روحانی در مراسم افتتاح 3 طرح پتروشیمی‌:

الهام بیگی- در این برهه اقتصادی که دولتمردان نسبت به گرانی و نوسانات شدید ارزی سکوت اختیار کردند، رییس دولت بر این باور است که درگیر جنگ اقتصادی و روانی شده‌ایم و در این جبهه جنگ‌، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی نقش مهمی دارند و تامین نیازمندی‌های ارزی بر دوش پتروشیمی‌هاست.
در شرایطی که بی‌تدبیری دولت مردم را ناامید کرده و دیگر بهبود حال اقتصاد ایران به آرزویی محال مبدل شده روحانی از امید سخن به میان می‌آورد و وعده گذر از بحران اقتصادی را می‌دهد.
به اعتقاد رییس‌جمهور اینکه در یک روز آن هم در شرایطی که بدخواهان در پی فشار به مردم و تحریم غیرقانونی و ظالمانه به ملت ایران هستند، سه طرح مهم افتتاح می‌شود به معنای پیروزی در برابر نقشه‌های دشمن است.
حسن روحانی که برای افتتاح چند طرح جدید پتروشیمی به عسلویه سفر کرده در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس در عسلویه‌ با تاکید بر اینکه کاروان تلاش و سازندگی ما متوقف نخواهد شد، اظهار داشت: از سال ۹۲ تا امروز ۱۴ طرح پتروشیمی افتتاح شده و باز هم امسال تا پایان سال افتتاح خواهیم داشت و در سال آینده نیز شش طرح افتتاح خواهد شد. برای تکمیل چرخه صنعت پتروشیمی باید سرمایه‌های داخلی و خارجی را جذب کنیم. اگرچه جذب سرمایه خارجی تا حدی با مشکل مواجه شده اما می‌توانیم برای توسعه صنعت، سرمایه‌ها را جذب کنیم.


رییس‌جمهور افزود: اگر همه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کشور ایجاد شود، منافع بسیاری نصیب ملت ما می‌شود. از همه کسانی که امروز موجب شده‌اند این خبر خوب یعنی افتتاح سه پروژه صنعتی به مردم برسد تشکر می‌کنم. الحمدلله به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم که قابل توجه است.
تامین ارز با اهرم پتروشیمی‌ها
روحانی با اشاره به مسائل اقتصادی و تحریم‌ها اظهار داشت: امروز، روز جنگ اقتصادی و جنگ روانی دشمنان در برابر ملت ایران است. در خط مقدم این جنگ، بخش‌هایی قرار دارد که بار اقتصادی بر عهده آنهاست و بخش نفت و گاز و پتروشیمی خط مقدم مبارزه با تحریم دشمنان است. با تلاش کار خود را ادامه می‌دهیم و نفت و گاز و پتروشیمی را تولید و صادر می‌کنیم.
وی با اشاره به بازار ثانویه ارز که به تازگی تشکیل شده، گفت: پتروشیمی نقش عمده‌ای در تامین ارز بازار ثانویه کشور بر عهده دارد. این نشان می‌دهد افرادی که در این صنعت کار می‌کنند در خط مقدم مبارزه با دشمن هستند. دشمن از این راه می‌خواهد به کشور فشار وارد کند و مردم را با مشکل روبه‌رو سازد.
وی اظهار داشت: هرکاری که باعث حرکت ما به سمت خودکفایی، اقتصاد مقاومتی، ارزآوری بیشتر و اشتغال شود مایه افتخار است. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در طول بیش از ۱۰۰ سال گذشته نه‌تنها در تولید کشور بلکه حتی در تحولات مهم سیاسی کشور هم تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: در همه حوادث تاریخ سیاسی کشور ما در طول دهه‌های گذشته، کارکنان، کارگران و مهندسان نقش بسیار ارزشمندی ایفا کرده‌اند و کمتر حادثه مهمی در کشور است که نام این عزیزان در آن آشکار و روشن نباشد. در سال ۵۷ انقلاب وقتی پیروز شد که صنعت نفت در کنار انقلابیون قرار گرفت و در دوران دفاع مقدس هم اگر کارکنان پرتلاش این صنعت نبودند، به راحتی مردم از انرژی مورد نیازشان محروم می‌شدند و نه‌تنها حرارت و روشنایی از خانه‌های مردم می‌رفت‌ بلکه ابزار جنگی ما هم به حرکت در‌نمی‌آمد.
