تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
طلیعه هفته جاری را با ولادت اسوه صبر و پایداری، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام آغاز کردیم و درحالی روزهای پایانی ماه ذیحجه را پشت سر می‌گذاریم که روز مباهله و فضیلت اهل بیت نبی مکرم اسلام و روز نزول آیه هل اتی، در آن جلوه‌گری می‌کند.
در روزهای پایانی ماه ذیحجه با بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام از سرزمین وحی، پرونده حج تمتع نیز بسته می‌شود و کم کم با رسیدن ماه محرم، هلال خونین ماه آزادگی از افق جان‌های بیدار طلوع می‌کند. شهرها و روستا رفته رفته سیاهپوش می‌شوند و مکتب حیاتبخش و انسان ساز حسینی برپا می‌گردد و پرچم‌های دلدادگی همه جا برافراشته می‌شود.
در این هفته نبض اقتصاد کشور به شدت نامنظم بود و تورم و گرانی به نحو کم سابقه‌ای روند صعودی داشت. نرخ ارز و سکه و سایر محصولاتی که به نحوی با مواد اولیه وارداتی در ارتباط بود، افزایش داشت و مسئولان دولتی با نهائی کردن بسته حمایتی وعده داده‌اند کشور را از شرایط فعلی عبور خواهند داد.


پایان هفته یعنی فردا، تهران شاهد اجلاس سران کشورهای روسیه، ترکیه و ایران خواهند بود که قرار است تصمیمات مهمی درباره مسائل منطقه‌ای، به ویژه سوریه در آن اتخاذ شود. بحران سوریه این روزها با به محاصره در آمدن تروریست‌ها در ادلب و حمله قریب الوقوع ارتش سوریه، به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده ولی همزمان، حامیان تروریسم که سرمایه‌گذاری‌های سیاسی و نظامی خود را بر روی گروه‌های تروریست برباد رفته می‌بینند، به شدت به دست و پا افتاده و تبلیغات زیادی را به راه انداخته و ادعا می‌کنند درصورت حمله به ادلب، آمار تلفات انسانی بسیار زیاد خواهد بود و لذا باید از وقوع فاجعه انسانی جلوگیری کرد؛ درصورتی که آمریکا و متحدانش به فکر تنها چیزی که نیستند، جان انسانهاست و اگر هم امروز ژست حقوق بشر به خود می‌گیرند، صرفاً برای دفاع از تروریست‌هایی است که اکنون در ادلب لانه گزیده‌اند.
در تهران، برگزاری دادگاه‌های اخلالگران اقتصادی و مهره‌های جریان انحرافی نیز این هفته خبرساز شد. افکار عمومی در انتظار ادامه این دادگاه‌ها و اعمال قاطعیت علیه اخلالگران اقتصادی و عناصر جریان انحرافی هستند.
تحولات خارجی هفته را با تازه‌ترین اخبار فلسطین شروع می‌کنیم. این هفته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه بر ضد فلسطینی‌ها، کمک مالی این کشور به «آنروا» (موسسه امداد آوارگان فلسطینی) را قطع کرد. منابع رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که این اقدام دولت ترامپ، به خواست صهیونیستها بوده است. تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو چندی قبل طی نامه‌ای که به ترامپ نوشت از وی خواست کمک مالی به موسسه امدادرسانی به فلسطینی‌ها را قطع کند و ترامپ نیز، همچون گذشته به درخواست رژیم صهیونیستی گردن نهاده است.
به گفته منابع سازمان ملل، اقدام آمریکا منجر به توقف خدمات بهداشتی و آموزشی شده است و جان صدها فلسطینی را تهدید می‌کند. آنروا که در سال 1330 تاسیس شد، مسئولیت ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی به میلیونها آواره فلسطینی را عهده‌دار است.
اقدام آمریکا محکومیت گسترده بین‌المللی را به دنبال داشت. در این باره البرادعی مدیر کل سابق آژانس انرژی اتمی ضمن تقبیح این عمل آمریکا، دولت‌های عربی را مورد خطاب قرار داد که با کم کردن از ریخت و پاش‌های غیرلازم، سهم آمریکا (حدود 360 میلیون دلار) را به عهده بگیرند.
