‏«IFA» قدیمی ترین نمایشگاه فناوری جهان

گروه فناوری- نمایشگاه «IFA» یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی در آلمان است‌. نمایشگاه ایفا از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۹ هر ساله برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۵۰ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که هر دو سال یک بار برگزار شود و تا سال ۲۰۰۵ این روند ادامه داشت، از سپتامبر سال 2005 مجددا به روند سابق برگشت و اکنون این نمایشگاه به صورت سالانه در برلین آلمان برگزار می‌شود‌.
امسال نیز نمایشگاه ایفا۲۰۱۸ از روز ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در شهر برلین آلمان آغاز شده و روز ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) نیز پنجاه و هفتمین دوره نمایشگاه ایفا رسما پایان یافت‌.
به طور کلی نمایشگاه ایفا هرساله فرصت بسیار خوبی را در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌دهد تا آخرین محصولات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان پرشمار نمایشگاه قرار دهند‌. همچنین به دلیل پوشش گسترده رسانه‌های آلمانی و تبلیغات گسترده، ایفا توانسته‌ به یک نمایشگاه بین‌المللی تبدیل شود و در طی تاریخ، نوآوران و شرکت‌های بزرگ را به سمت خود جلب کند‌. فضای غالب این نمایشگاه که غالبا به لوازم‌خانگی اختصاص دارد امسال از آن گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بوده و محصولاتی نوآورانه در این بخش‌ها معرفی شدند‌.
تاریخچه نمایشگاه ایفا در برلین


نمایشگاه مخابرات برلین (IFA) یکی از نمایشگاه‌های صنعتی آلمان است که هر سال در پایتخت این کشور برگزار می‌شود‌. محور این نمایشگاه بیشتر ارائه محصولات مخابراتی و صوتی و تصویری خانگی و صنعتی است‌. در کنار این محصولات، از سال ۲۰۰۸ لوازم‌خانگی و تجهیزات آشپزخانه نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد‌. با توجه به استقبال گسترده رسانه‌ها و علاقه‌مندان، بسیاری از محصولات جدید، مسیر خود را از نمایشگاه برلین به بازار باز می‌کنند‌. نمایشگاه مخابرات برلین برای نخستین بار ۴ دسامبر ۱۹۲۴ آغاز به کار کرد‌. در این نمایشگاه ۲۶۸ شرکت محصولات خود از جمله نخستین نسل از رادیوها و گوشی‌ها را به نمایش گذاشتند‌. همان نمایشگاه بی‌زرق و برق و ابتدایی آن زمان هم با استقبال ۱۷۰ هزار نفری مواجه شد‌. سال ۱۹۲۶ و پس از دو سال، برج مخابراتی برلین یکی از نمادها و جاذبه‌های گردشگری این شهر در کنار محل برگزاری نمایشگاه ساخته شد‌. یک سال پس از آن نیز نخستین گزارش زنده، البته رادیویی در مورد نمایشگاه، از این برج مخابره شد‌. در سال ۱۹۲۸ بود که نخستین تصاویر تلویزیونی کوچک با کیفیت پایین که جزو نخستین تصاویر تلویزیونی دنیا بودند، از نمایشگاه مخابره شدند‌.
نمایشگاه مخابرات برلین تا سال ۱۹۳۹ هر سال برگزار شد‌. این نمایشگاه پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز کار خود را از ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵ تقریبا هر دو سال یک بار و از ۲۰۰۵ تا امروز هر سال برگزار شده است‌. گفتنی است این نمایشگاه از سال 2015 بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری در جهان نام گرفته است‌. در این سال نمایشگاه ایفا در برلین 245 هزار بیننده و 1645 غرفه‌دار داشته است‌.
