اتهام مدیران کانال‌های تلگرامی ضد امنیتی است

سخنگوی قوه‌قضاییه نسبت به گفته رییس‌جمهور درخصوص عدم ارتکاب جرم ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و سوال یک نماینده مجلس راجع به پاداش نجومی قوه‌قضاییه به کارمندان واکنش نشان داد‌. اواخر اسفندماه بود که برخی مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب بازداشت شدند و این موضوع با واکنش رییس‌جمهور‌، نمایندگان مجلس واصحاب رسانه روبه‌رو شد‌. روحانی در نشست خبری خود اعلام کرد طبق پیگیرهای وزرات اطلاعات این افراد جرمی مرتکب نشده‌اند و اگر کسی از یک جناح حمایت کرد معنا ندارد که به زندان رود‌. از طرفی محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس براساس گزارشی که دیوان محاسبات ارائه داد سوالی را در صحن علنی مجلس مطرح کرد و در آن به تخلفات گسترده در نهادهایی که مدعی مبارزه با حقوق‌های نجومی هستند، اشاره کرد و میزان آن را ده برابر تخلفات حقوق نجومی دانست‌. بالاخره علت بازداشت ادمین‌های کانال تلگرامی از زبان سخنگوی قوه‌قضاییه مطرح و اتهام آنان مسایل ضدامنیتی اعلام شد‌. محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال نماینده مجلس درخصوص پاداش بیش از انتظار قوه‌قضاییه به کارمندان گفت: گاهی اوقات انسان چنین حرف‌هایی را از برخی افراد می‌شود که نمی‌داند بخندد یا بگرید و هر حرفی از هرکسی شایسته نیست که زده شود‌.
محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بحث دستگیری ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی، رییس‌جمهور در نشست خبری اخیر خود به نقل از وزیر اطلاعات بیان کردند که این افراد جرمی را مرتکب نشده‌اند، در رابطه با جرم این افراد و نحوه دستگیری آنها توضیح دهید، اظهار کرد: برخی از این افراد به اتهام مسایل ضد امنیتی و بعضی هم علاوه بر مسایل ضدامنیتی به دلیل ارتکاب به جرائم خلاف عفت عمومی و انتشار مطالب مستهجن دستگیر شده‌اند و براساس گزارشات رسمی این مطالب در پرونده‌های ایشان مطرح شده است‌. وی افزود: دادستان طبق موازین قانونی نسبت به دستگیری این افراد اقدام کرده است و تعدادی از این افراد بازداشت هستند و در مرحله رسیدگی دادسرایی است‌. معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: علی القاعده جناب آقای رییس‌جمهور که اطلاعات حقوقی دارند، می‌دانند مرجع صالح برای اینکه کسی مرتکب جرم شده است یا نه وزیر اطلاعات نیست‌. یک زمانی بنده هم وزیر اطلاعات بودم و لذا مرجع صالح به عنوان اینکه بگوید کسی مجرم است یا نیست، وزیر اطلاعات نمی‌باشد‌. محسنی‌اژه‌ای گفت: درخصوص این پرونده خاص مطالبی در مورد خود وزیر اطلاعات مطرح است که طبعا حتی ایشان نمی‌تواند در این پرونده اظهارنظر کند و گزارشی تهیه نمایند‌. وی تصریح کرد: در هر صورت اتهام این افراد مسایل ضد امنیتی است و بعضی از آنها نیز به اتهام انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی بازداشت هستند‌.
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید اخیرا گفته‌ است که قوه‌قضاییه مازاد بر قانون مبلغ 285 میلیارد تومان را به عنوان پاداش به کارکنان خود پرداخت کرده است که در واقع ده برابر بیش از حقوق‌های نجومی و گفته است که این کار تخلف است، نظر شما به عنوان معاون اول و سخنگوی قوه‌قضاییه در این زمینه چیست؟ اظهار کرد: حقیقتا گاهی اوقات انسان چنین حرف‌هایی را از برخی افراد می‌شود که نمی‌داند بخندد یا بگرید و هر حرفی از هرکسی شایسته نیست که زده شود‌.