ادامه تظاهرات هفتگی فلسطینی‌ها، تحت عنوان «حق بازگشت»، دیگر موضوع روز فلسطین است. ساکنان غزه علیرغم برخوردهای وحشیانه صهیونیست‌ها به تظاهرات خود در منطقه مرزی ادامه می‌دهند با این هدف که تبعات جنایت صهیونیست‌ها در تداوم محاصره ظالمانه غزه را به گوش جهانیان برسانند و از سویی، شکست توطئه صهیونیست‌ها را که منتظر بودند با محاصره اقتصادی شورش‌های اجتماعی در غزه رخ دهد، اعلام کنند.
یکشنبه این هفته مجلس جدید عراق درحالی آغاز به کار کرد که صحنه سیاسی عراق همچنان ناآرام است. به همین دلیل، مجلس جدید نتوانست به وظایف خود عمل کند و ادامه جلسات به اواخر شهریور موکول شد. اختلاف بین جناح‌های سیاسی همچنان ادامه دارد. این مسئله موجب شده است که پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از برگزاری انتخابات، دولت تشکیل نشده است. متاسفانه بخش عمده موانع تشکیل دولت، مربوط به جناح‌های شیعی است که تفاهم ندارند و همین مسئله بلاتکلیفی سیاسی از یکسو و طمع ورزی جریان‌های مسئله‌دار سیاسی، از سوی دیگر را باعث شده است.
در چنین شرایطی، برکناری رئیس گروه حشدالشعبی توسط حیدرالعبادی، بر پیچیدگی اوضاع افزود. نقش گروه حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق در ایجاد ثبات در عراق بر کسی پوشیده نیست و تلاش برای تضعیف این گروه و از میدان خارج کردن آن، از هدف‌های اصلی دشمنان عراق است. اقدام العبادی با هر توجیحی که باشد خدمت کردن به اهداف آمریکا و ارتجاع عرب است که نقش مخرب آنها در اعاده ثبات در عراق، به اثبات رسیده ا ست.
این هفته، تحولات سوریه تحت الشعاع آماده شدن ارتش سوریه برای آزادسازی استان مهم «ادلب» قرار داشت. ارتش سوریه اعلام کرده است بزودی عملیات برای اخراج تروریست‌ها و آزادسازی این استان را آغاز می‌کند. روسیه گفته است ادلب لانه تروریستها شده است و آمریکا با مخالفت خود با عملیات آزادسازی ادلب، در واقع به نجات تروریست‌ها می‌اندیشد.
مسکو اعلام کرده است دمشق به همراه متحدینش، روسیه و ایران نسبت به اوضاع ادلب نگران هستند چرا که عناصر تروریست با استقرار گسترده در این استان، منبع عمده ناآرامی‌های سوریه هستند و مانع حل و فصل سیاسی بحران سوریه می‌باشند. آمریکا، با عملیات آزادسازی ادلب مخالفت می‌کند و دفاع از مردم سوریه را توجیه مخالفت خود جلوه می‌دهد. آمریکایی‌ها حتی صحنه سازی استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه را نیز مطرح کرده‌اند و قصد دارند با تمسک به این حربه، تدارک یک حمله نظامی به سوریه را برای شکست برنامه آزادسازی ادلب تهیه ببینند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر صمت: بسته حمایتی صنایع کوچک تقدیم دولت شده است هیات دولت با کاهش سود بازرگانی لاستیک برای خودروها موافقت کرد رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس اعلام کرد: برای عبور از شرایط اقتصادی فعلی دولت 12 برنامه معیشتی و 30 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است رئیس قوه قضائیه: دستگاه قضا هیچگونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد دادستان کل کشور: رسیدگی به پرونده‌های مهم و دانه درشت در راه است ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز به شکل اسکناس توسط شبکه صرافی‌های مجاز وزیر جهاد کشاورزی: ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی تامین شده است روسیه خواستار بررسی خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت شد در هشتمین دوره جشنواره مالک اشتر صورت گرفت؛ تجلیل از فرماندهان و مسئولان موفق نیروی زمینی ارتش دکتر ظریف از «وقاحت» ترامپ نوشت خبرگزاری کره شمالی: آمریکا به دنبال فروپاشی درونی کره شمالی است تحلیل سیاسی هفته هافینگتون پست: یمن گورستان بلندپروازی‌های ریاض و ابوظبی است بگم بگم شماره 2 انتصاب جانشین فرمانده و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش وزیر علوم: دانشجوی بازداشتی اخراجی نداریم جشن عاطفه‌ها ازامروز در سراسر کشور آغاز می‌شود