«ابتکار» از تلاش برای نادیده گرفتن اصل آزادی نمایندگان در نطق‌شان گزارش می‌دهد تاوان شجاعت

معصومه معظمی
اصل 86 قانون اساسی و ماده ٧۵ آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط به اصل مصونیت قضائی نمایندگان مجلس است. در این اصل قانونی آمده است که «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد.» همچنین‌ در ماده ٧۵ آیین‌نامه داخلی نیز تاکید شده است که «اظهارنظر نمایندگان در مقام ایفای مسئولیت، آزاد و مصون از تعقیب است.» در تایید مصونیت قضایی نمایندگان درباره اظهارنظراتشان می‌توان به ماده ٩ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز اشاره کرد. در حالی که نطق روز سه شنبه پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری دو نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس باعث عصبانیت و برافروختگی تندروهای مجلس شد. تا حدی که20 نفرشان از این وکلای ناطق به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند.
این در حالی است که همان روز هاجر چنارانی، نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری در نطق خود همه مسئولان نظام را خائن خواند و در این مورد استثنا هم قائل نشد. او در بخشی از نطق میان دستور خود گفت:‌ «ایران جنگ‌زده، طاعون زده، سیل زده یا ورشکسته نیست. بلکه خیانت‌زده است. جمعی خیانت می‌کنند و خائن هستند. بسیاری از ما عادت کرده‌ایم به دنبال منافع فردی‌مان باشیم نه به دنبال منافع جمعی کشور. تا وقتی که ایران را بر خود مقدم ندانیم، وضع همین است.» نکته قابل توجه این است که نطق سلحشوری و حیدری که مورد انتقاد و حمله تند برخی همفکران هاجر چنارانی قرار گرفت، مضمونی بیش از اظهارات و نطق چنارانی نداشت، ولی نمایندگانی که خود را نماینده‌تر از دیگران می‌دانند این حق قانونی را برای همکاران‌شان قائل نشدند و به گفته محمود صادقی، دیگر نماینده اصلاح طلب و حقوق خوانده مردم تهران در مجلس، طبق نظام آپارتاید تنها برای خودشان این حق را قائل هستند.
حمله کیهان به ناطقان اصلاح‌طلب!


به دنبال تشدید فشار تندروها به این دو نماینده ناطق، روزنامه کیهان هم هر چه تیر داشت در خشاب اسلحه خود گذاشت و در ستون گفت و ‌شنید خود نوشت: «گفت: دوتن از وکیل‌الدوله‌های فراکسیون امید در نطق‌های پیش از دستور مجلس به بهانه مشکلات اقتصادی، هر لجنی که از دهان‌شان بیرون آمده بود را به چهره نظام و رزمندگان اسلام پاشیده‌اند! گفتم: حالا که دیگر خواجه حافظ هم می‌داند مشکلات اقتصادی نتیجه عملکرد خود این وکیل‌الدوله‌ها و دولت تحت حمایت آنها بوده است! باید خودشان را لجن‌مال کنند! گفت: به نظارت استصوابی و صنایع موشکی و مقاومت در مقابل زورگویی آمریکا و ... نیز به شدت حمله کرده‌اند! گفتم: با این که نظارت استصوابی بود، بعضی از این اجق وجق‌ها وارد مجلس شدند، حالا ببین اگر نبود چی می شد؟!»
اتهامات کریمی قدوسی
به اصلاح‌طلبان ادامه دارد
همچنین در ادامه این جنگ رسانه‌ای سردار محمدجواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری مجلس در این باره با سایت مشرق گفت‌وگویی داشته و با زدن برچسب‌ها و اتهامات سنگین به سلحشوری و حیدری، همانطور که در زمان انتخابات لیست امید را لیست انگلیسی خوانده بود، در بخشی از این مصاحبه به ادامه همان اظهارات پیشین خود پرداخته است. او می‌گوید: «واقعیت امر این است که استکبار جهانی به ویژه در کشورهای اروپایی (هلند، فرانسه، انگلیس) سه مرکز شبانه‌روزی تاسیس کرده است که برای مبارزه با جمهوری اسلامی تولید محتوا می‌کند و به تنظیم متن نطق و سخنرانی برای برخی از افراد می‌پردازد و حتی برای روزنامه‌های زنجیره‌ای داخل تیتر تعیین و پیشنهاد می‌کند.» او همچنین تاکید کرده است: «من نطق آقای غلامرضا حیدری و خانم پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران را بررسی کردم و با تولیدات این سه مرکز اروپایی تطبیق داده‌ام این یقین برای من حاصل شد که این نطق‌ها پیش از آنکه توسط این نمایندگان تنظیم و نوشته شده باشد، کپی‌برداری از متونی است که در این مراکز تهیه می‌شود.»
