روسیه خواستار بررسی خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت شد

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خواستار بررسی موضوع خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت این سازمان شد.
وی در جلسه شورای امنیت با اشاره به نشستی که برای 26 سپتامبر (4 مهر) با موضوع ایران در نظر گرفته شده است، گفت: شدیدا امیدواریم که جنبه‌های مرتبط با خروج آمریکا از برجام در این نشست مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده روسیه تاکید کرد که هر موضوعی که با ایران مرتبط است، تنها در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت که پیروی برجام به تصویب رسید، قابل بررسی خواهد بود.
به گفته دولت آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور قصد دارد که ریاست نشست مورد اشاره در این شورا را بر عهده بگیرد. این کشور از ابتدای ماه جاری، به کرسی ریاست دوره‌ای شورای امنیت تکیه زده است.


«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم روز سه شنبه با اشاره به همین نشست، اتهام‌هایی را متوجه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران کرد.
وی مدعی شد: ما به این دلیل ایران را دوباره تحریم کرده‌ایم که مرتکب نقض قطعنامه‌ها شده‌اند. احساس می‌کنیم این حق را داریم که کشورها را به دلایل مختلف تحریم کنیم.
هیلی در شرایطی از نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سخن می‌گوید که دولت آمریکا با ترک برجام و دهن‌کجی به جامعه بین المللی، قطعنامه 2231 این شورا را زیر پا گذاشته است.
رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شده و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را اعلام کرده بود. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف‌های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.
از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.
به تازگی «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه گفته بود: تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال‌های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.
پس از آن خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از منابع خود در اتحادیه اروپا، از تلاش‌ها برای ایجاد نظامی پرداختی شبیه سوئیفت خبر داد.
* وزیر امور خارجه فرانسه: توافق هسته‌ای از بین نرفته است
وزیر امور خارجه فرانسه هم با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران از بین نرفته است، گفت که امیدوار است اقدام آمریکا برای خروج از این توافق مانعی برای برقراری صلح نباشد.
ژان ایو لودریان در گفتگو با شبکه رادیویی آر.تی‌.ال با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 تاکید کرد که این توافق از بین نرفته است.
وی در ادامه گفت که روسای جمهور ایران و فرانسه قرار است در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کنند و هفته آینده نیز مذاکراتی با حضور نمایندگانی از تهران، پاریس، برلین و لندن انجام خواهد شد.
لودریان همچنین با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه برای خروج از توافق هسته‌ای گفت: یک ریسک واقعی برای تقابل و مناقشه وجود دارد اما امیدواریم که این اقدام آمریکا مانعی برای برقراری صلح نباشد.
طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای به شدت با خروج آمریکا از آن مخالفت و بارها تصمیم دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داده‌اند. انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا راه‌هایی برای ادامه اجرای این توافق پس از خروج واشنگتن و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیابند.
* سفیر چین در تهران:برجام را حفظ و اجرا می‌کنیم
در همین ارتباط، سفیر چین در تهران هم گفت: خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها بر علیه ایران، چالش‌هایی برای همکاری تهران - پکن ایجاد کرده ولی ما این توافق بین‌المللی را حفظ و اجرا می‌کنیم.
«پانگ سن» در دومین همایش چشم انداز روابط ایران و چین افزود: ما با تحریم‌های یک جانبه همه کشورها بر طبق قانون داخلی و داوری اشخاص خارجی براساس قانون به اصطلاح «صلاحیت قضایی با دست دراز» مخالف هستیم.
وی خاطرنشان کرد: چین و ایران روابط دوستانه‌ای دارند و همکاری تجاری عادی و قانونی را حفظ می‌کنند و این به هیچ عنوان نباید مورد انتقاد قرار گیرد.
سفیر چین در تهران تاکید کرد: پکن درحالی که تعهدات بین‌المللی خود را انجام داده، همکاری عملی خود با ایران را نیز به طور عادی و شفاف ادامه می‌دهد.
پانگ سن همچنین گفت: البته امیدواریم دوستان ایرانی نیز بتوانند به طور منطقی سختی‌های موقت که به دلیل عوامل بیرونی ایجاد شده و همچنین تلاش چین برای حفظ همکاری با ایران را نیز در نظر بگیرند.
وی با تاکید بر این که «چین مایل است تعامل خود با ایران را تقویت کند»، تصریح کرد: ما با اطمینان، صبر و حوصله حتما می‌توانیم فراز و نشیب‌های در راه همکاری تهران - پکن را پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به همکاری مشترک تهران و پکن در چهارچوب طرح یک کمربند و یک جاده اظهار داشت: چین و ایران کشورهای متمدن و تاریخی در پهنه کمربند و جاده هستند؛ جاده ابریشم شاهد دوستی دیرینه دو ملت بوده و امروز هم ابتکار طرح «یک کمربند،یک راه »برای تحکیم این دوستی و همکاری دوجانبه فرصت جدیدی را فراهم کرده است.
سفیر چین در تهران خاطرنشان کرد: مقامات عالی رتبه دو کشور همچنین در حوزه هماهنگی سیاست‌ها تبادلات نزدیک را حفظ کرده‌اند و اعتماد سیاسی را تعمیق داده‌اند.
پانگ سن با بیان این که در نیمه اول سال 2018 حجم تجارت ایران و چین بیش از 9 درصد افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: چین بازار بزرگی برای صادرات محصولات ایران است و کالاهای چینی هم تشکیلات بازار ایران را متنوع کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر صمت: بسته حمایتی صنایع کوچک تقدیم دولت شده است هیات دولت با کاهش سود بازرگانی لاستیک برای خودروها موافقت کرد رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس اعلام کرد: برای عبور از شرایط اقتصادی فعلی دولت 12 برنامه معیشتی و 30 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است رئیس قوه قضائیه: دستگاه قضا هیچگونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد دادستان کل کشور: رسیدگی به پرونده‌های مهم و دانه درشت در راه است ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز به شکل اسکناس توسط شبکه صرافی‌های مجاز وزیر جهاد کشاورزی: ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی تامین شده است روسیه خواستار بررسی خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت شد در هشتمین دوره جشنواره مالک اشتر صورت گرفت؛ تجلیل از فرماندهان و مسئولان موفق نیروی زمینی ارتش دکتر ظریف از «وقاحت» ترامپ نوشت خبرگزاری کره شمالی: آمریکا به دنبال فروپاشی درونی کره شمالی است تحلیل سیاسی هفته هافینگتون پست: یمن گورستان بلندپروازی‌های ریاض و ابوظبی است بگم بگم شماره 2 انتصاب جانشین فرمانده و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش وزیر علوم: دانشجوی بازداشتی اخراجی نداریم جشن عاطفه‌ها ازامروز در سراسر کشور آغاز می‌شود