بامردم حرف بزنيد

پنجمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري (دوره پنجم) صبح روز گذشته در محل مجلس سابق برگزار شد. اجلاسي كه باز هم تعدادي از صندلي‌هاي خالي موجود در آن توجه خبرنگاران را به خود جلب كرد. يكي از اين صندلي‌هاي خالي، متعلق به حسن روحاني، رييس قوه مجريه بود كه پيش از اين اعلام شده بود نمي‌تواند در اين جلسه حاضر شود. سيداحمد خاتمي، سخنگوي هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري 5 شهريور اعلام كرد كه از رييس‌جمهور براي سخنراني در اجلاسيه خبرگان رهبري دعوت به عمل آمده اما ايشان عذرخواهي كردند. عذري كه دليل آن روز گذشته مشخص شد و رييس‌جمهور به دليل شركت در مراسم افتتاح طرح‌هاي پتروشيمي مرجان، دماوند و پرديس به عسلويه سفر كرده بود. همچنين براي اين مراسم از علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز براي ارايه گزارش دعوت به عمل آمده بود كه رييس مجلس نيز به دليل برگزاري صحن علني نتوانست در اين اجلاسيه شركت كند. ديگر غايب اجلاس روز گذشته خبرگان رهبري، آيت‌الله هاشمي شاهرودي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بود كه در كنار حسن روحاني دومين غايب برجسته پنجمين اجلاسيه خبرگان به شمار مي‌آيد. از ديگر حواشي اين جلسه مي‌توان به حضور با تاخير آيت‌الله آملي‌لاريجاني، رييس قوه قضاييه، سيد محمود علوي وزير اطلاعات و محمد ري‌شهري اشاره كرد. در كنار صندلي خالي اعضايي كه هريك به دليلي نتوانسته بودند در جلسه حاضر شوند، دو صندلي خالي ديگر وجود داشت كه متعلق به مرحوم آيت‌الله ايماني، نماينده فارس و آيت‌الله مهمان‌نواز، نماينده خراسان‌شمالي بود كه روي صندلي تصاوير آنها به رسم يادبود و احترام قرار گرفته بود.
آيت‌الله احمد جنتي، رييس مجلس خبرگان رهبري در ابتداي اين جلسه طي سخناني اظهار داشت: اگر قرآن هميشه پيش روي ما باشد از تاريكي عبور مي‌كنيم و به روشنايي مي‌رسيم پس اين كتاب الهي بايد سرمشق و نور راه ما در همه كارهاي اجتماعي، سياسي و زندگي شخصي‌مان باشد. وي افزود: ما مساله‌اي كه الان گرفتارش هستيم اين است كه نابساماني‌هايي كه در مملكت است را به پاي رهبري مي‌گذارند، انگار كه فعال مايشاء در همه امور اقتصادي و اجتماعي و سياسي رهبري است و مجلس و دولت بيكاره هستند. بايد مراقب باشيم كه اين نقشه شوم دشمن است و اين درحالي است كه رهبري پيگير اجراي برنامه‌هايي براي حل مشكلات كشور است. رييس مجلس خبرگان با تشكر از آملي‌لاريجاني براي نگارش نامه به رهبري در خصوص برخورد با مفسدان اظهار كرد: رهبري همچنين در سخنراني اخيرشان مطرح كردند كه تيم مذاكره كننده هسته‌اي خطوط قرمز را در مذاكرات رعايت نكردند و اين موضوع هم نشان مي‌دهد كه ايشان خطوط قرمز را براي آنان مشخص كرده‌اند اما مي‌بينيم كه آنان به رعايت اين موضوع نپرداخته‌اند.
وي با بيان اينكه قوه قضاييه در شرايطي كه اعمال فشار خارجي و سودجويي و رانت‌خواري داخلي، موجب ايجاد نارضايتي مردم شده است، بايد با سرعت بسيار زياد و قاطعيت با مفاسد مبارزه كند، اظهار داشت: قوه قضاييه بايد با مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامي را احضار و در پيشگاه ملت به دست عدالت سپرد تا عملا راهبرد دشمن براي ايجاد نارضايتي را مختل كرده باشد.
آيت‌الله جنتي با تاكيد بر اينكه بايد با آسيب‌هاي اجتماعي برخورد شود، گفت: اين كار را چه كسي بايد انجام دهد؟ معلوم است كه وظيفه قواي اجرايي در كشور است. اين كار نمايندگان مردم و قواي اجرايي است. رهبري هم مرتب دارند در اين زمينه رهنمود مي‌دهند و مسائل را پيگيري مي‌كنند. وي ادامه داد: مكرر گفته‌ام و بازهم خواهم گفت و تا زماني كه زنده باشم و زبانم كار كند مي‌گويم كه كار اين كشور تا زماني كه روحيه انقلابي نداشته باشيم و جوانان انقلابي كارها را به دست نگيرند و مديران ما اعتقادي به مسائل انقلابي نداشته باشند و بخواهند همه‌چيز را كارمندي جلو ببرند كار به همين‌جا مي‌رسد كه الان هست. وي با اشاره به خروج امريكا از برجام اظهار كرد: هرچند اروپا اعلام كرده كه از برجام خارج نمي‌شود اما الان در مورد مسائلي مثل قدرت موشكي ما، همان راهي را مي‌رود كه امريكا رفته و در اين زمينه پيگير همان خواسته‌هاست، پس اعتماد به شيطان بزرگ اشتباه است.


