جمهوریت نظام به شدت تضعیف شده است

گروه سیاسی- حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور پاسخگویی به سوال یک نماینده در صحن علنی مجلس و نطق تند پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران که راه برون‌رفت از مشکلات را بازگشت نهادهای نظامی به پادگان‌ها و پرداختن به وظایف ذاتی خود دانست از مهم‌ترین اخبار مجلس شورای اسلامی بود.
سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پاسخ به سوالات عبدالحمید خدری نماینده بوشهر به مجلس آمده بود در پاسخ به این سوال که نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال ۹۵ تاکنون چگونه بوده است، گفت: منابع مالی کتابخانه‌ها در درآمدهای حاصله از ماده۶ قانون کتابخانه‌ها و کمک‌های مردمی و درآمدهای اختصاصی توجیه شده است. وی تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌ها حدود سه هزار و ۴۰۰ کتابخانه در کل کشور با ۲۶ میلیون مراجعه دارد. در سال ۹۶ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه این کتابخانه‌ها بوده است که ۳۱۰ میلیارد آن حقوق و دستمزد بوده و مابقی هزینه نگهداری و تجهیز شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از این مقداری که در سال ۹۶ هزینه شده بودجه‌ای که از طرف مجلس برای این وزارتخانه تعیین شد 5/147 میلیارد بود که از طرف سازمان برنامه‌و‌بودجه ۱۱۱ میلیارد تومان اختصاص یافت‌ یعنی یک‌چهارم منابع مورد نیاز کتابخانه‌ها از موارد کمک دولتی بوده است.
صالحی با اشاره به ماده ۶ قانون کتابخانه‌ها گفت: قانون می‌گوید شهرداری‌ها و انجمن کتابخانه‌ها باید منابعی را تامین کنند که بهتر است شهرداری‌های مختلف این کار را انجام دهند اما به علل مختلف انجام نمی‌دادند. بنا به تبصره‌ای در این قانون مطرح شده که در صورت امتناع هر کدام از شهرداری‌ها در پرداخت نیم‌درصد از هزینه‌ها، وزارت اقتصاد مکلف است آن موارد را از مجموع درآمد شهرداری‌ها کسر و به کتابخانه‌ها پرداخت کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامه‌هایی که از حذف درآمدهای استانی واریز شده گفت: مجموعه این مدارک در اختیار هیات رییسه قرار داده شده و به هر میزان که شهرداری هر منطقه به عنوان نیم درصد موظف به پرداخت بوده به شهرهای مربوطه ارسال شده است.


وی با اشاره به نهاد کتابخانه‌ها در کشور گفت: در سال ۹۴ درباره ارجاع بودجه‌ها به هر استان در سال ۹۶ نظری وجود داشت که حساب مرکزی ایجاد و از آنجا به همه استان‌ها واریز شود. اما تاکید می‌کنم که درآمدهای هر استان به همان استان پرداخت می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گزارشی که در این سه سال درآمدها به یک حساب آمده و به تک‌تک استان‌ها واریز شده و اینکه شهرداری‌ها چه مبالغی را واریز کرده‌اند، وجود دارد. ما منابع را از حساب‌ها از جایی به جای دیگر نمی‌بریم بلکه شهرهای کمتر‌برخوردار سهم بیشتری از کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند. این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: این۱۲۰ میلیارد تومان به کلانشهرها کمتر اختصاص داده شده و به شهرهای دیگر بیشتر کمک کرده‌ایم.
جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است
وی در پاسخ به سوال دوم این نماینده راجع به اینکه علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه‌های کلیدی وزارتخانه بوده‌اند و جایگزینی نیروهای بی‌تجربه چیست، گفت: جابه‌جایی مدیران کاری طبیعی است و این کار با استفاده حداکثری از افکار گروهی در وزارتخانه انجام شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روحانیونی که در وزارتخانه بوده‌اند در مناصب دیگری مشغول کار هستند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها ۱۲ فرهنگسرا، ۹۰ کتابخانه و ۱۰۰ سالن سینما را ایجاد کرده و ۱۴۰۰ کتابخانه بازسازی شده و موزه‌ها تعمیر و تجهیز شده‌اند.
صالحی ادامه داد:‌ بیمه هنرمندان به ۳۰ هزار بیمه‌کننده نزدیک شده و در سال ۹۶ در حوزه سینما چهار هزار و ۵۰۰ فیلم ساخته شده است. جوایز ما در حوزه سینما ۵۶۲ جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای بود و ۳۰ جشنواره هنرهای تجسمی را برگزار کردیم. این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در حوزه موسیقی در سال ۹۶ حدود هشت هزار اجرای صحنه‌ای و جشنواره‌های فجر و استانی برگزار شد. در حوزه هنرهای نمایشی هم هزار و ۹۰۰ تئاتر اجرا شد که ۵/۵ میلیون مخاطب داشت. در حوزه مد و لباس هم بیش از ۱۱ هزار ثبت طرح لباس ملی داشته‌ایم.
در نهایت عبدالحمید خدری که در صحن علنی مجلس دو سوال را از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده بود از پاسخ‌های وزیر قانع شد و تاکید کرد: وزیر ارشاد کمیته‌ای را برای بحث‌های مطرح شده تشکیل دهد و گزارشی را به کمیسیون فرهنگی مجلس بدهد.
