نگاه لس‌آنجلس‌ تایمز به انتخابات ایران؛

لس‌آنجلس‌تایمز به تحلیل شرایط ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته و تاکید می‌کند که باوجود فشار اقتصادی که در حال حاضر بر مردم وارد می‌شود، روحانی محبوبیت خود را از دست نداده است.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، معمولا در هفته‌های منتهی به نوروز، مرکز تهران با ترافیک مشتریانی که برای تهیه هدایا و کالا به بازار آمده‌اند، روبه‌رو است اما امسال این خیابان‌ها به شکل چشمگیری آرام‌تر بود و فروشندگان پوشاک و لوازم منزل از تجارت کمتر خود در روزهای پایانی سال خبر می‌دادند.
بحران مالی فعلی در ایران که همواره مساله اصلی بوده که ذهن ساکنان تهران را به خود مشغول داشته در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده اهمیت بیشتری یافته و به آزمون حمایت رای‌دهندگان از تلاش‌های حسن روحانی برای تثبیت اقتصادی تبدیل شده که از تحریم‌های بین‌المللی و سوء‌مدیریت مقامات آسیب دیده بود.
استدلال ایرانی‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلبی که از انتخاب دوباره روحانی حمایت می‌کنند، این است که روندهای اقتصاد کلان پیشرفت داشته و تورم از زمانی که وی در سال 2013 به قدرت رسید از سطوح بالای خود پایین آمده است.


در حالی که محافظه‌کاران مخالف رییس‌جمهور معتقدند مردم عادی ایران شاهد افت قدرت خرید خود بوده‌اند. آنها گواه این بحث را در میان ساکنان شهرها که البته 70 درصد جمعیت 80 میلیونی ایران را تشکیل می‌دهند، یافته‌اند و از بازار کار راکد گزارش می‌دهند.
محافظه‌کاران ایران در تلاش برای کنار زدن روحانی، یک سیاستمدار نسبتا میانه‌رو که سعی کرده روابط با غرب را بهبود ببخشد، یک رویکرد سیاسی تهاجمی را در پیش گرفته‌اند و می‌گویند رییس‌جمهور در مورد اینکه به مردم گفت توافق هسته‌ای باعث آرامش اقتصادی می‌شود، آنها را فریب داد.
در این رهگذر حتی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور محافظه‌کار پیشین نیز به همصدایی ضدروحانی پیوسته است.
احمدی‌نژاد به‌عنوان یک شخصیت پوپولیستی که در میان ایرانی‌های طبقه کارگر محبوب است در کنفرانس رسانه‌ای اخیر خود که برای نخستین‌بار طی سال‌های اخیر برگزار شد، فهرستی از مشکلات اقتصادی را مطرح کرد و آنها را به دولت فعلی نسبت داد.
وی با متهم کردن دولت به دستکاری آمار و ارقام گفت: مردم ما از افزایش قیمت‌ها، افت قدرت خرید، ضعف بی‌سابقه در تولیدات، بیکاری و کاهش سرمایه‌های اجتماعی رنج می‌برند.
به گزارش رویداد 24، روزنامه معتبر آمریکایی در پایان نوشت روحانی همچنان از محبوبیت برخوردار است به‌خصوص در مناطق شهری و محافظه‌کاران هنوز نتوانسته‌اند در مورد یک نامزد واحد به اجماع برسند.
با وجود آنکه شورای نگهبان تصمیم نهایی را در مورد نامزدها می‌گیرد، بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که رهبر ایران از نامزدی روحانی حمایت خواهد کرد تا با توجه به تنش‌های رو به رشد با دولت ترامپ، روند فعلی تداوم یابد. با این حال اقتصاد همچنان مساله کلیدی در این مبارزات انتخاباتی خواهد بود.
توضیح: مطلب لس‌آنجلس‌تایمز پیش از اعلام نامزدی احمدی‌نژاد نوشته شده است.