رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس اعلام کرد: برای عبور از شرایط اقتصادی فعلی دولت 12 برنامه معیشتی و 30 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است

بخش خبری: رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در جلسه علنی مجلس از اختصاص 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت خبر داد.
محمدباقر نوبخت گفت: 13 میلیارد دلار از این مبالغ برای 25 قلم کالای اساسی، ‌دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص خواهد یافت که معادل ریالی آن 17هزار و 500 میلیارد تومان است که 7500 میلیارد تومان این مبلغ به 5 قلم کالا اختصاص خواهد یافت. دولت در حدود 29 تا 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تهیه شده اختصاص داده است.
و.ی هنگام بررسی طرح دوفوریتی تامین کالاهای اساسی ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح،تهیه و امضای این طرح ازسوی تعدادی از نمایندگان و موافقت مجلس با دو فوریت رسیدگی به آن را نمادی از مردم دوستی مجلس توصیف و تاکید کرد: امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، برای گذر از تکانه‌ای که به اقتصاد کشور وارد شده و بخشی را تحت تاثیر قرار داده است، نیازمند ساز و کارهای مختلفی هستیم.
وی افزود: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه را تشکیل دادند که این شورا مستمرا درحال بررسی مسائل روز کشور است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: یکی از مسائلی که این شورا تشخیص داد یافتن روشی جبرانی برای مردم و مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران بود.
وی یادآور شد: با تکلیف این شورا، سازمان برنامه و بودجه اقدامات خود را انجام داد و گزارشی را برای روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر، ارسال کرد.
وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد نمایندگان هنوز نمی‌دانند که دولت پنج بسته و 12 برنامه را برای گذر از این شرایط تهیه کرده که باید در جلسه‌ای مفصل این بسته‌ها و برنامه‌ها به اطلاع نمایندگان برسد.
وی ادامه داد: 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت اختصاص داده شده است، 13 میلیارد دلار از این مبلغ برای 25 قلم کالای اساسی، ‌دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص می‌یابد که معادل ریالی آن 17هزار و 500 میلیارد تومان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: هفت هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ به پنج قلم کالا اختصاص می‌یابد.
نوبخت تصریح کرد: دولت در حدود 29 تا 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تهیه شده اختصاص داد. وی همچنین گفت: حق این بود که مجلس بنده را دعوت می‌کرد تا برنامه‌های دولت را برای نمایندگان تشریح می‌کردم و با یک قیام و قعود برای کشور تصمیم‌گیری نشود، البته مطالعات دولت، طبقه بندی است اما این حق نمایندگان است که در این باره اطلاع داشته باشند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: طرح مجلس موجب ایجاد انحصار در توزیع کالاهای اساسی می‌شود، تعدادی کالای ترجیحی ارزان‌تر را به تعدادی مغازه خواهید داد اما نتیجه آن چه خواهد بود؟ از فردا به جای صرافی‌ها جلوی مغازه‌ها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود و یک صحنه زشت در معابر و کوچه‌های شهرها ایجاد می‌شود و عده‌ای نیز جلوی همان مغازه‌ها پیت‌های روغن را به قیمت آزاد خواهند فروخت.
نوبخت با یادآوری این که دولت برای همه نیازمندان طرح و برنامه دارد، اظهار داشت: شما هر لحظه که اراده کنید، می‌توانید این طرح را مجددا به جریان بیندازید اما اجازه دهید دولت طرح‌ها و برنامه‌هایش را برای مدیریت بازار اجرا کند و شما هم نظارت داشته باشید.
نمایندگان در نهایت ضمن قبول نظرات نوبخت با کلیات طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی مخالفت کردند.
* مجلس با فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کرد
در ادامه جلسه علنی دیروز، مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان رای منفی داد.
در تبصره یک این طرح الحاقی آمده است: در تمامی مواردی که به موجب این قانون رای گیری به عمل می‌آید و مصادیق آن در ماده 121 آیین نامه داخلی مجلس مشخص شده، جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می‌شود.
براساس این تبصره، بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیات رئیسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام کند.
در تبصره دو این طرح نیز قید شده است: در موارد استثنایی با تقاضای 15 نفر از نمایندگان مجلس و با رای موافق اکثریت مطلق حاضران، رای گیری به صورت مخفی انجام می‌شود.
