«ابتکار» از راهکارهای نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گزارش می‌دهد تکذیب جنگ زرگری مجلس و دولت

معصومه معظمی
با توجه به نابسامانی اقتصادی و بازار آشفته این روزهای کشور، بخش اعظمی از تذکرات نمایندگان درباره موضوعات اقتصادی به رئیس‌جمهوری و وزرای دولت است. به نحوی که طی چند روز 2 وزیر را استیضاح و برکنار کردند و رئیس‌جمهوری را به بهانه پاسخ‌گویی درباره محورهای اقتصادی به مجلس کشاندند. هر چند که توضیحات کلی روحانی برخلاف وعده‌ای بود که پیش از حضورش در مجلس داده بود که برای شفاف‌سازی درباره ابهامات موجود به مجلس می‌آید. ولی این سکوت و در مواقعی کلی‌گویی نه‌تنها نمایندگان بلکه مردم را قانع نکرد و امید بازیافته و تصورشان از شفاف‌سازی و کنارگذاشتن تعارفات را به یاس بدل کرد.
پرواز و صعود روزانه قیمت دلار این روزها مرز 13 هزار تومان را درنوردیده و نارضایتی‌های عمومی دیگری را ایجاد کرده و باعث شده است مردم اعتمادشان از نمایندگان خودشان در خانه ملت را هم از دست بدهند. از این رو این زمزمه به گوش می‌رسد که استیضاح وزرای دولت از طرف مجلس در این روزها تنها مسکنی موقتی و فریب‌کارانه به منظور آرام کردن افکار عمومی و جنگ زرگری بوده است. از طرفی برخی نمایندگان هم برای اینکه این باور عمومی را در قبال خود منتفی کنند و بتوانند برای مردم حوزه انتخابیه‌شان پاسخی مناسب داشته باشند، همه گناه را به گردن دولت انداخته و به تعدد تذکر و سوال و استیضاح وزرا روی آورده‌اند. آنها روزانه بخش عمده‌ای از وقت مجلس را به انتقاد صرف از دولت و عملکرد اقتصادی آن اختصاص داده‌اند. گویی در بروز مشکلات اقتصادی و شرایط فعلی تنها دولت روحانی مقصر است و عوامل دیگر داخلی و خارجی و سنگ‌اندازی‌های متعدد تندروها و تصمیمات خلق‌الساعه مجلس و برخوردهای شبهه‌ناک قوه قضاییه و... هیچ تاثیری نداشته است.
دست و پا زدن برخی برای رفع مسئولیت از خود درقبال مشکلات اقتصادی


روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو جبهه پایداری مجلس که در زمان دولت 8 ساله احمدی‌نژاد با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و شرایطی مشابه این روزهای مردم روزه سکوت گرفته بود و از طرفی سایر دوستانش مردم را به خوردن اشکنه و پیاز ترغیب می‌کردند، امروز مدعی حمایت از مردم شده و سنگ بی‌بضاعت‌ها را به سینه می‌زند، در تذکری در صحن مجلس گفت: «زمانی که در حوزه انتخابیه هستیم نمی‌توانیم جوابگوی مردم باشیم، باید برای رفع مشکلات مردم چه کنیم؟ اگر از تک‌تک نمایندگان سوال کنید آنها نیز خواهان ارائه گزارش و توجه دولت به مشکلات هستند؛ از آنجایی که شما به عنوان رئیس قوه مقننه در جلسات شورای هماهنگی حضور دارید بفرمایید مسائل مورد بررسی در این جلسات چیست.» نماینده مردم شاهین‌شهر همچنین طی اخطار قانون اساسی و اشاره به ماده 110 اظهار کرد: «بیان مسائل مهم کشور توسط رئیس جلسه یکی از ضروریات است. اوضاع نابسامان اقتصادی از یک سو و عدم شفاف‌سازی از سوی دیگر مردم را در بی‌اطلاعی گذاشته است.»
