به قبل از 57 برنمي‌گرديم

گروه اقتصادي|اين روزها حال و روز صنعت نفت ايران، بسيار خاص است. از يك سو چشم و نگاه ايراني‌ها به نفتكش‌هايي است كه قرار است نفت ايران را بفروشند و ارز مورد نياز كالاهاي اساسي و دارو را كه هر روز تشديد مي‌شود، تامين كنند و از سوي ديگر هم فعاليت‌هاي اين صنعت زير ذره‌بين‌هايي قرار دارد كه هر نوع حركت در اين صنعت را با اما و اگرهاي زيادي مواجه كرده است. روالي كه بنا به گفته كارشناسان و مديران نفتي و اقتصادي اين روال با نزديك‌تر شدن به نوامبر و آغاز مرحله دوم تحريم‌هاي جديد امريكا سخت‌تر مي‌شود و فعاليت‌هاي نفتي با هزاران اما واگر مواجه مي‌شود.
اين روال در شرايطي است كه همواره خودتحريمي‌هاي داخلي هم مورد اعتراض فعالان اقتصادي بوده است و بعضا برخي مسوولان دولتي هم از آن گلايه كرده‌اند؛ گلايه‌هايي كه برخي موارد اگر چه به كنايه مي‌رسد اما نشان‌دهنده بسياري از محدوديت‌هاي موجود اقتصاد كشورمان است به گونه‌اي كه حتي بيژن نامدار‌زنگنه، وزير نفت ديروز زماني كه قرار بود در حضور رييس‌جمهور آمار و ارقامي از پيشرفت‌هاي گذشته بر صنعت نفت را ارايه بدهد خواستار نمايش جدول و آماري مرتبط با گزارشش روي پرده سالن شد كه با وجود اصرار او اين اتفاق با تاخير و اشتباه همراه بود. زنگنه وقتي وضعيت را اينگونه ديد به كنايه گفت:« ما هر قدر تلاش كرديم اين لپ‌تاپ را در اختيار ما بگذارند، نگذاشتند مثل خيلي چيزهاي ديگر كه در پشت پرده است و اختيارش دست ديگران است، اين لپ‌تاپ هم در پشت‌پرده قرار دارد و در اختيار ديگران است.»
هر چند كه اين كنايه با خنده حضار پايان يافت اما روز دوشنبه هم رييس اتاق بازرگاني گلايه كرده بود كه برخي غير از مسوولان دولتي در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي دخالت مي‌كنند كه موجب نابساماني در بازارهاي اقتصادي شده است.
رييس‌جمهوري هم در سخنراني‌اش با گفتن اينكه«دشمنان مشكلاتي بر مردم تحميل مي‌كنند، اما محال است بر ايران و ايرانيان مسلط شوند و اينكه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزويي است كه محقق نمي‌شود.» از عزم دولت براي گذر از بحران‌هايي كه با تحريم‌هاي جديد ايجاد مي‌شود، خبر داد.


حسن روحاني در مراسم بهره‌برداري از چند طرح بزرگ پتروشيمي با بيان اينكه تلاشگران صنعت نفت، امروز گام بلندي در مسير عزت ايران، توليد و اشتغال برداشتند، اظهار داشت: بهره‌برداري ۳ واحد عظيم پتروشيمي در يك‌روز، ثابت مي‌كند كه از مشكلات عبور خواهيم كرد و دشمنان قادر به توقف ملت ايران در مسير پيشرفت نيستند؛ امروز روز جنگ اقتصادي و رواني در برابر ملت ايران است و در صف مقدم اين جنگ، بخش‌هايي هستند كه بار اقتصاد را بر دوش دارند و مهم‌ترين آنها صنعت نفت، گاز و پتروشيمي است.
وي افزود: برخي طرح‌ها و پروژه‌هايي كه امروز به بهره‌برداري رسيد در دوران تحريم آغاز شد و امروز هم در دوره‌اي كه دشمن در فكر تحريم‌هاي جديد و اجراي آنهاست، افتتاح شده و پروژه‌هايي نيز همزمان امضا شد كه آغاز مي‌شود.
 
