دستور ترور اسد توسط ترامپ

روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی آمریکایی در کتابش تحت عنوان «ترس: ترامپ در کاخ سفید» فاش می‌کند که دونالد ترامپ دستور ترور رییس‌جمهور سوریه را در آوریل ۲۰۱۷ در پی حمله شیمیایی صادر کرده بود‌.
باب وودوارد، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی که در افشای رسوایی واترگیت در دهه ۷۰ قرن گذشته نقش داشت در کتابش فاش می‌کند، تیم دونالد ترامپ دست به کودتای اداری می‌زند و اسناد رسمی را به شیوه‌ای مخفیانه از دفتر ترامپ برمی‌دارد تا مانع از امضای این دستور شود‌.
تاکنون در آمریکا چندین کتاب درباره دونالد ترامپ نوشته و منتشر شده که «آتش و خشم» از آن جمله است، اما به نظر می‌رسد کار تحقیقی وودوارد بیش از هر اثر دیگری در این زمینه مورد توجه قرار گیرد‌.
وودوارد تاکنون درباره هشت رییس‌جمهور دیگر آمریکا نیز کتاب نوشته است‌. این نویسنده همان کسی است که به همراه کارل برنستین در مورد رسوایی واترگیت یک کتاب نوشت؛ کتابی که به استعفای ریچارد نیکسون، رییس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۷۴ انجامید‌. ماجرای واترگیت داستان جاسوسی و شنود از حزب دموکرات بود که با لو رفتن آن به رسوایی برای حزب جمهوریخواه و شخص ریچارد نیکسون بدل شد‌.


این نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی که بخش‌هایی از کتابش دوشنبه گذشته منتشر شد، می‌آورد: ترامپ از کلماتی نظیر «او را می‌کشیم‌. بگذارید تعدادی از رهبران سوریه را بکشیم» استفاده کرده بود‌. مولف این کتاب که اطلاعاتش را از منابع دست اول و اظهارات و شهادت‌های زنده و ماحصل گفت‌وگوها در جلسات داخلی و کتاب‌های خاطرات و اسناد دولتی به دست آورده، خاطرنشان کرده است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به دستور ترامپ گفته بود، «به سرعت موضوع را مشخص خواهد کرد» اما بعد از اتمام تماس تلفنی با ترامپ به معاونان ارشدش گفته بود: ما هرگز این کار را نخواهیم کرد بلکه حساب شده عمل خواهیم کرد‌.
نویسنده می‌افزاید، بعدا مشخص شد تیم امنیت ملی تشویق به حملات کلاسیک به جای ترور بشار اسد کرده است‌. وودوارد در کتاب ۴۴۸ صفحه‌ای‌اش روشن می‌کند، بخشی مشترک از منابع اجرایی و منابع متعدد دیگر نزدیک به رییس‌جمهوری به دنبال دست و پا کردن حیله‌هایی جهت ممانعت از وقوع فجایعی در نتیجه تصمیمات و دستورات شتابزده ترامپ بوده‌اند به خصوص که تیم امنیت ملی بر بی‌درایتی،‌ بی‌اساس بودن اسناد و مدارک او و عدم آگاهی از مسائل بین‌المللی اتفاق نظر داشته‌اند‌. وی همچنین به جدال رخ داده در داخل تیم امنیت ملی آمریکا در تاریخ ۱۹ ژانویه درباره توجیهات حضور نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره و بی‌اهمیت نشان دادن موضوع از نظر ترامپ با این سوال که «چرا دولت ما منابعی را در آن منطقه هزینه‌ ‌می‌کند؟» می‌پردازد‌.
نویسنده اشاره می‌کند ماتیس به دستیارانش می‌گوید ترامپ همانند یک دانش‌آموز ابتدایی رفتار می‌کند‌. این روزنامه‌نگار تاکید می‌کند او بارها خواستار دیدار با ترامپ از طریق واسطه‌ها شده تا شهادت‌هایش در کتاب را تضمین کند اما بی‌فایده بوده است‌. ترامپ نیز اقدام به تماس با مولف کتاب در ماه آگوست کرد تا درباره اهانت به او هشدار دهد اما وودوارد به ترامپ گفت کتابش را به آخر می‌رساند و اصول تحقیقاتی و صداقت را رعایت خواهد کرد‌. شبکه خبری سی‌ان‌ان قبلا گزارش داده بود وودوارد که به خاطر فعالیتش در تحقیقات واترگیت مشهور است، هشت ماه گذشته را به نوشتن این کتاب پرداخته است‌. این اثر اساسا بر مبنای اظهارات منابع دست اول تهیه شده است‌.
