شرط ادامه برجام


سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز گذشته در برنامه مجله سیاسی و فرهنگی «رودررو» به تشریح روند رایزنی‌های ایران و کشورهای 1+4 درباره برجام پرداخت. عراقچی درباره بحث برجام گفت: «مذاکرات ما الان با اروپا خیلی نزدیک و فشرده جریان دارد. باید مواضع سیاسی اروپا و راهکارهای عملیاتی آنها را تقسیم کنیم. در مواضع سیاسی تا الان محکم بوده‌اند و تعهد سیاسی خود را در حفظ برجام در اظهارنظرهای مختلف بیان کرده‌اند.
جلسه وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی را برگزار کردیم و هم جلسه وزرای خارجه ایران و 1+4 را برگزار کردیم که تعهد سیاسی خود را بر حفظ برجام اعلام کرده‌اند.» معاون سیاسی وزیر خارجه درباره ایده‌های در دست بررسی برای حفظ برجام نیز گفت: «ایده‌هایی وجود دارد که چگونه یک مکانیسم مالی با ایران برقرار کنند که دریافت و پرداخت‌های مالی ایران از طریق آن مکانیسم انجام شود.»  او توضیح داد: «اینکه یک حساب ویژه‌ای برای ایران در بانک‌های اروپایی باز شود و مبتنی بر یورو باشد و بدون اینکه با دلار سر و کار داشته باشد، درآمدهای نفتی ایران به آن حساب از داخل اروپا و کشورهای دیگر واریز شود و بعد با دستور ایران، پرداخت‌های ایران انجام شود.» عراقچی درباره زمان اجرایی شدن آن گفت: «زمانی را تعیین نکرده‌اند و خبر داریم بررسی‌های فشرده و مذاکرات فشرده بین اروپایی‌ها در جریان است.»
عراقچی افزود: «بیشتر از تحریم‌هایی که تاکنون اعمال شده است در 14 آبان از سوی امریکا شاهد نخواهیم بود. امریکایی‌ها الان کشور به کشور، کمپانی به کمپانی و حتی فرد به فرد تحریم‌های ایران را سعی دارند عملی کنند.»


وی گفت: «از آن طرف اختصاص دادن بانک‌هایی که مختص کار با ایران باشند و فقط با یورو و با ایران کار کنند و در معرض تحریم‌ امریکا قرار نگیرند، چند بانک را برای ایران دارند اختصاص می‌دهند.»
وی ادامه داد: «خبر داریم مذاکرات کارشناسی در حال انجام است، ولی اینکه چه زمانی به نتیجه می‌رسد، نمی‌دانیم. نه آنها می‌توانند تاریخ بدهند نه ما می‌توانیم ارزیابی داشته باشیم؛ چون به آن آسانی که آنها فکر می‌کردند، نیست. حتی اگر بانک‌های مرکزی خود را درگیر کنند، در معرض تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرند، این گونه نیست که به آسانی باشد.»
معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: «قبل از برجام به خاطر تحریم‌های امریکا فروش نفت ما زیر یک میلیون شد و الان برخی کشورها سفارش‌های آتی را کاهش می‌دهند تا زمانی که بتوانیم نفت خود را بفروشیم، ماندن در برجام منافع خود را خواهد داشت و حتی اگر بعد از 13 آبان قادر باشیم نفت خود را بفروشیم، ممکن است ادامه کار با برجام را مدنظر قرار دهیم.»
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: «گذاشتن مهلت، بستن دست و پای خودمان است. تا زمانی از برجام منتفع شویم در برجام می‌مانیم نمی‌خواهیم تاریخی بگذاریم که به جای اینکه دست و پای آنها را ببندیم، دست و پای خود را ببندیم. تا زمانی از منافع برجام بهره‌مند نشویم، خروج از برجام یک ثانیه است.» عراقچی ادامه داد: «ما به جای مهلت شرط گذاشتیم تا الان ماندن برجام به نفع ماست.»