دشمن، ايران در اختيار را مي‌خواهد
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه دشمن فقط زماني موفق مي‌شود كه اميد و حركت ما متوقف شود، گفت: اگر حركت و تلاش ما ادامه پيدا كند، حتما دشمن ناموفق خواهد بود. امروز مردم با مشكلات جديدي مواجه هستند و همه ما در زندگي اين را لمس مي‌كنيم، پس دشمن مي‌تواند براي ما مشكل درست كند، اما قادر نيست به اهدافش برسد و اين براي ما مثل روز روشن است. دشمن، ايران عزتمند، مستقل و تاثيرگذار در منطقه و جهان را نمي‌پسندد، دشمن مي‌گويد ايراني مي‌خواهم در اختيار و مشت من كه با اراده من مسيرش را انتخاب كند، سودش در اختيار من باشد و بتوانم از نو سلطه‌ام را بر ايران به دست آورم.
روحاني تاكيد كرد: امروز هر فاز، طرح و پروژه‌اي كه كلنگ زده شود به معناي انقلابيگري و به معناي تلاش براي عزت ملت ايران است. هر پروژه‌اي هم كه افتتاح شود معنايش اين است كه اين ملت در مسير تلاش و فعاليت خود هيچگاه نمي‌ايستد و تلاش خود را ادامه مي‌دهد. هميشه شروع فعاليت واحد توليدي در كشور براي ما خوشحال‌كننده است، اما اينكه در يك روز آن هم در شرايطي كه بدخواهان و دشمنان به فكر خودشان در روزهاي فشار بر مردم و تحريم غيرقانوني و ظالمانه به ملت ايران هستند، در اين ايام مي‌توانيم سه طرح مهم را افتتاح كنيم كه به معناي پيروزي در برابر نقشه‌هاي دشمن است. ملت بزرگ ايران در طول تاريخ با مشكلات زيادي به صورت جنگ و خشكسالي و دعواهاي منطقه‌اي مواجه بوده، اما مردم همواره عزت خود را نفروختند.
 
افتتاح 14طرح از 92 تاكنون
وي با تاكيد بر اينكه كاروان تلاش و سازندگي ما متوقف نمي‌شود و اين مسير ادامه مي‌يابد، گفت: ۱۴ طرح بزرگ پتروشيمي از سال ۹۲ تا امروز به بهره‌برداري رسيده است و روند افتتاح طرح‌هاي مرتبط با پتروشيمي امسال و سال‌هاي آينده همچنان ادامه مي‌يابد، به گونه‌اي كه حدود ۶ طرح ديگر در سال ۹۸ افتتاح خواهد شد.
روحاني صنعت نفت، گاز و پتروشيمي را از صنايع بسيار مهم و تاثيرگذار كشور برشمرد و گفت: اينكه در بحث انرژي روي پاي خود بايستيم و بتوانيم نفت و گاز خودمان را تامين كنيم خيلي مهم است. در توليد گازوييل و گاز خودكفا شده‌ايم و در آينده‌اي نزديك در بحث بنزين، هم خودكفا مي‌شويم خداوند نعمت بزرگي به ما داده است. اين نعمت را بايد روزافزون كنيم. خداوند نفت خام را به عنوان نعمت به ما داده است، اما اينكه اين گاز و نفت را چگونه تبديل كنيم و از خام‌فروشي فاصله بگيريم و با تكميل يك سلسله حلقه‌ها، محصول پرارزش‌تري به دنيا و جامعه عرضه كنيم مهم است و رسيدن به اين هدف با جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي ممكن است.
 
مي كوشيم نفت و گازمان را صادر كنيم
وي افزود: امروز روز جنگ اقتصادي و رواني در برابر ملت ايران است و در صف مقدم اين جنگ، بخش‌هايي هستند كه بار اقتصاد را بر دوش دارند و از مهم‌ترين آنها صنعت نفت، گاز و پتروشيمي است. وقتي دشمن مي‌خواهد ما را تحريم كند دست روي نفت و صادرات نفت و پتروشيمي مي‌گذارد و اين نشان مي‌دهد كه در اين مبارزه شما تلاشگران عرصه صنعت نفت، در خط مقدم اين مبارزه هستيد. ما با همه توان مي‌كوشيم هم نفت توليد و هم صادر كنيم. ما هم مواد پتروشيمي توليد و هم صادر مي‌كنيم و امروز براي تامين نيازمندي‌هاي ارز كشور، پتروشيمي بار سنگيني را بر دوش گرفته است. تامين بخش بزرگي از ارز بازار ثانويه بر دوش پتروشيمي‌هاست، اينكه محصول توليدي شما سالانه مي‌تواند ۱۲ ميليارد تا ۱۴ ميليارد دلار كمتر يا بيشتر ارزآوري داشته باشد، معنايش اين است كه شما در خط اول مبارزه هستيد و دشمن مي‌خواهد در همين زمينه فشار وارد كند.
 