اصل 86 قانون اساسی اصلی است که به نمایندگان درباره بیان نطق و اظهارنظرات خود آزادی عمل داده و صراحتا مانع از اعمال فشار و تحت تعقیب قرار دادن آنها شده است. ولی برخی سعی دارند با اعمال فشار، نظارت خود حتی در مجلس را ادامه دهند و این اصل مهم قانونی را نادیده بگیرند. در حالی که بعضی از خودشان مثل کریمی قدوسی به گفته محمود صادقی در همه نطق‌های‌شان به شخصیت‌ها و مسئولان عالی رتبه نظام انواع تهمت‌ها را روا داشته‌ و این را تنها حقی برای خود می‌دانند.
نباید در قبال نظام سیاه نمایی کنیم
محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز، یکی از نمایندگان شکایت کننده از نطق حیدری و سلحشوری به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم در توضیح این ماجرا به «ابتکار» گفت: «ما در این شرایط فعلی نیازمند انسجام داخلی هستیم و اینکه بتوانیم در مقابل فشار و جنگی که آمریکا علیه ملت ایران به راه انداخته است بتوانیم مسیر را به خوبی طی کنیم. ولی اینکه همه چیز را زیر سوال ببریم در حالی که شهدای زیادی خون‌هایی پای آرمان های انقلاب داده اند و سیاه نمایی کنیم درست نیست.» او تاکید کرد: «اینکه بگوییم در این 40 سال هیچ اتفاقی نیفتاده جز رشوه و فساد و همه چیز را به هم بریزیم و به اختلاف و جدایی بین ملت و نظام و مسئولان دامن بزنیم، به صلاح کشور نیست.»
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در گفت‌وگو با «ابتکار» به تشریح این موضوع پرداخت و تصریح کرد: «شکایت این افراد به هیات نظارت اهمیتی ندارد چرا که افراد منصفی در این هیات حضور دارند که قطعا پاسخ مناسبی به موضوع می دهند. ولی موضوعی که اهمیت دارد، فضاسازی است که علیه خانم سلحشوری و آقای حیدری ایجاد کرده اند.» او با اشاره به عملکرد متناقض یکی از شکایت کنندگان از ناطقان روز سه شنبه به هیات نظارت گفت: «آقای کریمی قدوسی بر خلاف رهنمودهای رهبری که اخیرا همه ما را به آرامش دعوت کردند؛ در سوال اخیر خود از آقای ظریف هیچ حد و مرزی نگه نداشت و در فیلمی که در مجلس نمایش داد و مدعی شد اطلاعات سپاه آن فیلم را تهیه کرده و در اختیارش گذاشته است، این رفتار را تکمیل کرد. آن فیلم بخشی از بازجویی محرمانه یکی از متهمان بود که هم ورود به حریم خصوصی و حقوق دادرسی افراد تلقی می شود و هم مطلبی محرمانه را منتشر کرد و مرتکب جرم شد.»
گفتنی است، چیزی که بیش از هرمورد دیگر در این روزها به چشم می آید میزان تهمت ها و فضاسازی های منفی کریمی قدوسی علیه سلحشوری و حیدری نمایندگان اصلاح طلب تهران است. صادقی، نماینده حقوق خوانده اصلاح طلب مجلس با اشاره به این تهمت‌های به «ابتکار» گفت: «‌این تهمت ها از نظر قضایی قابل تعقیب است و اظهارنظری نیست که در مجلس و در راستای ایفای وظایف نمایندگی مطرح شده باشد. بنابراین آنها می توانند علیه آقای کریمی طرح دعوا کنند و او را تحت تعقیب قرار دهند.»
