تامین ۲۸ قلم کالای اساسی کشور در ابهام‌

«جهان صنعت»- در مورد وضعیت تامین کالاهای اساسی بعد از تحریم‌های آبان‌ماه حرف و حدیث بالا گرفته است اگرچه رییس‌جمهور و وزرای اقتصادی دولت قصد دارند خیال مردم را از بابت تامین کالاهای اساسی و ضروری تا یک سال آینده راحت کنند اما به گفته برخی از کارشناسان، چنین وعده‌هایی پشتوانه خاصی ندارد. بنابراین اگر طی دو ماه باقی مانده تا آغاز دور جدید تحریم‌ها اقلام مورد نیاز مردم که با خورد و خوراک آنها سر و کار دارد تامین نشود، با کمبود شدید در ذخایر کالاهای اساسی روبه‌رو می‌شویم. از این رو دولت برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم فرصت چندانی ندارد و باید هرچه زودتر برای واردات این کالاها وارد عمل شود. این در حالی است که بوروکراسی و قوانین دست‌و‌پاگیر در این زمینه به سنگی بزرگ پیش پای فعالان اقتصادی تبدیل شده که در نهایت از بین رفتن برخی از اقشار سطح جامعه را به دنبال خواهد داشت. این اظهارنظرها در حالی است که به گفته عده‌ای دیگر از کارشناسان چنین صحبت‌هایی خیلی رنگ واقعیت ندارد و تنها موجب ایجاد ترس و نگرانی در بین مردم می‌شود.
ذخیره کالاهای اساسی رو به اتمام است
حتی در بدترین حالت‌های تحریم هم نگرانی خاصی از بابت تامین کالاهای اساسی و ضروری مثل دارو وجود ندارد و جو روانی ایجاد شده در میان مردم‌، نتیجه سودجویی عده‌ای مخالف با منافع ملی در بازار است‌ چرا که در حال حاضر تنها آمریکاست که به ایران پشت کرده در حالی که در ظاهر اتحادیه اروپا و سازمان ملل همراه ایران هستند. بنابراین و به احتمال زیاد حتی در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی هم نگرانی‌ای از بابت تامین کالاهای ضروری مردم وجود ندارد. این در حالی است که اختلاف نظر‌های زیادی در این مورد وجود دارد.
بر همین اساس رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به «جهان صنعت» گفت: ذخیره کالاهای اساسی و ضروری مردم که شامل 28 کالاست، رو به اتمام است. بنابراین دولت تنها 60 روز فرصت دارد که برای ترخیص و واردات کالاهایی از جمله برنج، حبوبات، روغن، مواد غذایی، شیر خشک، داروهای ضروری و ... دست به کار شود.


اسدالله عسکر‌اولادی در مورد کمبود شدید کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم که با خورد و خوراک آنها سر و کار دارد، هشدار داد و افزود: اگر دولت در راستای کاهش بوروکراسی برای ترخیص و واردات این قبیل کالاها اقدامی نکند، این امکان وجود دارد که با قحطی و کمبود شدید کالا مواجه شویم.
به گفته این فعال بخش خصوصی، سیاست‌های جدید دولت برای مقابله با تحریم‌ها جواب نمی‌دهد. از این رو باید دروازه‌های واردات و صادرات باز شود تا مردم با کمبود شدید کالا طی ماه‌های آینده مواجه نشوند.وی با تاکید بر اینکه دولت باید تعصبات خود را در برخی تصمیمات اقتصادی کنار بگذارد، گفت: از وضعیت قیمت ارز و دلار مشخص است که دولت همچنان نسبت به برخی تعصبات خود تاکید دارد و حاضر نیست اشتباهات خود را بپذیرد.
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: در حال حاضر یکسری از کالاهای ضروری پشت درهای گمرک باقی مانده‌اند و درگیر پروسه‌های اداری هستند در حالی که اگر برای ترخیص این کالا اقدامی نشود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.عسکراولادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت از احتمال کمبود کالاهای اساسی با‌خبر است‌، نیز گفت: بنده نه تنها به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه نوشتم و هشدارها‌ و راهکارهای لازم را در اختیار او قرار دادم بلکه در کمیسیونی پنج نفره با حضور مسوولان نیز بار دیگر بر اهمیت تامین ذخیره این 28 قلم کالا تاکید کردم‌‌ اما واقعیت این است که وزیر صنعت واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده است به طوری که همچنان با مشکلات زیادی برای واردات اقلام ضروری روبه‌رو هستیم.
اهمیت بازارچه‌های مرزی
وی در ادامه با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی می‌توانند به دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، اظهار کرد: بازارچه‌های مرزی می‌توانند ۲۸ قلم کالایی که نیاز ضروری ماست را از کشورهای همسایه وارد کنند و برای سهولت کار تجارت باید از ثبت‌سفارش معاف شوند.
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص توقف مسیر تجارت در بازارچه‌های مرزی، گفت: بازارچه‌های مرزی تقریبا از سال 70 شکل گرفت که دو هدف اصلی صادرات به کشورهای همسایه، تامین نیازهای استان‌ها و شهرهای مرزی از طریق این بازارچه‌ها از کشورهای همسایه را دنبال می‌کرد.
وی افزود: به دلیل اینکه این بازارچه‌ها از این دوهدف منحرف شدند لذا در شرایط کنونی دچار نوعی رکود و کسادی شده و همچنین در حال حاضر به واردکننده کالاهای غیرمجاز تبدیل شده‌اند که اشکال بزرگ این بازارچه‌هاست.
وی در خصوص جایگاه بازارچه‌های مرزی در اقتصاد ایران بیان کرد: با توجه به اینکه در دو ماه آینده احتمال تحریم‌های جدید وجود دارد باید بازارچه‌های مرزی 28 قلم کالایی که نیاز ضروری ماست را از کشورهای همسایه وارد کنند و برای سهولت کار تجارت از مقوله ثبت‌سفارش معاف شوند.عسکراولادی تصریح کرد: 15 بازارچه مرزی در کشور تاسیس شده که حدود چهار بازارچه فعال نیستند و مابقی فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند که تا 10 سال اول به خوبی پیش رفتند اما در حال حاضر قوانین دست‌و‌پاگیر دولتی مانع از فعالیت این بازارچه‌ها شده است.
نگران نمایش وحشت نباشید
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که به گفته برخی دیگر از مسوولان، هیچ نگرانی‌ای از بابت تامین کالاهای اساسی و دارو حتی در بدترین شرایط تحریم هم وجود ندارد. در این خصوص نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اعلام کرد: مردم باید به این موضوع آگاه باشند که حتی در بدترین حالت تحریم هم مشکلی از نظر تامین کالاهای اساسی و دارو وجود نخواهد داشت .
به گفته مجیدرضا حریری، در حال حاضر نمایش وحشتی در جامعه ایجاد شده که مردم را نگران کرده در حالی که به نظر می‌رسد القای چنین جو روانی به مردم تنها از سوی عده‌ای منفعت طلب ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در تامین کالاهای اساسی و ذخایر در این حوزه با مشکل مواجه نخواهیم شد، گفت: حتی تا پیش از سال 92 یعنی زمانی که با بدترین قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل روبه‌رو شده بودیم هم از نظر تامین کالاهای اساسی مشکلی نداشتیم. به گفته حریری، در حال حاضر اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها همراه ایران هستند و تنها آمریکا پشت ایران را خالی کرده است. پس دلیلی ندارد چنین نگرانی‌ای در جامعه ایجاد شود. این در حالی است که همیشه برخی به دنبال ایجاد جو روانی در میان مردم هستند.
دولت، عامل نوسان قیمت دلار
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نوسان قیمت دلار می‌تواند بر افزایش قیمت دارو و کالاهای اساسی هم تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: توزیع بیش از 90 درصد دلار در سطح بازار از سوی خود دولت صورت می‌گیرد که 50 درصد آن از درآمدهای نفتی تامین شده و مابقی هم از طریق ارزش افزوده حاصل از صادرات غیرنفتی تامین می‌شود.
وی ادامه داد: پس اتفاقات بازار ارز و نوسان دلار ربطی به بازار و صرافی‌ها ندارد و تنها دولت عامل چنین نوساناتی است. حریری با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبه مصنوعی برای مردم ایجاد شده است، گفت: چنان جوی در بازار ایجاد شده که در حال حاضر تقاضا برای خرید «پوشک» به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر تحریم‌ها شدت بگیرد هم در تامین کالاهای ضروری با مشکل مواجه نمی‌شویم، گفت: با کشورهایی که مرز زمینی داریم حتی در بدترین شرایط هم مشکلی نخواهیم داشت چرا که نیازهای خود را از طریق سیاستگذاری‌های مناسب با آن کشورها تامین خواهیم کرد. اگرچه با کشورهایی که مرز زمینی نداریم، در تبادلات هوایی به مشکل می‌خوریم.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه اگر مسیر و خط ‌آهن میان ایران و چین راه‌اندازی شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات ایران با راه‌اندازی این مسیر به خصوص در زمان تحریم‌ها حل خواهد شد.
بزرگنمایی احتکار
حریری همچنین در رابطه با کشف انبارهای احتکار توسط دولت نیز اظهار کرد: در این خصوص تنها بزرگنمایی از سوی دولت انجام می‌شود چرا که به عنوان مثال وجود یک میلیارد دلار کالا در انبار یک فعال اقتصادی چندان چیز عجیبی نیست و این رقم نمی‌تواند بازار را به هم بریزد.
به گفته وی، روال کار فعالان اقتصادی همین است و این رقم ذخیره کالا در انبارها احتکار به حساب نمی‌آید در حالی که دولت این روزها توجه مردم را به کشف کالاهای احتکار شده جلب کرده در حالی که نمی‌توان روی همه آنها نام احتکار را گذاشت.