«ابتکار» بحران پناهجویان در اروپا و نا آرامی ها در آلمان را بررسی می‌کند اروپا و پناهجویان در برزخ

محمدرضا ستاری
وضعیت آلمان نیز به مراتب دشوارتر از فرانسه است. دولت مرکل پس از انتخابات پارلمانی این کشور ماه‌ها در بن‌بست سیاسی قرار داشت و تازه پس از تشکیل دولت ائتلافی اکنون درگیر خشونت‌های شهری بر علیه مهاجران است. اوایل هفته جاری درگیری میان دو گروه مدافع و مخالف پناهجویان در شهر کمنتیس آلمان نزدیک به 9 نفر مجروح به جا گذاشت و پس از آن این شهر تبدیل به کانون تظاهرات و اعتراضات جناج راست افراطی بر ضد مهاجران و اتباع خارجی شد.
بحران پناهجویان؛ این جمله‌ای است که سال‌هاست نفس اروپا را به شماره انداخته است. پس از آغاز انقلاب‌های عربی در شمال آفریقا و خاورمیانه، سیل بی‌سابقه‌ای از آوارگان به واسطه شرایط نابسامان امنیتی و اجتماعی به سمت مرزهای شمالی و غربی این مناطق روانه شد که با هر وسیله ممکن قصد داشتند خود را به کشورهای اروپایی برسانند.
پس از حوادث تلخی که برای این پناهجویان در مسیر حرکت‌شان به سمت اروپا رخ داد و افکار عمومی جهان را به شدت تحت‌تاثیر خود قرار داد، کم‌کم ماجرای مسائل امنیتی و نحوه برخورد و مواجهه با این سیل از آوارگان در کشورهای اروپایی به جایی ختم شد که اکنون موجودیت خود اروپای واحد را در معرض تهدید قرار داده است.


بروز و ظهور جریان‌های راست افراطی و به قدرت رسیدن برخی از این گروه‌ها در کشورهایی نظیر اتریش، ایتالیا و مجارستان، ساختار همگرایی اروپایی را به میزان زیادی تحت شعاع قرار داد. پس از این، مسیر چالش‌زایی میان کشورهای اروپایی شکل گرفت، تا جایی که اکنون دولت راست‌گرای ایتالیا تقریبا هر هفته نسبت به مساله پناهجویان و لزوم مقابله با آنها، سایر همپیمانان اروپایی خود را تهدید می‌کند.
هفته گذشته بود که ویکتور اوربان نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان و ماتئو سالوینی وزیر کشور ایتالیا با انتشار مانیفست ضد مهاجرتی خود برای انتخابات آتی پارلمان اروپا اعلام کردند که این اتحادیه نیاز به کمیسیون و پارلمانی تازه دارد که قادر باشد از مرزها محافظت کرده و جلوی سیل مهاجران را بگیرد.
اکنون مقامات ضد مهاجرت اروپایی دو کشور آلمان و فرانسه را مسئول اصلی حمایت از آوارگان دانسته و حتی نخست وزیر مجارستان عملا امانوئل ماکرون را در راس مسئولان حمایت‌کننده از مهاجرت قلمداد کرده است. هر چند ماکرون در پاسخ به این اظهارات صراحتا گفته که کشورش دشمن ملی‌گرایی است و هرگز مطابق قانون اساسی از اصول و ارزش‌های خود کوتاه نخواهد آمد، اما هم اکنون خود رئیس جمهوری فرانسه در داخل کشورش با چالش‌های اقتصادی و سیاسی نظیر مساله مهم ترمیم کابینه روبه‌رو است.
سیل بنیان‌کن مهاجران در اروپا
کارشناسان معقتدند هر چند آلمان و فرانسه به عنوان پرچمداران اروپای واحد هنوز از مساله پناهجویان حمایت می‌کنند، اما سیل به راه افتاده در اروپا در مواجهه با این بحران، قادر است هر ساختار سیاسی با ثبات و مستحکمی را از جا برکند.
وضعیت آلمان نیز به مراتب دشوارتر از فرانسه می‌نماید. دولت مرکل پس از انتخابات پارلمانی این کشور ماه‌ها در بن‌بست سیاسی قرار داشت و تازه پس از تشکیل دولت ائتلافی اکنون درگیر خشونت‌های شهری بر علیه مهاجران است. اوایل هفته جاری درگیری میان دو گروه مدافع و مخالف پناهجویان در شهر کمنتیس آلمان نزدیک به 9 نفر مجروح به جا گذاشت و پس از آن این شهر تبدیل به کانون تظاهرات و اعتراضات جناج راست افراطی بر ضد مهاجران و اتباع خارجی شد.
این درگیری‌ها که آتش زیر خاکستر بحران را در آلمان شعله‌ور کرد به بهانه قتل یک شهروند آلمانی توسط یک پناهجوی خارجی کلید خورد و پس از آن جنبش‌های راست افراطی با پخش بیانیه‌هایی مردم را به ماندن در خیابان و ادامه اعتراض‌ها تشویق کردند. یکی از احزاب اصلی دعوت کننده به اعتراضات حزب آلترناتیو برای آلمان است که توانسته برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در پارلمان این کشور کرسی‌هایی را به دست آورد.
کمنیتس عملا دوپاره شده است
در همین رابطه خبرگزاری دویچه وله آلمان گزارش داده که کمنیتس روزهای پرالتهابی را می‌گذراند. قتل یک آلمانی به دست دو پناهجوی مظنون، این شهر را دوپاره کرده؛ برخی نگران امنیت خود و خانواده‌های‌شان هستند و برخی نگران نفرت‌پراکنی نئونازی‌ها و گسترش نژادپرستی. دوپارگی حتی به درون خانواده‌ها نیز رسوخ کرده است.در چنین شرایطی که جو سیاسی و اجتماعی در آلمان رو به وخامت گذاشته است، روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ پناهجویان نیز خود معضلی دیگر برای دولت‌های اروپایی به خصوص در برلین ایجاد کرده است.
چالش‌های سیاست درهای باز مرکل
یورو نیوز در این مورد گزارش می‌دهد که دادگاه‌های آلمان از سپتامبر سال ۲۰۱۵، یعنی زمانی که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان سیاست درهای باز را در برابر پناهجویان در پیش گرفت، بر اثر حجم بالای درخواست‌های تجدید نظر پناهجویان نسبت به پاسخ‌های منفی اداره مهاجرت، عملا کارایی و سرعت خود را از دست داده اند. مشکل تا حدی جدی است که محاکم آلمانی، حتی توانایی صدور و اجرای به موقع احکام اخراج پناهجویانی که دادخواست‌شان رد شده است را هم ندارند. جنجال رویارویی راست افراطی و چپ در شهر کیمنتس، از یکی از همین موارد شروع شده است: پناهجوی عراقی بازداشتی پرونده قتل در این شهر، طبق حکم دادگاه باید به بلغارستان بازگردانده می‌شد اما رای اخراج او، مانند هزاران پناهجوی دیگر اجرا نشد. در همین رابطه فیلیتس پولات، نماینده اکولوژیست مجلس فدرال آلمان، بی‌کفایتی و عدم تخصص ماموران اداره مهاجرت را یکی از دلایل بروز این بحران ارزیابی می‌کند و می‌گوید:‌ ما افرادی را برای این وظیفه خطیر استخدام کردیم که صلاحیت لازم را برای تصمیم گیری درباره سرنوشت پناهجویان نداشتند. نتیجه آن‌که بیش از نیمی از درخواست‌های رد شده در اداره مهاجرت، در دادگاه‌ها پاسخ مثبت می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه
با افشاگری ترانه علیدوستی درباره قهرش از تلویزیون ماجرای «من و سانسورچی» داغ‌تر شد جلال‌خو ‌شچهره مجلس عراق در تعلیق «ابتکار» از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد صدای پای تغییر در شورای عالی اصلاح طلبان «ابتکار» بحران پناهجویان در اروپا و نا آرامی ها در آلمان را بررسی می‌کند اروپا و پناهجویان در برزخ «ابتکار» از راهکارهای نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گزارش می‌دهد تکذیب جنگ زرگری مجلس و دولت «ابتکار» از ماجرای مردی که خود را جلوی چشمان خانواده‌اش در مقابل شهرداری تهران به آتش کشید، گزارش می‌دهد حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم پروانه سلحشوری: با بسته نگه داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است مدیر کل هنرهای تجسمی در نشست خبری : بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم