با افشاگری ترانه علیدوستی درباره قهرش از تلویزیون ماجرای «من و سانسورچی» داغ‌تر شد

پشت و روی سانسور
سیدحسین رسولی
این روزها سر و صدای بسیار زیادی درباره ماجرای هشتگ «من و سانسورچی» راه افتاده است. این داستان برای اولین بار از سوی امیر مهدی ژوله نویسنده، روزنامه‌نگار و بازیگر آغاز شد. این بار ترانه علیدوستی در توئیتر نوشته است: «پشت صحنه منتظر نوبت آنتنم بودم که یه آقایی اومد درحالی که لبخند عریضش تا بناگوش رفته بود گفت ترانه خانم محیط اینجا سینما نیستا، لطفا جلوی دوربین رفتی نخند. لبخند بزن ولی کامل نخند. بالاخره رفتیم جلوی دوربین. دو سوال جواب دادم دیدم مجری خانم چشم و ابرو میاد: از پشت صحنه اشاره میکنن علیدوستی پاش رو نندازه روی پاش.»
این توئیت علیدوستی باعث جنجالی‌تر شدن داستان رابطه صدا و سیما و هنرمندان شده است. او سال‌هاست در هیچ برنامه‌ای تلویزیونی حضور پیدا نکرده و حتی یک نقش کوتاه هم در هیچ‌کدام از سریال‌های پر هزینه تلویزیون ایفا نکرده است. او با نقل خاطره‌‌های خود از صداوسیما ، علت قهر خود از این رسانه عریض و طویل را توضیح داد.


در تلویزیون تحقیر شدم
علیدوستی در ابتدای خاطرات خود می‌گوید: «همان‌طور که گفتم با صداوسیما همکاری نداشته‌ام که خاطره‌ای ازش داشته باشم. فقط همون یک اتفاقی که باعث شد دورش را خط بکشم را می‌تونم تعریف کنم: سال ۷۹، اولین فیلمم رو بازی کرده بودم، اما هنوز اکران نشده بود و کسی مطلقا من را نمی‌شناخت. دعوت شدم به برنامه‌ای در شبکه جام‌جم، سر جمع ده دقیقه؛ به عنوان استعداد نوجوان. برنامه زنده بود و در ساختمان شبکه دو ضبط می‌شد. سینمایی بود و مهمان‌های دیگری هم داشت. سر ساعت رسیدم ساختمان شبکه دو. حراست بانوان جلوم رو گرفت که پالتوت کوتاهه؛ تا زیر زانو بود. برق ناخن هم داشتم. گفتن نمیشه بری. گفتم من اینجا کار نمی‌کنم و مهمانم. گفتن خیر نمیشه. از طرف برنامه یکی آمد دنبالم و اصرار و التماس که می‌شه تا خونه بری و مقنعه سر کنی؟ متاسفانه بچه بودم و گفتم چشم. تا خونه رفتم و برگشتم. راهم دادن.» بازیگر مجموعه‌های پر بیننده‌ شبکه نمایش خانگی مانند «شهرزاد» در ادامه توضیح می‌دهد که: «پشت صحنه منتظر نوبت آنتن بودم که آقایی آمد. در حالی که لبخند عریضش تا بناگوش رفته بود، گفت ترانه خانم محیط اینجا سینما نیستا، لطفا جلوی دوربین رفتی نخند؛ لبخند بزن، ولی کامل نخند. بالاخره رفتیم جلوی دوربین. دو سوال جواب دادم دیدم مجری خانم چشم و ابرو میاد: از پشت صحنه اشاره می‌کنن خانم علیدوستی پا رو نندازه رو پاش. پاییز بود. زدم بیرون و خیابان الوند رو عصبی و پیاده پایین آمدم. نیم ساعت هم توی برنامه نبودم، ولی نصف روز تحقیر شدم. عهد کردم هرگز دیگه پام رو اونجا نذارم.»
نام من را از تیزر حذف کردند
علیدوستی در ادامه می‌نویسد: «در این ۱۸ سال بارها تو مصاحبه‌هام اینو گفتم که تلویزیون نخواهم رفت و از طرف همکارانم و گاهی مردم انتقادهایی هم بود.» بازیگر برخی فیلم‌های اصغر فرهادی مانند «شهر زیبا» (۱۳۸۲) و «فروشنده» (۱۳۹۴) در بخشی دیگر اشاره می‌کند: «مثلا سال ۸۶ به خاطر مصاحبه‌ای با یک ماهنامه سینمایی و حرف‌هایی که ضد تلویزیون زدم، نام من از تیزر فیلم کنعان که آن موقع اکران بود، حذف شد. سر و صدایی هم شد و جناب ضرغامی آمد وسط که اشتباه شده و غیره. همه اینها به کنار. منظور این نیست که سینما این سال‌ها بی‌سانسور بوده. گوش چسب زدن در سینما هم هست. کوک‌زدن شال و روسری به همه لباس... اونقدر قصه زیاده که حوصله آدم از گفتنش سر می‌ره. ولی همین فیلم‌های فضای بازتر سینما هم با سانسور و بی‌سانسور گاهی پشت در توقیف ماندن یا هیچ وقت رنگ پرده را ندیدن. پس سانسور در زندگی یکی مثل من مانعی دائمی و سرنوشت سازه. همیشه هم بوده.» ترانه علیدوستی در بخشی از توئیت‌های پایانی‌اش هم می‌نویسد که: «خاطره‌ دیگه اینکه دو ماه پیش جمعی از مسئولین مربوطه صدام زدن تا مواضعم رو بابت توییت‌ها و ریتوییت‌هام توضیح بدم. جلسه‌ خیلی آموزنده‌ای بود. با چنین جمله‌ای شروع شد: «ما می‌خوایم بدونیم شما فرزند همین نظامی، یا پیاده‌سرباز ضدانقلاب؟» ترانه علیدوستی همچنین از سوی گروهی از کاربران به دلیل ادامه بازی در سریال «شهرزاد» با وجود ادعاها و شایعه‌های مطرح شده در زمینه اختلاس یکی از تهیه‌کنندگان از صندوق فرهنگیان مورد انتقاد بوده است و به نظر می‌رسد که اعتراض برخی از مردم به توئیت او درباره سریال «اوشین» باعث شد تا او دلیل قهرش از تلویزیون را به طور رسمی بیان کند.
قضیه گوش و گاومیش و ممنوعیت خیار خوردن!
امیرمهدی ژوله پس از آنکه چالش #من_و_سانسورچی را در اینستاگرام راه انداخت، به یکی از ممیزی‌های مهم در سریال‌ها اشاره کرد که همان «گوش‌ زنان» است؛ یعنی اینکه نباید حجم گوش از زیر روسری مشخص باشد. میترا حجار نیز با انتشار فیلمی این موضوع را اثبات کرده است. او نشان می‌دهد که بر روی گوش او در سریال چسب زده‌اند! ژوله گفته است که یکی از ایرادهایی که به سریال «برره» گرفته شده بود مشخص بودن حجم گوش شقایق دهقان، بازیگر این سریال در یکی از صحنه ها بود. او همچنین به اشکالی اشاره کرده است که به یکی از صحنه‌های سریال «باغ مظفر» به دلیل مشخص بودن غبغب سحر جعفری جوزانی، هنرپیشه این سریال گرفته شده بود. او در ادامه می‌گوید که مسئولان به صحنه‌ یکی سریال‌های اخیر تلویزیون به دلیل «خیار خوردن» زنان ایراد گرفته بودند. بهاره رهنما هم درباره سانسور‌هایی که در مورد او اعمال شده می‌نویسد: «در تمام این بیست و پنج سال مرتب نمای خندیدن من سانسور شد و تذکر دادند طوری بخند که دندان هایت معلوم نباشند، ولی من فقط بلدم واقعی بخندم. لابد دلیل توقیف شدن قسمت «عبدی شو» من و همسرم هم خنده‌های خانمان برانداز من بوده.» اما یکی از عجیب‌ترین روایت‌ها را مصطفی کیایی کارگردان فیلم‌هایی مانند «چهارراه استانبول» و «بارکد» تعریف می‌کند. او در بخشی از نوشته‌اش می‌گوید: «حدود سال هشتاد و سه یه مستند کار کردم برای تلویزیون که توی یک پلان قرار بود در تالاب شادگان اهواز گاومیش‌ها از آب بیان بیرون. دوربین رو از دو زاویه کاشتیم خروج گاومیش‌ها رو از پشت و جلو اسلو موشن گرفتیم خلاصه در نهایت کار آماده شد و قرار شد از تلویزیون پخش بشه که یه برگه اصلاحیه به من دادن و اولین مورد ممیزی درآوردن پلان خروج گاومیش‌ها از آب اونم از زاویه پشت بود. دلیل رو پرسیدم گفتن خروج گاومیش از آب اونم از پشت تحریک کننده است.»
رئیس پیشین صداوسیما:
به «آباژور» افتخار می‌‌کنم
عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما نیز طی اظهاراتی در جشن «دکتر سلام» با بیان اینکه می‌خواهم آباژور را کنار بگذارم و بدون سانسور سخن بگویم، گفت: «آباژور، از افتخارات ما در دوران مدیریت صدا و سیما بود.» جالب است که در دوران مدیریت ضرغامی رسانه ملی مسیر متفاوتی را طی کرد و برخی اعتقاد دارند که حجم سانسور و لیست سیاه حذف بازیگران نیز پر و پیمان‌تر شد. ضرغامی تصریح کرده است: «من به این موضوع افتخار می‌کنم و فیلم‌ها را به قبل و بعد از وجود آباژور تقسیم می‌کنم.
مسئله‌ای اساسی که این روزها و ماه‌ها در رفتار برخی سلبریتی‌ها دیده می‌شود این است که شکایت‌ها و انتقادات آنها ربط مستقیمی دارد به حضور یا عدم حضور آنها در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی! به سخن دیگر اینکه این چهره‌های اشاره شده مادام که در حال بازی یا فعالیت در پروژه‌های صدا و سیما هستند؛ به خود اجازه چنین حرف‌های تند و تیزی را نمی‌دهند اما به محض اتمام پروژه یا تحمل مدتی بیکاری، شروع به بیان حرف‌هایی می‌کنند که منهای محتوا، به لحاظ اخلاقی کار پسندیده‌ای نیست و مثل نمک خوردن و نمکدان شکستن می‌ماند.» به نظر می‌رسد که مسئولان این رسانه بهترین روش پاسخگویی به انتقادات مطرح شده را حمله کردن و شمشیر از رو بستن، می‌دانند. همان روشی که علیدوستی هم اشاره می‌کند؛ یعنی اینکه پس از انتقاد از تلویزیون نام‌تان از تیزرهای تبلیغی فیلم‌ها هم حذف می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
با افشاگری ترانه علیدوستی درباره قهرش از تلویزیون ماجرای «من و سانسورچی» داغ‌تر شد جلال‌خو ‌شچهره مجلس عراق در تعلیق «ابتکار» از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد صدای پای تغییر در شورای عالی اصلاح طلبان «ابتکار» بحران پناهجویان در اروپا و نا آرامی ها در آلمان را بررسی می‌کند اروپا و پناهجویان در برزخ «ابتکار» از راهکارهای نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گزارش می‌دهد تکذیب جنگ زرگری مجلس و دولت «ابتکار» از ماجرای مردی که خود را جلوی چشمان خانواده‌اش در مقابل شهرداری تهران به آتش کشید، گزارش می‌دهد حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم پروانه سلحشوری: با بسته نگه داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است مدیر کل هنرهای تجسمی در نشست خبری : بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم