دست بسیاری از متقاضیان به خودروهای سایپا نرسید


به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام قبلی خودروسازان و وزارت صمت، پیش‌فروش خودرو برای متعادل‌ شدن قیمت در بازار دیروز انجام شد. در این طرح، سایپا اقدام به عرضه محصولات خود کرد، اما داستان همیشگی در پیش‌فروش‌های خودرو باز هم تکرار شد که بسیاری از متقاضیان و مراجعان به سایت این خودروساز، نتوانستند درخواست خود را ثبت کنند.
بسیاری از افرادی که از دقایق ابتدایی آغاز پیش‌فروش‌ اینترنتی خودرو برای ثبت‌نام تلاش کردند، موفق به ثبت‌نام نشدند. در عین حال، بودند کسانی که کارت ملی‌های زیادی را اجاره کرده بودند تا شاید بتوانند خودروی بیشتری پیش‌خرید کرده و سود بیشتری در آینده از آن خود کنند.آمارها حکایت از آن دارد که صبح دیروز شش میلیون نفر به سایت این خودروساز مراجعه کردند تا بلکه خودرو بخرند و از محل حاشیه بازاری که این روزها از بی‌تدبیری دستگاه‌های مسئول و سیاستگذار وجود دارد، سود ببرند؛ طبق اعلام این خودروساز،  ۷۰۰ هزار درخواست صبح دیروز در سایت پیش فروش، ثبت شده است.این خودروساز تعداد محدود 50 هزار دستگاه و تنها مدل‌های محدودی از تولیدات خود را عرضه کرده است و هیچ خریداری تا یکسال حق فروش آن را ندارد.
البته به نظر نمی‌رسد در این وضعیت بازار و تقاضای سیری‌ناپذیری که برای خودرو بوجود آمده، با عرضه این تعداد خودرو تحول جدی ایجاد گردد.
این میزان از عرضه خودرو در حالی است که مدیرعامل سایپا دو روز پیش گفته بود: «۹ هزار خودرو تنها تولید سه روز کاری گروه خودروسازی سایپا است که اصولا امکان احتکار آن وجود ندارد.»یک سوال اساسی این است که اگر اینقدر توان تولید وجود دارد، چرا فقط 50 هزار خودرو (یعنی چیزی کمتر از تولید 20 روز) برای فروش عرضه شده؟


آیا خودداری از عرضه متناسب با تقاضای بازار با هدف رفع مسئولیت و با هدف افزایش قیمت نیست؟
از طرفی یکی از موانع افزایش قیمت در بازار خودرو، مقاومت شورای رقابت بوده است ولی به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو خبر داده است. خبری که دیروز از سوی معاون کمیسیون صنایع مجلس هم تایید شد.
بر اساس این گزارش، همانگونه که خرید سکه و ارز و کالاهای سرمایه‌ای دیگر این روزها بازار جذابی دارند، خودرو هم به یک خرید سرمایه‌ای تبدیل شده که خریداران آن را مردم عادی برای مصرف و گذران زندگی تشکیل نمی‌دهند، بلکه عمده پیش‌خریداران کسانی هستند که به دنبال حفظ دارایی خود و کسب سود از آن هستند و به قصد فروش، خودرو پیش خرید می‌کنند.
نکته حائز اهمیت در این میان مجموعه سیاستگذاری‌هایی است که اکنون برای بازار خودرو و تولید آن صورت گرفته و گویا خودروسازان هم بدشان نمی‌آید که از چنین وضعیتی سود ببرند، به خصوص اینکه تا همین چند وقت پیش، آنها با متوسل شدن به انواع و اقسام روش‌ها، تلاش می‌کردند مردم را به پیش‌خرید خودروهای خود تشویق کنند و حتی بخشی از قیمت را هم به صورت اقساط از مشتریان دریافت می‌کردند؛ اما حال ورق برگشته و شرایط به گونه‌ دیگری در حال رقم خوردن است؛ حالا مردم برای ثبت‌نام خودروهایی که با افزایش چشمگیر قیمت مواجه است، برای تحویل در موعدی که تضمینی درباره آن نیست، به هر دری می زنند و دست خالی بازمی‌گردند.