هواداران خاتمی نسبت می‌دادند. رهبری در سخنان خود تاکید کردند:«راه افتادن کاروان شادی در عصر عاشورا مربوط به مردم انقلابی نیست. این کار دشمن است. گیرم عکس یک نامزد انتخاباتی را به دست بگیرند، این حیله آنها (دشمنان) است. نباید هیچ کسی از نامزدهای انتخابات را متهم کرد که اینها طرفدار شما هستند. نه، آنها چه طرفداری از اینها دارند.»


ایشان در ادامه سخنانشان که در این قسمت از برنامه جمهور پخش شد، تاکید کرده بودند: «شاید خود فریب‌خوردگانی که سوار بر اتوبوس شدند و مناظر زشت را راه انداختند، ندانند که قضیه چیست.»
در ادامه این برنامه همچنان که سخنان علی‌اکبر ناطق نوری، رقیب اصلی آن زمان خاتمی و دو نامزد دیگر پخش می‌شود، سخنان خاتمی پخش می‌شود. پس از مرور بر پیروزی خاتمی با رای 70درصدی مردم در انتخابات، این برنامه بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب را پخش می‌کند که در آن می‌گویند:«شعارهای رئیس جمهور منتخب مگر چیست؟ شعار رئیس جمهور منتخب نظم و قانون است. رفع تبعیض است. عدالت اجتماعی است. به طرف اهداف اسلامی و انقلابی رفتن است. پیروی از وصایای امام بزرگوار است. اینها مخالفت با نظام اسلامی است؟ اینها شعارهای نظام اسلامی است. مردم اینها را دوست می‌دارند.»
میرحسین هم به صدا و سیما آمد
در قسمت‌های دیگری از این برنامه که طی روزهای قبل پخش شده انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای مرور و بررسی شده است. در این برنامه‌ها نیز صدا و سیما تابوی پخش تصویر میرحسین موسوی نخست‌وزیر هشت ساله دوران دفاع مقدس را می‌شکند و بخشی از جلسات مجلس که به بررسی کابینه میرحسین موسوی اختصاص داشت، بازپخش می‌شود. همچنین استعفای میرحسین موسوی به خاطر اختلاف با رئیس جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین واکنش بنیان‌گذار جمهوری اسلامی با آن مرور و بررسی می‌شود.
این اولین بار نیست که تصویر خاتمی و میرحسین موسوی از رسانه ملی پخش می‌شود. بعد از سال 88 با اینکه چند بار در راس سازمان صدا و سیما تغییر صورت گرفته است، اما مواضع رسانه ملی به گونه‌ای بوده که بخشی از افکار عمومی این مواضع را جناحی آن هم از نوع رادیکال تلقی کرده است. اما بارها در بزنگاه‌های مختلف این سازمان تصاویری از محمد خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبانی که در شرایط عادی تصویرشان را تابو می‌داند، منعکس کرده است.
تکلیف صدا و سیما با خودش مشخص نیست؟
اما بعضی معتقدند رسانه ملی سیاست مشخصی ندارد، یا به زبان دیگر تکلیفش با خودش مشخص نیست. به عنوان نمونه شب درگذشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی صدا و سیما با چند ساعت تاخیر خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را انعکاس داد. نمونه دیگری از این رفتار هم روز گذشته دوباره از صدا و سیما در یک برنامه خبری دیده شد. زمانی که خبرنگار مستقر در صداوسیما خبر اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی را بیان کند، پس از آنکه نام بقایی را بر زبان آورد، ارتباط او به نحو عجیبی قطع شد. هنگامی که مجری برنامه خبری از وصل ارتباط مجدد خبر می‌داد، صدای خبرنگار صدا و سیما در رسانه ملی پخش شد که می‌پرسید: «نگم بقایی رو؟» این خبرنگار در ادامه نیز بدون اشاره به نامزدی بقایی، احمدی‌نژاد و مشایی در انتخابات از کاندیداتوری مسعود زریبافان در انتخابات خبر داد. البته ساعاتی بعد این رویکرد صدا و سیما تغییر پیدا کرد و در اخبار دیگری نامزدی احمدی‌نژاد و یارانش به صورت جداگانه به صورت زیرنویس اعلام شد.