توطئه جدید بیگانگان
رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز وارد مرحله جدیدی در برابر توطئه بیگانگان شده‌ایم، تصریح کرد: همان‌هایی که می‌خواستند مانع پیروزی انقلاب شوند و ناموفق شدند، همان‌هایی که در دفاع هشت ساله خواستند بر ما غلبه کنند و ناموفق شدند، امروز هم در برابر عظمت و بزرگی مردم ایران توطئه جدید خود را آغاز کردند. در هر توطئه‌ای مساله‌ای برای ما ایجاد می‌شود و مسیر و جاده هموار حرکت ما با مشکلاتی مواجه خواهد شد‌ اما امکان ندارد ملت ایران را از حرکت و پیشرفت بازدارند و امکان‌پذیر نیست.
وی گفت: برخی از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد در دوران تحریم آغاز شده و امروز که دشمن در فکر تحریم‌های جدید است، پروژه‌هایی نیز برای اجرا امضا شد.
روحانی با بیان اینکه اساس پیروزی و شکست اینجاست که اگر دشمن بتواند امید و تلاش و حرکت را از ما بگیرد برای اهداف ناصحیح و ظالمانه خود موفق شده است، خاطرنشان کرد: اگر امید و تلاش باقی بماند و حرکت ما ادامه پیدا کند، حتما ناموفق خواهد بود. در اینکه مردم با مشکلات جدید مواجه هستند را لمس می‌کنیم‌ اما اینکه دشمن قادر نیست به اهدافش برسد هم مثل روز برای ما روشن است.
رییس‌جمهور ادامه داد: دشمن می‌گوید ایران عزتمند، مستقل و تاثیرگذار در منطقه و جهان را نمی‌پسندم و ایرانی می‌خواهم که در اختیار من و با اراده من مسیرش را انتخاب کند تا سودش در اختیار من باشد تا از نو سلطه بر ایران را به دست آورم که این هم از محالات است.
دشمن می‌خواهد ما را به قبل از سال۵۷ برگرداند
وی با تاکید بر اینکه امکان ندارد بدخواهان موفق شوند ما را به قبل از سال ۵۷ برگردانند، عنوان کرد: آنها می‌خواهند ما را 40 سال به عقب برگردانند تا تسلیم شویم و بگوییم اشتباه کردیم که می‌خواهیم مستقل باشیم. اشتباه کردیم که شما را از کشور بیرون راندیم. اشتباه کردیم که امروز می‌خواهیم به عنوان ایران در منطقه تاثیرگذار باشیم. چنین آرزویی برای دشمن هیچ‌وقت محقق نخواهد شد و از مشکلات عبور خواهیم کرد.
روحانی با اشاره به پروژه‌های پتروشیمی افتتاح‌شده، افزود: پتروشیمی مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول دارد. فاز اول پتروشیمی «پرویز» نیز مجموعا بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول خواهد داشت و نیروگاه دماوند نیز که ۶۵۰ مگاوات برق تولید می‌کند. این افتتاح‌ها نشان می‌دهد در مسیر تلاش و ایثار و فداکاری هستیم.
رییس‌جمهور‌ گفت: همین طرح‌ها ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ اشتغال مستقیم و مقدار بیشتری اشتغال غیرمستقیم به وجود خواهد آورد.
وی با بیان اینکه در مسیر تولید برای نیاز داخل و صادرات حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: هر طرح و پروژه‌ای که امروز آغاز شود به معنای انقلابی‌گری و تلاش برای عزت ملت ایران است. هر پروژه‌ای هم که افتتاح شود به معنای این است که این ملت در مسیر تلاش و فعالیت هیچ‌گاه توقف نخواهد داشت.
افزایش ۷۵ درصدی صادرات پتروشیمی
بیژن نامدار‌زنگنه وزیر نفت نیز در مراسم افتتاح سه طرح پتروشیمی در مورد تحولات صنعت پتروشیمی در پنج سال اخیر گفت: طی این پنج سال جز سه طرحی که امروز افتتاح می‌شود ۱۲ طرح افتتاح شده که ارزش آنها به قیمت‌های امروز 5/3 میلیارد دلار است و ارزش این سه طرح 5/1 میلیون دلار است.