«اولین‌ها»یی که نمایشگاه ایفا به جهانیان معرفی کرد
نمایشگاه برلین در طول عمر خود بسیاری از «اولین»ها را به خود دیده است‌. در سال ۱۹۳۰ آلبرت اینشتین، نابغه فیزیک، پیام تبریک بازگشایی نمایشگاه را از رادیو اعلام کرد‌. در سال ۱۹۳۲ نخستین رادیوی خودروی جهان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. در سال ۱۹۳۳ «رادیوی ملی» به عنوان نماد وحدت ملی برای قلمرو آلمان معرفی شد‌. از این رادیو ۷۰۰ هزار دستگاه فروخته شد که ۱۰۰ هزار تای آن در نمایشگاه برلین همان سال بود‌. سال ۱۹۳۵ نخستین مدل دستگاه ضبط صدا در این نمایشگاه به نمایش درآمد‌. نمایشگاه برلین اما در همین سال دچار حریق شد و از بین رفت‌. برلین در سال ۱۹۳۹ بار دیگر میزبان تازه‌های مخابرات بود اما از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۹ به دلیل جنگ جهانی دوم و تبعات آن، نمایشگاه تعطیل ماند‌. نمایشگاه سال ۱۹۵۰ در شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد زیرا برلین به دو قسمت تقسیم شده بود‌. نخستین رادیوی موج کوتاه هم در این نمایشگاه ارائه شد‌. مهم‌ترین محصول نمایشگاه ۱۹۵۳، نخستین تلویزیون‌ها با صفحه نمایش بزرگ بودند‌. البته قطر صفحه نمایش این تلویزیون‌ها تنها ۴۳ سانتیمتر (۱۷ اینچ) بود‌. ویلی برانت، سیاستمدار معروف آلمانی در سال ۱۹۶۷ نخستین تلویزیون رنگی جمهوری فدرال آلمان را که با سیستم پال (PAL) کار می‌کرد، در نمایشگاه بیست و پنجم در برلین روشن کرد‌. نمایشگاه مخابرات آلمان پس از چندین بار جابه‌جایی در شهرهای مختلف، بار دیگر در سال ۱۹۷۱ و این بار با نام «نمایشگاه بین‌المللی مخابرات» به برلین بازگشت‌. نخستین برنامه استریوی رادیویی (دو کانال صدا) روز پنجم سپتامبر ۱۹۸۱ از نمایشگاه مخابرات برلین پخش شد‌. دوربین فیلمبرداری خانگی با سیستمVCR ، کنترل از راه دور بی‌سیم، نخستین نمایش رادیویی، نوارهای جدید ضبط صدا و تصویر، تلویزیون‌هایی که با امواج دیجیتال کار می‌کردند، تلویزیون‌های مولتی‌سیستم، مینی‌دیسک، دستگاه پخش دالبی، نمایشگرهای صفحه‌تخت، تلفن‌های تصویری، دوربین‌های دیجیتال و دستگاه پخش دی‌وی‌دی، تلفن‌های همراه با سیستم مسیریاب و بلوتوث، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و پلاسما و پروجکشن، همه و همه محصولاتی هستند که برای نخستین‌بار در نمایشگاه مخابرات برلین عرضه شدند‌.
لوازم‌خانگی نیز از سال ۲۰۰۸ راه خود را به نمایشگاه برلین گشودند‌. بزرگ‌ترین صفحه‌نمایشی که درنمایشگاه سال گذشته به نمایش درآمد، ۳ متر و ۸۱ سانتی متر قطر داشت‌.
تلویزیون‌های هوشمند در ایفا 2018
نمایشگاه ایفا 2018 که به رسم هر سال در برلین برگزار شد شاهد معرفی انواع تلویزیون‌های هوشمند و نوآور بود‌. به عنوان مثال تلویزیون‌های هشت کی که کیفیتی بسیار بالاتر و برتر از دیگر تلویزیون‌ها دارد‌. ستاره نمایشگاه «ایفا»، تلویزیون سامسونگ با کیفیت هشت کی بود‌. این به معنی چهار برابر رزولوشن بیشتر نسبت به چهار کی است‌. در این نمایشگر سیستمی براساس هوش مصنوعی استفاده شده است که تصاویر را به صورت هوشمند، با رزولوشن هشت کی متناسب می‌کند‌. ال‌جی هم تلویزیون اولد ۸۸ اینچی با قابلیت هشت کی معرفی کرده است‌. رزولوشن این تلویزیون ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ گزارش شده است‌. این تلویزیون ۳۳ میلیون پیکسل را در خود دارد که هر یک مستقل از خود نور انتشار می‌دهند‌. ال‌جی می‌گوید تا سال ۲۰۲۲ این تلویزیون‌ها، همه‌گیر می‌شود و این شرکت تا آن سال برنامه فروش پنج میلیون دستگاه از این تلویزیون‌ها را دارد‌.
کرین ۹۸۰؛ نخستین تراشه هفت نانومتری برای موبایل
این روزها شرکت «هواوی» در حال شاخ و شانه کشیدن برای رقباست‌. این شرکت چینی یکی از معدود سازندگان در جهان است که پردازنده خاص خود را می‌سازد‌. نام این پردازنده کرین است و این شرکت مدعی است عملکرد بهتری نسبت به رقبا دارد‌. بیشتر سازندگان موبایل از تراشه‌های ساخت شرکت کوالکام استفاده می‌کنند اما در کنار هواوی، اپل و سامسونگ هم در برخی محصولات‌شان از تراشه مخصوص خود استفاده می‌کنند‌. در نمایشگاه امسال برلین، هواوی از کرین ۹۸۰رونمایی کرد که نخستین تراشه هفت نانومتری برای موبایل در جهان محسوب می‌شود‌. هواوی مدعی شده این تراشه قدرتمندترین و هوشمندترین پردازنده‌ موبایل جهان است‌. این تراشه دارای واحد پردازش عصبی و واحد جداگانه‌ای برای پردازش‌های هوش مصنوعی است‌.
در این تراشه هشت هسته تعبیه شده است که دو هسته برای عملکرد توربو، دو هسته برای عملکرد طولانی‌مدت و چهار هسته باقی‌مانده که ضعیف‌ترین هسته‌ها هستند، پردازش‌های معمولی را انجام می‌دهند‌. این روش سبب کاهش مصرف انرژی و دوام عمر باتری می‌شود‌. هواوی می‌گوید کرین ۹۸۰، حدود ۷۵ درصد در عملکرد و ۵۸ درصد در بخش مصرف انرژی، بهتر از کرین ۹۷۰ کار می‌کند‌. این شرکت چینی مدعی است کرین ۹۸۰ نسبت به اسپندراگون ۸۴۵ در زمینه عملکرد و مصرف انرژی، ۳۷ و ۳۲ درصد عملکرد بهتری دارد‌.
هواوی در این تراشه واحد پردازش عصبی دوگانه را به‌کار گرفته است‌. این سیستم می‌تواند در هر دقیقه ۴۵۰۰ تصویر را تشخیص دهد‌. این عدد برای اسپندراگون ۸۴۵ به ۲۳۷۱ و برای تراشه ای-۱۱ اپل ۱۴۵۸ تصویر گزارش شده است‌.