اما پروانه سلحشوری از ناطقان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور، خطاب به مردم، نمایندگان و مسوولان نظام گفت: بنا بر سوگندی که خورده‌ام پاسدار رای موکلانم خواهم بود. امروز نمی‌خواهم فقط مرثیه بخوانم، چرا که هنوز امید باقی است مردم به ما می‌گویند فقط حرف نزنید‌ بلکه عمل کنید این در حالی است که ما قوه مجریه نیستیم و اختیار نداریم. وظیفه مجلس، وضع قوانین و نظارت بر اجرای قانون است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که از نظر اقتصاد ملی پول ایران بی‌ارزش‌ترین واحدهای پول دنیاست، گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند و از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی از جمله بازداشت فعالان مدنی و صنفی به طور روزمره مشاهده می‌شود.
سلحشوری افزود: ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ و تداخل فعالیت‌های نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم، حال رییس‌جمهور بگوید بحران نداریم، جناب رییس‌جمهور، فعلا با ابر‌چالش‌ها درگیر هستیم و همه می‌دانند.
سلحشوری اظهار کرد: می‌خواستم به قوه قضاییه که پایه عدالت، جمهوریت و آزادی جامعه است انتقاد کنم و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم، اما دریغ از گوش شنوا، می‌خواستم رییس‌جمهور و دولت را نقد کنم و گلایه‌های بحق مردم را بیان کنم و نارضایتی جدی مردم را بگویم دیدم ایشان در بین گزینه‌های نظارت استصوابی بهتر به نظر می‌رسد و در همین مجلس به بهانه توصیه‌های رهبری پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به ملت و نمایندگان ندادند.
سلحشوری یادآور شد: می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم‌ ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارد، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم‌ اما دیده چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسوول اقتصاد است.
سلحشوری عنوان کرد: به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام معظم رهبری قرار می‌دهم‌ زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است، همان گونه که ۱۰ سال پس از انقلاب در زمان امام خمینی (ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد، اکنون از مقام معظم رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آن‌طور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم‌ بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی و نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است که نیاز به همه‌پرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم، باشد به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه‌گویی در این مورد بپردازند.
گلایه نمایندگان از رییس مجلس
اما دیروز نمایندگان تذکراتی راجع به وضع اقتصادی خراب مردم دادند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکر ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به علی لاریجانی گفت: اوضاع اقتصادی را در این روزها ببینید، چرا کسی با مردم شفاف صحبت نمی‌کند. لاریجانی خطاب به نماینده مردم شاهین‌شهر گفت: بعدا این بحث را مطرح کنید.
در ادامه جلسه بار دیگر محمدرضا صباغیان در تذکری درباره عمران روستایی خطاب به رییس مجلس گفت: وضعیت اقتصادی مردم خراب است، شما در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی هستید اما اقدام خاصی انجام نمی‌دهید. نماینده مردم بافق ادامه داد: این طرح علاوه بر اینکه بار مالی دارد با برنامه پنج ساله هم مغایرت دارد. همه ما دغدغه روستا داریم اما این طرح با قوانین مغایرت دارد. حاجی‌دلیگانی هم پس از رد کلیات طرح جامع و توسعه عمران روستایی بار دیگر تذکر خود را تکرار کرد و خطاب به علی لاریجانی گفت: این روزها مسائل مهمی در کشور مطرح می‌شود، اوضاع اقتصادی خوب نیست کسی با مردم صحبت نمی‌کند.
نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: کسی شفاف‌سازی نمی‌کند و ریشه‌ها را برای مردم بازگو نمی‌کند. رییس‌جمهور ظاهرا با مردم قهر هستند وزرا هم همین‌طور‌. شما هم صحبت نکردید‌. وی افزود: هنگامی که به حوزه‌های انتخابیه می‌رویم نمی‌توانیم جواب مردم را بدهیم، از تک‌تک همکاران هم بپرسید همین را می‌گویند که باید توجه شود. حاجی‌دلیگانی بار دیگر لاریجانی را مورد خطاب قرار داد و گفت: شما به عنوان رییس قوه مقننه در جلسه هماهنگی سران قوا شرکت می‌کنید چرا گزارشی نمی‌دهید؟ اگر رییس‌جمهور برنامه دارد بگویید اگر هم ندارد بگویید از نظرات دیگران استفاده کند. وی در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از این دو هفته تعطیلی یک هفته را سر کار حاضر شویم و از دولت هم دعوت کنیم تا هم‌افزایی در تصمیم‌گیری‌ها صورت گیرد؛ تا مردم بدانند تکلیف چیست. مردم پای نظام ایستاده‌اند اما از لحاظ اقتصادی رنج می‌کشند.لاریجانی در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت: همه شما نمایندگان دغدغه و نگرانی‌هایی دارید و در جلسات غیرعلنی هم مطرح می‌کنید، در آن یک هفته‌ای که شما اشاره کردید کمیسیون اقتصادی که محور است حضور دارد و جلساتی با دولت خواهیم داشت. رییس مجلس تاکید کرد: ما جلساتی با دولت داریم و موارد را پیگیری می‌کنیم اما پیچیدگی‌هایی هم دارد؛ این طرح‌های دو فوریتی را که می‌آورید. درد دل‌ها خاصیتی ندارد بلکه باید مشکلات حل شود.