* طرح دائمی شدن قانون استخدامی ناجا تصویب شد
نمایندگان مجلس در ادامه به طرح دائمی شدن قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی رای مثبت دادند.
با تصویب نمایندگان در ماده واحده این طرح، قانون استخدام نیروی انتظامی مصوب 20 اسفند 82 با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اجرای آزمایشی آن دائمی می‌شود.
*طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستورکار خارج شد
نمایندگان در جلسه علنی دیروز طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی را مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانستند.
نمایندگان در بررسی کلیات طرح یک فوریت تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی، اخطار مصطفی کواکبیان نماینده تهران مبنی بر مغایرت این طرح با اصل 75 را به رای گذاشتند.
نمایندگان در ادامه با 106 رای موافق و 62 رای مخالف از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه این طرح را مغایر با اصل 75 دانستند.
دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در توضیح این رای گیری گفت: با توجه به اینکه نمایندگان طرح را مغایر با اصل 75 دانستند این طرح از دستور کار مجلس خارج می‌شود.
گفتنی است حسن نوروزی با بیان اینکه مفاسد اقتصادی کشور را با چالش و بحران‌های اساسی مواجه کرده است، گفت: جرایم و مفاسد اقتصادی کلان نشان از عدم موفقیت در این زمینه است.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: فقدان مدیریت در پرونده‌های مربوط و فقدان نیروهای متخصص از جمله پلیس، قاضی و بازرس ویژه متخصص از عوامل عدم موفقیت برشمرده شده است لذا در طرح مذکور برای مفاسد اقتصادی در سطوح مختلف شیوه‌های مبارزه در نظر گرفته شده، همچنین مصادیق جرایم اقتصادی نیز در این طرح تعیین شده است.
در بررسی کلیات طرح مذکور، محمد کاظمی و اللهیار ملکشاهی به عنوان موافقان کلیات طرح یادآور شدند: با توجه به اینکه دستگاه قضایی و سازمان بازرسی در این زمینه خلاهایی داشتند نیاز است تا یک سازمان مجزا تشکیل شود و با مجرمان اقتصادی برخورد کند همچنین قانونی برای مبارزه با رانت و ویژه خواری نداریم و برای برخورد قاطع با مجرمان اقتصادی تصویب چنین طرحی ضروری است.
محمدرضا نجفی و فرج‌الله رجبی از مخالفان کلیات طرح مذکور، ایجاد سازمان مجزا را هزینه اضافی برای مجموعه قضایی کشور دانستند و یادآور شدند: ایجاد سازمان اضافه جز موازی کاری و افزایش هزینه دستاوردی نخواهد داشت؛ ازسوی دیگر، فقدان نیروی انسانی لازم در این مجموعه‌ها کار را با مشکل رو به رو می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر صمت: بسته حمایتی صنایع کوچک تقدیم دولت شده است هیات دولت با کاهش سود بازرگانی لاستیک برای خودروها موافقت کرد رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس اعلام کرد: برای عبور از شرایط اقتصادی فعلی دولت 12 برنامه معیشتی و 30 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است رئیس قوه قضائیه: دستگاه قضا هیچگونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد دادستان کل کشور: رسیدگی به پرونده‌های مهم و دانه درشت در راه است ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز به شکل اسکناس توسط شبکه صرافی‌های مجاز وزیر جهاد کشاورزی: ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی تامین شده است روسیه خواستار بررسی خروج آمریکا از برجام در شورای امنیت شد در هشتمین دوره جشنواره مالک اشتر صورت گرفت؛ تجلیل از فرماندهان و مسئولان موفق نیروی زمینی ارتش دکتر ظریف از «وقاحت» ترامپ نوشت خبرگزاری کره شمالی: آمریکا به دنبال فروپاشی درونی کره شمالی است تحلیل سیاسی هفته هافینگتون پست: یمن گورستان بلندپروازی‌های ریاض و ابوظبی است بگم بگم شماره 2 انتصاب جانشین فرمانده و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش وزیر علوم: دانشجوی بازداشتی اخراجی نداریم جشن عاطفه‌ها ازامروز در سراسر کشور آغاز می‌شود