رئیس‌جمهوری با مردم قهر است
او همچنین در صحن علنی در تذکر خود از رئیس‌جمهوری انتقاد کرد و گفت: «رئیس‌جمهوری با مردم قهر است و صحبتی نمی‌کند؛ شما نیز امروز صحبتی در رابطه با مشکلات مالی نکردید، گرانی‌ها سرسام‌آور است.» علی لاریجانی در پاسخ به تذکر او با بیان اینکه «جلساتی که با دولت برگزار شده بود مجددا پیگیری می‌شود»، اظهار کرد: «البته قبول کنید پیچیدگی‌هایی در کار است و جواب یک خطی ندارد. اقداماتی مانند طرح دوفوریتی که شما برای تامین مایحتاج مردم مطرح کردید و چهارشنبه در صحن ارائه می‌شود مفید است.» رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه «درد و دل خاصیتی ندارد» از نمایندگان خواست که اگر طرح و راهکاری عملی دارند به کمیسیون اقتصادی که مشغول بررسی مشکلات اقتصادی در شرایط موجود است ارائه دهند و صرفا به انتقاد روی نیاورند. لاریجانی ادامه داد: «خود افراد باید فعال باشند، طرح‌هایی بیاورند تا مشکلات کاهش یابد. برای دورنمای کلی نیز حتما جلسه‌ای با دولت گذاشته می‌شود و بحث جدیدتری صورت گیرد.» علاوه بر حاجی دلیگانی یکی دیگر از نمایندگان روحانی را خطاب قرار داد و گفت که عملکرد اقتصادی ضعیف شما موجی از سرخوردگی و ناامیدی را نه تنها در میان منتقدان جنابعالی بلکه در میان طرفداران دولت نیز ایجاد کرده است و علاوه بر فشار مضاعفی که بر اقشار ضعیف وارد کرده طبقه متوسط را نیز مستاصل کرده است.
همچنین جواد ساداتی‌نژاد، نماینده اصولگرای کاشان هم در تذکری شفاهی گفت: «ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که در هیات دولت صادر شده است باید تغییر کند، چرا که در جنگ اقتصادی جوابگو نیست.» محسن بیگلری، نماینده بانه و سقزهم با انتقاد از روحانی تذکر داد: «آقای روحانی! آیا خبر دارید که امروز دلار به بالای ۱۳ هزار تومان رسیده است و قیمت سکه به مرز پنج میلیون تومان رسیده است؟ روا نیست که بیش از این درنگ کنید.»
منصف باشیم
البته خارج از انصاف است که نمایندگان برای تبرئه خود در نگاه مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان همه تقصیر و کاستی‌های اقتصادی را به دوش دولت بیندازند. بلکه باید به دنبال یافتن راهکارهای عملی و اصولی با تقسیم‌بندی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشند بلکه از این بحران ایجادشده به سلامت عبور کنیم. پس برای تحقق این موضوع باید نمایندگان همراهی و همفکری جدی در کنار جلسه سران قوا داشته باشند و دولت را از نظر قانونی و پیشنهادات کارشناسانه مورد حمایت قرار دهند تا فشار کمتری به مردمی که زیر بار مشکلات اقتصادی قد خم کرده‌اند وارد شود.
مشکلات اقتصادی راه‌حل اقتصادی ندارند
بنابراین محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح شرایط فعلی اقتصادی به «ابتکار» گفت: «راه‌حل‌های مشکلات اقتصادی کشور صرفا اقتصادی نیستند. در طول سنوات طولانی گذشته سیاست‌ها و اصول راهبری کشور به گونه‌ای بوده است که سرمایه‌های مختلف کشور اعم از سرمایه‌های مادی و انسانی، نمادین و اجتماعی را به درستی به کار نبرده‌ایم و این سرمایه‌ها را به نوعی تلف کرده و به هدر داده‌ایم.» نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «اگر امروز بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم رویکردی می‌طلبد که همه سرمایه‌ها را به مشارکت بگیریم و در حل مشکلات کشور درگیر کنیم. یعنی باید یک بسیج عمومی از همه ظرفیت‌ها داشته باشیم و درآن صورت به نظر می‌رسد امکان حل مسائل کشور در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت عملی شوند. البته برخی مسائل در کوتاه‌مدت و به طور دفعی حل نمی‌شوند و لازمه آن وفاق ملی و بسیج عمومی است و در آن صورت می‌شود امیدوار بود که به سمت حل مشکلات برویم.»
