جوانانی در دانشگاه تربیت شده‌اند که مایه افتخار تاریخ هستند


آیت‌الله محمّدتقی مصباح یزدی، رئیس‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم روز گذشته در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید با حضور گسترده اساتید بسیجی از دانشگاه‌های مختلف کشور در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد ، بسیج را یک حرکت فراگیر اجتماعی دانست و اظهار داشت: بسیج یعنی سرعت و جدیت در کار، بسیج حرکتی است با سرعت و شتاب برای رسیدن به اهداف که اعضای بسیج دارند.
رئیس ‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) خطاب به اساتید بسیجی در اجلاس تصریح کرد: اساتید دانشگاه باید نکات مثبت را در جامعه رواج دهند و سعی کنند عوامل منفی را هم از جامعه دور کنند. باید ببینیم در چهل سال گذشته وظایف ما درست انجام شده یا نه. در جهت عوامل مثبت پشرفت‌های بزرگی شده، جوانانی در دانشگاه تربیت شده‌اند که مایه افتخار تاریخ هستند ولی نگرانی ما این است که عوامل مثبت رو به ضعف برود و عوامل منفی رو به شدت. البته این نگرانی باید باشد وگرنه به مشکل می‌خوریم.
وی یادآور شد: کمترین دوره‌ای وجود دارد که این همه دشمن و دشمنی علیه مسلمین وجود داشته باشد، آن هم با ابزارهای مختلف. در میان آنها دشمنانی هم وجود دارند که در اقتصاد، سیاست و امور نظامی به عهد خود وفادار نیستند و حتی به بیماران ما هم دارو نمی‌دهند.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: به این دلیل این دشمنی‌ها وجود دارد که یک ملت می‌خواهد برای سعادت ابدی خود مسیری را طی کند و دشمنان مخالف این هستند. ما هر جایی در برابر دشمن از خود ضعف نشان دادیم به مشکل خوردیم و اینجاست که باید برگردیم و ببینیم که درست عمل کرده‌ایم یا نه.


وی گفت: هدف اصلی انقلاب اسلامی، اسلام است و اگر اسلام را حذف کنیم، ارزش اصلی خود به عنوان جهاد را از دست می‌دهد.
رستمی: دانشگاه سنگری
در مقابل توطئه‌های دشمنان است
حجت‌الاسلام رستمی رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه این مراسم گفت: در دوره‌ای قرار داریم که شاید پیچیده‌ترین هجمه‌ها نسبت به جامعه و کشور ایران صورت می‌گیرد و جنگ نظامی، سیاسی، اقتصادی و فشار دیپلماتیک، جای خود را به جنگ کانونی داده و دشمنان با استفاده از سلاح القای ناتوانی و ایجاد بی‌اعتمادی به جامعه علیه ما تلاش می‌کنند. دشمن به دنبال ایجاد ناامیدی در جامعه است و در این شرایط سنگری که انتظار است مدافع جامعه باشد دانشگاه است.
قالیباف: مشکلات کشور
راه‌حل‌های ۳ ماهه دارد نه ۳ ساله
محمّدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این مراسم گفت: امروز در همین کشورهای اطراف، دولت‌ها با یک اخم و بالا و پایین کردن عوارض تغییر می‌کنند. امروز با یک توییت استقلال کشورها در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
وی افزود: کجای دنیا این گونه است که افراد در هر سطحی هر حرفی بخواهند بگویند، حتی برخی تهمت می‌زنند و دروغ می‌گویند به گونه‌ای که به نظر می‌رسد گاهی آزادی در ایران به هرج و مرج نزدیک می‌شود.
قالیباف ادامه داد: هر چالشی که امروز در کشور داریم در حوزه کارکردهاست و ربطی به آرمان‌های انقلاب ندارد.
شهردار اسبق تهران با بیان اینکه دشمن برای وارد کردن فشار روحی- روانی می‌کوشد از این ناکارآمدی‌ها بهانه تراشی کند و مردم را ناامید کند، اظهار داشت: این شعار «پوشک،موشک» یک جنگ روانی است که بگویند مردم اینها پول برای موشک دیگران را دارند اما برای پوشک کودکان شما ندارند.