واکنش‌ ترامپ و مقامات آمریکایی
رییس‌جمهور آمریکا در واکنش به افشاگری‌های روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی آمریکایی در کتاب جدیدش، اعلام کرد باب وودوارد مشکلات اعتباری بسیاری دارد‌. این در حالی است که مقامات دولت او هم به نوعی به افشاگری‌های این کتاب واکنش نشان داده‌اند‌. دونالد ترامپ در گفت‌وگو با دیلی‌کالر در کاخ سفید گفت: این هم یک نمونه دیگر از کتاب‌های بد است‌. او (باب وودوارد) مشکلات اعتبار بسیاری دارد‌. شاید ترجیح می‌دادم با او صحبت کنم اما شایدم هم نه‌. فکر می‌کنم شاید صحبت کردن من با او هم تغییری در این کتاب ایجاد نمی‌کرد‌. او به هر حال این کتاب را می‌نوشت‌.
او افزود: این جزو چیزهای تند و زننده است‌. من هرگز با او حرف نزده‌ام‌. شاید این پیام‌هایی که او به من نسبت می‌دهد، نگفته باشم‌. شاید اگر با من تماس می‌گرفت با او صحبت می‌کردم‌. به دلایلی، محتوای آن را درک نمی‌کنم‌.
ترامپ با رد ادعاهای این کتاب گفت: مطالب آن احتمالا برگرفته از سخنان کارمندان ناراضی یا شاید ساخته و پرداخته شخص نویسنده باشد‌. براساس یکی از مطالبی که در کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» به نوشته باب وودوارد، روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی آمریکایی آمده است، جان کلی، رییس دفتر کاخ سفید ترامپ را احمق خطاب کرده است‌. این ادعا سه‌شنبه گذشته از سوی ژنرال کلی رد شد‌.
جان کلی در بیانیه‌ای نوشت: این ایده که من روزی رییس‌جمهور آمریکا را احمق خطاب کرده باشم، صحت ندارد‌. این یک تلاش رقت‌انگیز دیگر برای مخدوش کردن وجهه نزدیکان رییس‌جمهور ترامپ و انحراف از موفقیت‌های بسیار دولت است‌. رییس دفتر کاخ سفید همچنین در مطلب دیگری بابت ادعای این کتاب مبنی بر اینکه او ترامپ را روانی و احمق توصیف کرده باشد یا کار کردن در دولت آمریکا را بدترین شغلی که داشته‌، دانسته باشد، تکذیب کرد‌. او گفت: من بیش از هر فرد دیگری با رییس‌جمهور آمریکا در تماس هستم و ما همواره روابطی خاص و قوی داریم‌. او همواره موضع مرا می‌داند و من و او هر دو می‌دانیم که این کتاب مزخرف است‌. من به رییس‌جمهور، دستور کار او و کشورمان متعهد هستم‌.
باب وودوارد که در افشای رسوایی واترگیت در دهه ۷۰ نقش داشت در کتابش همچنین فاش می‌کند که ترامپ جف‌ سشنز، دادستان کل آمریکا را عقب‌افتاده ذهنی دانسته، خواستار ترور بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه بوده و اینکه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در موضوع شبه‌جزیره کره گفته است که ترامپ همانند یک کلاس پنجمی یا ششمی رفتار می‌کند‌. دونالد ترامپ همچنین سه‌شنبه گذشته در توئیتی گفت وودوارد نوشته است که او دادستان کل آمریکا را یک احمق جنوبی توصیف کرده است‌. ترامپ نوشت: من هرگز، هرگز از چنین واژگان و اصطلاحی برای کسی شامل جف سشنز استفاده نکرده‌ام و دیگر اینکه جنوبی بودن عالی است‌. او این حرف‌ها را سر هم کرده است تا اختلاف ایجاد کند!
در همین حال سارا هاکبی‌سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: این کتاب چیزی جز مطالب ساختگی کارکنان ناراضی که تلاش دارند رییس‌جمهور آمریکا را بد جلوه دهند، نیست‌. رییس‌جمهور ترامپ رویه‌های بوروکراتیک را شکسته تا موفقیت‌های بی‌سابقه را به گوش مردم آمریکا برساند‌. سارا هاکبی بدون اشاره به مطلب یا ادعایی خاص در این کتاب، توانایی دونالد ترامپ برای کسب نتایج را ستود و لیستی از دستاوردهای دولت واشنگتن را به خبرنگاران ارائه کرد‌.
او تاکید کرد: گاهی اوقات این غیرمتعارف است اما او همواره نتیجه می‌گیرد‌. دموکرات‌ها و متحدان‌شان در رسانه‌ها می‌دانند که سیاست‌های رییس‌جمهور آمریکا کارآمد هستند و با موفقیتی مثل این، کسی نمی‌تواند او را در ۲۰۲۰ شکست دهد‌.
از سوی دیگر روزنامه واشنگتن‌پست صدای ضبط‌شده‌ای از مکالمه ترامپ با باب وودوارد درباره این کتاب را منتشر کرد که رییس‌جمهور آمریکا در آن می‌گوید وودوارد همواره منصف بوده است‌. روزنامه واشنگتن‌پست سه‌شنبه گذشته گزیده‌هایی از کتاب وودوارد را منتشر کرد‌. این کتاب همچنین حاوی نمونه‌هایی از درگیری رییس‌جمهور آمریکا و کارکنانش است و تصاویری از یک کاخ سفید ناکارآمد مملو از نفوذی‌ها را طبق گفته‌های راینس پریبس، رییس دفتر سابق کاخ سفید ترسیم می‌کند‌.
کتاب وودوارد که ۱۱ سپتامبر منتشر می‌شود، براساس صدها ساعت مصاحبه با منابع دست اول، یادداشت‌هایی از جلسات، خاطرات شخصی، پرونده‌ها و اسناد است‌. واشنگتن‌پست متن آن تماس ۱۱ دقیقه‌ای ترامپ با وودوارد را که بعد از تکمیل دست‌نوشته‌ها در ماه آگوست انجام شد، منتشر کرده است‌. طبق این تماس تلفنی، وودوارد کتاب بعدی خودش را «نگاهی سختگیرانه به جهان و دولت شما و شما» توصیف کرده است‌. ترامپ هم در واکنش گفته است: تصور می‌کنم معنایش این باشد که یک کتاب منفی دارید‌. اما خب می‌دانید، تقریبا به این مساله عادت کرده‌ام‌. مشکلی ندارد‌. برخی خوب هستند و برخی بد‌. به نظر می‌رسد این از آن کتاب‌های بد باشد‌.
همچنین انتشار گزیده‌هایی از این کتاب که حاوی ادعاهایی علیه وزیر دفاع آمریکا بود، جیمز ماتیس را بر آن داشت تا این کتاب را تخیلی و حاصل تخیلات غنی یک فرد توصیف کند‌. او گفت: آن کلمات تحقیرآمیز درباره رییس‌جمهور آمریکا که در کتاب وودوارد به من نسبت داده شده، هرگز از طرف من گفته یا نوشته نشده است‌. به طور کلی از خواندن داستان تخیلی لذت می‌برم اما یک سبک ادبیاتی با منابع ناشناس فاقد اعتبار است‌.
طبق گزارش واشنگتن‌پست از کتاب وودوارد، شورای امنیت ملی آمریکا ۱۹ ژانویه تشکیل جلسه داد و بعد از این نشست، ترامپ بودجه دولت آمریکا در این منطقه و نیز اهمیت حضور نظامی بزرگ آمریکا در شبه‌جزیره کره را یادآور شد‌. براساس این کتاب، جیمز ماتیس پس از اتمام جلسه خشمگین و گوش به زنگ شده و به دستیارانش گفته است رییس‌جمهور آمریکا همانند بچه‌های ابتدایی کلاس پنجم یا ششم رفتار می‌کند‌.
با این حال ماتیس در بیانیه‌ای گفت: سیاستگذاری مسوولیت‌پذیر در جهان واقعی واقعا دشوار است و این واقعیت است که ما در هر چالشی باید برای یافتن بهترین گزینه تلاش کنیم‌. من از هر بحث و رقابت و ایده‌های آزاد استقبال می‌کنم‌. این گفت‌وگوها و رایزنی‌های جدی یک سال گذشته به نتایج چشمگیری رسیده است که شامل نابودی نسبتا کامل خلافت داعش در عراق و سوریه،‌ مسوولیت‌پذیری مناسب متحدان ناتو، پس گرفتن بقایای سربازان آمریکایی از کره‌شمالی و ارتقای آمادگی‌های نیروهای مسلح ما می‌شود‌. سیاست‌های دفاعی ما از حمایت دو حزب اصلی در کنگره هم برخوردار است‌. این ایده که من در خدمت به دولت به فرمانده کل قوا بی‌احترامی و اهانت کرده یا شاهد تحقیر مقام ریاست‌جمهوری در وزارت دفاع بوده باشم، ساخته تخیلات ذهنی غنی یک فرد است‌.
در بخش دیگری از افشاگری‌های این کتاب جنجالی آمده است که گری کوهن، مشاور اقتصادی ارشد سابق ترامپ نامه‌ای را از روی میز ترامپ که رییس‌جمهور آمریکا قصد داشت آن را امضا کند دزدیده است‌. با امضای آن، آمریکا از توافق تجاری با کره‌جنوبی خارج می‌شد‌. کوهن همچنین قصد داشت سند مشابهی را که آمریکا را از توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی با مکزیک و کانادا خارج می‌کند، بردارد‌. ترامپ همچنان در این دو توافق باقی مانده است‌. براساس این کتاب کوهن به یک دستیار دیگر کاخ سفید گفته بود: من آن برگه را از روی میز او برداشتم‌. رییس‌جمهور آمریکا همچنین درباره این ادعا و تلاش کوهن برای بازداشتن ترامپ از خروج از توافق تجاری آمریکای شمالی، نفتا گفت: هیچ‌کس تا به حال چیزی را از من نگرفته است‌.