آینده خاورمیانه در گرو سرنوشت ادلب

رسانه‌های محلی در سوریه از بمباران گسترده هوایی در شهر جسرالشغور و حومه آن در استان ادلب خبر می‌دهند.با اینکه هواپیماهای روسیه بمباران ادلب را متوقف کرده بودند، نیروهای هوایی و زمینی ارتش سوریه، عملیات محدود خود علیه مخالفان مسلح مستقر در این استان را ادامه می‌دادند.
از سرگیری بمباران ادلب از سوی روسیه، تنها ساعاتی پس از هشدار دونالد ترامپ به دولت بشار اسد، روسیه و ایران نسبت به حمله گسترده به این آخرین پایگاه عمده شورشیان سوریه انجام شده است.
روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه برای گفت‌و‌گو درباره وضعیت سوریه و به‌ویژه بحران در شمال غربی این کشور، روز جمعه(١٦شهريور)در تهران گرد هم می‌آیند.
درهمين راستا با اصغر زارعي ،كارشناس خاورميانه گفت و گويي داشته ايم كه درادامه مي خوانيد:


نظرشما درخصوص اتفاقات اخير در ادلب سوريه چيست؟
با توجه به گذشت بیش از هفت سال و نیم از آغاز بحران گروه‌های تکفیری در سوریه و اشغال بخش اعظم این سرزمین، امروز شاهد هستیم با کمک متحدان دولت سوریه در این کشور، دولت سوریه موفق شد حاکمیت ملی خود را گسترش دهد و تمامی نقاطی را که درتسلط گروه های تروریستی داعش بود،آزاد سازی و پاکسازی کند. اما متاسفانه با حمایت دولت‌های مدافع تروريستي-تكفيري مانند آمریکا، ترکیه وعربستان بخشی از استان ادلب در اختیار این گروه‌ها به خصوص گروه النصره است. دولت سوریه عزم خود را برای پاکسازی و آزادسازی این منطقه اشغال شده توسط گروه‌های تروریستی جزم كرده است.
متاسفانه ائتلاف حامی تروریست از مدت‌ها قبل از همه ابزارهای دیپلماتیک و فشارهای لازم برای جلوگیری از تهاجم گسترده گروه‌های سوري به منطقه ادلب و آزادسازی این منطقه تلاش می‌کنند که مانع حمله قریب الوقوع دولت سوریه به ادلب شوند.
از طرفي با توجه به پاکسازی اغلب نقاط سرزمین سوریه ،شرایط برای بازسازی و احیای آسیب‌ها و خسارت وارده به کشور فراهم شده و متاسفانه دولت هایی که تاديروزنقش اصلي رادرتخريب و ويراني این کشور داشتند به طمع سرمایه گذاری و کسب منافع بیشتر در سوریه دندان تیز کرده وبه دنبال اين هستند كه در بازسازي و سازندگی کشور سوریه ،حضور خود را به این کشور تحميل كنند.
شاهد بودیم که در روزهای اخیر جنگنده‌ها و همین‌طور هواپیماهای دولت سوریه اقدام به بمباران مناطق تحت اشغال گروه تروریستی النصره کردند و توانستند بسیاری از مناطق تحت اشغال آن‌ها و مواضع شان را مورد بمباران قراردهند. هواپیماي روسی، سوری و مواضع گروه تروريستي رابمباران کردند و این نشان می‌دهد که دولت سوریه در روزهای آینده برای آزادسازی ادلب وارد عمل خواهد شد.
رابطه ایران و سوریه در این میان چگونه است؟
خوشبختانه رایزنی‌ها و مذاکرات خوبی که در سطوح مختلف میان دولت های جمهوری اسلامی ایران وسوريه شكل گرفته وملاقات ها وسفرهاو دید و بازدیدهایی که در سطوح عالي شكل گفته(سفر وزیر دفاع ایران آقای امیر حاتمی و همین‌طورآقاي ظريف به سوريه ودیدار با مقامات ارشد سوریه)تفاهماتي براي حضور و مشارکت ایران در دوران سازندگی در این کشور را فراهم کرده است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی‌ترین حامی و متحد مقاومت در سوریه درزمان مقابله بابحران تروريسم ،همچنان در این کشور نقش خود را حفظ کرده است.هر چند که متاسفانه دولت سوریه تحت فشار سنگین از طریق صهیونیست و آمریکا و عربستان واقع شده و حتی پیشنهاد هايي به دولت سوریه برای بازسازی مناطق ویران شده ارائه شده؛ به شرط اينكه دولت جمهوری اسلامی ایران را از سوریه خارج کند و نقشی در آینده سوریه نداشته باشداما دولت سوریه همچنان در توافق ائتلاف خود با دولت جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد و سفرهای اخیر نشان می‌دهد که همكاري‌ها می‌تواند در آینده ادامه داشته باشد.
حتی ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی براستقرار حاكميت این کشور و استان ادلب و آزادسازی منطقه از دست تروريست ها تاکید دارد .
نشست سران سه کشور ترکیه ،ايران و روسیه چه تاثیری براتفاقات اخيردر ادلب خواهد داشت؟
دیداری که در روز جمعه در تبریز میان سران سه کشور ایران ،ترکیه و روسیه در مورد توافقات آستانه و برای مشارکت در همکاری‌ها با دولت سوریه، آزادسازی این منطقه و در واقع از میان بردن باقی مانده تروريست ها در منطقه ادلب برگزار خواهد شد می‌تواند نوید یک امنیت پایدار برای آینده سوریه را در پی داشته باشد. درنشست آستانه مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد، در واقع نزدیک کردن نگاه‌ها و مواضع مشترک میان دو کشور ایران و روسيه و به‌خصوص ترکیه است.
