دورنمای رونق ساخت‌و ساز در سال 96؛

گروه صنعت- قیمت سیمان افزایش یافت؛ افزایشی 15 درصدی که به گفته دبیر انجمن سیمان، با هماهنگی دولت بوده است.
طبق مصوبه جدید انجمن سیمان، قیمت سیمان در کشور افزایش یافت به طوری که نسبت به نرخ‌های مصوب قبلی که مربوط به سال 93 است،‌ 15 درصد رشد داشته است. مصوبه قبلی تعیین قیمت سیمان مربوط به 31 خرداد با افزایش 15درصدی سال 93 بود که البته بعد از آن، به دلیل رکود در ساخت‌و‌ساز این افزایش قیمت چندان لحاظ نشد و کارخانه‌ها محصول خود را با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کردند. حال پس از گذشت حدود سه سال، تصمیم جدیدی برای تعیین قیمت سیمان گرفته شد و بر این مبنا قیمت این محصول 15 درصد افزایش یافته است.
رکود ساخت‌وسازها تاکنون مانع افزایش قیمت بود
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان در این مورد اظهار داشت: در سال‌های 94 و 95 به دلیل رکود ساخت‌وساز، سیمان با تخفیف عرضه می‌شد زیرا توان تولید داخل حدود 80 میلیون تن بود اما نیاز کشور کمتر از این رقم بود و در نتیجه کارخانه‌های داخلی برای صادرات سیمان و همچنین عرضه این محصول با تخفیف در داخل اقدام کردند.


وی تصریح کرد: در سال 95 تخفیف‌های فروش سیمان به مرور حذف شد و در عین حال افزایش قیمتی نیز نداشتیم و در اواسط سال گذشته نیز برای کاهش منافع واسطه‌ها، قیمت تحویل در مقصد براساس نرخ پایه 93 و کرایه حمل اعلام شد.
شیخان ادامه داد: اواخر سال 95 با توجه به اینکه قیمت عرضه سیمان در کارخانه مورد قبول سازمان حمایت نبود، این مساله مورد بازنگری قرار گرفت و با مهندسی معکوس، حداکثر قیمت فروش درب کارخانه مشخص شد که این نرخ به صورت یک نرخ مشورتی به کارخانه‌ها اعلام شده اما در اجرای آن مختار هستند.
افزایش 4 تا 5 درصدی از شهریور 95
وی تصریح کرد: به این ترتیب قیمت فعلی سیمان در مقایسه با قیمت شهریور 95 که بر مبنای هزینه حمل تعیین شده بود، چهار تا پنج درصد افزایش داشته است.شیخان در پاسخ به این سوال که قیمت‌های فعلی نسبت به نرخ مصوب سال 93 چه میزان افزایش یافته است؟ گفت: نسبت به آن زمان، افزایش 15 درصدی را داریم.
دبیر انجمن سیمان با تاکید بر لزوم حمایت از کارخانه‌های تولید سیمان گفت:‌ با تعطیل شدن هر کارخانه 300 شغل مستقیم و هزار شغل غیرمستقیم را از دست می‌دهیم، به همین دلیل باید از تولیدات داخل حمایت شود.
وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا مصوبه جدید قیمت‌گذاری سیمان با تایید وزارت صنعت یا سازمان حمایت صادر شده است؟ گفت: طبق تصمیمی که در سال 94 گرفته شد، سیمان از قیمت‌گذاری دولتی خارج شد و تعیین قیمت این محصول بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.
شیخان در پاسخ به این سوال که در نهایت باید برای اعمال نرخ مصوب با سازمان حمایت و وزارت صنعت هماهنگ باشید، آیا این هماهنگی صورت گرفته است؟ گفت: ما با همه جا هماهنگ کرده‌ایم، هم وزارت صنعت و هم سازمان حمایت. همه را از این مساله مطلع کرده‌ایم.
به گفته وی، در حال حاضر صنعت سیمان با بیش از 75 درصد ظرفیت خود فعال است.
مجوز افزایش 15درصدی سال 93 اخذ شد
عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه مجوز افزایش قیمت 15 درصدی سیمان را در 31 خردادماه 93 دریافت کرده بودیم، اظهارداشت: رکود بازار باعث شده تا این افزایش قیمت اعمال نشود و حتی کارخانه‌ها برای فروش محصولات خود به ارائه تخفیف هم بپردازند.
وی با بیان اینکه ارائه تخفیف‌های متفاوت باعث شد تا برای مدیریت بازار در نیمه اول سال گذشته تصمیم به حذف این تخفیف‌ها شود، افزود: براساس سیاستگذاری‌ها سیمان قرار شد بدون تخفیف در مقصد تحویل مشتریان شود که سازمان حمایت اعلام کرد به دلیل عدم نظارت بر کرایه حمل این موضوع اجرایی نشود.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: مطابق تصمیم گیری‌های انجام شده امسال سیمان با 4 تا 5/4 درصد افزایش قیمت جلوی در کارخانه‌ها به فروش می‌رسد به نحوی که قیمت هر تن سیمان فله تیپ 2 بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 120 هزار تومان است.