قالیباف ادامه داد: در حوزه عملکردی دو ضعف جدی داریم؛ یک ضعف ساختاری و دو ضعف مدیریتی که دومی در اولویت است.مشکلات کشور راه‌حل‌های روشن دارد؛ راه‌حل‌هایی که وعده نمی‌دهد که سه سال بعد آثارش مشخص شود بلکه راه‌حل‌هایی که سه ماه بعد مردم تاثیر آن را ببینند.
وی تصریح کرد: می‌توان کاری کرد که قیمت ارز در یک نقطه متوقف شود. آیا واقعاً تأمین کالاهای مورد نیاز مردم شدنی نیست؟ آیا پوشک مورد نیاز را نمی‌توان تأمین کرد؟ آیا در کوتاه مدت نمی‌توان راهی برای جلوگیری از له شدن خانواده‌های ضعیف تدوین کرد؟البته که می‌شود نهایتاً تا آخر همین امسال حداکثر راه‌حل‌هایی برای سامان دادن وضع موجود تدوین کرد.
شهردار سابق تهران با بیان اینکه ۴ درصدی‌ها هم قادرند قانون بنویسند و هم مصوبه تصویب کنند، تصریح کرد: آنها می‌توانند ۲۵۶ میلیون یورو ارز دولتی بگیرند و در بازار آزاد بفروشند و به هیچکس هم پاسخگو نباشند.
وی افزود: با همه فشارها و تحریم‌ها قادریم که در سال ۱۴۰۰ یک ثبات ایجاد کنیم. من این بحث را مکتوب کرده‌ام و برای دوستانی که لازم بود فرستادم. اما چرا این ساماندهی انجام نمی‌شود؟ چون یک نگاه است که می‌گوید اقتصاد راه‌حل سیاسی دارد.
زارعی: آموزش‌های کنونی در دانشگاه‌ها تولید مهارت نمی‌کند
مجتبی زارعی رئیس ‌سازمان بسیج اساتید هم در ادامه این اجلاس با اشاره به اینکه ما در دانشگاه‌ها باید به چند رابطه مهم توجه کنیم، اظهار کرد: اگر از رابطه‌ها و بسته‌های استاد با جامعه. بسیج اساتید و جامعه. استاد استاد. استاد دانشجو. نهاد سیاست‌گذاری و استاد. استاد مسجد. نسبت استاد دولت. نسبت استاد و بین‌الملل. استاد و تشکیلات به نفع انقلاب اسلامی و ایرانیان استفاده نکنیم صحنه را به دیگری واگذار کرده‌ایم.
رئیس ‌سازمان بسیج اساتید کشور گفت: ما به نسبت آموزش و آمایش در رویکرد وزارت علوم انتقاد داریم چراکه آموزش‌ها تولید مهارت نمی‌کنند و این نوع آموزش نمی‌تواند در جامعه علمی موثر و موفق عمل کند.
تجلیل از قضات انقلابی، اساتید بسیجی
و خادمان گمنام جمهوری اسلامی ایران
در این همایش که با حضور آیت‌الله مصباح یزدی، سردار غلامحسین غیب پرور رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین، محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و مجتبی زارعی رئیس ‌سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد؛ از خدمت‌گزاران گمنام جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد. همچنین در بخش دیگری از مراسم از دو نفر از اساتید بسیجی و دو نفر از قضات شجاع و انقلابی که در مبارزه با فساد اقتصادی نقش داشتند، هم تقدیر شد.
در بخشی از این اجلاس، با حکم مجتبی زارعی رئیس‌سازمان بسیج اساتید کشور سیدمصطفی مصلح زاده به عنوان دبیر ستاد راهبردنگاری دهه پنجم انقلاب اسلامی منصوب شد.
همچنین اساتید بسیجی در پایان اجلاس با صدور بیانیه اعلام کردند امروز مشخص شده نسخۀ «غرب‌مَدار» و «برون‌گرا»، راه به جایی نخواهد نبرد و حتی عملی نیز نخواهد شد تا دست‌کم، برخی پیشرفت‌های صوری و برون‌زا، پدید آید.