آيت‌الله جنتي افزود: ضعف مذاكره كنندگان و عدم رعايت خطوط قرمز رهبري توسط آنان از يك سو و تلاش عده‌اي براي مرتبط كردن مشكلات اين مذاكرات به رهبري از مسائلي است كه با آن روبرو هستيم و ترامپ هم به دنبال شيطنت‌هايي است كه در حاشيه اجلاس سازمان ملل با آقاي روحاني ديدار كند؛ در حالي كه رهبري هم مكررا گفته‌اند كه هيچ مقامي حق ندارد با دولت امريكا مذاكره كند و اعضاي دولت كه به سازمان ملل مي‌روند به اين رهنمودهاي رهبري توجه كنند.
رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه بايد با كساني كه عامل اين نوسانات در بازار و اقتصاد كشور هستند برخورد شود، گفت: رييس قوه قضاييه بايد در اين موضوع پيگير باشد و بداند كه لازم است با كساني كه متهمان اصلي در اين زمينه هستند، برخورد شود و آنان را به دست عدالت بسپارند. وي در ادامه، لزوم ساده‌زيستي مسوولان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: مردم در شرايط تنگناي اقتصادي نمي‎توانند بپذيرند كه مسوولان حقوق‎هاي نجومي بگيرند و زندگي اشرافي داشته باشند. بايد مسوولان اين روزها مثل مردم دردها را حس كنند. اين تاكيد چندباره رهبري معظم انقلاب در ماه‎هاي اخير به مسوولان است و تكرار اصحاب تريبون را مي‎طلبد. آيت‌الله جنتي، تاسيس كارگروه ويژه اقتصادي با حضور سران قوا توسط رهبر معظم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين كارگروه اختياراتي فراقانوني داشته و بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب، به راحتي مي‎تواند تصميمات كلان براي اصلاح اوضاع اقتصادي مردم اتخاذ كند. اين موقعيت بسيار مهم و فراهم كردن همه شرايط لازم براي اهتمام جدي مجلس و دولت و دستگاه قضايي براي حل مشكلات مردم است. رهبر انقلاب آنچه لازم بوده براي حل مشكلات مردم ايجاد كرده و انجام داده‌اند، حال وظيفه مسوولان است كه عمل كنند.
آيت‌الله جنتي با بيان اينكه مردم ناراضي هستند و حق هم دارند، تصريح كرد: سران سه قوه با مردم حرف بزنند و بگويند كه مشكلات را حل خواهند كرد. ما مسوولان بايد طوري عمل كنيم كه قلب آنان آرام شود و بتوانند راحت‌تر اين شرايط را پشت سر بگذارند و سياست پولي و ارزي درست در كشور حاكم شود و جلوي احتكار سودجوياني كه خون مردم را در شيشه كرده‌اند، گرفته شود. رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: اين محتكران به گونه‌اي عمل كرده‌اند كه حتي پوشك نوزادان را در انبارها نگه داشته‌اند و مردم را حتي در اين زمينه دچار مشكل كرده‌اند. در اين شرايط نبايد مديري حقوق نجومي دريافت كند. در اين شرايط بايد اهتمام جدي مجلس و دولت براي حل مشكلات مردم وجود داشته باشد و تريبون‌ها بايد در اختيار اين موضوع باشند.
آيت‌الله جنتي با اشاره به پيروزي محور مقاومت در منطقه اظهار كرد: مقاومت مردم يمن در برابر كودك‌كشي و وحشي‌گري سعودي‌ها ستودني است كه در اين شرايط هم ايستاده‌اند و مقاومت مي‌كنند و اين درحالي است كه دشمنان اين مردم، دلارهاي زيادي براي رسيدن به موفقيت در اين زمينه خرج كرده‌اند.
رييس مجلس خبرگان رهبري در پايان اظهار كرد: امريكا و وابستگانش كمر به قتل نظام اسلامي بسته‌اند و مساله براندازي از سوي آنان در حال پيگيري است اما همه دنيا بايد بدانند كه ما برجاي خود مي‌مانيم و بر پاي خود مي‌ايستيم و تحريم‌ها را به فرصت بدل مي‌كنيم.