وعده حل مشکل کمبود پوشک تا هفته آینده؛

طبق وعده مسوولان، کمبود پوشک بچه، بزرگسالان و وسایل بهداشتی بانوان هفته آینده برطرف می‌شود؛ هر چند که به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه وارداتی این محصولات باید شاهد افزایش دو تا 5/2 برابری قیمت‌ها باشیم!
طی روزهای اخیر شاهد کمبود و گرانی شدید و نگران‌کننده پوشک معمولی بچه، پوشک کامل بچه، پوشک بزرگسالان، وسایل بهداشتی بانوان، دستمال کاغذی و دیگر محصولات سلولزی بودیم چرا که تولیدکنندگان نمی‌دانستند که باید با چه ارزی مواد مورد نیاز خود را از گمرک ترخیص کنند؛ به این معنا که آیا به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد یا باید با ارز بازار ثانویه اقدام به واردات کنند. بنابراین مواد اولیه وارد شده در گمرک دپو شد تا تکلیف در این رابطه مشخص شود اما در نهایت مشخص شد که تولیدکنندگان باید مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه کنند که پس از وقفه‌ای ۱۵ تا ۲۰ روزه در چرخه تولید مجددا از شنبه هفته جاری شاهد تولید مجدد واحدهای تولیدی داخلی هستیم؛ هر چند به گفته تولیدکنندگان، قیمت‌ها دو تا دو و نیم برابر افزایش خواهد یافت و مشکل کمبود از ابتدای هفته جاری به طور کامل برطرف خواهد شد.
اما مساله قابل تامل دیگر افزایش تقاضای مردم و هجوم همیشگی افرادی است که برای خرید، بازار را با التهاب روبه‌رو می‌کنند. در چنین مواقعی متاسفانه برخی از مردم با خرید بیش از میزان مصرف نه تنها موجی از نگرانی را در بین مردم رقم می‌زنند بلکه بخش قابل توجهی از نیاز دیگر اقشار سطح جامعه را نیز خریداری می‌کنند و در خانه نگه می‌دارند تا این‌گونه نیاز شخصی خود را طی روزها و ماه‌های آتی برطرف کنند که در نهایت این افراد موجب تحریک، کمبود و گرانی در بازار می‌شوند.
بر همین اساس رییس انجمن صنایع سلولزی ایران درباره آخرین وضعیت پیش آمده در خصوص کمبود و گرانی محصولات سلولزی اظهار کرد: در مورد ماجرای احتکار پوشک بچه و سایر محصولات بهداشتی مورد استفاده مردم باید تاکید کنم که هیچ‌گونه احتکاری توسط تولیدکنندگان ایرانی صورت نگرفته و مواد احتکار شده مربوط به محصولات خارجی بوده که یا به صورت قاچاق وارد کشور شده یا از مبادی گمرک وارد شده‌اند و در بخش اجناس ایرانی به هیچ عنوان احتکاری صورت نگرفته است.


عباس فصیح‌خوشگرد ادامه داد: حدودا ۱۵ تا ۲۰ روز به دلیل ناهماهنگی‌های صورت گرفته، تولیدکنندگان مواد سلولزی نمی‌دانستند که به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد یا باید با ارز آزاد مواد مورد نیاز این صنعت را خریداری کنند‌ بنابراین در مدت زمانی مذکور کارخانجات به صورت تعطیل یا نیمه‌تعطیل در‌آمد و مواد اولیه وارد شده در گمرک ماند.
رییس انجمن صنایع سلولزی ایران با بیان اینکه پیش از شرایط پیش آمده مواد اولیه صنایع سلولزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی و پایین‌تر از آن به کشور وارد می‌شد، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان مجبور شدند با توجه به تحریم، مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز ۱۰ هزار تومانی وارد کنند و به همین دلیل شاهد افزایش دو تا 5/2 برابری مواد اولیه کارخانجات تولیدی خواهیم بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان مشکل کمبود این محصولات برطرف می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه از اوایل هفته گذشته تکلیف ارز مواد اولیه محصولات سلولزی مشخص شد اجناس تولیدکنندگان با ارز ۱۰ هزار تومانی از گمرک ترخیص شد و از شنبه هفته جاری مجددا کارخانجات تولید خود را آغاز کردند و این وعده را به مردم می‌دهیم که طی روزهای آتی و از ابتدای هفته آینده مشکل کمبود محصولات سلولزی برطرف خواهد شد.
فصیح‌خوشگرد ادامه داد: نکته‌ای که باید بدانیم این است که در این رابطه قیمت‌ها دو تا دو و نیم برابر افزایش خواهد یافت‌ چرا که ۸۰ تا ۸۵ درصد مواد اولیه پوشک بچه و سایر محصولات سلولزی، وارداتی است و امکان تولید در کشور به دلیل پهنه جغرافیایی وجود ندارد چرا که مواد اولیه محصولات سلولزی مربوط به درختان پهن‌برگ است و از خمیر پالپِ چنین درختانی تهیه می‌شود که در ایران به دلیل پهنه جغرافیایی امکان تولید آن وجود ندارد.
وی به ایسنا گفت: از شنبه هفته جاری تمامی واحدهای تولیدی را مکلف کردیم که با بالاترین میزان تولید را انجام دهند و با سرعت محصولات را توزیع کنند. بنابراین آنها در حال توزیع به اقصی نقاط کشور هستند و به زودی مشکل کمبود چنین محصولاتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر واحدهای فروش برطرف خواهد شد.