لـنـوو محصولات جدید معرفی کرد
شرکت لنوو هم طی چند سال اخیر با توجه به خریدن شرکت‌هایی مانند موتورلا یا بخش ساخت لپ‌تاپ شرکت آی‌بی‌ام با نام تینک پد، رشد قابل توجهی داشته است و هم‌اکنون کاربردی‌ترین لپ‌تاپ‌های جهان را با قیمتی مناسب تولید می‌کند‌. از جمله مهم‌ترین لپ‌تاپ‌هایی که معرفی شده، یوگا سی-۹۳۰ است‌. این محصول از قلم پشتیبانی می‌کند و با لولایی ۳۶۰ درجه‌ای به‌راحتی به یک تبلت تبدیل می‌شود‌. این محصول از پورت یو‌اس‌بی معمولی تا پورت تاندربولت ۳ و یو‌اس‌بی سی پشتیبانی می‌کند‌. در این لپ‌تاپ از آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل استفاده شده است‌. این محصول با پردازنده‌ نسل هشتم کور آی-۵ اینتل، هشت گیگابایت حافظه‌ رم، نمایشگر 9/13 اینچی فول اچ‌دی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ اس اس‌دی عرضه می‌شود‌. البته کاربران می‌توانند این محصول را با پردازنده‌ کور آی-۷ اینتل، صفحه فور کی، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ رم و دو ترابایت حافظه‌ اس اس دی هم سفارش دهند‌. این محصول قیمت پایه هزار دلاری دارد و وزن آن 3/1 کیلوگرم است‌. این شرکت از نسل جدید تینک‌پد ایکس‌وان اکستریم هم رونمایی کرده است که رقیب مک بوک پرو است اما وزن کمتری دارد‌. این لپ‌تاپ 7/1 کیلوگرمی با وجود باریک بودن قابلیت‌های سخت‌افزاری بالایی دارد؛ قابلیت‌هایی که پیش از این در این ابعاد در لپ‌تاپ‌های ویندوزی وجود نداشته است‌. جدیدترین پردازنده‌ کور آی-۷ در این محصول استفاده شده است که می‌تواند تا پردازنده‌ کور ای-۹ اینتل ارتقا پیدا کند‌. ۶۴ گیگابایت رم و دو ترابایت حافظه‌ اس اس دی از دیگر مشخصات این غول باریک است‌. لنوو برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ از فن‌های دوگانه برای خنک‌سازی استفاده کرده است‌. این شرکت همچنین سعی کرده است برای افرادی که کارهای سنگین با لپ‌تاپ خود انجام نمی‌دهند یک محصول با جدیدترین پردازنده شرکت کوالکام بسازد‌. یوگا سی-۶۳۰ از پردازنده اسنپدراگون ۸۵۰ استفاده می‌کند و عمر باتری ۲۵ ساعتی دارد‌. این پردازنده راه تازه‌ای را برای جدیدترین نسل لپ‌تاپ‌های ویندوزی که براساس معماری آرم کار می‌کنند، باز خواهد کرد‌.
گوشی‌های مختلفی که در ایفا 2018 عرضه شدند
برند بلک‌بری، قصد دارد همچنان از کیبورد‌های فیزیکی در برخی محصولات خود استفاده کند‌. از سوی این شرکت محصول «بلک بری کی-۲ ال‌ئی» با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار با کیبورد‌های فیزیکی در نمایشگاه معرفی شد‌. این محصول از پردازنده اسنپدراگون ۶۳۶ بهره می‌برد و چهار گیگابایت حافظه رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد‌. سونی اکس‌زد-۳ با نمایشگر «او ال ئی دی» از دیگر گوشی‌های معرفی شده در نمایشگاه بود‌. در این محصول نمایشگر شش اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰×۲۸۸۰ استفاده شده است‌. پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ چهار گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی مشخصات فنی این محصول هستند‌. این محصول با اندروید ۹ عرضه می‌شود‌. موتورولا هم دو گوشی جدید و شبیه به آیفون X را در نمایشگاه رونمایی کرد‌. موتورولا «وان» و «وان پاور» گوشی‌های میان‌رده ‌اندرویدی جدید این شرکت هستند‌. در گوشی وان پاور که قوی‌ترین در بین محصولات معرفی شده است، پردازنده سال گذشته اسنپدارگون ۶۳۶ استفاده شده است‌. شرکت اچ‌تی‌سی هم از «یو-۱۲ لایف» در نمایشگاه رونمایی کرد‌. این محصول از نمایشگر شش اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس استفاده می‌کند‌. در این محصول از پردازنده اسنپدراگون ۶۳۶، چهار گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ داخلی استفاده شده و قیمت آن حدود ۳۹۰ دلار است‌. زد‌تی‌ای هم در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۸، اعلام کرد گوشی‌های فایو جی را در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وارد بازار می‌کند‌.