شمارش معکوس برای ساعت صفر عملیات ادلب

نیروی هوایی روسیه و سوریه ده‌ها مواضع گروه‌های تروریستی در استان ادلب را هدف قرار دادند و همزمان نیرو‌های دولتی زیادی به منطقه اعزام شده‌اند تا نشان دهند به رغم تهدید‌ها و فشار‌های رسانه‌ای غرب، ساعت صفر عملیات آزادسازی ادلب نزدیک است.
به گزارش «جوان» برای دومین روز متوالی جنگند‌های روسی و سوری مواضع گروه‌های تروریستی در استان شمالی ادلب را بمباران کردند. رسانه‌های سوری گزارش دادند نیروی هوایی دو کشور مواضع گروه تحریرالشام در نزدیکی جیش الشغور واقع در حومه آن استان را هدف قرار دادند. همچنین رسانه‌های سوری از اعزام گسترده نیرو‌های کمکی به شمال سوریه خبر دادند تا برای شروع عملیات آزادسازی ادلب آماده شوند. حملات هوایی روسیه و سوریه علیه مواضع تروریست‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طی چند روز گذشته دولت‌های غربی به رهبری امریکا به طرق مختلف سعی کرده‌اند مانع از عملیات آزادسازی استان ادلب شوند. پس از توئیت روز سه شنبه ترامپ که در آن مدعی شده بود حمله به ادلب نباید اتفاق بیفتد روز چهار شنبه نیز نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل مدعی شد اگر حمله شیمیایی در ادلب صورت بگیرد قطعاً کار دولت سوریه است. فعالان این ادعای نیکی هیلی را به چالش کشیده و با اشاره به سابقه حملات شیمیایی از سوی گروه‌های مسلح در سوریه تأکید کردند مقامات امریکایی با این اظهارات چراغ سبز را به گروه‌های تروریستی در ادلب نشان می‌دهند تا با جعل حمله شیمیایی زمینه دخالت مستقیم غرب را فراهم آورند. ادلب در شمال سوریه قرار دارد و جزو اولین و معدود استان‌هایی بود که به صورت کامل به دست گروه‌های تروریستی افتاد. مهم‌ترین گروه فعال در ادلب تحریرالشام نام دارد که به جبهه النصره معروف است و شاخه سوری القاعده محسوب می‌شود. دولت سوریه و متحدانش پس از آزادی اکثر مناطق سوریه حالا بر ادلب متمرکز شده‌اند؛ مسئله‌ای که نگرانی جدی امریکا را در پی داشته است. دولتمردان امریکا همزمان با جدی شدن عملیات آزادسازی ادلب جنگ دیپلماتیک و رسانه‌ای گسترده‌ای علیه دمشق آغاز کرده‌اند. ناظران معتقدند آزادسازی ادلب باعث خواهد شد دولت سوریه و متحدانش با تمرکز بیشتری برای مقابله با نیرو‌های اشغالگر امریکایی در شمال شرقی و همچنین گذرگاه تنف واقع در جنوب شرقی فعال شوند، به همین دلیل واشنگتن تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا ادلب به کنترل دولت مرکزی در نیاید حتی اگر این تلاش‌ها و اقدامات حمایت امریکا از شاخه سوری القاعده را در ادلب علنی و آشکار کند. گزارش‌ها و اسناد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در طول هفت سال گذشته دولت امریکا حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی از گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده و ... انجام داده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته با اشاره به حضور ده‌ها هزار شبه‌نظامی تندرو به رهبری جبهه النصره در ادلب خاطرنشان کرد: «اقدامات امریکا درباره اوضاع ادلب نشان می‌دهد که این کشور می‌خواهد مانع حمله به جبهه النصره شود.» وی درباره هشدار‌های امریکا نسبت به حمله به استان ادلب و احتمال ایجاد «فاجعه انسانی» به خاطر این حمله گفت‌: ائتلاف امریکا طی عملیات خود در رقه سوریه یا موصل عراق هیچ‌گونه گذرگاه انسانی ایجاد نکرده است.
دستور ترامپ برای ترور اسد
یک روزنامه‌نگار کهنه‌کار در کتابش تحت عنوان «ترس: ترامپ در کاخ سفید» فاش کرده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دستور ترور رئیس‌جمهور سوریه را در آوریل ۲۰۱۷ در پی حمله شیمیایی ادعایی صادر کرده بود. به گزارش اسپوتنیک، باب وودوارد، روزنامه‌نگار کهنه‌کار امریکایی که در افشای رسوایی واترگیت در دهه ۷۰ قرن گذشته نقش داشت در کتابش فاش می‌کند تیم دونالد ترامپ دست به «کودتای اداری» می‌زند و اسناد رسمی را به شیوه‌ای مخفیانه از دفتر ترامپ برمی‌دارد تا مانع از امضای این دستور شود. این نویسنده و روزنامه‌نگار امریکایی که بخش‌هایی از کتابش روز دو شنبه منتشر شد، می‌آورد: ترامپ از کلماتی نظیر «او را می‌کشیم. بگذارید تعدادی از رهبران سوریه را بکشیم» استفاده کرده بود. مؤلف این کتاب که اطلاعاتش را از منابع دست اول و اظهارات و شهادت‌های زنده و ماحصل گفت‌وگو‌ها در جلسات داخلی و کتاب‌های خاطرات و اسناد دولتی به دست آورده، خاطرنشان کرده است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا در واکنش به دستور ترامپ گفته بود، «به سرعت موضوع را مشخص خواهد کرد»، اما بعد از اتمام تماس تلفنی با ترامپ به معاونان ارشدش گفته بود: «ما هرگز این کار را نخواهیم کرد بلکه حساب شده عمل خواهیم کرد.»‌نویسنده می‌افزاید، بعدا مشخص شد تیم امنیت ملی تشویق به حملات کلاسیک به جای ترور بشار اسد کرده است. هرچند کاخ سفید و پنتاگون این ادعا را رد کردند و آن را خبرسازی خواندند.
عصر روز گذشته ترامپ با انتشار بیانیه تکذیب جیمز ماتیس از وی تشکر کرد و نویسنده کتاب را مورد انتقاد قرار داد.