مردم مالك واحدهاي تكميل شده
روحاني عنوان كرد: بخش‌هاي دولتي و بخش‌هاي عمومي غيردولتي بايد به محض اينكه هر واحدي را تكميل كردند، بلافاصله به فكر فروش و واگذاري آن به مردم باشند و همان موقع كه خيال‌تان راحت شد كه همه بخش‌هاي آن واحد تكميل شده در بازار فروش عرضه كنيد. آنكه مي‌گفتند همه آنهايي كه امروز در صنعت پتروشيمي فعال هستند و مي‌خواهند آينده روشن‌تري براي‌شان ترسيم شود تا راحت‌تر در بازار بورس فعال شده و سهام‌شان را واگذار كنند و با پولي كه به دست مي‌آورند، پروژه‌هاي نيمه‌تمام ديگري كه در اختيار دارند را تكميل كنند، حرف درستي است. اگر مشكلي در اين زمينه وجود دارد بايد حل شود، اگر نسبت به آينده يا نسبت به قيمت ترديدهايي وجود دارد، اين ترديدها را بايد رفع كنيم تا اين كار به خوبي انجام بگيرد.
فرصت‌هاي شغلي در اختيار مردم عسلويه
وي با تاكيد بر اينكه بيشترين فرصت‌هاي شغلي بايد در اختيار مردم منطقه باشد، تصريح كرد: مردم مناطق نفت‌خيز بايد از مواهب آن بيشترين بهره را داشته باشند. استاندار منطقه درباره ميزان حضور ساكنان منطقه در اين طرح‌ها گفت: در گذشته بيش از ۲۰ درصد بوده و هم‌اكنون بيش از ۳۰ درصد شده است. اين ارقام بسيار كم است، اگر بيش از ۲۰ درصد بوده كم است و اگر بيش از ۳۰ درصد شده، باز هم كم است. مردم بومي بايد از اين تحول اقتصادي در زندگي خود سود ببرند.
 
دستورات خاص به وزير
رييس‌جمهوري عنوان كرد: مساله دومي كه به وزير نفت گفتم همين گازهايي است كه در اين مشعل‌ها مي‌سوزد. امروز طرح اجراي آن با سرمايه‌گذاري داخلي امضا شد و با اجراي آن ضمن حفظ محيط‌زيست، از سوختن يك منبع اقتصادي جلوگيري مي‌شود. سومين مساله فروش نفت ما بيرون از خليج فارس و در درياي عمان بود. اين براي من بسيار مهم و موضوعي استراتژيك است و بايد فروش بخش بزرگي از نفت ما از خارك به جاسك منتقل شود و اين كار هم امسال آغاز شده است و در دولت دوازدهم ان‌شاء‌الله پايان خواهد يافت تا به اين ترتيب بتوانيم به وعده و قولي كه به مردم داده‌ايم، وفادار باشيم.
 
گلايه از نبود فاينانسور
بيژن نامدار‌زنگنه، وزير نفت كه صحبت‌هايش را با كنايه شروع كرده بود از نبود فاينانسور گلايه كرد و با توجه به مشكلاتي كه پيش آمد كسي آن را فاينانس خارجي نمي‌كند.
وي در اين مراسم در مورد تحولات صنعت پتروشيمي در پنج سال اخير گفت: در اين پنج سال به جز سه طرحي كه امروز افتتاح مي‌شود ۱۲ طرح افتتاح شده كه ارزش آنها به قيمت‌هاي امروز ۳.۵ ميليارد دلار است و ارزش اين سه طرح يك و نيم ميليون دلار است. در سال‌هاي اخير اتفاق‌هاي مهمي در صنعت پتروشيمي افتاد. ۳۳درصد وزن محصولات پتروشيمي افزايش يافته و ۷۶درصد صادرات محصولات پتروشيمي اضافه شده، همچنين ۱۳درصد عرضه داخلي براي صنايع پايين‌دستي افزايش يافته است. گاز تحويلي به صنعت پتروشيمي به مقدار ۳۵درصد رشد كرده است.
وي ادامه داد: نكته مهمي كه خدمت رييس‌جمهور بايد عرض كنم تحولات در مورد توليد اتان است كه جزو با ارزش‌ترين محصولات است و ما در حال حاضر در توليد آن كمبود داريم. در سال ۹۲ كل توليد اتان ما ۳.۸ ميليون تن بوده است در سال ۹۶ به ۶.۱۱ رسيده و پيش‌بيني مي‌كنيم در ۹۸ به بيش از ۱۲ ميليون تن توليد اتان برسيم. بايد به توليدكننده‌ها فشار بياوريم كه واحدهاي الفين بايد راه بيفتد تا اتان توليد شود.
اين وزير كابينه اضافه كرد: يكي از بزرگ‌ترين و بهترين واحدهاي ما بوشهر است كه اصلي‌ترين محصولش اتان است. براي ما خوراك پتروشيمي به خوبي قابل تامين است. مجتمع پالايشي سيراف ظرفيت خيلي خوبي دارد ولي با توجه به مشكلاتي كه پيش آمد كسي آن را فاينانس خارجي نمي‌كند. امروز براي جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه نفت دو قرارداد امضا مي‌شود. با اين قرارداد ما ديگر در خوزستان و كهگيلويه و بوير احمد گازي فلر نخواهيم داشت بخش عمده اين گاز‌ها به خوراك تبديل مي‌شود.
 