این عضو فراکسیون امید با انتقاد از این بخش صحبت‌های کریمی قدوسی که از امضاکنندگان شکایت به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، اظهار کرد: «آقای کریمی قدوسی در مصاحبه با یکی از رسانه های نزدیک به خودشان گفته بود چون این نمایندگان نتوانسته‌اند کاری برای حل مشکلات مردم انجام دهند به اینگونه نطق‌ها روی آورده اند. در حالی که ایشان هم خودشان نماینده مجلس هستند و فراکسیون حدود 80 تا 90 نفره دارند. خودشان بگویند که برای مردم چه کاری انجام داده اند؟ باید توجه داشته باشیم که مجلس یک کل است و اگر کاری انجام شده همه با هم انجام داده ایم و اگر کاری هم انجام نشده همه با هم بوده ایم.»
اتاق فکر شما
هم کیهان و آقای شریعتمداری است
رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس در ادامه سخنانش به ادعای کریمی مبنی بر اینکه نطق این نمایندگان را اتاق فکر خارجی تهیه کرده‌اند، اشاره کرد و گفت:‌ «به نظرم اتاق فکر ایشان هم کیهان و آقای شریعتمداری است.»
این نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره به نطق‌های سراسر تهمت کریمی قدوسی طی دو سال گذشته تا کنون و همچنین نطق‌ هاجر چنارانی، نماینده اصولگرای همفکر او که با رفتار دوگانه ای از سوی شکایت‌کنندگان به هیات نظارت مواجه شده است‌‌‌ به «ابتکار» گفت: «این برخورد دوگانه قابل تعمق است. من این موضوع را همان روز با هشتک آپارتاید توئیت کردم.
در این برخورد یک نوع رژیم دوگانه‌ای مثل آفریقای جنوبی وجود دارد که بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان دیوار کشیدند و سیاهان از هیچ حق و حقوق انسانی برخوردار نبودند و سفیدپوستان دارای همه نوع حقوقی بودند.»
صادقی تاکید کرد: «این نگاه به دیگران نوعی نگاه آپارتاید و نژادپرستانه است و باید از آن بپرهیزیم.»
بی بی سی هم مثل شما نظام
را زیر سوال نمی‌برد
البته سعیدی در ادامه به صحبت های خود بعد از نطق سلحشوری اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «‌با خانم سلحشوری بعد از نطقش صحبتی داشتیم ولی ایشان در توئیتر خودشان مواردی خلاف واقع منتشر کرد. به ایشان گفتم اگر رادیوهای بی بی سی و اسرائیل علیه نظام ما حرف بزنند از این غلیظ‌تر که شما گفتنید چیزی نمی‌توانستند بگویند.
در انتقاد به صحبت ایشان درباره نظارت استصوابی هم گفتم شورای نگهبان اگر برخی آقایان را تایید صلاحیت می کرد اینطور سخن نمی‌گفتند که شما چشمان‌تان را بستید و هر حرفی را به زبان آوردید.» این نماینده اصولگرای تبریز ادامه داد: «معتقدم همکارانمان باید در حرف هایی که می زنند مراعات جوانب مختلف را بکنند و هر چیزی نگویند.
جالب است ایشان هر حرفی را می‌زنند و در عین حال می‌گویند شما دهان منتقدان را بسته اید و کسی نمی‌تواند اعتراض کند. از این بدتر هم مگر کسی می‌تواند حرفی بزند؟ در همان کشورهایی که امید و آمال و اروی شماها است اصلا اجازه نمی‌دهند اینطور به آنها بتازید.
مظلومیت انقلاب این است که کسانی این حرف ها را می‌زنند که خودشان عامل این مصیبت‌ها بوده‌اند و بعد می‌گویند کسی اینجا توان انتقاد را ندارد و دهان همه منتقدان را بسته اند و زندان‌ها پر از زندانیان سیاسی است.»
سعیدی، نماینده اصولگرای مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این سوال که شکایت شما از نمایندگان نادیده گرفتن اصل 86 قانون اساسی و حق آزادی نمایندگان نیست؟» گفت: «قرار نیست یک نماینده با استناد به این موضوع حرف هایی بزنند که اصل انقلاب را زیر سوال ببرد و اذهان عمومی را مشوش کند و بگوید در ایفای نقش نمایندگی گفته شده است. این حرف‌ها درست نیست. البته تشخیص آن هم با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است.»