80 هزار خودرو به مشتریان واقعی می‌رسد


درست است که در جمعیت 80 میلیون نفری کشور، تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو عدد بزرگی به‌نظر نمی‌رسد و نباید جزو موضوعات روز کشور باشد. اما باید پذیرفت که خودرو بخش قابل توجهی از زندگی ایرانیان است. دوشنبه شب بعد از مدت‌ها سکوت خبری مدیران دو شرکت خودروسازی کشور به گفت‌و‌گوی ویژه خبری رفتند و از وضعیت تولید و بازار صحبت کردند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش صحبت آنها به موضوع پیش فروش خودرو بر می‌گشت. موضوعی که اکنون خریداران دنبال می‌کنند. سایپایی‌ها ساعت 10 امروز(چهارشنبه) را زمان پیش‌فروش 40 هزار خودرو تیبا، پراید و نیسان عنوان کردند و ایران خودرویی‌ها هم هفته آینده می‌خواهند
40 هزار خودرو را پیش فروش کنند که گفته می‌شود اکثر خودروها پژو 405 و سمند است. اما این پیش فروش با فروش‌های قبلی خودروسازان تفاوت‌های زیادی دارد. اول آنکه افرادی می‌توانند ثبت‌نام کنند که طی سال‌جاری خودرو خریداری نکرده باشند و البته تا یکسال هم امکان فروش ندارند چرا که سند در رهن خودروساز است. مسأله دیگر آنکه خودرو با قیمت روز محاسبه خواهد شد. با این تصمیمات دیگر خودرو به دست دلالان نخواهد رسید و خریداران واقعی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند. با اینکه این خودروها قرار است در ماه‌های دی و بهمن ماه تحویل مردم شود، اما قطعاً می‌تواند با خروج بخشی از نیازهای واقعی قیمت‌ها را کنترل و اجازه ندهد حاشیه بازار افزایش بیشتری پیدا کند.
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در گفت‌و‌گوی ویژه خبری، گفت: از هفته آینده کار فروش 40 هزار خودرو توسط ایران خودرو آغاز می‌شود. اگر می‌خواهیم بازار را از التهاب درآوریم باید تقاضای تحویل فوری را مدیریت کنیم.وی درباره نارضایتی مشتریان از مشکلات ثبت‌نام اینترنتی گفت: برنامه فروش در زمان اعلام شده باز است اما وقتی 500 هزار نفر برای خرید 20 هزار دستگاه خودرو مراجعه می‌کنند قطعاً 480 هزار نفر به‌دلیل موفق نشدن در ثبت‌نام ناراضی خواهند بود. وی افزود: تأخیری که درحال حاضر در تحویل خودروها وجود دارد مربوط به کمبود قطعه است که سبب شده ما نتوانیم خودرو را بموقع به مشتری ارائه کنیم.مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه یک ریال از پول‌هایی که در بازار و بالاتر از قیمت‌های مصوب مبادله می‌شود در جیب خودروساز نمی‌رود، گفت: از اینکه قیمت‌ها چند میلیون بالا می‌رود زجر می‌کشیم. همچنین قاسم جهرودی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار، فروش 40 هزار خودرو از انواع خانواده پراید، تیبا و نیسان به‌صورت پیش فروش از امروز آغاز می‌شود.


با توجه به این گفته‌ها احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران پیش‌بینی کرد تا یک ماه آینده با کم شدن نقص قطعات، خودروهای پیش فروش شده به خریداران تحویل شود و قیمت‌ها کاهش یابد.وی به نقش دلالان در گرانی خودرو اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از آشفتگی بازار به افرادی برمی‌گردد که خودرو زیادی خریده‌اند و هر روز در روزنامه آگهی فروش با قیمت‌های بالا را منتشر می‌کنند؛ بدین ترتیب قیمت‌ها را به طور روزانه و هفتگی افزایش می‌دهند.