بگذاريد پتروشيمي‌ها به بورس بيايند
سرتيپ امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح يكي ديگر از وزراي كابينه بود كه در اين مراسم سخنراني كرد و خطاب به رييس‌جمهوري، خواستار فراهم شدن امكان فروش سهام پتروشيمي‌ها در بورس و جذاب شدن قيمت سهام پتروشيمي‌ها شد.
وي بااشاره به بهره‌برداري از ۲ واحد پتروشيمي و فاز يك نيروگاه مجتمع پتروشيمي دماوند، اجراي اين طرح‌ها را نماد اجراي اقتصاد مقاومتي، جذب سرمايه‌ و افزايش صادرات و ارزآوري براي كشور خواند.
وي رقم سرمايه‌گذاري براي اجراي طرح‌هاي ياد شده را حدود يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون يورو عنوان كرد كه ۱۵درصد از اين مبلغ، سرمايه‌گذاري مستقيم است و بقيه نيز از طريق فاينانس خارجي تامين شده است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح راه‌اندازي طرح‌هاي پتروشيمي جديد در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس را سبب ايجاد اشتغال مستقيم براي بيش از يك هزار و ۲۰۰ نفر نيروي انساني اعلام كرد كه افزون بر تامين نيازهاي داخلي، سبب ارزآوري و افزايش صادرات براي كشور شده و گامي بلند براي مقابله با دشمنان است.
وي موفقيت‌آميز بودن راه‌اندازي طرح‌هاي پتروشيمي پرديس، مرجان و دماوند را در سايه همكاري صميمانه وزارت نفت، صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح و سرمايه‌گذاران دانست و گفت: مديران صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح در آستانه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي توانسته‌اند رويه جهادي در پيش گيرند تا نه تنها در عرصه دفاع، بلكه در عرصه صنعت و انقلاب گام بلندي بردارند كه نماد هوشمندي مديريتي و اقتصادي است تا منافع حدود ۳ ميليون نفر از جمعيت كشور يعني بازنشستگان نيروهاي مسلح را تامين كنند، بنابراين سرمايه اين صندوق را در يكي از سودآورترين منابع كشور يعني پتروشيمي سرمايه‌گذاري كردند.
 
وقتي دشمن مي‌خواهد ما را تحريم كند دست روي نفت و صادرات نفت و پتروشيمي مي‌گذارد و اين نشان مي‌دهد كه در اين مبارزه شما تلاشگران عرصه صنعت نفت، در خط مقدم اين مبارزه هستيد. ما با همه توان مي‌كوشيم هم نفت توليد و هم صادر كنيم.
فروش نفت ما بيرون از خليج فارس و در درياي عمان بود. اين براي من بسيار مهم و موضوعي استراتژيك است و بايد فروش بخش بزرگي از نفت ما از خارك به جاسك منتقل شود.
دشمنان مشكلاتي بر مردم تحميل مي‌كنند، اما محال است بر ايران و ايرانيان مسلط شوند و اينكه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزويي است كه محقق نمي‌شود.
امروز هر فاز، طرح و پروژه‌اي كه كلنگ زده شود به معناي انقلابيگري و به معناي تلاش براي عزت ملت ايران است.
 
در اين پنج سال به جز سه طرحي كه امروز افتتاح مي‌شود ۱۲ طرح افتتاح شده كه ارزش آنها به قيمت‌هاي امروز ۳.۵ ميليارد دلار است و ارزش اين سه طرح يك و نيم ميليون دلار است.
يكي از بزرگ‌ترين و بهترين واحدهاي ما بوشهر است كه اصلي‌ترين محصولش اتان است. براي ما خوراك پتروشيمي به خوبي قابل تامين است. مجتمع پالايشي سيراف ظرفيت خيلي خوبي دارد ولي با توجه به مشكلاتي كه پيش آمد كسي آن را فاينانس خارجي نمي‌كند.
 
امكان فروش سهام پتروشيمي‌ها در بورس را فراهم كنيد اين كار به جذاب شدن قيمت سهام پتروشيمي‌ها كمك مي‌كند.
سرمايه‌گذاري براي اجراي طرح‌هاي ياد شده حدود يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون يورو است كه ۱۵درصد از اين مبلغ، سرمايه‌گذاري مستقيم است و بقيه نيز از طريق فاينانس خارجي تامين شده است.
صندوق بازنشستگان نيروهاي مسلح در يكي از سودآورترين منابع كشور يعني پتروشيمي سرمايه‌گذاري كردند.