روزنامه‌نگاری صلح طرح مشترک ایرنا و خبرگزاری‌های بین‌المللی


مدیرعامل ایرنا و رئیس آتی کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، تقویت روزنامه‌نگاری صلح و پرداختن به صلح به عنوان یک واقعیت پایدار را به عنوان پروژه مشترک رسانه ای مورد تأکید قرار دادند.
به گزارش ایرنا، سیدضیاء هاشمی در حاشیه برگزاری چهل و سومین اجلاس هیأت اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) با «ماکسیم مینچف» مدیرعامل خبرگزاری بلغارستان (بتا) که ریاست آتی کنگره جهانی خبرگزاری‌ها را عهده دار شده است، دیدار و گفت و گو کرد.
مدیرعامل بتا با ابراز علاقه نسبت به برگزاری برنامه های مشترک این خبرگزاری با ایرنا، گفت: دنیا به سرعت در حال تغییر است اما صلح همیشه یک واقعیت پایدار است که ما می توانیم با یکدیگر و حتی با رسانه های دیگری مثل «آذرتاج» و «آناتولی» این مقوله را در رسانه های خود به صورت پروژه مشترک پیگیری کنیم.


مینچف افزود: اینکه در چند خبرگزاری مهم در چند کشور با یکدیگر، تبادل محصولات خبری و طرح های مشترک داشته باشیم، قطعاً دستاوردهای بسیار مهمی در پی خواهد داشت. وی تبادل هیأت های محدود چند نفره برای بازدید از خبرگزاری «بتا» در بلغارستان توسط اهالی رسانه ایرانی و ایرنا را پیشنهاد داد و افزود: در این طرح می شود تمامی هزینه های میهمان را به عهده کشور میزبان گذاشت به جز بلیت هواپیما که توسط خود کشورها خریداری می شود. رئیس ششمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها گفت: ما تجربه تبادل هیأت های رسانه ای برای بازدید از رسانه های مختلف بین المللی از قبرس، مقدونیه، سودان و دیگر کشورها را داشته ایم که نتایج آن، بسیار تاثیرگذار بوده است.

مینچف در این دیدار با اشاره به علاقه وافرش به ایران، گفت: پیش از این کتابی درباره چند کشور نوشته‌ام که یک بخش از آن به ایران اختصاص دارد اما معتقدم درباره ایران باید یک کتاب قطور که تمام زوایای فرهنگی و اجتماعی مردم ایران را در برگیرد، نوشت و حتما این کار را در آینده نزدیک خواهم کرد.
مدیرعامل خبرگزاری بلغارستان افزود: البته من نویسندگی را یک ماسک بر صورت خود می دانم چون در وهله اول، یک ژورنالیست هستم و همواره در این حوزه فعالیت کرده ام. مینچف در توضیح زمان و میهمانان این کنگره جهانی نیز توضیح داد: از ماه نوامبر ارسال دعوت نامه ها را آغاز خواهیم کرد و دو تا سه روز در ماه ژوئن، شاهد برگزاری کنگره خواهیم بود. وی افزود: انتظار داریم از 130 کشور جهان در این کنگره میهمان داشته باشیم که این افراد از خبرگزاری های رسمی کشورها گرفته تا شبکه های پربازدید چون فیس‌بوک حضور خواهند داشت.
رئیس ششمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها از دعوت از رئیس سازمان ملل و دبیر کل یونسکو به عنوان دو میهمان ویژه در این کنگره خبر داد و از مدیرعامل ایرنا نیز برای حضور در این رویداد رسانه ای بین المللی دعوت کرد.
وی با توضیح اینکه خبرگزاری رسمی بلغارستان «بتا» بیش از 120 سال است که تأسیس شده و طی این دوران هرگز لوگو و اسم آن تغییر نکرده است، افزود: ما جنگ جهانی اول و دوم را تجربه کرده ایم، تغییرات بسیاری در جهان رخ داده است ولی ما افتخار می کنیم که همچنان به عنوان یک رسانه حضور داریم.
مدیرعامل ایرنا نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حضور «مینچف» در ایران با توجه به مشغله بسیار زیاد او گفت: شما یکی از ایران‌دوست‌ترین افراد غیرایرانی هستید که خاطره بسیار خوبی از شما در سن پترزبورگ کشور روسیه دارم.وی افزود: مطمئنم کتاب مستقلی درباره ایران خواهید نوشت و شخصاً اولین خواننده آن کتاب خواهم بود. مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه کتاب مینچف درباره آفریقا را خوانده و از مطالعه آن لذت برده است، از دعوت او برای شرکت در کنگره جهانی خبرگزاری ها استقبال کرد.  هاشمی همچنین با استقبال از پیشنهاد اعزام هیأت‌های رسانه‌ای به دو کشور گفت: می توان درباره طرح های شما بیشتر بحث کرد تا به یک راهکار عملیاتی رسید و تلاش داریم هر چه سریعتر با کار کارشناسی این طرح ها آماده و عملی شود.