وی افزود: در سال‌های اخیر اتفاق‌های مهمی در صنعت پتروشیمی افتاد. ۳۳ درصد وزن محصولات پتروشیمی افزایش یافته و ۷۶ درصد صادرات محصولات پتروشیمی اضافه شده، همچنین ۱۳ درصد عرضه داخلی برای صنایع پایین‌دستی افزایش یافته است. گاز تحویلی به صنعت پتروشیمی به مقدار ۳۵ درصد رشد کرده است.
وزیر نفت ادامه داد: نکته مهمی که خدمت رییس‌جمهور باید عرض کنم تحولات در مورد تولید اتان است که جزو با‌ارزش‌ترین محصولات است و ما در حال حاضر در تولید آن کمبود داریم.
زنگنه افزود: در سال ۹۲ کل تولید اتان ما 8/3 میلیون تن بوده است در سال ۹۶ به 11/6 رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ به بیش از ۱۲ میلیون تن تولید اتان برسیم. باید به تولیدکننده‌ها فشار بیاوریم که واحدهای الفین باید راه بیفتد تا اتان تولید شود.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین و بهترین واحدهای ما بوشهر است که اصلی‌ترین محصولش اتان است. برای ما خوراک پتروشیمی به خوبی قابل تامین است. مجتمع پالایشی سیراف ظرفیت خیلی خوبی دارد ولی با توجه به مشکلاتی که پیش آمد کسی آن را فاینانس خارجی نمی‌کند.
زنگنه افزود: امروز برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت دو قرارداد امضا می‌شود. با این قرارداد ما دیگر در خوزستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد گاز‌ فلر نخواهیم داشت و بخش عمده این گاز‌ها به خوراک تبدیل می‌شود.
افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی
بر اساس این گزارش با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی، آمار رسمی ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی ایران به ۶۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تن رسید.
با آغاز به کار رسمی فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک منطقه خاورمیانه و جهان با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و 265 هزار تن اوره و آمونیاک تبدیل می‌شود.
هزینه اجرای این پروژه 502 میلیون یورو بوده که از محل درآمد فازهای نخست و دوم مجتمع پتروشیمی پردیس تامین شده ‏است. این هزینه شامل احداث واحدهای جانبی یوتیلیتی از جمله دو بویلر هر کدام به ظرفیت 150 تن در ساعت، طرح توسعه ‏آبگیر و احداث واحد تولید آب ‏DM‏ به ظرفیت 300 مترمکعب در ساعت است.
واحد آمونیاک فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس از زمان بهره‌برداری در آبان‌ماه پارسال تاکنون موفق به تولید 327 هزار تن آمونیاک شده که این میزان معادل ‌‏69 درصد برنامه پیش‌بینی شده تا پایان شهریورماه امسال است.
تولید تجاری پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول از 29 مرداد ماه امسال آغاز شده و با توجه به آماده نبودن فازهای دو و سه طرح پتروشیمی دماوند، واحد تولید اکسیژن پتروشیمی مرجان به منظور تامین برخی خدمات یوتیلیتی (خدمات پشتیبانی) امسال به بهره‌برداری رسیده است.
شرکت پتروشیمی دماوند، مجری طرح تامین یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است. پیش از این قرار بود یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی فاز دوم عسلویه مانند فاز یک، به صورت متمرکز تامین شود، اما با توجه به روند پیشرفت پتروشیمی مرجان و زمان‌بر شدن روند خصوصی‌سازی طرح دماوند، پتروشیمی مرجان با تغییر راهبرد و برای جلوگیری از تاخیر در تولید، اقدام به ساخت واحد ASU (تولید اکسیژن) کرده است.
گشایش فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه با ظرفیت تولید یک هزار و 900 مگاوات برق شامل 12 توربین و واحد بخار این نیروگاه، امروز به بهره‌برداری رسمی رسید. در کنار راه‌اندازی واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره‌برداری از تاسیسات GIS و پست‌های انتقال برق، هم‌اکنون امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های در حال ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.