كارت قرمز به طرح تامين كالاهاي اساسي

گروه اقتصادي
روز گذشته محمد ‌باقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه به مجلس رفت تا در مورد طرح تامين كالاهاي اساسي به نمايندگان گزارش دهد كه درنهايت نمايندگان مجلس ضمن مخالفت با كليات طرح تامين كالاهاي اساسي اين طرح را از دستور كار مجلس خارج كردند. دو‌فوريت اين طرح در جلسه علني به تصويب رسيده بود اما كميسيون برنامه و بودجه در جريان بررسي كليات با آن مخالفت كرد. برهمين اساس گزارش كميسيون برنامه و بودجه در رابطه با رد كليات طرح در مجلس قرائت شد. همچنين محمد باقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با اين طرح گفت كه نمي‌توان با يك قيام و قعود براي چنين موضوع مهمي تصميم گرفت. طرح تامين كالاهاي اساسي در صورت تصويب جز رانت و فساد به دنبال نخواهد داشت.
در همين حال البته نوبخت از برنامه مبسوط دولت براي حل مشكلات اقتصادي مردم خبر داد و اعلام كرد دولت ۵ بسته و ۱۲ برنامه معيشتي براي عبور از شرايط نابسامان اقتصادي با ۳۰ هزار ميليارد تومان بودجه تهيه كرده است. در حال حاضر در شرايط ويژه‌اي هستيم، حتما مي‌دانيد كه براي گذر از تكانه‌اي كه به اقتصاد وارد شد و بخشي از اقتصاد را تحت تاثير قرار داد، نياز به ساز و كارهاي مختلفي داريم، به همين دليل مقام معظم رهبري شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سه قوه را تشكيل دادند.
وي تصريح كرد: اين شورا مستمرا در حال بررسي مسائل روز كشور است. يكي از مسائلي كه اين شورا تشخيص داد يافتن روشي جبراني براي مردم و مصرف‌كنندگان، توليدكنندگان و پيمانكاران بود. اين شورا، سازمان برنامه و بودجه اقداماتش را انجام داد و گزارش خود را براي روساي كميسيون‌هاي اقتصادي و برنامه و بودجه و مركز پژوهش‌هاي مجلس و برخي دستگاه‌هاي ديگر، فرستاد. رييس‌جمهور بنده را موظف كرد در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصاد مقاومتي اين بسته‌ها و برنامه‌ها را بار ديگر بررسي و نهايي كنيم.


وي افزود: در شوراي مذكور تشخيص داده شد كه در چنين وضعيتي به جهت نابساماني بازار ارز، افزايش قيمت‌ها را شاهديم و بايد روش‌هايي براي مردم و حتي فراتر از آن براي توليدكنندگان و پيمانكاران جهت رفع نيازهاي اساسي اتخاذ كنيم، سازمان برنامه و بودجه هم در اين زمينه اقدامات تكليفي را انجام داده است و گزارش آن را به مركز پژوهش‌هاي مجلس، كميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه مجلس نيز ارسال كرده است.
رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: 13 ميليارد دلار از اين مبالغ براي 25 قلم كالاي اساسي از جمله دارو و كالاهاي كشاورزي در نظر گرفته شده كه معادل ريالي براي 25 قلم كالا، 17 هزار و 500 ميليارد تومان است و براي 5 دهك به‌طور ويژه 7 هزار و 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. 29 تا 30 هزار ميليارد تومان نيز براي برنامه‌ريزي مشخص شده است. وي معتقد است مجلس بايد از وي و ساير مسوولان دولتي دعوت به عمل آورد تا درجريان اين برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات انجام گرفته قرار گيرد.
رييس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تاكيد كرد: طرح تامين كالاهاي اساسي به معناي واقعي يعني يك تعداد كالاهاي ترجيحي و ارزان‌تر در مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي خاص توزيع شود كه نتيجه اين تصميم هم شكل‌گيري صف‌هاي طولاني مقابل اين فروشگاه‌ها مي‌شود. علاوه بر اينكه صحنه زشتي در جامعه ايجاد مي‌شود حق افرادي كه به دلايل جسمي و آبرويي در اين صف‌ها قرار نمي‌گيرند، ضايع مي‌شود.