محسنی‌اژه‌ای بیان داشت: این مطلب با عنوان پرداخت این مبلغ تحت عنوان پاداش صحیح نیست و کذب محض است‌. براساس بند 10 ماده 68 قانون (خدمات کشوری) بسیاری از دستگاه‌ها از جمله قوه‌قضاییه از چندین سال قبل می‌توانستند تحت شرایط و ضوابطی مبالغی را به حقوق کارکنان خود اضافه کنند که قوه‌قضاییه نیز در این خصوص اقدام کرد‌. معاون اول دستگاه قضا اضافه کرد: طبق مصوبه دولت و طبق سایر شرایطی که این بند قانونی پیش‌بینی کرده است از اواخر سال 92 مبلغی را به هر یک از افراد در فیش‌های حقوقی شان به صورت رسمی طبق قانون، مصوبه دولت و اصلاحات بعدی آن اضافه کردند که البته به هیچ‌وجه عنوان پاداش نداشته و ندارد و این موضوع کذب محض است‌. وی ادامه داد: ثانیا این موضوع اختصاص به قوه‌قضاییه ندارد و بعضی از دستگاههای دولتی از این مواد قانونی استفاده کرده‌اند‌. همین اخیرا یعنی اواخر اسفندماه سال 95 هم دولت مجددا یک مصوبه‌ای را براساس این بند گذرانده که هر دستگاهی با آن شرایطی که دارد اگر بتواند به کارمندان خود طبق میزانی که در این قانون آمده اضافه کند، انجام دهد‌. محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: بنابراین اولا، پاداش نبوده است، ثانیا، به هیچ وجه خارج از حد مجاز قانونی نبوده است و ثالثا، همه شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده، رعایت شده است‌.


سخنگوی قوه‌قضاییه تصریح کرد: اینکه گفته‌اند ده برابر حقوق‌های نجومی بوده است باید گفت می‌دانید که کارکنان قوه‌قضاییه تا قبل از این افزایش جزء شاید کارمندانی بودند که حقوق‌های آنها تقریبا اگر نگوییم جزو پایین‌ترین حقوق‌ها بوده بلکه در ردیف پایین‌ترین‌ها بوده است‌. محسنی‌اژه‌ای افزود: کل این حقوق‌ها را اگر جمع کنید شاید 57 میلیون تومان هم نشود‌. برخی در یک ماه فقط پاداش و اضافات آن حدود 57 میلیون تومان بوده است و در آنجا هم عنوان شد که جزو سرمایه‌های نظام و افراد اینچنینی هستند‌. این کجا و آن کجا و ده برابر کجا؟
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه همین نماینده مطلبی را عنوان کرد که اخیرا رییس یکی از قوا هیات‌رییسه مجلس را فراخواند و به تصویب تبصره 21 که مربوط به سپرده‌گذاری‌های دستگاه‌های اجرایی است اعتراض کرد نظر شما چیست؟ تصریح کرد: بله من هم این مطلب را خوانده‌ام که یکی از سران قوا هیات‌‌رییسه مجلس را فراخوانده است این مطلب هم مطلقا صحت ندارد‌. معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: بسیاری از نمایندگان مجلس بعضا فراکسیون‌ها، روسای کمیسیون‌ها و گاهی از هیات‌رییسه خدمت روسای قوا می‌رسند از جمله خدمت رییس قوه‌قضاییه می‌رسند و مطالبی مطرح می‌شود و ممکن است نقطه نظراتی نمایندگان یا رییس دستگاه قضایی داشته باشند‌. محسنی‌اژه‌ای در پایان یادآور شد: اگر کسانی به عنوان اینکه فشار آورند و فکر می‌کنند که با این فشارها و فضاسازی‌ها قوه‌قضاییه نسبت به برخورد با مفسدین کوتاه خواهد آمد حتما بدانند که اشتباه می‌کنند و ما به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد‌.