همراهی با دولت برای رفع مشکلات اقتصادی
علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس هم در تشریح شرایط و مشکلات اقتصادی فعلی و اینکه «چرا راهکار عملی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی وجود ندارد»، به «ابتکار» گفت: «در حوزه اقتصادی برنامه‌ریز و تصمیم‌گیر دولت و وزرا هستند که باید در چارچوب قوانین مصوب وظایفشان را انجام دهند.» او افزود: «سرعت‌بخشی و انجام تغییرات لازم می‌تواند برای خروج از این وضعیت کمک کند.» نماینده مردم تهران در مجلس حق شهروندی را دومین عامل مورد توجه دانست و گفت: «حفظ حقوق شهروندی در این باره هم لازم است و زمانی که مردم نسبت به موضوعی معترض هستند باید اعتراضشان شنیده شود و در چارچوب قانونی اقدامات لازم صورت بگیرد.» نجفی هم به عنوان عضو اقتصادی فراکسیون امید در واکنش به این موضوع که «قیمت دلار ساعتی در حال افزایش است و ارزش پول ملی کاهش یافته است و در این شرایط بد اقتصادی مردم سوال و استیضاح‌های بین مجلس و دولت را جنگ زرگری برای دلمشغولی مردم می‌دانند و اعتمادشان از مسئولان سلب شده است»، به «ابتکار» گفت: «به نظرم در بستر زمان به صورت فرایندی باید جهت‌گیری‌ها را اصلاح کنیم و عنصر اعتماد را هم در همین رفتارهای فرایندی شاید بتوانیم بازسازی کنیم. نکته دیگر به کارگیری و استفاده از نیروهای اعتمادساز است و اگر مردم ببینند افرادی که از صلاحیت و ظرفیت‌های فکری و شخصیتی که در طول سال‌ها تجربه کرده‌اند، امکان مشارکتشان در حل مشکلات وجود دارد و برنامه و عزم عمومی در مدیریت کشور احساس کنند، می‌تواند در اعتمادسازی دوباره مردم کمک کند.»
نجفی ادامه داد: «باید از بروز رفتارهای شعاری و انحصارطلبانه که جز افزایش تنش‌ها و اختلافات داخلی و بین‌المللی چیزی به ما اضافه نمی‌کند فاصله بگیریم. در این صورت می‌توانیم امید را به جامعه برگردانیم.»
از رفتارهای شعارزده بپرهیزیم
رحیمی نیز به عنوان عضو ارشد فراکسیون امید در ادامه با انتقاد از رفتار شعارگونه برخی مسئولان به «ابتکار» گفت: «البته در حال حاضر مجلس و دولت به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم هستند و جدیدترین این تصمیمات هم تصویب طرح دوفوریتی ارائه اقلام و کالاهای اساسی به مردم است که روز چهارشنبه در صحن علنی بررسی می‌شود. همچنین راهکارهایی هم هستند که به فکر کمیسیون‌ها و نمایندگان می‌رسد و در جلسات آنها را بررسی می‌کنند و دولت هم قطعا به دنبال راهکارهای میانبری است که بتوانند به سلامت جامعه را از این شرایط عبور دهد.» نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه «گاهی استفاده از مسکن‌های موقتی هم می‌تواند اقدام کوتاه‌مدت و تاثیرگذاری باشد»، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد اگر جهت‌گیری و رویکرد اصلاح شود با مسکن‌های موقتی هم می‌توان وضعیت را سامان داد. ولی دولت نیازمند عزم بیشتری است و خیلی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها حقیقتا در حوزه مسئولیت و اختیاراتشان تلاش و کوشش مدبرانه و دلسوزانه و مردم‌مدارانه‌ای ندارند و خیلی جاها نیازمند این هستیم که دستگاه‌های اجرایی مدبرانه‌تر، شفاف‌تر و مسئولانه‌تر پاسخگو باشند.» این عضو فراکسیون امید ادامه داد: «البته دایره عمل دستگاه‌های اجرایی ذیل سیاست‌های کلان‌تری است و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در جایگاه‌های دیگری رقم می‌خورد و مجلس، دولت، نشست سران قوا و همه کسانی که در اداره کشور دستی دارند در این موارد دخیل هستند.» البته رحیمی هم اضافه کرد که برای حل مشکلات اقتصادی هم در کوتاه‌مدت و هم بلندمدت از طرف دولت قطعا تصمیماتی گرفته می‌شود و اینطور نیست که دولت مردم را فراموش کرده باشد، ولی تصمیمات اقتصادی گاها اثرات آنی و فوری ندارند و تدریجی هستند.
سایر اخبار این روزنامه
با افشاگری ترانه علیدوستی درباره قهرش از تلویزیون ماجرای «من و سانسورچی» داغ‌تر شد جلال‌خو ‌شچهره مجلس عراق در تعلیق «ابتکار» از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد صدای پای تغییر در شورای عالی اصلاح طلبان «ابتکار» بحران پناهجویان در اروپا و نا آرامی ها در آلمان را بررسی می‌کند اروپا و پناهجویان در برزخ «ابتکار» از راهکارهای نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گزارش می‌دهد تکذیب جنگ زرگری مجلس و دولت «ابتکار» از ماجرای مردی که خود را جلوی چشمان خانواده‌اش در مقابل شهرداری تهران به آتش کشید، گزارش می‌دهد حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم پروانه سلحشوری: با بسته نگه داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است مدیر کل هنرهای تجسمی در نشست خبری : بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم