هیچ‌گونه خط قرمز توهمی در برخوردها را قبول ندارم


یک روز بعد از انتقادات صریح و گلایه آمیز آیت‌الله احمد جنتی از قوه قضائیه که از پشت تریبون رئیس مجلس خبرگان رهبری مطرح شد، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه پشت همان تریبون به انتقادات مطرح شده پاسخ داد.  آیت الله جنتی روز سه‌شنبه در نطق افتتاحیه پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نوسانات بازار ارز و واردات و پرونده‌هایی که به تبع آن در دستگاه قضایی تشکیل شده است، خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی گفته بود:« برادر عزیز آقای آملی لاریجانی باید به سمت دانه درشت‌ها بروید؛ همه می‌توانند با آفتابه دزدها مبارزه کنند، باید با آنهایی که عامل تشنج هستند، برخورد شود.» دیروز اما نوبت به رئیس قوه قضائیه رسید که بدون اشاره صریح به سخنان رئیس مجلس خبرگان، در مقام دفاع از عملکرد نهاد تحت مسئولیتش برآید.  او در ابتدای سخنانش با بیان اینکه « در بسیاری از موارد، توقعاتی که از این دستگاه وجود دارد در حوزه اختیارات قانونی و شرعی دستگاه قضایی نیست» گفت: قوه قضائیه، ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی، باید اصول عدالت قضایی را در نظر بگیرد و حق ندارد از حدود قانون و شرع تجاوز کند. آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: موارد بسیار متعددی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی توسط دستگاه قضایی رسیدگی شده که به دلایلی درباره آنها اطلاع‌رسانی نشده است و لذا عده‌ای این دستگاه را به مماشات یا کم کاری متهم می‌کنند که این امر، منصفانه نیست. رئیس دستگاه قضا با احصاء برخی پرونده های موسوم به «دانه درشت» ها افزود: قوه قضائیه به رغم محدودیت‌هایی که دارد بدون اغماض در پرونده‌های مفاسد ورود کرده و هیچ گونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد، اما رسیدگی و برخورد قضایی با مفسدان و مخلان امنیت اقتصادی، نیازمند دقت و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی است. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به سهم دستگاه قضایی در اصلاح وضع اقتصادی کشور گفت: گرچه قوه قضائیه، باید با مفاسد اقتصادی، قاطعانه و با سرعت برخورد کند و طبیعتاً این امر نقش بازدارنده هم خواهد داشت، اما مشکلات اقتصادی فعلی کشور عمیق‌تر از آن است که با صرف این برخوردها حل شود. مقصود این است که نباید مشکلاتی را که معلول سوء تدبیرها یا فشار اقتصادی دشمن یا جنگ روانی اوست را به صرف برخورد قضایی قابل حل بدانیم. پس از اتمام سخنان آیت‌الله آملی چند نفر از نمایندگان سؤالات خود را مطرح و سپس رئیس قوه قضائیه به اظهارات و ابهامات اعضا پاسخ گفت.
گزارش رئیس مجلس درباره مسائل روز کشور به مجلس خبرگان رهبری
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروزدر پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب و تنقیح قوانین، درباره مسائل اقتصادی کشور، امنیتی، منطقه و بین‌المللی و همچنین دورنمای کشور با توجه به شرایط کنونی توضیحاتی را ارائه کرد.


آیت‌الله عباس کعبی در اختتامیه اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان هم در اختتامیه جلسه دیروز با اشاره به عدم حضور رئیس جمهوری در اجلاسیه اخیر گفت شنیدیم که رئیس دفتر رئیس جمهوری مصاحبه‌ای کرده‌اند و گفتند که آقای روحانی  مجلس خبرگان را به ضیافت شام دعوت کرده است در حالی که برگزاری ضیافت شام از پایان دوره سوم منتفی شد، تنها یک مورد بوده که آن هم برای ایجاد وحدت و همبستگی قوا مجلس خبرگان پا در میانی کرده و ای کاش ایشان هم در این اجلاسیه حضور پیدا می‌کردند.
مجلس خبرگان رهبری در قطعنامه پایانی، بر ضرورت اجرای برنامه­‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم بویژه قشر کم درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت بخشی به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم، در اسرع وقت تأکید کرد.