رئیس مجلس خبرگان رهبری: مسئولان اشتباهات خود را بپذیرند

پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری  در دوره پنجم  صبح دیروز در حالی برگزار شد که نایب رئیس اول  این مجلس و همچنین رئیس جمهوری از غایبان شاخص آن بودند. آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی که چند هفته‌ای است به علت کسالت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نیز حاضر نمی‌شود، در جلسه دیروز حضور نداشت. حسن روحانی رئیس جمهوری هم به دلیل سفر کاری به عسلویه، در اجلاسیه خبرگان حاضر نشد. در میان صندلی‌های اعضای خبرگان رهبری نیز تصاویری از مرحوم آیت‌الله ایمانی نماینده فارس در خبرگان رهبری و آیت‌الله مهمان‌نواز نماینده خراسان شمالی در این مجلس که طی 6 ماه گذشته از دنیا رفته‌اند، قرار گرفته بود.
به سنت همیشه سخنران اول مراسم افتتاحیه رئیس مجلس خبرگان رهبری بود؛ آیت‌‌الله احمد جنتی عمده سخنان خود را به فرجام «برجام» اختصاص داد و گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند است، ولی امریکا هرگز به تعهدات خود پایبند نبود. اروپا هم که اعلام کرده از این توافق خارج نمی‌شود در عمل با پیش کشیدن بحث‌های موشکی و دیگر مسائل مسیر مناسبی را طی نمی‌‌کند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه «باید از اعتماد به شیطان بزرگ عبرت بگیریم»، افزود: معلوم است که امریکا در گذشته چه کاری انجام داده و در آینده می‌خواهد چه کاری انجام دهد. ما با چه اعتمادی می‌توانیم سر میز مذاکره با آنها بنشینیم. رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: عده‌ای به دنبال تحمیل هزینه‌های برجام بر رهبری هستند. در صورتی که ایشان با هشدارهای لازم موارد را تذکر داده‌اند.
آیت‌الله جنتی به بسته ارائه شده از سوی اروپا اشاره و تصریح کرد: این بسته حتی انتقاد دکتر ظریف را برانگیخته است؛ رهبری فرمودند که اروپا باید حُسن نیت خود را ثابت کند. وی تأکید کرد: آقای روحانی و همراهانش که می‌خواهند به نیویورک بروند، باید به این نکته رهبری توجه کنند.


رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تلاش برای ثبت هزینه ناکارآمدی دستگاه‌ها به پای رهبر معظم انقلاب را یکی از دسیسه‌های دشمن دانست و افزود: آنها می‌خواهند نابسامانی‌های موجود در کشور را به پای رهبری بنویسند و این گونه وانمود کنند که ایشان مقصر هستند و دیگر نهادها و قوا کاره‌ای نیستند، اینها نقشه شوم دشمن است.
آیت‌الله جنتی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اقدامات بسیاری را در حوزه‌های کلان برای حل مشکلات کشور انجام داده‌اند از جمله اینکه با اعطای اختیارات خاصه به دستگاه قضایی برای برخورد سریع و قاطع با مفسدان اقتصادی، قفل را شکستند و راه را برای این موضوع باز کردند.
وی با بیان اینکه ایشان خطوط کلی و سیاست‌های کلان را تعیین می‌کنند، افزود: در موضوع هسته‌ای ایشان در سخنرانی اخیراً خود اعلام کردند که تیم مذاکره کننده هسته‌ای خطوط قرمز را رعایت نکرده است. وی به تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی با حضور سران سه قوه اشاره کرد و اظهار داشت: اختیارات ویژه این کارگروه از دیگر اقدامات راهگشای رهبر معظم انقلاب بوده که راهی آسان برای حل مشکلات اقتصادی به حساب می‌آید.
رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تعیین کارگروه آسیب‌های اجتماعی با حضور رؤسای قوا و دستگاه‌های مرتبط اقدام دیگری بود که رهبر معظم انقلاب انجام دادند، ایشان چه کار دیگری باید انجام می‌دادند که ندادند.
آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات مختلف با هیأت دولت و تعیین سیاست‌های کلان کشور و توصیه‌های راهگشا به مسئولان از دیگر اقدامات رهبر معظم انقلاب بوده که تاکنون این مهم بخوبی انجام شده است.  وی همچنین گفت: حل مشکلات این کشور امکان ندارد، مگر اینکه امور به دست جوانان مؤمن انقلابی و متعهد سپرده شود و تا این کار صورت نگیرد فایده‌ای ندارد. آیت‌الله جنتی ادامه داد: اگر وزیر، معاون و مدیرکل روحیه انقلابی نداشته باشد، کارها می‌خوابد که مملکت امروز دچار این مسأله است. وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلان را هدایت می‌کند، تأکید کرد: مسائل اجرایی کشور برای مسئولان است که خودشان هم باید پاسخگو باشند.
 همه می‌توانند با آفتابه دزدها مبارزه کنند
رئیس مجلس خبرگان رهبری به نوسانات بازار ارز هم اشاره کرد و خطاب به رئیس قوه قضائیه که در جلسه حاضر بود، گفت: برادر عزیز آقای آملی لاریجانی باید به سمت دانه درشت‌ها بروید؛ همه می‌توانند با آفتابه دزدها مبارزه کنند، باید با آنهایی که عامل تشنج هستند، برخورد شود. رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مردم ناراضی هستند و حق دارند که ناراضی باشند اما ما مسئولان باید به گونه‌ای عمل کنیم که قلب آنها آرام شود تا بتوانند راحت‌تر این شرایط را پشت سر بگذارند. دبیر شورای نگهبان در ادامه به حقوق‌های نجومی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در شرایط تنگنای اقتصادی نمی‎توانند بپذیرند که مسئولان حقوق‎های نجومی بگیرند و زندگی اشرافی داشته باشند، باید مسئولان این روزها مثل مردم دردها را حس کنند. این تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب در ماه‎های اخیر به مسئولان است و تکرار اصحاب تریبون را می‎طلبد.
پس از پایان سخنرانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد خاتمی ادامه جلسه را غیرعلنی اعلام کرد و از خبرنگاران خواست که جلسه را ترک کنند. او همچنین گفت که در جلسه اختتامیه این دوره مانند دوره‌های قبل در جلسه علنی گزارشی از اقدامات انجام شده طی دو روز اجلاسیه از سوی رئیس مجلس خبرگان رهبری ارائه خواهد شد.