ترکیه از یک طرف با آمریکایی‌ها وطرف هاي عربی به نوعي منافع مشترکي دارد و از طرف دیگر تعارضاتي را دارد.نزديك سازي نگاه ترکیه و مواضع روسیه و ایران می تواند موضوع ادلب را تا حد زیادی حل و فصل کند.
اهمیت ادلب برای کشورهای بازیگر در سوریه چه چیزی است؟
ادلب به علت مجاورت و مرز مشترک با دولت تركيه از يك طرف و ازطرف ديگرتنها مسیر ودسترسي به دریای مدیترانه و استان‌های غربی سوريه مانند استان لاذقيه وطرطوس و اينكه در شرق، مناطق کردنشین حسكه ورقه و شرق سوریه را در بر می‌گیرد، می‌تواند به عنوان یک مسیر راهبردي گذرگاهی بسیار مهم برای تداوم اقدامات تروریستی گروه‌های وابسته به ائتلاف صهیونیستی و ائتلاف غربي-عربی همچنان مرکز توطئه و فتنه باشد.بنابراين دولت ترکیه نگاهی به این منطقه دارد و در خبرها داشتیم که تعداد زیادی از خودروهای زرهی ترکیه در روزهای اخیر وارد منطقه شدند.
ترك‌ها متاسفانه بازی دوگانه‌اي را در سوریه در چند سال اخیر داشتند. تا چندی پیش از گروه‌های تکفیری در سوریه حمایت می‌کردند. اکنون هم متاسفانه در ادلب از نیروهای ارتش آزاد یا جيش‌الحر که نیروهای سوری فراری و معترض به دولت قانون سوریه بودند، حمایت می‌کند و به دنبال منافعي است و چشم داشتی به برخی ازنقاط شمال سوریه ونقاط نفت خیز سوريه دارد که بخش قابل توجهی از این مناطق اهالی کرد شمال و شمال شرق سوریه است که به عنوان متحد خود وازيك نقطه ديگرتهديدي براي اتحاد با كردهاي داخل ترکیه می‌داند.
بنابراين منطقه ادلب برای ترکیه از اهميت حياتي بسیار بالایی برخورداراست.اگر دولت سوريه بتواند دراين منطقه مسلط بشود، براي ترك ها هم مي تواند يك ثبات وامنيت به همراه داشته باشد والا حضور گروه‌های تلویزیون گروه تروریستی و تداوم اقدامات‌شان نه تنها به نفع دولت تركيه نيست حتي مي‌تواند تهدیدهای جدیدی را برای دولت ترکیه به همراه داشته باشد،ضمن اينكه اين تهديدات می‌تواند دوباره در بخش‌های دیگرسوريه هم اثرگذار باشد.
استنباط شما از تهدید های ترامپ برای حمله به ادلب چيست؟
در اول بحث عرض کردم که برای ائتلاف عبري- عربی- غربی كه در رأس آن آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی قرار دارد ، این منطقه نقطه پایان و نقطه اتمام حضور گروه‌های تروریستی و حامي آن‌ها در سوریه و بازگشت حاکمیت کامل دولت بشار اسد است.
ديديم كه آقاي ترامپ واسراييلي‌هااز تمامی امکانات خود برای جلوگیری از حمله سوریه و آزادسازی این منطقه استفاده می‌کنند.حتي تمسك به سناریوی نخ نمای استفاده از سلاح شیمیایی را در دستور کار داشتند که با هشدارها از طرف دولت روسيه به آمریکا ودولت های غربی داده شده حدود زیادی اين سناريومنتفی شد.حتي کلاه سفیدها را از مناطق مختلف به ادلب آورده بودند كه سناريو را عملیاتی کنند و مانند سناريوي قبلي در دوما، این مناطق دوباره زمینه برای حملات و تهاجمات هوایی و موشکی ائتلاف انگلیسی- فرانسوی- آمریکایی به ادلب باشد.
درفروردين امسال هم شاهدبوديم كه ١٠٩ موشك توسط اين سه كشور به مناطق مختلف سوریه شلیک شد كه خوشبختانه قريب به ٨٠ درصداز موشك ها در آسمان شليك شد و محدود موشک هایی که به نقاط سوریه اصابت کرد، خالی از سکنه بود که کمترین تلفات را در بر داشت.
این مورد شكست براي نیروهای آمریکایی، انگليسي و فرانسوی بود.بنابراين آمریکایی‌ها مي‌دانندكه اگربخواهند مانند گذشته عملیاتي را در ادلب انجام دهند،عمليات شكست خورده است. اما می‌دانیم که پاپ کلیسای کاتولیک جهان غرب را وادار می‌کنند نسبت به احتمال حمله سوریه، ایجاد يك فاجعه انساني در ادلب موضع گيري كند .حتی از همه امکانات و ظرفیت‌ها، سازمان ملل، شورای امنیت استفاده کردند که مانع از حمله گسترده سوری ها به ادلب بشوند.
همه این‌ها يك سناريو برای حمایت و ماندگاری تروریست‌ها در این منطقه و پیشگیری از حمله قریب الوقوع دولت سوریه در این منطقه است وحتي به ايران و روسیه هشدار داده كه از همكاري با سوريه در اين حمله خودداري كنند.