«ابتکار» از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد صدای پای تغییر در شورای عالی اصلاح طلبان

الهام برخوردار
اولین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور اشخاص حقیقی و حقوقی عضو در سال 97 دوشنبه ‌شب (12 شهریور) برگزار شد. «محمدرضا عارف» ریاست این شورا را بر عهده دارد و سید محمد خاتمی رهبر معنوی این نهاد محسوب می‌شود. گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات پیش روی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتشار برخی اسامی به عنوان اعضای جدید، وارد فاز تازه‌ای شده است و ابهاماتی که درباره اعضای این شورا وجود دارد باعث شده بار دیگر این خبر به صدر خبرهای سیاسی باز گردد. با توجه به این گمانه‌زنی‌ها انتظار این بود که در این جلسه صحبت‌هایی در این رابطه مطرح شود اما هیچکدام از آنها به این موضوع اشاره نکردند و در پاسخ به ابتکار از دعوت این افراد اظهار بی‌اطلاعی کردند و ترجیح دادند در رابطه با جلسه دوشنبه شب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان صحبت نکنند.
همچنین «حسین کمالی»، «محمود میرلوحی» و «مجید فراهانی» از اعضای کنونی شورای عالی سیاست‌گذاری در گفت‌وگو با ایرنا، درباره هرگونه تغییرات و حضور افراد اعلام شده در فهرست اعضای شورا ابراز بی‌اطلاعی کردند. «حسن رسولی» دیگر عضو این شورا تغییرات در دور جدید شورا را تایید کرد و گفت: تغییرات انجام خواهد شد اما اسامی مشخص نیست. از ابتدای تشکیل این شورا انتقاداتی از طرف برخی از افراد و شخصیت‌ها به این شورا وارد بود که آخرین انتقاد را می‌توانیم در نامه صد نفر از جوانان اصلاح‌‍‌طلب به رئیس دولت اصلاحات مشاهده کنیم. در این نامه از رئیس دولت اصلاحات خواسته شده که به منظور بهبود برخی کاستی‌ها در جریان اصلاحات و حضور چهره‌های اصیل و شاخص در راس تصمیم‌گیری این جناح، تغییراتی در ترکیب اعضای شورای سیاست‌گذاری انجام شود و ضمن جوان‌سازی شورا اعضای باتجربه‌تر و شاخص‌تر اصلاحات هم فرصت حضور در این نهاد تصمیم‌گیر را پیدا کنند.
چهره‌های سیاسی جدیدی به شورا اضافه شدند


الهه کولایی در رابطه با بیان اینکه این جلسه در واقع استارت کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود به «ابتکار» گفت: در این جلسه بیشتر در مورد مسائل کلی صحبت شد.
این عضو حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات افزود: اعضای جدید از زنان و جوانان به عنوان افراد حقیقی به عضویت شورا در آمدند. همچنین افرادی از جمله چند چهره سیاسی که در این گروه نمی‌گنجند به‌ عنوان تازه واردین شورای عالی اصلاحات اضافه شدند.
کولایی همچنین در رابطه با پارلمان اصلاحات نیز گفت: در این جلسه قرار نبود تصمیمی در این رابطه گرفته شود و هیچ صحبتی نشد. کولایی در ادامه تصمیم‌گیری در مورد راهبردهای انتخاباتی شورا برای انتخابات مجلس آینده را به جلسات بعدی موکول کرد.
اصالت بیشتر به احزاب سیاسی داده شود
اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز با تایید اعضای جدید در این شورا به «ابتکار» گفت: بنای این جلسات و خود آقای سید محمد خاتمی بر این بود که اصالت را بیشتر به احزاب سیاسی بدهند، اما با توجه به واقعیتی که در فضای سیاسی کشور وجود دارد عدم استفاده از نیروهای غیرحزبی یعنی شخصیت‌های ملی هم دارای ایرادات زیادی است. بنابرین تغییراتی که ایجاد شده بیشتر در این راستا بوده است که از جوانان و بانوان دعوت شود که این امر مثبت تلقی می‌شود.
این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه گفت: همچنان اشکالات و ایراداتی بر نحوه انتخاب این افراد وارد است که این را هم آقای خاتمی و هم آقای عارف قول دادند که برنامه‌هایی طراحی کنند تا انتخاب افراد به صورت دموکراتیک‌تر انجام شود و رضایتمندی بیشتر گروه‌ها و شخصیت‌ها را نیز در برداشته باشد. در واقع این بیشتر بحثی بود که در اولین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح شد.
گرامی‌مقدم با بیان اینکه در این جلسه هیچ عضوی به اعضاء اضافه نشده، گفت: در حال حاضر هیچ تغییری در اعضا رخ نداده است و بیشتر اعضای سابق در این جلسه حضور داشتند.
او همچنین در رابطه با بحث پارلمان اصلاحات گفت: طرح پارلمان اصلاحات در همین شورا مورد بحث قرار گرفت و نحوه عملیاتی و اجرایی شدن در آینده نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این عضو حزب اعتماد ملی در رابطه با راهبرد انتخاباتی شورا برای انتخابات آینده مجلس گفت: تا سه، چهار ماه آینده راهبرد انتخاباتی شورا برای انتخابات مجلس تعیین خواهد شد.
پیگیری مطالبات مردم وظیفه شورای عالی اصلاح‌طلبان است
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دور دوم شورا گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96، کارگروهی برای ارزیابی عملکرد شورای عالی تشکیل و فرم های ارزیابی برای حدود 60 نفر از نخبگان و منتقدین شورای عالی ارسال شد که اکثریت به تداوم فعالیت شورا تاکید داشتند البته درخصوص سازوکار فعالیت و تعداد اعضای حقوقی و حقیقی نقطه نظراتی را مطرح کردند. وی در ادامه به ماموریت‌های اصلی شورای عالی اشاره کرد و گفت: یکی از راهبردهای اصلی شورای عالی باید انسجام بخشی و تقویت وحدت و همدلی در خانواده اصلاحات باشد. باید از هرگونه عملی که وحدت و همبستگی جریان اصلاحات را زیر سوال ببرد پرهیز کرد. عارف بر ضرورت تعامل و همکاری و همفکری شورای عالی با سایر تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی تاکید کرد و با اشاره به لزوم انسجام بخشی شورای استان‌ها گفت: در جریان اصلاحات ضرورت یک نهاد بالادستی برای شورای عالی احساس می‌شود و پیشنهادهای مختلفی در این خصوص مطرح شده است که امیدوارم در آینده این مرجع بالادستی تشکیل شود. او تقویت احزاب و همگرایی بین تشکل‌های اصلاح‌طلب را ضروری برشمرد و اظهار داشت: باید بین شورای عالی اصلاح‌طلبان با دولت، فراکسیون امید، شورای اسلامی شهر به ویژه در کلانشهرها تعامل و همکاری هرچه بیشتر صورت بگیرد. رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی جدی برای حضور در رویدادهای مهم سیاسی از جمله انتخابات از سوی شورای عالی اصلاح‌طلبان انجام شود، گفت: پیگیری مطالبات مردم و ارزیابی چگونگی تحقق وعده‌های داده شده به مردم یکی از وظایف مهم شورای عالی اصلاح طلبان است و در دور جدید فعالیت شورا باید بیش از گذشته در نظارت بر عملکرد نهادهای برآمده از شورای عالی برای سنجش میزان تحقق وعده‌های داده شده جدی باشیم.
این در حالی است که پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور برخی چهره‌های جوان‌تر اصلاح‌طلب در این شورا مطرح شده بود. گمانه‌هایی که حکایت از حضور سه نفر از امضاءکنندگان نامه صدنفره به رئیس دولت اصلاحات در نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشت. موضوعی که از سوی اعضای شورا نه به صورت کامل تایید شد و نه در رد آن دلیلی اقامه کردند.
سایر اخبار این روزنامه
با افشاگری ترانه علیدوستی درباره قهرش از تلویزیون ماجرای «من و سانسورچی» داغ‌تر شد جلال‌خو ‌شچهره مجلس عراق در تعلیق «ابتکار» از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد صدای پای تغییر در شورای عالی اصلاح طلبان «ابتکار» بحران پناهجویان در اروپا و نا آرامی ها در آلمان را بررسی می‌کند اروپا و پناهجویان در برزخ «ابتکار» از راهکارهای نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گزارش می‌دهد تکذیب جنگ زرگری مجلس و دولت «ابتکار» از ماجرای مردی که خود را جلوی چشمان خانواده‌اش در مقابل شهرداری تهران به آتش کشید، گزارش می‌دهد حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم پروانه سلحشوری: با بسته نگه داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است مدیر کل هنرهای تجسمی در نشست خبری : بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم